Indenrigsudvalget 2024-25
L 213 Bilag 7
Offentligt
3032872_0001.png
Til lovforslag nr.
L 213
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Indenrigsudvalget den 27. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om overgangen til en ny sundhedsstruktur (overgangsloven)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 29 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, SF, M, KF, RV og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA og EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de under nr. 1-11, 14-17 og 20-29 stillede ændringsforslag
og imod de under nr. 12, 13, 18 og 19 stillede ændringsfor-
slag.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Danmarksdemokraterne,
Socialistisk Folkeparti, Moderaterne, Det Konservative
Folkeparti og Radikale Venstre
Socialdemokratiets, Venstres, Danmarksdemokraternes,
Socialistisk Folkepartis, Moderaternes, Det Konservative
Folkepartis og Radikale Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at vi med dette lovforslag tager et vigtigt skridt
i udmøntningen af »Aftale om sundhedsreform 2024«, som
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og
Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Kon-
servative Folkeparti og Radikale Venstre indgik den 15.
november 2024.
Lovforslaget skaber klare og forudsigelige rammer for
overgangen til den nye forvaltningsstruktur i sundhedsvæse-
net. Det handler om den nye organisering og om at sikre, at
ansvaret for borgernes sundhedstilbud kan overdrages trygt
og effektivt, så opgaverne løftes bedst muligt fra dag et. Vi
skaber således de nødvendige forudsætninger for, at borger-
ne også i overgangsfasen oplever et sundhedsvæsen med
klarhed, tryghed og sammenhæng.
Lovforslaget indeholder de lovgivningsmæssige ændrin-
ger, der skal til for at gennemføre sammenlægningen af
Region Sjælland og Region Hovedstaden til en ny Region
Østdanmark pr. 1. januar 2027. Samtidig giver lovforslaget
indenrigs- og sundhedsministeren hjemmel til at fastlægge
de nye regioners inddeling i sundhedsråd på baggrund af
sundhedsreformaftalen og den opmandsproces, ministeriet
har iværksat.
Vi regulerer samtidig det vigtige overgangsår 2026, hvor
eksisterende myndigheder fortsat har det formelle ansvar,
men hvor forberedende organer skal sikre, at overdragelsen
af opgaver sker ordentligt og velkoordineret. Lovforslaget
forpligter bl.a. alle fire nye regioner til at etablere forbered-
ende sundhedsråd i 2026, der vil svare til de sundhedsråd,
som etableres permanent fra den 1. januar 2027. Vi skaber
dermed en ny organisatorisk ramme for, at samarbejdet på
tværs af kommuner og regioner kan forankres tættere på
borgerne og forberedes i god tid.
Lovforslaget indeholder også mulighed for, at kommuner
og regioner i 2026 kan indgå aftale om, at kommunerne fort-
sat varetager sundhedsopgaver, som overgår til regionerne.
Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet et ændrings-
forslag hertil, som indebærer, at ministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om, at en kommune varetager driftsopga-
ven på regionens vegne på de vilkår, som indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter på baggrund af indstilling fra
en region efter drøftelser i sundhedsrådene. Forslaget ændrer
ikke ved, at der skal ske en indledende drøftelse mellem
region og kommune om vilkårene for driftsopgaven.
AX031563
L 213 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 27. maj 2025
3032872_0002.png
2
Hensigten med at bemyndige indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren til at henlægge driftsopgaven til kommunerne er at
give mulighed for, at driftsopgaven kan henlægges til kom-
munerne i de tilfælde, hvor det giver mening for både region
og kommune, at kommunen drifter en opgave for regionerne
på drøftede vilkår. De indledende drøftelser mellem region
og kommune vil derfor spille en vigtig rolle for indenrigs-
og sundhedsministerens udøvelse af denne beføjelse.
Partierne noterer sig, at ministerens beføjelse alene vil
kunne udnyttes i 2026 som et led i overgangsloven til at
fastsætte, i hvilket omfang en kommune vil kunne varetage
driftsansvaret for de opgaver, regionen overtager pr. 1. janu-
ar 2027. Der er derfor behov for en mere langsigtet løsning.
Partierne noterer sig videre, at indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren forventer at fremsætte lovforslag i oktober 2025
vedrørende de konkrete opgaveflytninger af sundhedsopga-
ver fra kommuner til regioner. Dette lovforslag forventes
bl.a. også at forholde sig til mulighederne for, at kommuner
og regioner kan samarbejde om varetagelsen af de opga-
ver, som flyttes fra kommuner til regioner, og brugen af
private leverandører til opgaverne. Partierne noterer sig med
tilfredshed, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet i »Forårs-
aftale 2025 om implementering af sundhedsreformen« har
aftalt med KL og Danske Regioner at samarbejde om at
afklare de nærmere rammer i forhold til udbudsreglerne i
relation til disse bestemmelser og at bidrage til sammen at
finde gode, fleksible og holdbare løsninger.
Et vigtigt element i lovforslaget er også, at vi sikrer
en ordentlig og balanceret overførsel af ressourcer og med-
arbejdere. Opgaver, der overgår fra én myndighed til en
anden, vil som udgangspunkt følges af de relevante aktiver,
passiver, rettigheder, pligter og ansatte. Medarbejderne skal
også opleve en tryg og ordentlig overgang. Man skal ikke
være i tvivl om, hvem man er ansat hos, eller på hvilke vil-
kår. Den klarhed er vigtig, både for den enkelte medarbejder,
men også for at borgerne oplever en stabil og velfungerende
drift hele vejen igennem.
Vi lægger også op til en økonomisk ansvarlig over-
gang. Indenrigs- og sundhedsministeren får bemyndigelse
til at fastsætte regler om, at væsentlige økonomiske disposi-
tioner i både kommuner og regioner skal godkendes eller
kan ændres af henholdsvis de nye regionsråd eller det forbe-
redende regionsråd. Vi skaber dermed et værn mod beslut-
ninger, som ellers kunne vanskeliggøre overgangen til den
nye struktur.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Ordene »de nye regioner« ændres til: »Region Nordjyl-
land, Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region
Østdanmark«.
[Teknisk ændring]
Til § 2
2)
I
stk. 1, nr. 2,
ændres »de nye regioner« til: »Region
Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og
Region Østdanmark«.
[Teknisk ændring]
3)
I
stk. 4
og
5
indsættes efter »fastsætte«: »regler om«.
