Indenrigsudvalget 2024-25
L 216 Bilag 5
Offentligt
3015485_0001.png
Enhed: Demokratikontoret
Valgenheden
Sagsbeh.: miskh
Koordineret med:
Sagsnr.: 2025 - 498
Dok. nr.: 330367
Dato: 25-04-2025
Høringsnotat: Lovforslag nr. L 216 om forbud mod udenlandske donationer
til politiske partier og kandidater
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har været i høring i perioden fra den 4. april 2025 til og med den 24. april 2025. Lovforslaget
blev sendt til følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner, Datatilsynet, de partier, der er opstillingsberettiget til
Folketinget og/eller pr. 1. august 2021 var opstillingsberettiget til Folketinget (Socialdemokratiet; Radikale
Venstre; Det Konservative Folkeparti; SF
Socialistisk Folkeparti; Borgernes Parti
Lars Boje Mathiesen;
Liberal Alliance; Moderaterne; Dansk Folkeparti; Venstre, Danmarks Liberale Parti;
Danmarksdemokraterne
Inger Støjberg; Enhedslisten
De Rød-Grønne; Alternativet; Nye Borgerlige; KD
Kristendemokraterne), Den Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen, Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH), Forbrugerrådet Tænk, Forhandlingsfællesskabet, FSR
danske revisorer, Institut
for Menneskerettigheder, KL, Københavns Universitet (Institut for Statskundskab), Københavns
Universitet (Det Juridiske Fakultet), Lederne, Lokallisterne i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Rigsrevisionen, Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet, Statsadvokaten i København, Statsadvokaten i
Viborg, Syddansk Universitet (Institut for Statskundskab), Syddansk Universitet (Juridisk Institut),
Transparency International Danmark, Vestre Landsret, Østre Landsret, Aalborg Universitet (Institut for
Politik og Samfund), Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Institut for Statskundskab)
og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
2. Modtagne høringssvar
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i forbindelse med høringen modtaget svar fra Danes Worldwide,
Danske Regioner, Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet, KL og Transparency International
Danmark.
Danes Worldwide, Danske Regioner, Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet og Transparency
International Danmark har afgivet bemærkninger til lovforslaget.
KL har oplyst, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
De væsentligste bemærkninger i de modtagne høringssvar gennemgås nedenfor. Indenrigs- og
Sundhedsministeriets bemærkninger til høringssvarene er kursiveret.
3. Høringssvar om de foreslåede ændringer af partiregnskabsloven og
partistøtteloven
3.1. Om indførelse af et forbud mod udenlandske donationer
Transparency International Danmark skriver i sit høringssvar, at der hverken i den politiske aftale eller i
bemærkningerne til lovforslaget er saglige argumenter for, at der skal gælde forskellige regler, alt efter
om donationen kommer fra en dansk eller en udenlandsk donor. Transparency International Danmark
L 216 - 2024-25 - Bilag 5: Høringssvar til L 216 fra indenrigs og sundhedsministeren
3015485_0002.png
anfører, at der som følge af lovforslagets vedtagelse bør fremsættes forslag om at nedlægge
støtteordninger som DIPD (Dansk Institut for Partier og Demokrati), hvor Danmark støtter politiske partier
i udlandet, idet det er vanskeligt at argumentere for, at noget, der er strafbart og intimiderende for det
nationale demokrati, ikke også gælder, når det er Danmark, der søger at påvirke politiske partier uden for
landets grænser. Transparency International Danmark anfører desuden, at der i lovforslaget primært
synes at være lagt vægt på kriteriet i den politiske aftale om, at det skal være så enkelt som muligt at
administrere for den enkelte tilskudsmodtager, frem for kriteriet om, at forbuddet skal være så
omfattende og effektivt som muligt.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker, at formålet med lovforslaget er at begrænse andre staters
og udenlandske fysiske og juridiske personers mulighed for at øve indflydelse på det danske demokrati.
