Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 208 Bilag 12
Offentligt
3033478_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til indkomne hø-
ringssvar fra den ekstraordinære høring over
ændringsforslag til lovforslag om ændring af
lov om aktiv socialpolitik (Adopterede fra ud-
landet ligestilles med børn her i riget i for-
hold til opholds-og beskæftigelseskravene)
lovforslag nr. L 208
3. juni 2025
J.nr. 2025 - 4288
Indledning
Ændringsforslaget har været i høring i perioden fra fredag den 23. maj 2025 til og
med fredag den 30. maj 2025 kl.16.00. Den korte frist er begrundet i, at der er tale
om en ekstraordinær høring over et ændringsforslag til et allerede fremsat lov-
forslag.
Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Adoption & Samfund, Adoption Samfund Ungdom, Adoptionspolitisk Forum,
Adoptionstrekanten, Akademikerne, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for
Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE), Business Danmark, Børnerådet, Børns Vil-
kår, Danes Worldwide, Danish Korean Rights Group, Danmarks Frie Fagforening,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Danske A-kasser (DAK), Danske Advokater,
Danske Familieadvokater, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Industri
(DI), Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske
Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Danske Revisorer, Det Centrale Handicap-
råd, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Familieretshuset, Finansforbundet,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes Landsfor-
ening, Kommunale Velfærdschefer, Koreaklubben, Landsforeningen af nuværende
og tidligere Psykiatribrugere (LAP), Lederne, Mødrehjælpen, Psykiatrifonden, Red
Barnet, Retspolitisk Forening, Rigsrevisionen, Røde Kors, Rådet for Etniske Mino-
riteter, Rådet for Psykisk Sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte,
SAND
De hjemløses landsorganisation, SIND, Tænketanken Adoption, Udbeta-
ling Danmark og Ældresagen.
Der er modtaget høringssvar fra følgende myndigheder og orga-
nisationer m.v.:
Adoptionspolitisk Forum, Ankestyrelsen, DA, Danes Worldwide, Danske Regioner,
Familieretshuset, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening,
Rigsrevisionen, Røde Kors og Rådet for Psykiske Sårbare på Arbejdsmarkedet.
L 208 - 2024-25 - Bilag 12: Høringssvar og høringsnotat over ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
3033478_0002.png
Følgende havde ingen bemærkninger til lovforslagets indhold:
Ankestyrelsen, Danske Regioner, Familieretshuset og Rigsrevisionen.
De to følgende hovedafsnit indeholder et kort resumé af de modtagne høringssvar og
Beskæftigelsesministeriets kommentarer hertil. For en fuldstændig gennemgang af
samtlige indsendte synspunkter henvises til de vedlagte høringssvar.
1. Generelle bemærkninger:
Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet tilslutter sig ændringsforslaget.
Adoptionspolitisk Forum
(
APF) kan generelt ikke tilslutte sig lovgivning på kon-
tanthjælpsområdet, som organisationen mener, har et klart diskriminerende ud-
gangspunkt mod en gruppe af danskere, der af forskellige årsager har et stempel
som indrejst i CPR registret. APF er også generelt betænkelig ved enhver form for
”særstempel”,
der sættes på adopterede eller de, der er indført i Danmark med hen-
blik på adoption eller som er født uden for Danmark på baggrund af surrogataftale.
APF ønsker, at adopterede i fremtiden ikke skal sikres deres rettigheder ved undta-
gelsesbestemmelser, samt at adopterede ikke skal være juridisk bundet af deres sta-
tus som adopteret.
DA udtrykker forståelse for, at der er et politisk ønske om at undtage adopterede,
som skal sikres samme vilkår som andre danskere. DA finder det derimod kritisa-
belt, at ændringsforslaget indfører forskelsbehandling mellem offentligt og privat
ansatte. DA mener ikke, at de private virksomheders medarbejdere og familier skal
have ringere vilkår ved hjemkomst fra en udstationering end ansatte i den offent-
lige sektor.
Danes Worldwide (DW) hilser det meget velkomment, at målgruppen af personer,
som undtages fra opholds- og beskæftigelseskravene i kontanthjælpssystemet som
følge af deres udrejse, og dermed arbejdspligten, udvides. DW finder det imidlertid
stærkt beklageligt, at arbejdspligten kan omfatte danskere, som bor og opholder sig
i udlandet i en længere periode, der vender hjem, søger om og bliver berettiget til
kontanthjælp. DW mener ikke, at disse borgere er en del af den tilsigtede mål-
gruppe for arbejdspligten.