[Teknisk ændring]
Til § 5
4)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan i 2026
efter indstilling fra en region, herunder det forberedende
regionsråd for Region Østdanmark, fastsætte regler om, at
en kommune på regionens vegne varetager driften af en eller
flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra
kommunen til regionen, jf. § 2. Dog varetages ansvaret for
opgaven af regionen. Ministeren kan fastsætte regler om
omfang og vilkår for varetagelsen af den eller de opgaver,
som kommunen varetager for regionen, herunder forskellige
frister for den periode, hvori kommunen varetager driften af
opgaverne på regionens vegne. Kommunen kan ikke udtræ-
de af driften før udløbet af den fastsatte periode.«
[Indenrigs- og sundhedsministeren henlægger varetagelsen
af driftsopgaven til kommunerne]
5)
I
stk. 3, 1. pkt.,
ændres »Indgår regionen ikke inden
for den frist, der fastsættes efter stk. 5, en aftale efter stk. 2
med en kommune« til: »Fastsætter indenrigs- og sundheds-
ministeren ikke regler efter stk. 2 for en kommune«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
6)
Stk. 5
affattes således:
»Stk. 5.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter reg-
ler om frister for indstilling fra en region, herunder det
forberedende regionsråd for Region Østdanmark, om, at en
kommune på regionens vegne varetager driften af en eller
flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra
kommunen til regionen, jf. § 2, og om meddelelse til inden-
rigs- og sundhedsministeren om indstillingen og frister for
en sådan meddelelse.«
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
7)
I
stk. 6
indsættes efter »fastsætter«: »regler om«.
[Teknisk ændring]
8)
I
stk. 8
ændres »kommunens og regionens indgåelse
af en aftale som nævnt i stk. 2, herunder om varigheden
af aftalen,« til: »kommunens varetagelse af driften af en
eller flere opgaver på regionens vegne efter stk. 2, herunder
regler, der fastsætter vilkår for varetagelse af driften,«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 7
9)
Stk. 2, nr. 4,
affattes således:
»4) Region Nordjylland: En region for Nordjylland, der
omfatter Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Jam-
L 213 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 27. maj 2025
3032872_0003.png
3
merbugt, Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Rebild, Thisted,
Vesthimmerland og Aalborg Kommuner.«
[Teknisk ændring]
Til § 40
10)
I
stk. 4
indsættes efter »regionslovens«: »§ 18, stk. 1
og 2, og«, og efter »vedrørende« indsættes: »fristen for for-
retningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet,
længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,«.
[Teknisk ændring]
Til § 41
11)
I
stk. 2-4
ændres »de i 1. pkt. nævnte regnskaber« til:
»de i stk. 1, 1. pkt., nævnte regnskaber«.
[Teknisk ændring]
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af DF):
Til § 51
12)
I
stk. 9
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter herunder
regler om vederlæggelsen af hvervet som medlem af de
forberedende sundhedsråd.«
[Forhøjelse af vederlag til medlemmerne af de forberedende
sundhedsråd]
13)
I
stk. 9, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., ændres »1. pkt.« til:
»1. og 2. pkt.«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 59
14)
I
1. pkt.
ændres »inden den 31. december 2025« til:
»senest den 31. december 2025«.
[Teknisk ændring]
15)
I
2. pkt.
ændres »efter den 31. december 2025« til:
»den 1. januar 2026 eller senere«.
[Teknisk ændring]
Til § 66
16)
I
stk. 2, nr. 22,
udgår »nye«.
[Teknisk ændring]
Til § 68
17)
I
stk. 6
indsættes efter »regionslovens«: »§ 18, stk.
1 og 2, og«, og efter »vedrørende« indsættes: »fristen for
udarbejdelse af årsbudget til det forberedende regionsråd,
længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,«.
[Teknisk ændring]
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af DF):
Til § 99
18)
I
stk. 9
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter herunder
regler om vederlæggelsen af hvervet som medlem af de
forberedende sundhedsråd.«
[Forhøjelse af vederlag til medlemmerne af de forberedende
sundhedsråd]
19)
I
stk. 9, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., ændres »1. pkt.« til:
»1. og 2. pkt.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 18]
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 116
20)
I
stk. 4
indsættes efter »regionslovens«: »§ 18, stk. 1
og 2, og«, og efter »vedrørende« indsættes: »fristen for for-
retningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet,
længden af perioden for de flerårige budgetoverslag,«.
[Teknisk ændring]
Til § 117
21)
I
stk. 2-4
ændres »de i 1. pkt. nævnte regnskaber« til:
»de i stk. 1, 1. pkt., nævnte regnskaber«.
[Teknisk ændring]
Til § 132
22)
I
stk. 5
indsættes efter »i medfør af« til: »stk. 1«.
[Teknisk ændring]
Til § 141
23)
Efter stk. 11 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 12.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
regler om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og plig-
ter, der tidligere, herunder på et af ministeren fastsat tids-
punkt, udelukkende eller helt overvejende har været knyttet
til den overførte opgave, og om, hvorvidt og i givet fald i
hvilket omfang der skal ske kompensation efter stk. 6 og
7. Indenrigs- og sundhedsministeren kan ved fastsættelsen af
regler efter 1. pkt. fravige stk. 1-8.«
Stk. 12 bliver herefter stk. 13.
[Præcisering af bemyndigelsen]
Til § 150
24)
I
stk. 5
indsættes efter »fastsætter«: »regler om«.
[Teknisk ændring]
Til § 151
25)
I
stk. 13
indsættes efter »fastsætter«: »regler om«.
[Teknisk ændring]
L 213 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 27. maj 2025
3032872_0004.png
4
Til § 152
26)
I
stk. 10
indsættes efter »fastsætter«: »regler om«.
[Teknisk ændring]
Til § 157
27)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
regler om indsendelse til Delingsrådet af aftalen med bilag,
der er indgået efter § 151, stk. 1 eller 2.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
[Præcisering af bemyndigelsen]
28)
I
stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 1-3« til: »stk.
1-4«.
[Teknisk ændring]
Til § 179
29)
I
nr. 6
indsættes før »en formand«: »en beslutning
truffet af«.
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det at ordene »de nye
regioner« i forslaget til overgangslovens § 1 ændres til: »Re-
gion Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark
og Region Østdanmark«.
Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd, at loven har
til formål at sikre en smidig og hensigtsmæssig etablering
af Region Østdanmark og overgang fra kommunerne til Re-
gion Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark
og Region Østdanmark og fra Region Sjælland og Region
Hovedstaden til Region Østdanmark.
Med forslaget præciseres, at ordene »de nye regioner«
omfatter såvel de tre fortsættende regioner vest for Storebælt
Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddan-
mark som Region Østdanmark, der etableres den 1. januar
2027.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig æn-
dring.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 2, stk. 1, nr. 2, foretages den ændring, at
»de nye regioner« ændres til: »Region Nordjylland, Region
Midtjylland, Region Syddanmark og Region Østdanmark«.
Det vil herefter følge af overgangslovens § 2, stk. 1, nr.
2, at overgangsloven – ud over at finde anvendelse på sam-
menlægningen af Region Sjælland og Region Hovedstaden
til Region Østdanmark, jf. § 2, stk. 1, nr. 1 – finder anven-
delse på overførsel af opgaver fra kommunerne til Region
Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og
Region Østdanmark.