Derfor indeholder lovforslaget et forbud mod udenlandske donationer til partier og kandidater. Formålet
med lovforslaget er derimod ikke generelt at begrænse partiers mulighed for at modtage donationer.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet konstaterer, at bemærkningen om støtteordninger såsom Dansk Institut
for Partier og Demokrati (DIPD) vedrører forhold, som er uden for indenrigs- og sundhedsministerens
ressort, og som falder uden for indholdet af dette lovforslag.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at det foreslåede forbud vil begrænse udenlandsk
indflydelse på det danske demokrati som forudsat i den politiske aftale, som lovforslaget udmønter.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3.2. Om ydere af donationer omfattet af forbuddet
Danes Worldwide skriver i sit høringssvar, at de fleste udlandsdanskere i forvejen ikke har stemmeret, og
at en økonomisk støtte derfor vil være en af de få måder, hvorpå denne gruppe reelt kan engagere sig i
dansk politik. Danes Worldwide bemærker, at de nødigt ser, at udlandsdanskernes adgang til politisk
engagement i Danmark afskæres mere, end den i forvejen er. Derudover anfører Danes Worldwide, at en
tilskudsyders danske statsborgerskab nemt kan dokumenteres ved et gyldigt dansk pas, en udskrift fra
CPR-registeret (hvis yderen tidligere har boet i Danmark) eller et statsborgerretsbevis, og at det derved
burde være nemt at undtage danske statsborgere bosiddende i udlandet fra det foreslåede forbud. Danes
Worldwide bemærker, at de tilskudsmodtagere, der vurderer, at det vil være for ressourcekrævende at
indhente eksempelvis pasoplysninger på tilskudsyderen, kan tilbagebetale beløbet.
Transparency International Danmark skriver i sit høringssvar, at lovforslaget bygger på, at det skal være
muligt med en vis udenlandsk indflydelse på dansk politik, idet det for koncernforbundne selskaber vil
være hjemstedet for det enkelte selskab, der vil være bestemmende for, om selskabet har hjemsted i
Danmark eller udlandet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har som beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget overvejet, om der
skulle gøres en generel undtagelse for tilskud fra danske statsborgere med bopæl i udlandet. Det har
imidlertid været hensigten med lovforslaget at indføre en enkel og ensartet ordning, som er nem for
partier, kandidatlister og kandidater at efterleve, idet der i flere tilfælde vil være tale om relativt små
foreninger, som i vidt omfang er drevet af frivillige. Oplysninger om en tilskudsyders statsborgerskab er
ikke en tilgængelig oplysning for partier, kandidatlister og kandidater, og det vil derfor være bebyrdende
for tilskudsmodtagere at skulle dokumentere.
Det kan i den forbindelse for en god ordens skyld tilføjes, at lovforslaget hverken retligt eller i praksis vil
udelukke danske statsborgere med bopæl i udlandet fra at være medlemmer af politiske partier i
Danmark, idet forbuddet ikke omfatter almindelige partikontingenter.
Muligheden for at øve indflydelse som udenlandsk tilskudsyder er efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets
opfattelse begrænset af, at det kun er selskaber med hjemsted i Danmark, der kan yde tilskud, herunder
koncernforbundne selskaber, hvor det er hjemstedet for det enkelte selskab, der er afgørende for, om et
tilskud anses som udenlandsk og dermed er omfattet forbuddet.
Side 2
L 216 - 2024-25 - Bilag 5: Høringssvar til L 216 fra indenrigs og sundhedsministeren
3015485_0003.png
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3.3. Om modtagere af donationer omfattet af forbuddet
Transparency International Danmark skriver i sit høringssvar, at det vil være muligt at overføre støtte til
partistiftere uden at være i strid med reglerne, så længe det sker, inden de formelle skridt tages, hvor
partinavn godkendes, eller der er udleveret en stillerliste ved valg til kommunalbestyrelser og regionsråd.
Transparency International Danmark anfører, at det vil være et forbud i formaliteten og ikke i realiteten.
Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet skriver i sit høringssvar, at det er uklart, hvordan der
skal skelnes mellem politiske bidrag og bidrag til kandidater som private personer, og foreslår, at
undtagelsen specificeres i forhold til kandidaters eventuelle anden virksomhed frem for i deres egenskab
af privatpersoner, så donationer til andre virksomheder eller organisationer, kandidaten er tilknyttet, ikke
omfattes af loven, med den begrundelse at sådanne donationer vil skulle revideres for de pågældende
virksomheder og organisationer. Instituttet uddyber, at donationer til enkeltindivider
såfremt de
opstiller til valg
med instituttets forslag altid vil være omfattet af loven, hvilket også synes at være den
primære formodning, og at det vil bidrage til enkelhed i lovgivningen, at alle udenlandske donationer til
personer, som opstiller til valg, ligeledes forbydes.
