Finansudvalget 2024-25
L 210 Bilag 7
Offentligt
3036944_0001.png
Korrektioner af de gældende udgiftslofter
Der er i forlængelse af
Aftale om styrkelse af Forsvarets kampkraft
af februar 2025
fremsat lovforslag om ændring af de gældende udgiftslofter i henhold til budgetlo-
vens § 6, stk. 2. Der er ligeledes fremsat ændringsforslag ifm. 2. behandlingen af
lovforslaget.
Der er d. 10. juni 2025 fremsat yderligere ændringsforslag til forslag om ændring
af de gældende udgiftslofter, der afspejler konsekvenserne af en række indgåede
politiske aftaler og øvrige korrektioner mv. siden 2. behandlingen, herunder
Aftale
om reform af beskæftigelsesindsatsen
af 9. april 2025 og
Aftale mellem regeringen og Kommu-
nernes Landsforening om udmøntning af reform af beskæftigelsesindsatsen
af 21. maj,
merind-
tægter fra salg af CBAM-certifikater, konvertering fra investeringsrammen i 2026
samt
ind-
tægter fra yderligere salg af overskydende VE-andele, jf. tabel 1.
Tabel 1
Ændringsforslag til det fremsatte forslag til ændring af udgiftslofterne for staten for 2025-2028
2025-pl
Forslag til nyt statsligt delloft for driftsudgifter ved 2.
behandlingen (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
Heraf aftaler om beskæftigelsesindsatsen, mio. kr.
Heraf indtægter fra salg af CBAM-certifikater, mio. kr.
Heraf konvertering fra investeringsrammen i 2026, mio. kr.
Heraf indtægter fra yderligere salg af overskydende VE-an-
dele, mio. kr.
Forslag til nyt statsligt delloft for driftsudgifter (mia.
kr.)
Forslag til nyt statsligt delloft for indkomstoverførsler
ved 2. behandlingen (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
Heraf aftaler om beskæftigelsesindsatsen, mio. kr.
Forslag til nyt statsligt delloft for indkomstoverførsler
(mia. kr.)
2025
303,0
13,2
0,0
0,0
0,0
13,2
303,0
326,5
0,0
0,0
326,5
2026
308,2
1.907,9
459,2
35,5
1.400,0
13,2
310,1
327,5
-91,1
-91,1
327,4
2027
297,6
1.091,1
966,7
111,2
0,0
13,2
298,6
327,8
-88,7
-88,7
327,7
2028
308,9
1.424,0
1.175,0
235,8
0,0
13,2
310,3
326,5
180,9
180,9
326,6
10. Juni 2025
Anm: Afvigelser i summerne skyldes afrunding.
Korrektioner som følge af aftaler om beskæftigelsesindsatsen
De statslige udgiftslofter ændres som følge af virkningerne af
Aftale om reform af be-
skæftigelsesindsatsen
mellem regeringen, Liberal Alliance, Det Konservative Folke-
parti, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre af 9. april 2025 samt
Aftale mellem rege-
ringen og Kommunernes Landsforening om udmøntning af reform af beskæftigelsesindsatsen
af
21. maj.
Det statslige delloft for driftsudgifter korrigeres som følge af en række initiativer,
der samlet set indebærer et merprovenu for staten. Hertil indebærer aftalen æn-
drede udgifter under det statslige delloft for indkomstoverførsler.
L 210 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag til 3. behandling, fra finansministeren
3036944_0002.png
Side 2 af 3
Delloft for driftsudgifter opjusteres på den baggrund med 459,2 mio. kr. i 2026,
966,7 mio. kr. i 2027 og 1.175,0 mio. kr. i 2028. Delloft for indkomstoverførsler
nedjusteres med 91,1 mio. kr. i 2026 og 88,7 mio. kr. i 2027, mens det opjusteres
med 180,9 mio. kr. i 2028,
jf. tabel 2.
De øvrige konsekvenser af reformen, der bl.a. håndteres som led i DUT, vil blive
afspejlet i udgiftslofterne ved administrative korrektioner, da de følger af udgifts-
neutrale omfordelinger mellem stat og kommuner.
Tabel 1
Korrektioner som følge af aftaler om beskæftigelsesindsatsen
Mio. kr. (2025-pl)
Delloft for driftsudgifter
Delloft for indkomstoverførsler
Uden for loft
2025
0,0
0,0
0,0
2026
459,2
-91,1
-368,1
2027
966,7
-88,7
-878,1
2028
1.175,0
180,9
-1.355,9
Anm.: Det bemærkes, at der er medtaget lovmæssige korrektioner, der potentielt kunne håndteres administrativt
enten med henvisning til budgetlovens § 8 stk. 2 eller med henvisning til love om udgiftslofter § 2 stk. 1.
Korrektioner som følge af merindtægter fra salg af CBAM-certifikater
Virksomheder skal i henhold til ny EU-forordning fra 2026 købe og returnere
CBAM-certifikater ved import af en række varer produceret uden for EU med en
høj CO2-udledning. Ordningen medfører øgede statslige indtægter.
Delloft for driftsudgifter opjusteres på den baggrund med 35,5 mio. kr. i 2026,
111,2 mio. kr. i 2027 og 235,8 mio. kr. 2028,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Korrektioner som følge af indtægter fra salg af CBAM-certifikater
Mio. kr. (2025-pl)
Delloft for driftsudgifter
Uden for loft
2025
0,0
0,0
2026
35,5
-35,5
2027
111,2
-111,2
2028
235,8
-235,8
L 210 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag til 3. behandling, fra finansministeren
3036944_0003.png
Side 3 af 3
Korrektioner som følge af konvertering fra investeringsrammen i 2026
De statslige udgiftslofter korrigeres som følge af en konvertering af midler fra den
offentlige investeringsramme svarende til 1.400,0 mio. kr. i 2026.
Delloft for drift opjusteres på den baggrund med 1.400,0 mio. kr. i 2026,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Korrektioner som følge af konvertering fra investeringsrammen
Mio. kr. (2025-pl)
Delloft for driftsudgifter
Uden for loft
2025
0,0
0,0
2026
1.400,0
-1.400,0
2027
0,0
0,0
2028
0,0
0,0
Korrektioner som følge af yderligere salg af overskydende VE-andele
Som et finansieringselement i
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022
mellem rege-
ringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokra-
terne af juni 2022 indgik salg af VE-andele til Belgien, Flandern og Luxembourg.
Luxembourg har i 2025 ønsket at gøre brug af muligheden for at købe yderligere
andele vedrørende året 2023, der medfører merindtægter i 2025.
Delloft for driftsudgifter opjusteres på den baggrund med 13,2 mio. kr. årligt i
2025-2028,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Korrektioner som følge af yderligere salg af overskydende VE-andele
Mio. kr. (2025-pl)
Delloft for driftsudgifter
Uden for loft
2025
13,2
-13,2
2026
13,2
-13,2
2027
13,2
-13,2
2028
13,2
-13,2
Anm.: Merindtægterne opgøres som virkningen på den strukturelle saldo svarende til et 7-års glidende gennemsnit.