Med forslaget præciseres, at ordene »de nye regioner«
omfatter såvel de tre fortsættende regioner vest for Storebælt
Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddan-
mark som Region Østdanmark, der etableres den 1. januar
2027.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig æn-
dring.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 2, stk. 4 og 5, foretages den ændring, at
der efter »fastsætte« indsættes »regler om«.
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundheds-
ministerens fastsættelse af, hvilke opgaveoverførsler efter
overgangslovens § 2, stk. 1 og 3, overgangslovens kapitel
10-13 finder anvendelse for, jf. forslaget til overgangslovens
§ 2, stk. 4, og af, at overgangsloven finder anvendelse på
opgaveoverførsler, der ikke er omfattet af overgangslovens
§ 2, stk. 1, jf. forslaget til overgangslovens § 2, stk. 5, vil
skulle ske ved bekendtgørelse.
Forslaget vil være af teknisk karakter.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte en be-
stemmelse i forslaget til overgangslovens § 5, stk. 2, hvoref-
ter indenrigs- og sundhedsministeren i 2026 efter indstilling
fra en region, herunder det forberedende regionsråd for Re-
gion Østdanmark, kan fastsætte regler om, at en kommune
på regionens vegne varetager driften af en eller flere af de
opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen
til regionen, jf. § 2. Dog varetages ansvaret for opgaven af
regionen. Ministeren kan fastsætte regler om omfang og vil-
kår for varetagelsen af den eller de opgaver, som kommunen
varetager for regionen, herunder forskellige frister for den
periode, hvori kommunen varetager driften af opgaverne på
regionens vegne. Kommunen kan ikke udtræde af driften før
udløbet af den fastsatte periode.
Bestemmelsen har til formål at understøtte en fleksibel
og praktisk overgang ved overførslen af opgaver fra kom-
munerne til regionerne, jf. forslaget til overgangslovens §
2. Da opgaverne overføres fra kommunerne til regionerne
den 1. januar 2027, overføres opgaverne til de nye regioner,
der er etableret pr. den 1. januar 2027, jf. § 7. Det vil sige
dels de tre fortsættende regioner, Region Nordjylland, Regi-
on Midtjylland og Region Syddanmark, dels den nye Region
Østdanmark, der dannes pr. 1. januar 2027 ved en sammen-
lægning af Region Sjælland og Region Hovedstaden, jf. §
6. Den nye Region Østdanmarks interesser varetages i 2026
af et forberedende regionsråd, der vælges ved kommunal-
og regionalvalget i 2025, jf. § 58.
Bestemmelsen skal sikre, at der – hvor det findes hen-
sigtsmæssigt – kan etableres ordninger, hvorefter kommu-
nerne i en kortere periode viderefører driften af visse opga-
ver på regionens vegne. Bestemmelsen skal af hensyn til
den offentlige sundhed således sikre forsyningssikkerheden
af hensyn til patienterne i overgangen til en ny struktur
med en ændret opgavefordeling og sikre, at indenrigs- og
sundhedsministeren i de tilfælde, hvor regionsrådet skønner
kommunen vil være bedst egnet til fortsat at drive opgaven,
L 213 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 27. maj 2025
3032872_0005.png
5
vil have mulighed for fortsat at lade kommunen varetage
driftsansvaret af de overførte opgaver.
Bestemmelsen giver mulighed for, at indenrigs- og sund-
hedsministeren ved bekendtgørelse kan fastsætte regler for
den enkelte kommune og region om, at kommunen på regio-
nens vegne varetager driften af en eller flere af de opgaver,
som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen til regio-
nen, jf. § 2, herunder forskellige frister for den periode,
hvori kommunen varetager driften af opgaverne på regio-
nens vegne.
I henvisningen til § 2 ligger, at opgaveoverførslen vil
skulle ske i forbindelse med lovgivningen om en ny sund-
hedsstruktur.
Ministerens beføjelse vil alene kunne udnyttes i 2026
til at fastsætte, i hvilket omfang en kommune vil kunne
varetage driftsansvaret for de opgaver, der overføres fra
kommuner til regioner pr. 1. januar 2027. Af hensyn til de-
lingsprocessen forventes ministerens beføjelse udøvet kort
tid efter fristen for regionens indstilling til ministeren, der
forventes fastsat til den 1. april 2026, jf. ændringsforslag nr.
6.
Ministerens regeludstedelse forudsætter, at regionen, her-
under det forberedende regionsråd for Region Østdanmark,
har foretaget en vurdering af behovet og vilkårene for, at en
kommune varetager opgaven på vegne af regionen, og har
indsendt en indstilling herom til ministeren inden for den
frist, der fastsættes i medfør af den foreslåede bestemmelse i
§ 5, stk. 5.
Regionerne, herunder det forberedende regionsråd for
Region Østdanmark, er ansvarlige for at foretage de nødven-
dige vurderinger og for, at ministeren modtager de nødven-
dige og fyldestgørende oplysninger til brug for udstedelsen
af reglerne, jf. nærmere herom i bemærkningerne til den
foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 5.
Det forudsættes i den forbindelse, at regionen skaffer
sig de nødvendige oplysninger og vurderinger om den på-
gældende kommunes ønske om eventuelt at varetage drifts-
opgaven af de overførte sundhedsopgaver efter den 1. janu-
ar 2027, og på hvilke vilkår kommunen ønsker at vareta-
ge driftsopgaven. Det forudsættes, at regionen kun afgiver
indstilling efter drøftelse med kommunen og kun afgiver
indstilling, hvis kommunen er indstillet på at drive opga-
ven. Regionen skal foretage en selvstændig vurdering af
behovet for at overlade driftsopgaven til kommunen, og
kommunen kan ikke selv træffe beslutning om, hvorvidt
kommunen fortsat vil varetage opgaven, og på hvilke vilkår
kommunen skal varetage opgaven.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil på baggrund af den
modtagne indstilling fra en region, herunder det forbereden-
de regionsråd for Region Østdanmark, fastsætte regler om,
at en kommune på regionens vegne varetager driften af en
eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 overføres
fra kommunen til regionen, jf. § 2. Indenrigs- og sundheds-
ministeren er dog ikke forpligtet til at fastsætte regler i
overensstemmelse med regionens indstilling.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil i den forbindelse
bl.a. kunne fastsætte regler om konkrete vilkår for opgave-
løsningen og de økonomiske vilkår herfor.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil endvidere kunne
fastsætte regler om varigheden af den eller de perioder,
hvori kommunen varetager driften af en eller flere opgaver
på regionens vegne.
Indenrigs- og sundhedsministeren er ikke forpligtet til at
imødekomme regionens indstilling, men foretager en selv-
stændig vurdering af, om og i hvilket omfang der skal fast-
sættes regler om, at en kommune varetager opgaven på re-
gionens vegne. Ministeren kan på den baggrund vælge helt
at undlade at fastsætte regler, fastsætte regler, der afviger fra
regionens indstilling, eller fastsætte regler om forhold, der
ikke er omfattet af indstillingen.
