Indenrigsudvalget 2024-25
L 213 Bilag 5
Offentligt
3029093_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W ism.dk
Dato:
Enhed: Kommunalret
Sagsbeh.: Hans B. Thomsen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 -8369
Dok. nr.:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur
(overgangsloven) (L 213)
Af indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af […]
Til § 1
1) Ordene »de nye regioner« ændres til: »Region Nordjylland, Region Midtjylland,
Region Syddanmark og Region Østdanmark«.
[Teknisk ændring]
Til § 2
2) I
stk. 1, nr. 2,
ændres »de nye regioner« til: »Region Nordjylland, Region Midtjylland,
Region Syddanmark og Region Østdanmark«.
[Teknisk ændring]
3) I
stk. 4
og
5
indsættes efter »fastsætte«: »regler om«.
[Teknisk ændring]
Til § 5
4)
Stk. 2
affattes således:
»Stk.
2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan i 2026 efter indstilling fra en region,
herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, fastsætte regler om, at
en kommune på regionens vegne varetager driften af én eller flere af de opgaver, som
den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2. Dog varetages
ansvaret for opgaven af regionen. Ministeren kan fastsætte regler om omfang og vilkår
for varetagelsen af den eller de opgaver, som kommunen varetager for regionen,
herunder forskellige frister for den periode, hvori kommunen varetager driften af
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
opgaverne på regionens vegne. Kommunen kan ikke udtræde af driften før udløbet af
den fastsatte periode.«
[Indenrigs- og sundhedsministeren henlægger varetagelsen af driftsopgaven til
kommunerne]
5) I
stk. 3, 1. pkt.,
ændres »Indgår regionen ikke inden for den frist, der fastsættes
efter stk. 5, en aftale efter stk. 2 med en kommune« til: »Fastsætter indenrigs- og
sundhedsministeren ikke regler efter stk. 2 for en kommune«.
[Ændring som følge af nr. 4]
6)
Stk. 5
affattes således:
»Stk.
5.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om frister for indstilling
fra en region, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, om, at
en kommune på regionens vegne varetager driften af én eller flere af de opgaver, som
den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2, samt om meddelelse
til indenrigs- og sundhedsministeren om indstillingen og frister for en sådan
meddelelse.«
[Ændring som følge af nr. 4]
7) I
stk. 6
indsættes efter »fastsætter«: »regler om«.
[Teknisk ændring]
8) I
stk. 8
ændres »kommunens og regionens indgåelse af en aftale som nævnt i stk. 2,
herunder om varigheden af aftalen,« til: »kommunens varetagelse af driften af en eller
flere opgaver på regionens vegne efter stk. 2, herunder regler, der fastsætter vilkår for
varetagelse af driften,«.
[Ændring som følge af nr. 4]
Til § 7
9) I
stk. 2, nr. 4,
udgår »benævnes Region Nordjylland. Region Nordjylland«.
[Teknisk ændring]
Til § 40
10) I
stk. 4
indsættes efter »regionslovens«: »§ 18, stk. 1 og 2, og«, og efter
»vedrørende« indsættes: »fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget
til regionsrådet, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,«.
[Teknisk ændring]
Til § 41
11) I
stk. 2-4
ændres »de i 1. pkt. nævnte regnskaber« til: »de i stk. 1, 1. pkt., nævnte
regnskaber«.
Side 2
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
[Teknisk ændring]
Til § 51
12) I
stk. 9
indsættes efter 1. punktum som nyt punktum:
»Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter herunder regler om vederlæggelsen af
hvervet som medlem af de forberedende sundhedsråd.«
[Forhøjelse af vederlag til medlemmerne af de forberedende sundhedsråd]
13) I
stk. 9, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., ændres »1. pkt.« til: »1. og 2. pkt.«.
[Konsekvens af forslag nr. 12]
Til § 59
14) I
1. pkt.
ændres »inden den 31. december 2025« til: »senest den 31. december
2025«.
[Teknisk ændring]
15) I 2.
pkt.
ændres »efter den 31. december 2025« til: »den 1. januar 2026 eller
senere«.
[Teknisk ændring]
Til § 66
16) I
stk. 2, nr. 22,
udgår »nye«.
[Teknisk ændring]
Til § 68
17) I
stk. 6
indsættes efter »regionslovens«: »§ 18, stk. 1 og 2, og«, og efter
»vedrørende« indsættes: »fristen for udarbejdelse af årsbudget til det forberedende
regionsråd, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,«.
[Teknisk ændring]
Til § 99
18) I
stk. 9
indsættes efter 1. punktum som nyt punktum:
»Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter herunder regler om vederlæggelsen af
hvervet som medlem af de forberedende sundhedsråd.«
[Forhøjelse af vederlag til medlemmerne af de forberedende sundhedsråd]
Side 3
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
19) I
stk. 9, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., ændres »1. pkt.« til: »1. og 2. pkt.«.
[Konsekvens af forslag nr. 18]
Til § 116
20) I
stk. 4
indsættes efter »regionslovens«: »§ 18, stk. 1 og 2, og«, og efter
»vedrørende« indsættes: »fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget
til regionsrådet, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,«.
[Teknisk ændring]
Til § 117
21) I
stk. 2-4
ændres »de i 1. pkt. nævnte regnskaber« til: »de i stk. 1, 1. pkt., nævnte
regnskaber«.
[Teknisk ændring]
Til § 132
22) I
stk. 5
indsættes efter »i medfør af« til: »stk. 1«.
[Teknisk ændring]
Til § 141
23) Efter stk. 11 indsættes om nyt stykke:
»Stk.