DW anfører, at de særlige persongrupper i den foreslåede § 11, stk. 11, nr. 2 og 3,
kan sammenlignes med udsendte fra private virksomheder, NGOér, forskningsin-
stitutioner og lignende, samt deres partnere og børn.
DW anfører endvidere, at danske børn født i udlandet ikke bærer et ansvar for de-
res fødested. DW foreslår således, at disse børn født uden for riget og indrejst inden
deres fyldt 18. år undtages.
Røde Kors noterer, at ændringsforslaget ikke undtager NGO-udsendte og deres
børn. Røde Kors opfordrer til, at ændringsforslaget udvides, så udsendte for huma-
nitære organisationer med fast tilknytning til Danmark og deres medfølgende børn
ligestilles med statsudsendte.
2
L 208 - 2024-25 - Bilag 12: Høringssvar og høringsnotat over ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
3033478_0003.png
Institut for Menneskerettigheder anfører, at det er deres vurdering, at regeringen
ikke har fremført overbevisende eller tungtvejende grunde til, hvorfor det er nød-
vendigt, sagligt og proportionalt, at nogle grupper
herunder overvejende personer
med etnisk minoritetsbaggrund - skal opfylde opholds- og beskæftigelseskravene
og dermed modtage mindstesats og omfattes af arbejdspligt, mens det ikke er til-
fældet for øvrige kontanthjælpsmodtagere og nu en række grupper, der undtages
aktivt.
KL anfører, at de tidligere har bemærket, at nogle adopterede i foråret 2025 kan få
en agterskrivelse om, at de er omfattet af opholds- og beskæftigelseskravene. KL
bemærker, at det samme vil gælde for de nye undtagne grupper, og at kommunerne
vil kunne nå at træffe en anden afgørelse inden udbetaling for juli 2025, hvis bor-
geren i løbet af juli henvender sig med den relevante dokumentation.
KL bemærker desuden, at det i nogle tilfælde kan være vanskeligt for borgeren at
dokumentere de nye forhold, som er relevante for at sikre undtagelse fra opholds-
og beskæftigelseskravene. KL bemærker også, at det er usikkert, i hvilken grad
kommunerne har hjemmel til at indhente, behandle og opbevare de relevante oplys-
ninger til brug for de nye undtagelser til opholds- og beskæftigelseskravet. Det skal
bl.a. ses i lyset af, at der kan indgå dokumentation fra andre end ydelsesmodtageren
selv, som f.eks. sundhedsoplysninger eller bopælsregistreringer. KL opfordrer til,
at det nuværende hjemmelsgrundlag undersøges for at sikre, at det er tilstrækkeligt.
Endelig anfører KL, at en række nylige, politiske aftaler på beskæftigelsesområdet
har et klart fokus på at forenkle og afbureaukratisere beskæftigelsesområdet. KL
bemærker, at det fremsatte ændringsforslag vil medføre manuelle og mere bureau-
kratiske sagsgange i kommunerne.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at de yderligere undtagelser af målgrupper
fra opholds- og beskæftigelseskravene i kontanthjælpssystemet indføres efter aftale
mellem aftalepartierne
bag ”Aftale om skærpede optjeningsregler for kontant-
hjælp” og ”Aftale om en ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontant-
hjælpssystemet som ikke opfylder optjeningsreglerne”.
Beskæftigelsesministeriet kan henvise til svaret på BEU-spørgsmål 27 til lovforslag
nr. L 208 (samling 2024-25), hvoraf det fremgår, at det er vurderingen, at de fore-
slåede ændringer kan gennemføres inden for rammerne af Den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention (EMRK), herunder artikel 14 (forbuddet mod diskrimina-
tion).
Der ses på ovenstående baggrund ikke umiddelbart for de resterende grupper at
være anført saglige hensyn, der kan begrunde en forskelsbehandling inden for ram-
merne af Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention.
Beskæftigelsesministeriet er særligt opmærksom på de forhold, som KL beskriver, i
forhold til kommunernes behandling af sagerne, herunder kommunernes konkrete
3
L 208 - 2024-25 - Bilag 12: Høringssvar og høringsnotat over ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
og individuelle vejledning af borgerne, samt hvilke krav om dokumentation, der
kan stilles.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vil udsende en orientering efter lov-
forslagets forventede vedtagelse ved 3. behandlingen den 11. juni 2025 med vejled-
ning til kommunerne om oplysning af disse sager og om borgenes medvirken hertil.
4