Ministerens fastsættelse af regler indebærer, at den enkel-
te kommune herefter ikke selv vil kunne træffe beslutning
om, hvorvidt den fortsat vil varetage opgaven. Tilsvarende
vil kommunen ikke selv kunne fastlægge det nærmere ind-
hold af de ydelser, der skal leveres til regionen, eller fastsæt-
te takster for opgavernes udførelse. Disse elementer vil i
stedet følge af de regler, som ministeren fastsætter.
Det vurderes, at indenrigs- og sundhedsministerens fast-
sættelse af regler for kommunens varetagelse af opgaven
indebærer, at der ikke vil være tale om en udbudspligtig
ydelse efter udbudsdirektivet og udbudsloven.
Det vil alene være varetagelsen af driftsopgaver, der kan
overlades til kommunerne med den foreslåede bestemmel-
se. Da regionerne vil skulle bevare myndighedsansvaret for
de opgaver, der overføres den 1. januar 2027, vil driftsopga-
ven skulle varetages på regionens vegne, dvs. under regio-
nens ansvar, instruktion og finansiering.
Med udtrykket »opgaver« sigtes der derfor alene til
driftsopgaver og ikke til myndighedsopgaven, der fortsat
vil skulle anses for overført til regionerne. At driftsopgaven
anses som en opgave, der ved regler fastsat i en bekendtgø-
relse herom fortsat vil skulle varetages af kommunen med
virkning fra den 1. januar 2027, vil indebære, at driftsopga-
ven ikke skal anses for overført til regionen med virkning
fra den 1. januar 2027, og at der ikke i medfør af forslaget
til overgangslovens kapitel 10-13 vil skulle ske overførsel af
aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra kommu-
nen til regionen knyttet til denne driftsopgave.
Kommunen vil i sin varetagelse af driftsopgaven skulle
overholde de til enhver tid gældende regler og standarder i
henhold til lovgivningen for driftsopgavens udøvelse.
Det bemærkes, at opgaven med varetagelsen af myn-
dighedsansvaret for opgaven varetages af regionen, uanset
at driftsopgaven i en periode fortsat varetages af kommu-
nen. Dette vil indebære, at der i medfør af forslaget til
overgangslovens kapitel 10-13 vil skulle ske overførsel af
aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte fra kommu-
nen til regionen knyttet til denne myndighedsopgave.
At opgaven med varetagelsen af ansvaret for opgaven
fortsat varetages af regionen, vil hænge sammen med, at
den foreslåede forpligtelse for en kommune til efter regler
fastsat i bekendtgørelse med en region at varetage driften
af en opgave, ikke ændrer på, at ansvaret for opgaven er
overført til regionen. Det forhold, at ansvaret for opgaven
fortsat varetages af regionen, uanset at driftsopgaven vareta-
ges af kommunen, vil indebære, at regionen inden for de
L 213 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 27. maj 2025
3032872_0006.png
6
ved bekendtgørelse fastsatte regler vil kunne fastsætte ret-
ningslinjer for kommunens udøvelse af driftsopgaven, som
kommunen vil være forpligtet til at følge, og være forpligtet
til at føre kontrol og tilsyn med kommunens udøvelse af
driftsopgaven.
Regionen vil endvidere være forpligtet til at sikre, at
kommunen, der varetager driftsopgaven, er i stand til at
varetage denne opgave på tilfredsstillende vis, herunder ved
at regionen understøtter kommunen med relevant vidensfor-
midling og relevante ressourcer og kompetencer.
Efter forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3, må oplysnin-
ger af fortrolig karakter, som ikke er omfattet af § 28, stk. 1,
videregives til en anden forvaltningsmyndighed, når det må
antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning for
myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, myndighe-
den skal træffe.
Forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3, indebærer, at der
mellem forskellige forvaltningsmyndigheder kan udveksles
fortrolige oplysninger, når der er sagligt behov herfor. Be-
stemmelsen giver i den forbindelse adgang til at videregive
fortrolige oplysninger, uanset om det er afgivermyndigheden
eller modtagermyndigheden, der har behov for, at udvekslin-
gen finder sted.
Kommunen vil i kraft af varetagelsen af driftsansvaret
på regionens vegne have et sagligt behov for at modtage
oplysninger fra regionen, der har relevans for kommunens
varetagelse af driftsansvaret, jf. forvaltningslovens § 28, stk.
2, nr. 3. Tilsvarende vil regionen i kraft af varetagelsen af
myndighedsansvaret have et sagligt behov for at modtage
oplysninger fra den kommune, der varetager driftsansvaret
på regionens vegne, jf. forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr. 3.
Det fremgår af forvaltningslovens § 31, stk. 1, at, i det
omfang en forvaltningsmyndighed er berettiget til at videre-
give en oplysning, skal myndigheden på begæring af en
anden forvaltningsmyndighed videregive oplysningen, hvis
den er af betydning for myndighedens virksomhed eller for
en afgørelse, som myndigheden skal træffe.
Det fremgår af forvaltningslovens § 31, stk. 2, at bestem-
melsen dog ikke finder anvendelse, hvis videregivelsen på-
fører myndigheden et merarbejde, der væsentligt overstiger
den interesse, den anden myndighed har i at få oplysninger-
ne.
Forvaltningslovens § 31, stk. 1 og 2, indebærer, at hen-
holdsvis regionen og kommunen vil kunne være forpligtet
til at videregive oplysninger til hinanden, hvis oplysningen
er af betydning for myndighedens virksomhed eller for en
afgørelse, som myndigheden skal træffe, medmindre videre-
givelsen påfører den afgivende myndighed et uforholdsmæs-
sigt merarbejde derved.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det, at forslaget til over-
gangslovens § 5, stk. 3, 1. pkt., ændres, således at ordene
»Indgår regionen ikke inden for den frist, der fastsættes
efter stk. 5, en aftale efter stk. 2 med en kommune« ændres
til »Fastsætter indenrigs- og sundhedsministeren ikke regler
efter stk. 2 for en kommune«.
Ændringen er en konsekvens af den foreslåede ændring
af § 5, stk. 2, hvorefter det ikke længere er regionerne, her-
under det forberedende regionsråd for Region Østdanmark,
der skal indgå aftaler med kommunerne, men i stedet regio-
nen, der indstiller til indenrigs- og sundhedsministeren, som
herefter fastsætter regler for, at en kommune kan varetage
en eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 over-
føres fra kommunen til regionen, jf. § 2. Der henvises til
ændringsforslag nr. 4.
