Til lovforslag nr.
L 220
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Retsudvalget [den 3. juni 2025]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet og forskellige andre love
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalisering af stealthing)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
[Udvalget] indstiller, at Tinget dispenserer fra bestem-
melsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at
der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til
lovforslaget kommer til 2. behandling.
2. Ændringsforslag
Der stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om
deling af lovforslaget. Danmarksdemokraternes medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 6. Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 2-5 til lovforslaget.
3. Indstillinger
<>
Borgernes Parti og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at med det tryghedsskabende opholdsforbud, får politiet
mulighed for at give opholdsforbud til personer, der udvi-
ser en utryghedsskabende adfærd i et i forvejen udfordret
boligområde. Det kan f.eks. være personer, der opfører sig
støjende eller intimiderende overfor områdets beboere. Det
støtter SF.
Der er som regeringen anfører i lovforslaget, områder i
Danmark, hvor beboerne i dag må tolerere intimiderende
og utryghedsskabende adfærd. Det er måske endda områder,
hvor beboerne ikke altid selv har valgt at bo, og hvor det
med at flytte til at andet sted ikke ligger lige for. Ingen
mennesker skal terroriseres eller intimideres, og derfor vil
SF give det her opholdsforbud en chance for at bevise sit
værd, om end SF kan være bekymrede for, om det vil have
en reel effekt og kan gøre en positiv forskel. Regeringen
har helt rigtigt valgt at undtage udsatte mennesker med et
misbrug fra forslaget. De skal ikke kriminaliseres, og det er
helt afgørende for SF.
Hvad angår forslaget om at opsætte flere kameraer, deler
SF den bekymring, som flere organisationer har givet udtryk
for. Overvågning er hverken en garanti for frihed eller tryg-
hed og SF støtter ikke forslaget om at udvide adgangen til
tv-overvågning på den spinkle baggrund, som der lægges op
til. SF mener, at det er en glidebane at opsætte kameraer
på grundlag af utryghedsskabende adfærd og mener fortsat,
at kameraer skal opsættes på baggrund af en reel krimina-
litetsrisiko. Den del bør udgå, og derfor bør lovforslaget
opsplittes i flere dele og denne del stemmes ned. Lykkes det
ikke, har SF stillet et ændringsforslag om at fjerne den del.
Ifølge DSB er der eksempler på ”graffititurisme”, hvor
graffiti-malere rejser til Danmark for at male graffiti, fordi
der angiveligt er et lavere strafniveau for graffitihærværk
i Danmark sammenlignet med udlandet. På den baggrund
vil regeringen hæve strafniveauet, og her går man efter
SF’s mening for langt, idet man som udgangspunkt vil give
DokumentId
Journalnummer