Retsudvalget 2024-25, Retsudvalget 2024-25, Retsudvalget 2024-25
L 220 Bilag 8, L 220 A Bilag 8, L 220 B Bilag 8
Offentligt
3029994_0001.png
Til Retsudvalget
Om ændringsforslag om deling af lovforslag
nr. L 220
Ved spørgsmål nr. 10 har Retsudvalget anmodet justitsministeren om bistand
til at dele lovforslag nr. L 220 i seks dele.
Lovsekretariatet har selvsagt forståelse for de politiske bevæggrunde, der
kan være til at ønske et lovforslag delt, herunder delt i mere end to-tre dele.
Lovsekretariatet anerkender også, at den konkrete deling af lovforslag nr.
220 rent lovteknisk set ikke er særlig vanskelig.
Lovsekretariatet finder dog af principielle grunde anledning til at minde om
daværende formand for Folketingets brev af 24. oktober 2013 til formændene
for de stående udvalg om deling af lovforslag.
Af brevet fremgår bl.a. følgende:
”Endelig vil jeg
benytte lejligheden til at gøre udvalgene opmærksom på dele
af praksis vedrørende ændringsforslag om deling, som vi i Præsidiet, henstil-
ler til udvalgene forsat at acceptere:
Et lovforslag bør som hovedregel ikke deles i mere end 2
dele”.
Denne henstilling er blevet fulgt af Folketinget. (Dog er 1-2 lovforslag årligt si-
den 2013 blevet delt 3 dele. Det er ikke sket hverken før eller efter 2013, at
Folketinget har
vedtaget
at dele et lovforslag i mere end 3 dele.)
Baggrunden for henstillingen er, at ændringsforslag om deling kan være pro-
blematiske set fra en lovteknisk synsvinkel, bl.a. fordi der ofte i forbindelse
med delingen skal foretages en række konsekvensændringer både via æn-
dringsforslag og redaktionelle konsekvensændringer af ganske kompliceret
27. maj 2025
Lovsekretariatet
J.nr.: 23-001199-6
Ole Ødegaard
Christiansen
Chefkonsulent
[email protected]
Folketinget
Christiansborg
1218 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 2
L 220 - 2024-25 - Bilag 8: Brev fra Lovsekretariatet om deling af lovforslag
3029994_0002.png
karakter, som alt andet lige medfører risiko for fejl under processen, der ofte
foregår under et vist tidspres.
Dette gælder især, når meget omfangsrige lovforslag ønskes delt, eller når
indholdet af ét ændringsnummer ønskes delt. I disse tilfælde vil det være
nødvendigt at affatte nummeret i begge/flere dele af det delte lovforslag for
herefter at stille yderligere ændringsforslag til 3. behandling af det forslag, der
vedtages sidst.
Hvis Folketingets ændrer hidtidig praksis og begynder at dele lovforslag i
mere end 3 dele, vil de nævnte risici blive endnu større, og der vil derfor
kunne opstå situationer, hvor det vil kunne føre til fejl i de vedtagne lov-
forslag.
Med venlig hilsen
Ole Ødegaard Christiansen
Chefkonsulent,
Lovteknisk ansvarlig
Side 2 | 2