Med den foreslåede ændring vil det i tilfælde, hvor in-
denrigs- og sundhedsministeren ikke har fastsat regler efter
stk. 2 for en kommune, være denne manglende regeludsted-
else, der indebærer, at kommunen også efter den 1. januar
2027, såfremt regionen inden for den frist, der fastsættes i
medfør af stk. 6, anmoder kommunen herom, skal varetage
driften af opgaven på vegne af regionen inden for en perio-
de, der fastsættes efter stk. 7. Dog varetages ansvaret for
opgaven af regionen.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte en be-
stemmelse i forslaget til overgangslovens § 5, stk. 5, hvor-
efter indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om
frister for indstilling fra en region, herunder det forbereden-
de regionsråd for Region Østdanmark, om, at en kommune
på regionens vegne varetager driften af én eller flere af de
opgaver, som den 1. januar 2027 overføres fra kommunen
til regionen, jf. § 2, og om meddelelse til indenrigs- og
sundhedsministeren om indstillingen og frister for en sådan
meddelelse.
Ændringen er en konsekvens af den foreslåede ændring
af § 5, stk. 2, hvorefter det ikke længere er regionerne, her-
under det forberedende regionsråd for Region Østdanmark,
der skal indgå aftaler med kommunerne, men i stedet regio-
nen, der indstiller til indenrigs- og sundhedsministeren, som
herefter fastsætter regler for, at en kommune kan varetage
en eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 over-
føres fra kommunen til regionen, jf. § 2. Der henvises til
ændringsforslag nr. 4.
Bestemmelsen indebærer, at indenrigs- og sundheds-
ministeren vil skulle fastsætte frister, inden for hvilke
vedkommende region, herunder det forberedende regionsråd
for Region Østdanmark, skal have foretaget de nødvendige
vurderinger og indsendt en indstilling om, at en kommune
med virkning fra den 1. januar 2027 varetager driften af
opgaven på vegne af regionen, jf. § 5, stk. 2.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at de nødven-
dige forberedende vurderinger og eventuelle indstillinger
fra regionerne, herunder det forberedende regionsråd for
Region Østdanmark, foretages rettidigt og med fornøden
klarhed forud for overdragelsen af opgaverne den 1. januar
2027. Bestemmelsen skal endvidere sikre, at indenrigs- og
sundhedsministeren modtager det nødvendige og fyldestgø-
rende grundlag fra regionerne til brug for ministerens udste-
delse af bekendtgørelser.
Bemyndigelsen er udformet således, at ministeren har
fornøden fleksibilitet til at tilpasse frister og krav til de
L 213 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 27. maj 2025
3032872_0007.png
7
forskellige forhold i kommuner og regioner, hvis dette måtte
vise sig nødvendigt.
Det er hensigten, at ministeren af hensyn til delingspro-
cesserne, der skal være gennemført i god tid inden den 1. ja-
nuar 2027, bl.a. vil fastsætte regler om, at regionernes, her-
under det forberedende regionsråd for Region Østdanmarks,
indstillinger vedrørende kommunal drift af de sundhedsop-
gaver, som kommunerne vil skulle varetage driften af fra
den 1. januar 2027, skal være meddelt ministeren senest den
1. april 2026, og at disse indstillinger skal indeholde det
nødvendige materiale og oplysninger til brug for ministerens
regeludstedelse.
Det er endvidere hensigten, at ministeren bl.a. vil fastsæt-
te regler om, hvordan en indstilling skal meddeles til mini-
steren, herunder krav til form og indhold, således at denne
kan danne grundlag for udstedelse af bekendtgørelser eller
optages som bilag hertil.
Det forventes ligeledes, at ministeren bl.a. fastsætter reg-
ler om, at regionerne, herunder det forberedende regionsråd
for Region Østdanmark, er ansvarlige for, at det nødvendige
og fyldestgørende materiale tilvejebringes og fremsendes
rettidigt til ministeren.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 5, stk. 6, foretages den ændring, at der
efter »fastsætter« indsættes »regler om«.
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsmi-
nisterens fastsættelse af en frist for regionens anmodning om
fortsat kommunal drift af de overførte sundhedsopgaver, jf.
forslaget til overgangslovens § 5, stk. 6, jf. stk. 3, vil skulle
ske ved bekendtgørelse.
Forslaget vil være af teknisk karakter.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås det, at forslaget til over-
gangslovens § 5, stk. 8, ændres, således at »kommunens
og regionens indgåelse af en aftale som nævnt i stk. 2,
herunder om varigheden af aftalen,« ændres til »kommunens
varetagelse af driften af en eller flere opgaver på regionens
vegne efter stk. 2, herunder regler, der fastsætter vilkår for
varetagelse af driften,«.
Ændringen er en konsekvens af den foreslåede ændring
af § 5, stk. 2, hvorefter det ikke længere er regionerne, her-
under det forberedende regionsråd for Region Østdanmark,
der skal indgå aftaler med kommunerne, men i stedet regio-
nen, der indstiller til indenrigs- og sundhedsministeren, som
herefter fastsætter regler for, at en kommune kan varetage
en eller flere af de opgaver, som den 1. januar 2027 over-
føres fra kommunen til regionen, jf. § 2. Der henvises til
ændringsforslag nr. 4.
Bestemmelsen vil indebære, at indenrigs- og sund-
hedsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
vedkommende kommunes varetagelse af driften af en eller
flere opgaver på regionens vegne efter stk. 2. Ministeren
vil i den forbindelse kunne fastsætte alle relevante regler
for opgavevaretagelsen, herunder regler om opgavernes ind-
hold og vilkårene for deres varetagelse. Dette omfatter bl.a.
bestemmelser om de konkrete opgaver, der skal varetages,
og de økonomiske og administrative vilkår, der knytter sig
til opgaveløsningen.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 7, stk. 2, nr. 4, sker den ændring, at or-
dene »benævnes Region Nordjylland. Region Nordjylland«
udgår.
Forslaget til overgangslovens § 7, stk. 2, nr. 4, vil heref-
ter have følgende ordlyd: »Region Nordjylland: En region
for Nordjylland, der omfatter Brønderslev, Frederikshavn,
Hjørring, Jammerbugt, Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Rebild,
Thisted, Vesthimmerland og Aalborg Kommuner.«
Forslaget til overgangslovens § 7, stk. 2, nr. 4, affattes
hermed på samme måde som forslaget til overgangslovens §
7, stk. 2, nr. 1-3.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig æn-
dring.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås, at der i forslaget til over-
gangslovens § 40, stk. 4, indsættes efter »regionslovens«
»§ 18, stk. 1 og 2, og«, og efter »vedrørende« indsættes
»fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget
til regionsrådet, længden af perioden for de flerårige budget-
overslag,«.
Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd, at indenrigs-
og sundhedsministeren kan fastsætte regler om de forhold,
der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2, og § 19, stk.
2, 2. og 3. pkt., vedrørende fristen for forretningsudvalgets
udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet, længden af perio-
den for de flerårige budgetoverslag, fristen for 2. behandling
af Region Nordjyllands, Region Midtjyllands og Region
Syddanmarks budgetter for 2026 med flerårige budgetover-
slag og specifikationen af posterne på disse budgetter.