Indenrigs- og Sundsministeriet bemærker, at det i lovforslaget foreslås, at en bred kreds af partier,
kandidatlister og kandidater omfattes af forbuddet mod udenlandske tilskud, og at disse partier,
kandidatlister og kandidater omfattes af forbuddet fra det tidligst mulige tidspunkt. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet har i den forbindelse foretaget en afgrænsning af, hvornår man i lovens forstand kan
betragtes som et parti, en kandidatliste eller en kandidat.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker, at enhver form for tilskud til en kandidat er omfattet af
forslaget, medmindre det undtagelsesvis kan konstateres, at der ikke er tale om tilskud til en kandidats
politiske arbejde, men f.eks. en gave til en kandidat alene som privatperson.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3.4. Om typer af donationer omfattet af forbuddet
Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet skriver i sit høringssvar, at det er særligt positivt, at ikke-
økonomisk støtte omfattes af forbuddet og er specificeret, og at anonyme donationer uanset størrelse
ligeledes omfattes af forbuddet. Instituttet foreslår, at lignende bestemmelser kunne overvejes ift.
danske donationer til politiske partier og kandidater og dermed mere generelt bidrage til åbenhed om
økonomisk støtte i det danske demokrati. Instituttet finder det hensigtsmæssigt, at anonyme donationer
uanset størrelse omfattes af forbuddet, men mener, at det er uklart, hvordan modtagere skal kunne
dokumentere donationens danske oprindelse, hvis giveren er anonym, og betalingsoplysninger ikke er
tilstrækkelige. Instituttet anfører, at problemet har rod i de tilladte anonyme danske donationer, som ikke
ændres med lovforslaget, og at der er behov for mere klarhed om, hvordan anonyme donationer skal
kunne dokumenteres som enten danske eller udenlandske, så revisions- og tilbagebetalingspraksis bliver
ensartet på tværs af partier og kandidater.
Transparency International Danmark skriver i sit høringssvar, at lovforslaget fremstår som nemt at omgå
og svært at kontrollere, bl.a. idet der opstilles en forhåndsformodning for anonyme bidrag om, at de
kommer fra en dansk bidragsyder, i og med at en tilskudsmodtager alene har pligt til at reagere på
modtagelsen af et tilskud, hvis modtageren kan konstatere, at et bidrag kommer fra udlandet, eller der er
nærliggende anledning til at undersøge, om bidraget kommer fra udlandet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har noteret sig, at Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet er
positiv over for den foreslåede ordning, og bemærker, at ikke-økonomisk støtte allerede i dag efter
omstændighederne kan udgøre et tilskud i partiregnskabslovens og partistøttelovens forstand, jf.
vejledning nr. 9338 af 9. juni 2020 om visse spørgsmål vedrørende partistøtte. Desuden bemærker
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, at det i lovforslaget er beskrevet, hvornår anonyme tilskud er omfattet
af det foreslåede forbud, og at et anonymt tilskud således kun vil være tilladt, hvis det ud fra de
Side 3
L 216 - 2024-25 - Bilag 5: Høringssvar til L 216 fra indenrigs og sundhedsministeren
3015485_0004.png
ledsagende omstændigheder ved indbetalingen kan konstateres, at tilskuddet kommer fra en fysisk eller
juridisk person med bopæl eller hjemsted i Danmark.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker, at det ville være bebyrdende for partier, kandidatlister og
kandidater, hvis disse blev pålagt en undersøgelsespligt, hvorved den geografiske oprindelse for samtlige
modtagne tilskud skulle dokumenteres. Forbuddet vil dog omfatte alle anonyme tilskud, der kommer fra
udlandet eller kan komme fra udlandet. Det forhold, at tilskuddet kommer fra en indenlandsk bankkonto
eller betalingstjeneste, vil ikke være tilstrækkeligt til at konstatere, at et anonymt tilskud kommer fra en
fysisk eller juridisk person med bopæl eller hjemsted i Danmark, medmindre dette kan konstateres ud fra
de ledsagende omstændigheder ved indbetalingen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3.5. Om åbenhed om donationer fra udlandet
Danske Regioner lægger i sit høringssvar til grund, at regionernes opgave som hidtil alene består i at påse,
hvorvidt erklæringen om private bidrag m.v. er udfyldt med de i loven foreskrevne oplysninger, og at der
således ikke er tale om, at regionerne har en tilsyns- eller kontrolforpligtelse i forhold til korrektheden af
de afgivne oplysninger.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker, at lovforslaget ikke indfører en tilsyns- eller
kontrolforpligtelse for regionerne i forhold til korrektheden af de afgivne oplysninger. Afgivelse af
erklæring i medfør af lovforslaget sker under strafansvar, og det vil dermed være strafbart at afgive
urigtige oplysninger til regionerne, men lovforslaget indfører ikke en tilsyns- eller kontrolforpligtelse for
regionerne i forhold til korrektheden af de afgivne oplysninger.