12.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om overførsel af
aktiver, passiver, rettigheder og pligter, der tidligere, herunder på et af ministeren
fastsat tidspunkt, udelukkende eller helt overvejende har været knyttet til den
overførte opgave, og om, hvorvidt og i givet fald i hvilket omfang der skal ske
kompensation efter stk. 6 og 7. Indenrigs- og sundhedsministeren kan ved
fastsættelsen af regler efter 1. pkt. fravige stk. 1-8.«
Stk. 12 bliver herefter stk. 13.
[Præcisering af bemyndigelsen]
Til § 150
24) I
stk. 5
indsættes efter »fastsætter«: »regler om«.
[Teknisk ændring]
Til § 151
25) I
stk. 13
indsættes efter »fastsætter«: »regler om«.
[Teknisk ændring]
Side 4
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Til § 152
26) I
stk. 10
indsættes efter »fastsætter«: »regler om«.
[Teknisk ændring]
Til § 157
27) Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk.
4.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om indsendelse til
Delingsrådet af aftalen med bilag, der er indgået efter § 151, stk. 1 eller 2.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
[Præcisering af bemyndigelsen]
Til § 179
28) I
nr. 6
indsættes før »en formand«: »en beslutning truffet af«.
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at ordene »de nye regioner« i forslaget til
overgangslovens
§ 1
ændres til: »Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region
Syddanmark og Region Østdanmark«.
Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd, at loven har til formål at sikre en smidig og
hensigtsmæssig etablering af Region Østdanmark og overgang fra kommunerne til
Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Østdanmark og
fra Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark.
Med forslaget præciseres, at ordene »de nye regioner« omfatter såvel de tre
fortsættende regioner vest for Storebælt Region Nordjylland, Region Midtjylland og
Region Syddanmark som Region Østdanmark, der etableres den 1. januar 2027.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 2, stk. 1,
nr. 2,
foretages den ændring, at »de nye regioner« ændres til: »Region Nordjylland,
Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Østdanmark«.
Det vil herefter følge af overgangslovens § 2, stk. 1, nr. 2, at overgangsloven
ud over
at finde anvendelse på sammenlægningen af Region Sjælland og Region Hovedstaden
Side 5
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
til Region Østdanmark, jf. § 2, stk. 1, nr. 1
finder anvendelse på overførsel af opgaver
fra kommunerne til Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og
Region Østdanmark.
Med forslaget præciseres, at ordene »de nye regioner« omfatter såvel de tre
fortsættende regioner vest for Storebælt Region Nordjylland, Region Midtjylland og
Region Syddanmark som Region Østdanmark, der etableres den 1. januar 2027.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 2, stk. 4
og
5,
foretages den ændring, at der efter »fastsætte« indsættes »regler om«.
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af,
hvilke opgaveoverførsler efter overgangslovens § 2, stk. 1 og 3, overgangslovens
kapitel 10-13 finder anvendelse for, jf. forslaget til overgangslovens § 2, stk. 4, og af, at
overgangsloven finder anvendelse på opgaveoverførsler, der ikke er omfattet af
overgangslovens § 2, stk. 1, jf. forslaget til overgangslovens § 2, stk. 5, vil skulle ske ved
bekendtgørelse.
Forslaget vil være af teknisk karakter.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte en bestemmelse i forslaget til
overgangslovens
§ 5, stk. 2,
hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren i 2026 efter
indstilling fra en region, herunder det forberedende regionsråd for Region
Østdanmark, kan fastsætte regler om, at en kommune på regionens vegne varetager
driften af én eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra
kommunen til regionen, jf. § 2. Dog varetages ansvaret for opgaven af regionen.
Ministeren kan fastsætte regler om omfang og vilkår for varetagelsen af den eller de
opgaver, som kommunen varetager for regionen, herunder forskellige frister for den
periode, hvori kommunen varetager driften af opgaverne på regionens vegne.
Kommunen kan ikke udtræde af driften før udløbet af den fastsatte periode.
Bestemmelsen har til formål at understøtte en fleksibel og praktisk overgang ved
overførslen af opgaver fra kommunerne til regionerne, jf. forslaget til overgangslovens
§ 2. Da opgaverne overføres fra kommunerne til regionerne den 1. januar 2027,
overføres opgaverne til de nye regioner, der er etableret pr. den 1. januar 2027, jf. § 7.
Det vil sige dels de tre fortsættende regioner, Region Nordjylland, Region Midtjylland
og Region Syddanmark, dels den nye region Østdanmark, der dannes pr. 1. januar
2027 ved en sammenlægning af Region Sjælland og Region Hovedstaden, jf. § 6. Den
nye region Østdanmarks interesser varetages i 2026 af et forberedende regionsråd,
der vælges ved kommunal- og regionalvalget i 2025, jf. § 58.
Bestemmelsen skal sikre, at der
hvor det findes hensigtsmæssigt
kan etableres
ordninger, hvorefter kommunerne i en kortere periode viderefører driften af visse
opgaver på regionens vegne. Bestemmelsen skal af hensyn til den offentlige sundhed
Side 6
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
således sikre forsyningssikkerheden af hensyn til patienterne i overgangen til en ny
struktur med en ændret opgavefordeling samt sikre, at indenrigs- og
sundhedsministeren i de tilfælde, hvor regionsrådet skønner kommunen vil være
bedst egnet til fortsat at drive opgaven, vil have mulighed for at lade kommunen
fortsat varetage driftsansvaret af de overførte opgaver.