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren også vil kunne fastsætte regler om de forhold, der
er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2, vedrørende fri-
sten for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til
regionsrådet og længden af perioden for de flerårige budget-
overslag.
Bemyndigelsen vil kunne udnyttes, hvis der i forbindelse
med implementeringen af sundhedsreformen viser sig behov
for at fravige de gældende forskrifter, der er udstedt i med-
før af regionslovens § 18, stk. 1 og 2.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 41, stk. 2-4, sker den ændring, at »de i
1. pkt. nævnte regnskaber« ændres til »de i stk. 1, 1. pkt.,
nævnte regnskaber«.
Med ændringen præciseres, at de i § 41, stk. 2-4, angivne
bemyndigelser vedrører regnskaberne vedrørende 2025 og
2026 for Region Nordjylland, Region Midtjylland og Regi-
on Syddanmark.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig æn-
dring.
L 213 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 27. maj 2025
3032872_0008.png
8
Til nr. 12 og 18
Med ændringsforslagene foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 51, stk. 9, og i forslaget til overgangslo-
vens § 99, stk. 9, efter 1. pkt. som nyt punktum indsættes
en bestemmelse om, at indenrigs- og sundhedsministeren
herunder kan fastsætte regler om vederlæggelsen af hvervet
som medlem af de forberedende sundhedsråd. 2. pkt. i de to
nævnte bestemmelser bliver herefter 3. pkt.
Bemyndigelserne forventes at blive udnyttet til at fastsæt-
te regler om, at hvervet som medlem af de forberedende
sundhedsråd i hele landet vederlægges med et centralt fast-
sat vederlag svarende til 75 pct. (mod 50 pct. som anført i
bemærkningerne i forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9,
1. pkt., og § 99, stk. 9, 1. pkt.) af taksten for det centralt
fastsatte vederlag for medlemmer af de nye sundhedsråd,
som vil gælde fra 2027 i overensstemmelse med de regler,
der forventes fastsat i henhold til bemyndigelserne til regi-
onslovens § 11, der foreslås nyaffattet med lovforslag nr. L
214.
Forhøjelsen af vederlaget for medlemmer af de forbered-
ende sundhedsråd i hele landet fra 50 pct. til 75 pct. af
taksten for det centralt fastsatte vederlag for medlemmer af
de nye sundhedsråd forventes at koste cirka 2,7 mio. kr.,
som vil blive finansieret inden for Indenrigs- og Sundheds-
ministeriets ramme.
Der ændres med forslaget ikke på ministerens bemyndi-
gelse til efter forslaget til overgangslovens § 51, stk. 9, 1.
pkt., og § 99, stk. 9, 1. pkt., at fastsætte centralt fastsatte
vederlag for formænd og næstformænd af de forberedende
sundhedsråd.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 51, stk. 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt.,
foretages den ændring, at »1. pkt.« ændres til »1. og 2. pkt.«.
Bestemmelsen i forslaget til overgangslovens § 51, stk.
9, 2. pkt., der bliver 3. pkt., vil herefter have den ordlyd, at
indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelse af regler
efter 1. og 2. pkt. kan fravige stk. 1-8.
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 12,
hvor det foreslås indsat som 2. pkt. i forslaget til overgangs-
lovens § 51, stk. 9, at indenrigs- og sundhedsministeren her-
under fastsætter regler om vederlæggelsen af hvervet som
medlem af de forberedende sundhedsråd.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil således ved fastsæt-
telse af regler efter det foreslåede nye 2. pkt. i forslaget til
overgangslovens § 51, stk. 9, kunne fravige de foreslåede
bestemmelser i forslaget til overgangslovens § 51, stk. 1-8.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 59, 1. pkt., sker den ændring, at »inden
den 31. december 2025« ændres til »senest den 31. decem-
ber 2025«.
Forslaget til overgangslovens § 59, 1. pkt., vil herefter
have den ordlyd, at såfremt der senest den 31. december
2025 træffes endelig afgørelse om, at afstemningen ved
valget den 18. november 2025 erklæres ugyldig, hvorfor der
snarest muligt skal afholdes omvalg, træder det forbereden-
de regionsråd for Region Østdanmark ikke i funktion.
Med forslaget præciseres, at afgørelser truffet den 31.
december 2025 og ikke kun inden den 31. december 2025
vil være omfattet af § 59, 1. pkt.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 59, 2. pkt., sker den ændring, at »efter
den 31. december 2025« ændres til »den 1. januar 2026 eller
senere«.
Forslaget til overgangslovens § 59, 2. pkt., vil herefter
have den ordlyd, at træffes der den 1. januar 2026 eller
senere endelig afgørelse om, at afstemningen ved valget den
18. november 2025 erklæres ugyldig, fratræder det forbered-
ende regionsråd.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig æn-
dring.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 66, stk. 2, nr. 22, sker den ændring, at
»nye« udgår.
Forslaget vil indebære, at opregningen i forslaget til over-
gangslovens § 66, stk. 2, af, hvilke forhold det forberedende
regionsråd for Region Østdanmark skal træffe beslutning
om, med henblik på at Region Østdanmark kan etableres
den 1. januar 2027 og varetage sine opgaver fra den 1.
januar 2027, også vil omfatte andre beslutninger, der er nød-
vendige med henblik på at forberede oprettelsen af Region
Østdanmark og denne regions opgaver.
Med forslaget præciseres, at beslutninger, der er nødven-
dige med henblik på at forberede alle Region Østdanmarks
opgaver, såvel Region Sjællands og Region Hovedstadens
opgaver før den 1. januar 2027, der overføres til Region
Østdanmark, som de nye opgaver, som Region Østdanmark
i lighed med regionerne vest for Storebælt forventes at få
overført fra kommunerne den 1. januar 2027, vil være om-
fattet af bestemmelsen.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foreslås, at der i forslaget til over-
gangslovens § 68, stk. 6, indsættes efter »regionslovens«
»§ 18, stk. 1 og 2, og«, og efter »vedrørende« indsættes
»fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget
til det forberedende regionsråd, længden af perioden for de
flerårige budgetoverslag,«.
Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd, at indenrigs-
og sundhedsministeren kan fastsætte regler om de forhold,
der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2, og § 19, stk.
2, 2. og 3. pkt., vedrørende fristen for udarbejdelse af års-
budget til det forberedende regionsråd, længden af perioden
for de flerårige budgetoverslag, fristen for 2. behandling af
Region Østdanmarks budget for 2027 med flerårige budget-
overslag og specifikationen af posterne på disse budgetter.
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren også vil kunne fastsætte regler om de forhold, der er
nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2, vedrørende fristen
L 213 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 27. maj 2025
3032872_0009.png
9
for udarbejdelse af årsbudget til det forberedende regionsråd
og længden af perioden for de flerårige budgetoverslag.
