Retsudvalget 2024-25, Retsudvalget 2024-25, Retsudvalget 2024-25
L 219 Bilag 7, L 219 A Bilag 7, L 219 B Bilag 7
Offentligt
3033151_0001.png
Til lovforslag nr.
L 219
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 27. maj 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og
retsplejeloven
(Politiets fysiske inddragelse af pas og Den Uafhængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågningsmateriale)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om
deling lovforslaget. Socialistisk Folkepartis og Danmarksde-
mokraternes medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1, 6 og 7 om deling af lovforslaget. Dansk Folke-
partis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 2 til lovforslaget. Socialistisk Folkepartis medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3 og 4 til lovfor-
slaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 5 til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af N) vil
stemme for ændringsforslag nr. 1, 6 og 7 om deling af lov-
forslaget.
Et
mindretal
i udvalget (N) vil ved 2. behandling redegø-
re for sin stilling til ændringsforslag nr. 1, 6 og 7 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, IA og SP) indstiller det
under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de under nr.
5 og 6 stillede ændringsforslag og det under B nævnte lov-
forslag til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag. Fler-
tallet vil stemme imod de under nr. 2-4 stillede ændringsfor-
slag til det under A nævnte lovforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF og RV) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de under nr. 3-6
stillede ændringsforslag og det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DD) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de under nr. 2, 5 og
6 stillede ændringsforslag og det under B nævnte lovforslag
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for det stillede ændringsforslag til det under B nævnte lov-
forslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag og det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
det stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller
det under A nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behand-
ling og det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
det stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for de
under nr. 3-6 stillede ændringsforslag til det under A nævnte
lovforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (KF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de under nr. 2, 5 og 6
stillede ændringsforslag og det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
sjette mindretal
i udvalget (DF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de under nr. 2, 5 og
6 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod det under B nævnte lovforslag ved 3. behand-
ling.
Et
syvende mindretal
i udvalget (N) vil redegøre for sin
stilling til de under A og B nævnte lovforslag ved 3. be-
handling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget
redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX031574
L 219 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet d. 27/5-25
3033151_0002.png
2
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF og DD), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige
udvalg med undtagelse af N):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om pas til danske
statsborgere m.v. (Politiets fysiske inddragelse af pas)« om-
fattende §§ 1, 3 og 4.
B.
»Forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Den Uaf-
hængige Politiklagemyndigheds adgang til tv-overvågnings-
materiale)« omfattende §§ 2-4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(DD, LA og
KF):
2)
Før nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 2, stk. 1, nr. 6,
ændres »forhold, eller« til »forhold,«.
02.
I
§ 2, stk. 1, nr. 7,
ændres »med pas« til »med pas, eller«.
03.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes som
nr. 8:
»8) når den pågældende er mistænkt i en straffesag for
at have begået en strafbar handling, der kan medføre
frakendelse af indfødsretten.««
[Udvidelse af anvendelsesområdet for paslovens § 2, stk. 1]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(LA, EL, RV og
ALT):
3)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 2 d
udgår i
stk. 1
»uden
retskendelse«.
[Krav om retskendelse ved politiets indgreb efter den fore-
slåede bestemmelse i paslovens § 2 d]
4)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 2 d
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Politiets gennemførelse af indgreb efter stk. 1 og
2 sker efter rettens kendelse. I rettens kendelse anføres de
konkrete omstændigheder i sagen, hvorpå det støttes, at be-
tingelserne for gennemførelse af indgrebet er opfyldt. Ken-
delsen kan til enhver tid omgøres.«
[Krav om retskendelse ved politiets indgreb efter den fore-
slåede bestemmelse i paslovens § 2 d]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af N):
5)
I
nr. 4
indsættes i
den indledende tekst
efter »stk. 1,«:
»1. og 2. pkt.,«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(SF og DD), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige
udvalg med undtagelse af N):
Til § 4
6)
§ 4
affattes således:
»§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis
de færøske og de grønlandske forhold tilsiger.«
[Konsekvensændring som følge af opdelingen af lovforsla-
get]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
7)
§ 4
affattes således:
»§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.«
[Konsekvensændring som følge af opdelingen af lovforsla-
get]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles op i to separate lovfor-
slag, således at der kan stemmes om delen om politiets fysi-
ske inddragelse af pas for sig og delen om Den Uafhængige
Politiklagemyndigheds adgang til tvovervågningsmateriale
for sig. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med æn-
dringsforslag nr. 6 og 7.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i lovforslagets
§ 1 tilføjes en ændring af paslovens § 2, stk. 1. Efter paslo-
vens § 2, stk. 1, kan politiet i en række tilfælde nægte at
udstede pas til en dansk statsborger eller inddrage et allerede
udstedt pas.