Bestemmelsen giver mulighed for, at indenrigs- og sundhedsministeren ved
bekendtgørelse kan fastsætte regler for den enkelte kommune og region om, at
kommunen på regionens vegne varetager driften af én eller flere af de opgaver, som
den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2, herunder forskellige
frister for den periode, hvori kommunen varetager driften af opgaverne på regionens
vegne.
I henvisningen til § 2 ligger, at opgaveoverførslen vil skulle ske i forbindelse med
lovgivningen om en ny sundhedsstruktur.
Ministerens beføjelse vil alene kunne udnyttes i 2026 til at fastsætte, i hvilket omfang
en kommune vil kunne varetage driftsansvaret for de opgaver, kommunen overtager
pr. 1. januar 2027. Af hensyn til delingsprocessen forventes ministerens beføjelse kort
tid efter fristen for regionens indstilling til ministeren, der forventes fastsat til den 1.
april 2026, jf. ændringsforslag nr. 6.
Ministerens regeludstedelse forudsætter, at regionen, herunder det forberedende
regionsråd for Region Østdanmark, har foretaget en vurdering af behovet for og
vilkårene for, at en kommune varetager opgaven på vegne af regionen, samt har
indsendt en indstilling herom til ministeren inden for den frist, der fastsættes i medfør
af den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 5.
Regionerne, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, er
ansvarlige for at foretage de nødvendige vurderinger og for, at ministeren modtager
de nødvendige og fyldestgørende oplysninger til brug for udstedelsen af reglerne, jf.
nærmere herom i bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 5.
Det forudsættes i den forbindelse, at regionen skaffer sig de nødvendige oplysninger
og vurderinger om den pågældende kommunes ønske om eventuelt at varetage
driftsopgaven af de overførte sundhedsopgaver efter den 1. januar 2027 og på hvilke
vilkår kommunen ønsker at varetage driftsopgaven. Det forudsættes, at regionen kun
afgiver indstilling efter drøftelse med kommunen og kun afgiver indstilling, hvis
kommunen er indstillet på at drive opgaven. Regionen skal foretage en selvstændig
vurdering af behovet for at overlade driftsopgaven til kommunen, og kommunen kan
ikke selv træffe beslutning om, hvorvidt kommunen fortsat vil varetage opgaven, og på
hvilke vilkår kommunen skal varetage opgaven.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil på baggrund af den modtagne indstilling fra en
region, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, fastsætte
regler om, at en kommune på regionens vegne varetager driften af én eller flere af de
opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren er dog ikke forpligtet til at fastsætte regler i
overensstemmelse med regionens indstilling.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil i den forbindelse bl.a. kunne fastsætte regler om
konkrete vilkår for opgaveløsningen og de økonomiske vilkår herfor.
Side 7
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Indenrigs- og sundhedsministeren vil endvidere kunne fastsætte regler om varigheden
af den eller de perioder, hvori kommunen varetager driften af en eller flere opgaver på
regionens vegne.
Indenrigs- og sundhedsministeren er ikke forpligtet til at imødekomme regionens
indstilling, men foretager en selvstændig vurdering af, om og i hvilket omfang der skal
fastsættes regler om, at en kommune varetager opgaven på regionens vegne.
Ministeren kan på den baggrund vælge helt at undlade at fastsætte regler, fastsætte
regler, der afviger fra regionens indstilling, eller fastsætte regler om forhold, der ikke
er omfattet af indstillingen.
Ministerens fastsættelse af regler indebærer, at den enkelte kommune herefter ikke
selv vil kunne træffe beslutning om, hvorvidt den fortsat vil varetage opgaven.
Tilsvarende vil kommunen ikke selv kunne fastlægge det nærmere indhold af de
ydelser, der skal leveres til regionen, eller fastsætte takster for opgavernes udførelse.
Disse elementer vil i stedet følge af de regler, som ministeren fastsætter.
Det vurderes, at indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af regler for
kommunens varetagelse af opgaven indebærer, at der ikke vil være tale om en
udbudspligtig ydelse efter udbudsdirektivet og udbudsloven.
Det vil alene være varetagelsen af driftsopgaver, der kan overlades til kommunerne
med den foreslåede bestemmelse. Da regionerne vil skulle bevare
myndighedsansvaret for de opgaver, der overføres den 1. januar 2027, vil
driftsopgaven skulle varetages på regionens vegne, dvs. under regionens ansvar,
instruktion og finansiering.
Med udtrykket ”opgaver” sigtes der derfor alene til driftsopgaver
og ikke til
myndighedsopgaven, der fortsat vil skulle anses for overført til regionerne. At
driftsopgaven anses som en opgave, der ved regler fastsat i en bekendtgørelse herom
fortsat vil skulle varetages af kommunen med virkning fra den 1. januar 2027, vil
indebære, at driftsopgaven ikke skal anses for overført til regionen med virkning fra
den 1. januar 2027, og at der ikke i medfør af forslaget til overgangslovens kapitel 10-
13 vil skulle ske overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra
kommunen til regionen knyttet til denne driftsopgave.
Kommunen vil i sin varetagelse af driftsopgaven skulle overholde de til enhver tid
gældende regler og standarder i henhold til lovgivningen for driftsopgavens udøvelse.
Det bemærkes, at opgaven med varetagelsen af myndighedsansvaret for opgaven
varetages af regionen, uanset at driftsopgaven i en periode fortsat varetages af
kommunen. Dette vil indebære, at der i medfør af forslaget til overgangslovens kapitel
10-13 vil skulle ske overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra
kommunen til regionen knyttet til denne myndighedsopgave.