Bemyndigelsen vil kunne udnyttes, hvis der i forbindelse
med implementeringen af sundhedsreformen viser sig behov
for at fravige de gældende forskrifter, der er udstedt i med-
før af regionslovens § 18, stk. 1 og 2.
Til nr. 19
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 99, stk. 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt.,
foretages den ændring, at »1. pkt.« ændres til »1. og 2. pkt.«.
Bestemmelsen i forslaget til overgangslovens § 99, stk.
9, 2. pkt., der bliver 3. pkt., vil herefter have den ordlyd, at
indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelse af regler
efter 1. og 2. pkt. kan fravige stk. 1-8.
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 18,
hvor det foreslås indsat som 2. pkt. i forslaget til overgangs-
lovens § 99, stk. 9, at indenrigs- og sundhedsministeren her-
under fastsætter regler om vederlæggelsen af hvervet som
medlem af de forberedende sundhedsråd.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil således ved fastsæt-
telse af regler efter det foreslåede nye 2. pkt. i forslaget til
overgangslovens § 99, stk. 9, kunne fravige de foreslåede
bestemmelser i forslaget til overgangslovens § 99, stk. 1-8.
Til nr. 20
Med ændringsforslaget foreslås, at der i forslaget til over-
gangslovens § 116, stk. 4, indsættes efter »regionslovens«
»§ 18, stk. 1 og 2, og«, og efter »vedrørende« indsættes
»fristen for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget
til regionsrådet, længden af perioden for de flerårige budget-
overslag,«.
Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd, at indenrigs-
og sundhedsministeren kan fastsætte regler om de forhold,
der er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2, og § 19, stk.
2, 2. og 3. pkt., vedrørende fristen for forretningsudvalgets
udarbejdelse af årsbudget til regionsrådet, længden af perio-
den for de flerårige budgetoverslag, fristen for 2. behandling
af Region Sjællands og Region Hovedstadens budgetter for
2026 med flerårige budgetoverslag og specifikationen af
posterne på disse budgetter.
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren også vil kunne fastsætte regler om de forhold, der
er nævnt i regionslovens § 18, stk. 1 og 2, vedrørende fri-
sten for forretningsudvalgets udarbejdelse af årsbudget til
regionsrådet og længden af perioden for de flerårige budget-
overslag.
Bemyndigelsen vil kunne udnyttes, hvis der i forbindelse
med implementeringen af sundhedsreformen viser sig behov
for at fravige de gældende forskrifter, der er udstedt i med-
før af regionslovens § 18, stk. 1 og 2.
Til nr. 21
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 117, stk. 2-4, sker den ændring, at »de i
1. pkt. nævnte regnskaber« ændres til »de i stk. 1, 1. pkt.,
nævnte regnskaber«.
Med ændringen præciseres, at de i § 117, stk. 2-4, angiv-
ne bemyndigelser vedrører regnskaberne vedrørende 2025
for Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig æn-
dring.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 132, stk. 5, sker den ændring, at der efter
»i medfør af« indsættes »stk. 1«.
Ændringsforslaget fremsættes, på baggrund af at ordene
»stk. 1« ved en fejl ikke fremgår af forslaget til overgangslo-
vens § 132, stk. 5.
Bestemmelsen vil herefter have den ordlyd, at indenrigs-
og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om
specifikationen af de poster på årsbudgettet, som et pålæg
udstedt i medfør af stk. 1 skal ledsages af et forslag til
nedsættelse af.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig æn-
dring.
Til nr. 23
Efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 10, kan
indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte nærmere regler
om overførslen efter forslaget til overgangslovens § 141,
stk. 1-5, af aktiver, passiver, rettigheder og pligter fra en
kommune til en region og om kompensation efter forslaget
til overgangslovens § 141, stk. 6-8, for denne overførsel. In-
denrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte forskellige
regler for forskellige aktiver, passiver, rettigheder og pligter.
Efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 11, kan
indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelsen af regler
efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 10, fravige
forslaget til overgangslovens § 141, stk. 6-8, i det omfang
det skønnes nødvendigt for at opnå en hensigtsmæssig over-
førsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter fra en kom-
mune til en region og en hensigtsmæssig ordning for kom-
pensation.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget
til overgangslovens § 141 efter stk. 10 indsættes et nyt
stykke 11., hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte regler om overførsel af aktiver, passiver, rettighe-
der og pligter, der tidligere, herunder på et af ministeren
fastsat tidspunkt, udelukkende eller helt overvejende har væ-
ret knyttet til den overførte opgave, og om, hvorvidt og i
givet fald i hvilket omfang der skal ske kompensation efter
forslaget til overgangslovens § 141, stk. 6 og 7. Det foreslås
videre, at indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættel-
sen af regler efter 1. pkt. kan fravige stk. 1-8.
Bemyndigelsens første led vil kunne udnyttes til at fast-
sætte regler om, at der vil skulle ske overførsel af aktiver,
passiver, rettigheder og pligter, der på et af indenrigs- og
sundhedsministeren fastsat tidspunkt forud for indgåelsen
af delingsaftalen efter forslaget til overgangslovens § 151
mellem region og kommune om overførsel af aktiver, passi-
ver, rettigheder og pligter eller Delingsrådets beslutning om
overførsel heraf efter forslaget til overgangslovens § 152
udelukkende eller helt overvejende har været knyttet til en
L 213 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 27. maj 2025
3032872_0010.png
10
opgave, der overføres den 1. januar 2027 fra kommuner
til regioner. Det forudsættes, at dette skæringstidspunkt for
bedømmelsen af, om et aktiv, et passiv, en rettighed og en
forpligtelse udelukkende eller helt overvejende har været
knyttet til den overførte opgave, tidligst vil kunne være
tidspunktet for indgåelsen af en generel aftale mellem stat,
regioner og kommuner om de økonomiske rammer for sund-
hedsreformen. Indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne
fastsætte dette skæringstidspunkt til et tidspunkt, der måtte
ligge før udstedelsen af en bekendtgørelse i henhold til be-
myndigelsen eller måtte ligge før overgangslovens ikrafttræ-
den. Der vil kunne fastsættes regler om, at aktiver, der på
et senere tidspunkt end det af indenrigs- og sundhedsmini-
steren fastsatte tidspunkt udelukkende eller helt overvejende
knyttes til en opgave, der overføres den 1. januar 2027 fra
kommuner til regioner, også vil skulle overføres den 1. janu-
ar 2027 fra kommuner til regioner.
Bestemmelsens første led vil alene omfatte aktiver, pas-
siver, rettigheder og pligter, der udelukkende eller helt over-
vejende er knyttet eller har været knyttet til en opgave, der
overføres den 1. januar 2027 fra kommuner til regioner.