3.6. Om straffebestemmelser
Transparency International Danmark skriver i sit høringssvar, at det forhold, at den, der modtager et
tilskud fra udlandet med henblik på at overføre dette til et parti, en kandidatliste eller en kandidat, efter
omstændighederne vil kunne straffes for medvirken til overtrædelse af forbuddet mod udenlandske
tilskud, giver anledning til at stille spørgsmålet, om der gælder en pligt til at indgive politianmeldelse i den
situation.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker, at hvis et parti, en kandidatliste eller en kandidat modtager
en donation fra udlandet i strid med forbuddet og ikke inden 30 dage returnerer donationen til giveren
eller overfører donationen til en konto hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet, vil partiet, kandidatlisten
eller kandidaten kunne straffes. Der er desuden hjemmel til at straffe partiorganisationer for overtrædelse
af dette forbud. Hvis en fysisk eller juridisk person med adresse i Danmark modtager et beløb fra en fysisk
eller juridisk person med adresse i udlandet med henblik på at overføre beløbet til et parti m.v., vil det
også være i strid med forbuddet. Mellemmanden vil da kunne straffes for medvirken til overtrædelse af
forbuddet. Enhver kan anmelde strafbare forhold til politiet. Lovforslaget indeholder ikke nogen pligt til at
indgive politianmeldelse, men begrænser heller ikke adgangen til at indgive politianmeldelse.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3.7. Andre bemærkninger til ændringerne af partistøttelovgivningen
Transparency International Danmark skriver i sit høringssvar, at den eneste måde, hvorpå man efter
organisationens opfattelse kan tilgå privat partistøttes mulighed for at påvirke det danske demokrati, er
åbenhed om alle tilskud og med mulighed for en reel kontrol
uanset om der er tale om støtte fra danske
eller udenlandske bidragsydere. Transparency International Danmark bemærker, at Danmark påkalder sig
løbende international opmærksomhed fra for eksempel Europarådet (GRECO) for mangelfulde regler om
åbenhed omkring privat partistøtte, ligesom det også fremhæves i de årlige Rule of Law-rapporter fra EU-
Kommissionen. Transparency International Danmark vurderer samlet, at lovforslaget ikke ændrer på, at
Danmark ikke er
i compliance med GRECO’s anbefalinger om forebyggelse af korruption, når det handler
om privat økonomisk støtte til politiske partier.
Side 4
L 216 - 2024-25 - Bilag 5: Høringssvar til L 216 fra indenrigs og sundhedsministeren
3015485_0005.png
Danske Regioner bemærker i sit høringssvar, at en række bestemmelser i partistøtteloven som
konsekvens af lovforslaget bliver meget lange og dermed også svære at læse og forstå. Der tænkes
særligt på partistøttelovens §§ 10 b og 10 c. Det bør overvejes, om bestemmelserne kan opdeles i flere
stykker eller på anden måde gøres mere letlæselige.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker, at lovforslaget vedrører udenlandske donationer til politiske
partier og kandidater og dermed ikke vedrører de generelle regler om åbenhed om privat partistøtte.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet noterer sig bemærkningen fra Danske Regioner, men foreslår ikke at
foretage ændringer i lovforslaget i den forbindelse.
Øvrige bemærkninger
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har foretaget en række øvrige lovtekniske justeringer af lovforslaget,
efter at det blev sendt i høring, og inden det blev fremsat for Folketinget den 24. april 2025.
Side 5