At opgaven med varetagelsen af ansvaret for opgaven fortsat varetages af regionen, vil
hænge sammen med, at den foreslåede forpligtelse for en kommune til efter regler
fastsat i bekendtgørelse med en region at varetage driften af en opgave, ikke ændrer
på, at ansvaret for opgaven er overført til regionen. Det forhold, at ansvaret for
opgaven fortsat varetages af regionen, uanset at driftsopgaven varetages af
kommunen, vil indebære, at regionen inden for de ved bekendtgørelse fastsatte regler
vil kunne fastsætte retningslinjer for kommunens udøvelse af driftsopgaven, som
Side 8
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
kommunen vil være forpligtet til at følge, og være forpligtet til at føre kontrol og tilsyn
med kommunens udøvelse af driftsopgaven.
Regionen vil endvidere være forpligtet til at sikre, at kommunen, der varetager
driftsopgaven, er i stand til at varetage denne opgave på tilfredsstillende vis, herunder
ved, at regionen understøtter kommunen med relevant vidensformidling og relevante
ressourcer og kompetencer.
Efter forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3, må oplysninger af fortrolig karakter, som
ikke er omfattet af § 28, stk. 1, videregives til en anden forvaltningsmyndighed, når det
må antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning for myndighedens
virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden skal træffe.
Forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3, indebærer, at der mellem forskellige
forvaltningsmyndigheder kan udveksles fortrolige oplysninger, når der er sagligt behov
herfor. Bestemmelsen giver i den forbindelse adgang til at videregive fortrolige
oplysninger, uanset om det er afgivermyndigheden eller modtagermyndigheden, der
har behov for, at udvekslingen finder sted.
Kommunen vil i kraft af varetagelsen af driftsansvaret på regionens vegne have et
sagligt behov for at modtage oplysninger fra regionen, der har relevans for
kommunens varetagelse af driftsansvaret, jf. forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3.
Tilsvarende vil regionen i kraft af varetagelsen af myndighedsansvaret have et sagligt
behov for at modtage oplysninger fra den kommune, der varetager driftsansvaret på
regionens vegne, jf. forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3.
Det fremgår af forvaltningslovens § 31, stk. 1, at, i det omfang en
forvaltningsmyndighed er berettiget til at videregive en oplysning, skal myndigheden
på begæring af en anden forvaltningsmyndighed videregive oplysningen, hvis den er af
betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, som myndigheden skal
træffe.
Det fremgår af forvaltningslovens § 31, stk. 2, at bestemmelsen dog ikke finder
anvendelse, hvis videregivelsen påfører myndigheden et merarbejde, der væsentligt
overstiger den interesse, den anden myndighed har i at få oplysningerne.
Forvaltningslovens § 31, stk. 1 og 2, indebærer, at regionen henholdsvis kommunen vil
kunne være forpligtet til at videregive oplysninger til hinanden, hvis oplysningen er af
betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, som myndigheden skal
træffe, medmindre videregivelsen påfører den afgivende myndighed et
uforholdsmæssigt merarbejde derved.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det, at forslaget til overgangslovens
§ 5, stk. 3, 1. pkt.,
ændres, således at ordene »Indgår regionen ikke inden for den frist, der fastsættes
efter stk. 5, en aftale efter stk. 2 med en kommune« ændres til »Fastsætter indenrigs-
og sundhedsministeren ikke regler efter stk. 2 for en kommune«.
Ændringen er en konsekvens af den foreslåede ændring af § 5, stk. 2, hvorefter det
ikke længere er regionerne, herunder det forberedende regionsråd for Region
Østdanmark, der skal indgå aftaler med kommunerne, men i stedet regionen, der
Side 9
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
indstiller til indenrigs- og sundhedsministeren, som herefter fastsætter regler for, at
en kommune kan varetage én eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027
overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2. Der henvises til forslag nr. 4 i det
supplerende ændringsforslag.
Med den foreslåede ændring vil det i tilfælde, hvor indenrigs- og sundhedsministeren
ikke har fastsat regler efter stk. 2 for en kommune, være denne manglende
regeludstedelse, der indebærer, at kommunen også efter den 1. januar 2027, såfremt
regionen inden for den frist, der fastsættes i medfør af stk. 6, anmoder kommunen
herom, skal varetage driften af opgaven på vegne af regionen inden for en periode,
der fastsættes efter stk. 7. Dog varetages ansvaret for opgaven af regionen.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte en bestemmelse i forslaget til
overgangslovens
§ 5, stk. 5,
hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter
regler om frister for indstilling fra en region, herunder det forberedende regionsråd
for Region Østdanmark, om, at en kommune på regionens vegne varetager driften af
én eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til
regionen, jf. § 2, samt om meddelelse til indenrigs- og sundhedsministeren om
indstillingen og frister for en sådan meddelelse.
Ændringen er en konsekvens af den foreslåede ændring af § 5, stk. 2, hvorefter det
ikke længere er regionerne, herunder det forberedende regionsråd for Region
Østdanmark, der skal indgå aftaler med kommunerne, men i stedet regionen, der
indstiller til indenrigs- og sundhedsministeren, som herefter fastsætter regler for, at
en kommune kan varetage én eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027
overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2. Der henvises til forslag nr. 4 i det
supplerende ændringsforslag.
Bestemmelsen indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren vil skulle fastsætte
frister, inden for hvilken vedkommende region, herunder det forberedende regionsråd
for Region Østdanmark, skal have foretaget de nødvendige vurderinger og indsendt en
indstilling om, at en kommune med virkning fra den 1. januar 2027 varetager driften af
opgaven på vegne af regionen, jf. § 5, stk. 2.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at de nødvendige forberedende vurderinger
og eventuelle indstillinger fra regionerne, herunder det forberedende regionsråd for
Region Østdanmark, foretages rettidigt og med fornøden klarhed forud for
overdragelsen af opgaverne den 1. januar 2027. Bestemmelsen skal endvidere sikre, at
indenrigs- og sundhedsministeren modtager det nødvendige og fyldestgørende
grundlag fra regionerne til brug for ministerens udstedelse af bekendtgørelser.