Den endelige vurdering af, hvilke aktiver, passiver, rettig-
heder og pligter der vil skulle overføres som opgavehenfør-
bare efter de regler, der fastsættes i medfør af bemyndigel-
sen, vil først kunne foretages, når den lovgivning, hvorved
opgaverne overføres den 1. januar 2027 fra kommuner til
regioner, er vedtaget og trådt i kraft.
Regionen og kommunen vil i den enkelte delingsaftale
kunne fastsætte, at aktiver m.v., der ellers vil skulle overfø-
res som opgavehenførbare efter de ovenfor fastsatte regler,
alligevel ikke overføres, jf. § 141, stk. 2.
Bemyndigelsens andet led vil kunne udnyttes til at fast-
sætte regler om, at der ikke eller kun i visse tilfælde skal
ske kompensation efter forslaget til overgangslovens § 141,
stk. 6 og 7, hvis værdien af de overførte aktiver overstiger
værdien af passiverne eller værdien af de overførte passiver
overstiger værdien af aktiverne.
Bemyndigelsens første og andet led vil blive udnyttet,
hvis det på baggrund af de verserende forhandlinger mellem
stat, regioner og kommuner om sundhedsreformens økono-
miske konsekvenser viser sig at blive aktuelt.
Der er tale om en præcisering af den foreslåede bestem-
melse i forslaget til overgangslovens § 141, stk. 11, hvoref-
ter indenrigs- og sundhedsministeren ved fastsættelsen af
regler efter forslaget til overgangslovens § 141, stk. 10, kan
fravige forslaget til overgangslovens § 141, stk. 1-8, i det
omfang det skønnes nødvendigt for at opnå en hensigtsmæs-
sig overførsel af aktiver, passiver, rettigheder og pligter og
en hensigtsmæssig ordning for kompensation.
Bemyndigelsens første og andet led vil være en fravigel-
se af bestemmelserne i forslaget til overgangslovens § 141,
stk. 1, 6 og 7. Derfor foreslås det i bestemmelsens 2. pkt.,
at ministeren ved fastsættelse af regler efter bestemmelsens
1. pkt. kan fravige stk. 1-8 i forslaget til overgangslovens §
141.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 150, stk. 5, foretages den ændring, at der
efter »fastsætter« indsættes »regler om«.
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsmi-
nisterens fastsættelse af en frist for kommunens forelæggel-
se af udkastet til en aftale om overførsel af aktiver, passiver,
rettigheder, pligter og ansatte for regionen eller det forbered-
ende regionsråd, jf. forslaget til overgangslovens § 150, stk.
5, jf. stk. 1 og 2, vil skulle ske ved bekendtgørelse.
Forslaget vil være af teknisk karakter.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 151, stk. 13, foretages den ændring, at
der efter »fastsætter« indsættes »regler om«.
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsmi-
nisterens fastsættelse af en frist for indgåelse af en aftale om
overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte
mellem på den ene side kommunen og på den anden side
regionen eller det forberedende regionsråd, jf. forslaget til
overgangslovens § 151, stk. 13, jf. stk. 1 og 2, vil skulle ske
ved bekendtgørelse.
Forslaget vil være af teknisk karakter.
Til nr. 26
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 152, stk. 10, foretages den ændring, at
der efter »fastsætter« indsættes »regler om«.
Med ændringen præciseres, at indenrigs- og sundhedsmi-
nisterens fastsættelse af en frist for Delingsrådets beslutning
om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og an-
satte fra kommunen til regionen eller det forberedende regi-
onsråd, en frist for Delingsrådets pålæg om afhændelse af et
aktiv og en frist for Delingsrådets høring af vedkommende
kommune og region, jf. forslaget til overgangslovens § 152,
stk. 10, jf. stk. 1, 5 og 6, vil skulle ske ved bekendtgørelse.
Forslaget vil være af teknisk karakter.
Til nr. 27
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 157 som nyt stykke indsættes et stk.
4, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
regler om indsendelse til Delingsrådet af aftalen med bilag,
der er indgået efter forslaget til overgangslovens § 151, stk.
1 eller 2, om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder,
pligter og ansatte fra en kommune til en region som følge af
de opgaver, der forventes overført den 1. januar 2027.
Delingsrådet vil hermed få et overblik over indholdet af
de indgåede delingsaftaler, hvilket kan danne en nyttig bag-
grund for Delingsrådets eventuelle beslutning efter forslaget
til overgangslovens § 152 om overførsel af aktiver, passiver,
rettigheder, pligter og ansatte fra en kommune til en region
som følge af de opgaver, der forventes overført den 1. januar
2027.
Der er tale om en præcisering af de foreslåede bemyn-
digelser i forslaget til overgangslovens § 157 vedrørende
delingsprocessen.
L 213 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 27. maj 2025
3032872_0011.png
11
Til nr. 28
Med ændringsforslaget foreslås det, at »stk. 1-3« i lovfor-
slaget til overgangslovens § 157, stk. 4, der med ændrings-
forslag nr. 27 bliver til stk. 5, ændres til »stk. 1-4«.
Bestemmelsen vil herefter have ordlyden, at indenrigs-
og sundhedsministeren ved fastsættelse af regler efter stk.
1-4 kan fravige reglerne i §§ 149-152.
Ændringen er en konsekvens af det forslåede ændrings-
forslag nr. 27, hvor der indsættes et nyt stk. 4.
Til nr. 29
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i forslaget til
overgangslovens § 179, nr. 6, sker den ændring, at der før
»en formand« indsættes: »en beslutning truffet af«.
Forslaget vil indebære, at forslaget til overgangslovens §
179, nr. 6, herefter vil have den ordlyd, at § 50 a, stk. 1, og
§ 51, stk. 1, om annullation, suspension og anerkendelses-
søgsmål i lov om kommunernes styrelse tilsvarende gælder
for en beslutning truffet af en formand for et forberedende
sundhedsråd i Region Østdanmark efter § 82, stk. 2, i denne
lov, jf. § 22, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, når
beslutningen ikke kan indbringes for det forberedende regi-
onsråd for Region Østdanmark.
Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april 2025 og var til
1. behandling den 13. maj 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Teknisk gennemgang
Indenrigs- og sundhedsministeren og embedsmænd fra
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 2. maj 2025 over
for udvalget afholdt en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren send-
te den 19. februar 2025 dette udkast til udvalget, jf. INU
alm. del – bilag 35. Den 24. april 2025 sendte indenrigs-
og sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål
til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Per Husted (S) Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Henrik Møller (S)
Lea Wermelin (S) Kim Aas (S) Malte Larsen (S) Ken Kristensen (V) Christian Friis Bach (V) Anni Matthiesen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Rosa Eriksen (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DD)
Kristian Bøgsted (DD) Carl Andersen (LA) Jens Meilvang (LA) Lise Bertelsen (KF) Helle Bonnesen (KF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Peter Kofod (DF) Karsten Filsø (SF)
fmd.
Kirsten Normann Andersen (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Mai Villadsen (EL) Lotte Rod (RV) Christina Olumeko (ALT)
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5