Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 141
Offentligt
3002750_0001.png
Dato:
8. april 2025
Sagsnr.: 2025 - 406
Akt-id.: 2257
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Forsvars-, Sam-
fundssikkerheds- og Beredskabsudvalg vedrørende forslag til
lov om foranstaltninger til sikring af et højt cybersikkerhedsni-
veau (L 141)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til
lov om foranstaltninger til sikring af et højt cybersikkerhedsniveau (L
141), som Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Bered-
skabsudvalg har stillet til ministeren for samfundssikkerhed og be-
redskab den 13. marts 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Søren Søndergaard (EL).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/3
L 141 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvorfor regeringen mener, at NIS2 direktivet (L 141) skal minimumsimplementeres, når man samtidig overimplementerer TeleNIS direktivet (L 142)
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om foranstaltninger til sik-
ring af et højt cybersikkerhedsniveau (L 141) fra Folketingets For-
svars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg:
”Hvorfor mener regeringen, at NIS2 direktivet (L 141) skal
minimumsimplementeres, når man samtidig overimple-
menterer TeleNIS direktivet (L 142)? Vil det ikke give me-
ning, at de to direktiver implementeres lige ambitiøst?”
Svar:
1.
Som det fremgår af pkt. 1 i forslag til lov om foranstaltninger til
sikring af et højt cybersikkerhedsniveau (NIS 2-loven) (L 141) har
lovforslaget til formål at gennemføre NIS 2-direktivet ved én fælles
hovedlov på tværs af størstedelen af de sektorer, der er omfattet af
direktivet. Lovforslaget finder dog ikke anvendelse for bl.a. telesek-
toren.
Implementeringen for telesektoren sker gennem det samtidigt frem-
satte forslag til lov om sikkerhed og beredskab i telesektoren (L 142).
Som det fremgår af pkt. 1 i det nævnte lovforslag, skal den særskilte
implementering for telesektoren navnlig ses i lyset af, at der allerede
eksisterer omfattende regulering af informationssikkerhed og bered-
skab i telesektoren, der på visse områder fastlægger et højere sik-
kerhedsniveau end det, der følger af NIS 2-direktivet. Dele af den
eksisterende regulering implementerer desuden EU’s telekodeks.
For at sikre, at det aktuelle høje sikkerhedsniveau i telesektoren ikke
sænkes med implementeringen af NIS 2-direktivet for telesektoren,
sker implementeringen for telesektoren gennem en integration med
den eksisterende lovgivning.
Som det fremgår af pkt. 10.1 i forslag til lov om sikkerhed og bered-
skab i telesektoren (L 142) består overimplementeringen af NIS 2-
direktivet for telesektoren i, at visse eksisterende nationale særreg-
ler, der går videre end de krav, der følger af NIS 2-direktivet, videre-
føres.
Side 2/3
L 141 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvorfor regeringen mener, at NIS2 direktivet (L 141) skal minimumsimplementeres, når man samtidig overimplementerer TeleNIS direktivet (L 142)
2.
For de sektorer, der er omfattet af lovforslaget (L 141), eksisterer
der ikke lignende omfattende national særregulering om cybersikker-
hed, der går videre end de krav, der følger af NIS 2-direktivet.
I Danmark lægges der for disse sektorer op til en minimumsimple-
mentering for så vidt angår NIS 2-direktivets krav. Det betyder, at de
danske regler ikke går videre i kravene til de omfattede enheder eller
omfatter flere sektorer (anvendelsesområdet) end dem, der fremgår
af direktivet. Reglerne er som nævnt risikobaserede, hvilket i praksis
betyder, at der vil gælde krav om et højere cybersikkerhedsniveau
for virksomheder og myndigheder, der har særlig samfundsmæssig
betydning mv. Der henvises i den forbindelse til lovforslagets § 6, stk.
1 og bemærkningerne hertil, hvoraf det bl.a. fremgår, at foranstalt-
ninger til styring af cybersikkerhedesricisi skal være passende og for-
holdsmæssige. Ved vurderingen af proportionaliteten af disse foran-
staltninger skal der tages behørigt hensyn til graden af enhedens ek-
sponering for risici, enhedens størrelse og sandsynligheden for hæn-
delser og deres alvor, herunder deres samfundsmæssige og økono-
miske indvirkninger.
Side 3/3