Bemyndigelsen er udformet således, at ministeren har fornøden fleksibilitet til at
tilpasse frister og krav til de forskellige forhold i kommuner og regioner, hvis dette
måtte vise sig nødvendigt.
Det er hensigten, at ministeren af hensyn til delingsprocesserne, der skal være
gennemført i god tid inden den 1. januar 2027, bl.a. vil fastsætte regler om, at
regionernes, herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks,
indstillinger vedrørende kommunal drift af de sundhedsopgaver, som kommunerne vil
skulle varetage driften af fra den 1. januar 2027, skal være meddelt ministeren senest
Side 10
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
den 1. april 2026, og at disse indstillinger skal indeholde det nødvendige materiale og
oplysninger til brug for ministerens regeludstedelse.
Det er endvidere hensigten, at ministeren bl.a. vil fastsætte regler om, hvordan en
indstilling skal meddeles til ministeren, herunder krav til form og indhold, således at
denne kan danne grundlag for udstedelse af bekendtgørelser eller optages som bilag
hertil.
Det forventes ligeledes, at ministeren bl.a. fastsætter regler om, at regionerne,
herunder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark, er ansvarlige for, at
det nødvendige og fyldestgørende materiale tilvejebringes og fremsendes rettidigt til
ministeren.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 5, stk. 6,
foretages den ændring, at der efter »fastsætter« indsættes »regler om«.
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af en
frist for regionens anmodning om fortsat kommunal drift af de overførte
sundhedsopgaver, jf. forslaget til overgangslovens § 5, stk. 6, jf. stk. 3, vil skulle ske ved
bekendtgørelse.
Forslaget vil være af teknisk karakter.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås det, at forslaget til overgangslovens
§ 5, stk. 8,
ændres, således at »kommunens og regionens indgåelse af en aftale som nævnt i stk.
2, herunder om varigheden af aftalen,« ændres til »kommunens varetagelse af driften
af en eller flere opgaver på regionens vegne efter stk. 2, herunder regler, der
fastsætter vilkår for varetagelse af driften,«.
Ændringen er en konsekvens af den foreslåede ændring af § 5, stk. 2, hvorefter det
ikke længere er regionerne, herunder det forberedende regionsråd for Region
Østdanmark, der skal indgå aftaler med kommunerne, men i stedet regionen, der
indstiller til indenrigs- og sundhedsministeren, som herefter fastsætter regler for, at
en kommune kan varetage én eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027
overføres fra kommunen til regionen, jf. § 2. Der henvises til forslag nr. 4 i det
supplerende ændringsforslag.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om vedkommende kommunes varetagelse af driften af en eller flere
opgaver på regionens vegne efter stk. 2. Ministeren vil i den forbindelse kunne
fastsætte alle relevante regler for opgavevaretagelsen, herunder regler om
opgavernes indhold og vilkårene for deres varetagelse. Dette omfatter bl.a.
bestemmelser om de konkrete opgaver, der skal varetages, samt de økonomiske og
administrative vilkår, der knytter sig til opgaveløsningen.
Side 11
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 7, stk. 2,
nr. 4,
sker den ændring, at ordene »benævnes Region Nordjylland. Region
Nordjylland« udgår.
Forslaget til overgangslovens § 7, stk. 2, nr. 4, vil herefter have følgende ordlyd:
»Region Nordjylland: En region for Nordjylland, der omfatter Brønderslev,
Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt, Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Rebild, Thisted,
Vesthimmerland og Aalborg Kommuner.«
Forslaget til overgangslovens § 7, stk. 2, nr. 4, affattes hermed på samme måde som
forslaget til overgangslovens § 7, stk. 2, nr. 1-3.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås, at der i forslaget til overgangslovens
§ 40, stk. 4,
indsættes efter »regionslovens« »§ 18, stk. 1 og 2, og«, og efter »vedrørende«
indsættes »fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet,
længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,«.
Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd, at indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2, og § 19,
stk. 2, 2. og 3. pkt., vedrørende fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af
årsbudget til regionsrådet, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,
fristen for 2. behandling af Region Nordjyllands, Region Midtjyllands og Region
Syddanmarks budgetter for 2026 med flerårige budgetoverslag og specifikationen af
posterne på disse budgetter.
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministeren også vil kunne
fastsætte regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2,
vedrørende fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet
og længden af perioden for de flerårige budgetoverslag.
Bemyndigelsen vil kunne udnyttes, hvis der i forbindelse med implementeringen af
sundhedsreformen viser sig behov for at fravige de gældende forskrifter, der er
udstedt i medfør af regionslovens § 18, stk. 1 og 2.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 41, stk. 2-
4,
sker den ændring, at »de i 1. pkt. nævnte regnskaber« ændres til »de i stk. 1, 1. pkt.,
nævnte regnskaber«.
Med ændringen præciseres, at de i § 41, stk. 2-4, angivne bemyndigelser vedrører
regnskaberne vedrørende 2025 og 2026 for Region Nordjylland, Region Midtjylland og
Region Syddanmark.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.