Det foreslås at tilføje, at politiet kan nægte at udstede
pas til en dansk statsborger eller inddrage et allerede udstedt
pas, når den pågældende er mistænkt i en straffesag for at
have begået en strafbar handling, der kan medføre fraken-
delse af indfødsretten.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at politiet kan
nægte at udstede pas til en dansk statsborger eller inddrage
et allerede udstedt pas, såfremt en dansk statsborger er mis-
tænkt for at have begået en strafbar handling, der vil kunne
danne grundlag for, at pågældende frakendes sin indfødsret
efter indfødsretslovens § 8 B.
L 219 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet d. 27/5-25
3033151_0003.png
3
Det fremgår af indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, at den,
som dømmes for en strafbar handling, og som derved har
udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for statens
vitale interesser, ved dom skal frakendes sin danske indføds-
ret, medmindre dette vil være i strid med Danmarks interna-
tionale forpligtelser.
Det fremgår af indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, at den,
som har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for
landets vitale interesser, af udlændinge- og integrationsmini-
steren kan fratages sin danske indfødsret, medmindre den
pågældende derved bliver statsløs.
Den foreslåede bestemmelse vil også være omfattet af
den foreslåede § 2 d, stk. 1, i pasloven, som er beskrevet
i lovforslagets § 1, nr. 3. Det vil betyde, at politiet, hvis
det skønnes nødvendigt for fysisk at inddrage et pas, når
den pågældende er mistænkt i en straffesag for at have be-
gået en strafbar handling, der kan medføre frakendelse af
indfødsretten, og politiet har grund til at antage, at passet
befinder sig dér, hvor de vil foretage et indgreb, til enhver
tid mod behørig legitimation uden retskendelse vil kunne få
adgang til boliger, lokaliteter og transportmidler, der anven-
des af en person, som har fået inddraget sit pas, og besigtige
personens ydre, herunder foretage visitation af personens tøj
og genstande.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det, at »uden retskendel-
se« udgår fra det under lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede §
2 d, stk. 1. Der lægges således op til, at »uden retskendelse«
udgår fra bestemmelsens stk. 1.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås det at indsættes et nyt
stk. 3 i det under lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 2 d.
Der lægges således op til, at der indsættes et nyt stk. 3 i
bestemmelsen, som fastsætter, at politiets gennemførelse af
indgreb efter stk. 1 og 2 sker efter rettens kendelse. I rettens
kendelse anføres de konkrete omstændigheder i sagen, hvor-
på det støttes, at betingelserne for indgrebet er opfyldt. Ken-
delsen kan til enhver tid omgøres. Det foreslåede stk. 2
angiver de formelle betingelser, som skal være opfyldt, før
politiet kan gennemføre et indgreb efter bestemmelserne i
stk. 1 og 2. Det foreslås således, at gennemførelse af indgre-
bet sker efter rettens kendelse. Retten skal i den forbindelse
vurdere, om betingelserne anført i stk. 1 og 2 er opfyldt. Det
foreslås desuden, at retten i dennes kendelse skal anføre
de konkrete omstændigheder i sagen, hvorpå det støttes, at
betingelserne for gennemførelse af indgrebet er opfyldt.
Til nr. 5
Der er tale om en præcisering af lovforslagets § 1, nr.
4, så det fremgår, at den foreslåede ændring af paslovens
§ 4 a, stk. 1, hvorefter »et gebyr« ændres til »en afgift«,
skal omfatte forekomsten i både 1. og 2. pkt. Ændringen vil
medføre, at betalingen for udstedelse af pas efter § 4 a og
betalingen for optagelse af digitalt fingeraftryk efter § 4 b
betegnes som en afgift. Ændringsforslaget indebærer ingen
materielle ændringer.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring af territorialbe-
stemmelsen i lovforslagets § 4, som følge af at det i æn-
dringsforslag nr. 1 foreslås at opdele lovforslaget.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring af territorialbe-
stemmelsen i lovforslagets § 4, som følge af at det i æn-
dringsforslag nr. 1 foreslås at opdele lovforslaget.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april 2025 og var til
1. behandling den 9. maj 2025. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 17. marts
2025 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag
174. Den 1. maj 2025 sendte justitsministeren høringssvare-
ne og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Fie Hækkerup (S)
Lasse Haugaard Pedersen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Jan E. Jørgensen (V) Henrik Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (N)
Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Pernille Vermund (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Mette Thiesen (DF)
L 219 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet d. 27/5-25
3033151_0004.png
4
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Mads Olsen (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV)
Helene Brydensholt (ALT)
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Dansk Folkeparti (DF)
50
23
16
15
15
12
10
9
7
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Borgernes Parti – Lars Boje Mathiesen (BP)
Naleraq (N)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
6
1
1
1
1
1
5