Side 12
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Til nr. 12 og 18
Med ændringsforslagene foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 51, stk. 9,
og i forslaget til overgangslovens
§ 99, stk. 9,
efter 1. punktum indsættes som nyt
punktum en bestemmelse om, at indenrigs- og sundhedsministeren herunder kan
fastsætte regler om vederlæggelsen af hvervet som medlem af de forberedende
sundhedsråd. 2. pkt. i de to nævnte bestemmelser bliver herefter 3. pkt.
Bemyndigelserne forventes at blive udnyttet til at fastsætte regler om, at hvervet som
medlem af de forberedende sundhedsråd i hele landet vederlægges med et centralt
fastsat vederlag svarende til 75 pct. (mod 50 pct. som anført i bemærkningerne i
forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9, 1. pkt., og § 99, stk. 9, 1. pkt.) af taksten for
det centralt fastsatte vederlag for medlemmer af de nye sundhedsråd, som vil gælde
fra 2027 i overensstemmelse med de regler, der forventes fastsat i henhold til
bemyndigelserne til regionslovens § 11, der foreslås nyaffattet med lovforslag nr. L
214.
Forhøjelsen af vederlaget som medlem af de forberedende sundhedsråd i hele landet
fra 50 pct. til 75 pct. af taksten for det centralt fastsatte vederlag for medlemmer af de
nye sundhedsråd forventes at koste cirka 2,7 mio. kr., som vil blive finansieret inden
for Indenrigs- og Sundhedsministeriets ramme.
Der ændres med forslaget ikke på ministerens bemyndigelse til efter forslaget til
overgangslovens § 51, stk. 9, 1. pkt., og § 99, stk. 9, 1. pkt. at fastsætte centralt
fastsatte vederlag for formænd og næstformænd af de forberedende sundhedsråd.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 51, stk. 9,
2. pkt.,
der bliver 3. pkt., foretages den ændring, at »1. pkt.« ændres til: »1. og 2. pkt.«.
Bestemmelsen i forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt., vil
herefter have den ordlyd, at indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelse af
regler efter 1. og 2. pkt. kan fravige stk. 1-8.
Forslaget er en konsekvens af forslag nr. 12, hvor det foreslås indsat som 2. pkt. i
forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9, at indenrigs- og sundhedsministeren
herunder fastsætter regler om vederlæggelsen af hvervet som medlem af de
forberedende sundhedsråd.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil således ved fastsættelse af regler efter det
foreslåede nye 2. pkt. i forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9, kunne fravige de
foreslåede bestemmelser i forslaget til overgangslovens § 51, stk. 1-8.
.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 59, 1. pkt.,
sker den ændring, at »inden den 31. december 2025« ændres til: »senest den 31.
december 2025«.
Side 13
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Forslaget til overgangslovens § 59, 1. pkt., vil herefter have den ordlyd, at såfremt der
senest den 31. december 2025 træffes endelig afgørelse om, at afstemningen ved
valget den 18. november 2025 erklæres ugyldig, hvorfor der snarest muligt skal
afholdes omvalg, træder det forberedende regionsråd for Region Østdanmark ikke i
funktion.
Med forslaget præciseres, at afgørelser truffet den 31. december 2025 og ikke kun
inden den 31. december 2025 vil være omfattet af § 59, 1. pkt.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 59, 2. pkt.,
sker den ændring, at »efter den 31. december 2025« ændres til: »den 1. januar 2026
eller senere«.
Forslaget til overgangslovens § 59, 2. pkt., vil herefter have den ordlyd, at træffes der
den 1. januar 2026 eller senere endelig afgørelse om, at afstemningen ved valget den
18. november 2025 erklæres ugyldig, fratræder det forberedende regionsråd.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 66, stk. 2,
nr. 22,
sker den ændring, at »nye« udgår.
Forslaget vil indebære, at opregningen i forslaget til overgangslovens § 66, stk. 2, af,
hvilke forhold det forberedende regionsråd for Region Østdanmark skal træffe
beslutning om med henblik på, at Region Østdanmark kan etableres den 1. januar
2027 og varetage sine opgaver fra den 1. januar 2027, også vil omfatte andre
beslutninger, der er nødvendige med henblik på at forberede oprettelsen af Region
Østdanmark og denne regions opgaver.
Med forslaget præciseres, at beslutninger, der er nødvendige med henblik på at
forberede alle Region Østdanmarks opgaver, såvel Region Sjællands og Region
Hovedstadens opgaver før den 1. januar 2027, der overføres til Region Østdanmark,
som de nye opgaver, som Region Østdanmark i lighed med regionerne vest for
Storebælt forventes at få overført fra kommunerne den 1. januar 2027, vil være
omfattet af bestemmelsen.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foreslås, at der i forslaget til overgangslovens
§ 68, stk. 6,
indsættes efter »regionslovens« »§ 18, stk. 1 og 2, og«, og efter »vedrørende«
indsættes »fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til det
forberedende regionsråd, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,«.
Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd, at indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2, og § 19,
stk. 2, 2. og 3. pkt., vedrørende fristen for udarbejdelse af årsbudget til det
forberedende regionsråd, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag, fristen
for 2. behandling af Region Østdanmarks budget for 2027 med flerårige
budgetoverslag og specifikationen af posterne på disse budgetter.
Side 14
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministeren også vil kunne
fastsætte regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2,
vedrørende fristen for udarbejdelse af årsbudget til det forberedende regionsråd og
længden af perioden for de flerårige budgetoverslag.
Bemyndigelsen vil kunne udnyttes, hvis der i forbindelse med implementeringen af
sundhedsreformen viser sig behov for at fravige de gældende forskrifter, der er
udstedt i medfør af regionslovens § 18, stk. 1 og 2.
Til nr. 19
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 99, stk. 9,
2. pkt.,
der bliver 3. pkt., foretages den ændring, at »1. pkt.« ændres til: »1. og 2. pkt.«.
Bestemmelsen i forslaget til overgangslovens § 99, stk. 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt., vil
herefter have den ordlyd, at indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelse af
regler efter 1. og 2. pkt. kan fravige stk. 1-8.
Forslaget er en konsekvens af forslag nr. 18, hvor det foreslås indsat som 2. pkt. i
forslaget til overgangslovens § 99, stk. 9, at indenrigs- og sundhedsministeren
herunder fastsætter regler om vederlæggelsen af hvervet som medlem af de
forberedende sundhedsråd.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil således ved fastsættelse af regler efter det
foreslåede nye 2. pkt. i forslaget til overgangslovens § 99, stk. 9, kunne fravige de
foreslåede bestemmelser i forslaget til overgangslovens § 99, stk. 1-8.
Til nr. 20
Med ændringsforslaget foreslås, at der i forslaget til overgangslovens
§ 116, stk. 4,
indsættes efter »regionslovens« »§ 18, stk. 1 og 2, og«, og efter »vedrørende«
indsættes »fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet,
længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,«.
Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd, at indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2, og § 19,
stk. 2, 2. og 3. pkt., vedrørende fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af
årsbudget til regionsrådet, længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,
fristen for 2. behandling af Region Sjællands og Region Hovedstadens budgetter for
2026 med flerårige budgetoverslag og specifikationen af posterne på disse budgetter.
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministeren også vil kunne
fastsætte regler om de forhold, der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2,
vedrørende fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet
og længden af perioden for de flerårige budgetoverslag.
Bemyndigelsen vil kunne udnyttes, hvis der i forbindelse med implementeringen af
sundhedsreformen viser sig behov for at fravige de gældende forskrifter, der er
udstedt i medfør af regionslovens § 18, stk. 1 og 2.
Til nr. 21
Side 15
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 117, stk. 2-
4,
sker den ændring, at »de i 1. pkt. nævnte regnskaber« ændres til »de i stk. 1, 1. pkt.,
nævnte regnskaber«.
Med ændringen præciseres, at de i § 117, stk. 2-4, angivne bemyndigelser vedrører
regnskaberne vedrørende 2025 for Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 132, stk. 5,
sker den ændring, at der efter »i medfør af« indsættes: »stk. 1«.
Ændringsforslaget fremsættes på baggrund af, at ordene »stk. 1« ved en fejl ikke
fremgår af forslaget til overgangslovens § 132, stk. 5.
Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd, at indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte nærmere regler om specifikationen af de poster på årsbudgettet, som et
pålæg udstedt i medfør af stk. 1 skal ledsages af et forslag til nedsættelse af.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 23
Efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 10, kan indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætte nærmere regler om overførslen efter forslaget til
overgangslovens § 141, stk. 1-5, af aktiver, passiver, rettigheder og pligter fra en
kommune til en region og om kompensation efter forslaget til overgangslovens § 141,
stk. 6-8, for denne overførsel. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
forskellige regler for forskellige aktier, passiver, rettigheder og pligter.
Efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 11, kan indenrigs- og
sundhedsministeren ved fastsættelsen af regler efter forslaget til overgangslovens §
141, stk. 10, fravige forslaget til overgangslovens § 141, stk. 6-8, i det omfang det
skønnes nødvendigt for at opnå en hensigtsmæssig overførsel af aktiver, passiver,
rettigheder og pligter fra en kommune til en region og en hensigtsmæssig ordning for
kompensation.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 141
efter
stk. 10 indsættes et nyt stykke 11., hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte regler om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter, der tidligere,
herunder på et af ministeren fastsat tidspunkt, udelukkende eller helt overvejende har
været knyttet til den overførte opgave, og om, hvorvidt og i givet fald i hvilket omfang
der skal ske kompensation efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 6 og 7. Det
foreslås videre, at indenrigs- og sundhedsministeren kan ved fastsættelsen af regler
efter 1. pkt. fravige stk. 1-8.
Bemyndigelsens første led vil kunne udnyttes til at fastsætte regler om, at der vil skulle
ske overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter, der på et af indenrigs- og
Side 16
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
sundhedsministeren fastsat tidspunkt forud for indgåelsen af delingsaftalen efter
forslaget til overgangslovens § 151 mellem region og kommune om overførsel af
aktiver, passiver, rettigheder og pligter eller Delingsrådets beslutning om overførsel
heraf efter forslaget til overgangslovens § 152 udelukkende eller helt overvejende har
været knyttet til en opgave, der overføres den 1. januar 2027 fra kommuner til
regioner. Det forudsættes, at dette skæringstidspunkt for bedømmelsen af, om et
aktiv, et passiv, en rettighed og en forpligtelse udelukkende eller helt overvejende har
været knyttet til den overførte opgave, tidligst vil kunne være tidspunktet for
indgåelsen af en generel aftale mellem stat, regioner og kommuner om de
økonomiske rammer for sundhedsreformen. Indenrigs- og sundhedsministeren vil
kunne fastsætte dette skæringstidspunkt til et tidspunkt, der måtte ligge før
udstedelsen af en bekendtgørelse i henhold til bemyndigelsen eller måtte ligge før
overgangslovens ikrafttræden. Der vil kunne fastsættes regler om, at aktiver, der på et
senere tidspunkt end det af indenrigs- og sundhedsministeren fastsatte tidspunkt
udelukkende eller helt overvejende knyttes til en opgave, der overføres den 1. januar
2027 fra kommuner til regioner, også vil skulle overføres den 1. januar 2027 fra
kommuner til regioner.
Bestemmelsens første led vil alene omfatte aktiver, passiver, rettigheder og pligter,
der udelukkende eller helt overvejende er knyttet eller har været knyttet til en opgave,
der overføres den 1. januar 2027 fra kommuner til regioner.
Den endelige vurdering af, hvilke aktiver, passiver, rettigheder og pligter der vil skulle
overføres som opgavehenførbare efter de regler, der fastsættes i medfør af
bemyndigelsen, vil først kunne foretages, når den lovgivning, hvorved opgaverne
overføres den 1. januar 2027 fra kommuner til regioner, er vedtaget og trådt i kraft.
Regionen og kommunen vil i den enkelte delingsaftale kunne fastsætte, at aktiver etc.,
der ellers vil skulle overføres som opgavehenførbare efter de ovenfor fastsatte regler,
alligevel ikke overføres, jf. § 141, stk. 2.
Bemyndigelsens andet led vil kunne udnyttes til at fastsætte regler om, at der ikke
eller kun i visse tilfælde skal ske kompensation efter forslaget til overgangslovens §
141, stk. 6 og 7, hvis værdien af de overførte aktiver overstiger værdien af passiverne,
eller værdien af de overførte passiver overstiger værdien af aktiverne.
Bemyndigelsens første og andet led vil blive udnyttet, hvis det på baggrund af de
verserende forhandlinger mellem stat, regioner og kommuner om sundhedsreformens
økonomiske konsekvenser viser sig at blive aktuelt.
Der er tale om en præcisering af den foreslåede bestemmelse i forslaget til
overgangslovens § 141, stk. 11, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren ved
fastsættelsen af regler efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 10, kan fravige
forslaget til overgangslovens § 141, stk. 1-8, i det omfang det skønnes nødvendigt for
at opnå en hensigtsmæssig overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter og en
hensigtsmæssig ordning for kompensation.
Bemyndigelsens første og andet led vil være en fravigelse af bestemmelserne i
forslaget til overgangslovens § 141, stk. 1, 6 og 7. Derfor foreslås det i bestemmelsens
2. pkt., at ministeren ved fastsættelse af regler efter bestemmelsens 1. pkt. kan fravige
stk. 1-8 i forslaget til overgangslovens § 141.
Side 17
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Til nr. 24
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 150, stk. 5,
foretages den ændring, at der efter »fastsætter« indsættes »regler om«.
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af en
frist for kommunens forelæggelse af udkastet til en aftale om overførsel af aktiver,
passiver, rettigheder, pligter og ansatte for regionen eller det forberedende
regionsråd, jf. forslaget til overgangslovens § 150, stk. 5, jf. stk. 1 og 2, vil skulle ske
ved bekendtgørelse.
Forslaget vil være af teknisk karakter.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 151, stk.
13,
foretages den ændring, at der efter »fastsætter« indsættes »regler om«.
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af en
frist for indgåelse af en aftale om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og
ansatte mellem på den ene side kommunen og på den anden side regionen eller det
forberedende regionsråd, jf. forslaget til overgangslovens § 151, stk. 13, jf. stk. 1 og 2,
vil skulle ske ved bekendtgørelse.
Forslaget vil være af teknisk karakter.
Til nr. 26
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 152, stk.
10,
foretages den ændring, at der efter »fastsætter« indsættes »regler om«.
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsministerens fastsættelse af en
frist for Delingsrådets beslutning om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter
og ansatte fra kommunen til regionen eller det forberedende regionsråd, en frist for
Delingsrådets pålæg om afhændelse af et aktiv og en frist for Delingsrådets høring af
vedkommende kommune og region jf. forslaget til overgangslovens § 152, stk. 10, jf.
stk. 1, 5 og 6, vil skulle ske ved bekendtgørelse.
Forslaget vil være af teknisk karakter.
Til nr. 27
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 157
indsættes som nyt stykke et
stk. 4,
hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte regler om indsendelse til Delingsrådet af aftalen med bilag, der er indgået
efter forslaget til overgangslovens § 151, stk. 1 eller 2, om overførsel af aktiver,
passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra en kommune til en region som følge af de
opgaver, der forventes overført den 1. januar 2027.
Side 18
L 213 - 2024-25 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Delingsrådet vil hermed få et overblik over indholdet af de indgåede delingsaftaler,
hvilket kan danne en nyttig baggrund for Delingsrådets eventuelle beslutning efter
forslaget til overgangslovens § 152 om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder,
pligter og ansatte fra en kommune til en region som følge af de opgaver, der forventes
overført den 1. januar 2027.
Der er tale om en præcisering af de foreslåede bemyndigelser i forslaget til
overgangslovens § 157 vedrørende delingsprocessen.
Til nr. 28
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til overgangslovens
§ 179, nr. 6,
sker den ændring, at der før »en formand« indsættes: »en beslutning truffet af«.
Forslaget vil indebære, at forslaget til overgangslovens § 179, nr. 6, herefter vil have
den ordlyd, at § 50 a, stk. 1, og § 51, stk. 1, om annullation, suspension og
anerkendelsessøgsmål i lov om kommunernes styrelse gælder tilsvarende for en
beslutning truffet af en formand for et forberedende sundhedsråd i Region
Østdanmark efter § 82, stk. 2, i denne lov, jf. § 22, stk. 2, i lov om kommunernes
styrelse, når beslutningen ikke kan indbringes for det forberedende regionsråd for
Region Østdanmark.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig ændring.
Side 19