Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 141
Offentligt
3002829_0001.png
Dato:
8. april 2025
Sagsnr.: 2025 - 406
Akt-id.: 2257
Besvarelse af spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Forsvars-, Sam-
fundssikkerheds- og Beredskabsudvalg vedrørende forslag til
lov om foranstaltninger til sikring af et højt cybersikkerhedsni-
veau (L 141)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5, som Folketingets For-
svars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har stillet til mi-
nisteren for samfundssikkerhed og beredskab den 19. marts 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Alexander Ryle (LA).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/3
L 141 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren er enig i, at det ville gøre loven mere klar, brugervenlig og retssikkerhedsmæssig forsvarlig, hvis lovens centrale begreb “ledelsesorgan blev defineret direkte i lovteksten, f.eks. i lovens definitionsbestemmelse i § 3, frem for i lovbemærkningerne
Spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om foranstaltninger til sik-
ring af et højt cybersikkerhedsniveau (L 141) fra Folketingets For-
svars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
”Er ministeren enig i, at det ville gøre loven mere klar, bru-
gervenlig og retssikkerhedsmæssig forsvarlig, hvis lovens
centrale begreb “ledelsesorgan” blev defineret direkte i
lovteksten, f.eks. i lovens definitionsbestemmelse i § 3,
frem for i lovbemærkningerne”
Svar:
1.
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab bemærker ind-
ledningsvis, at lovforslaget er udarbejdet direktivnært, således at det
hovedsageligt er definitioner, der fremgår af direktivet, der gengives
i definitionsbestemmelsen i § 3.
For så vidt angår forståelsen af et ledelsesorgan henvises til pkt.
3.2.4 i forslag til lov om foranstaltninger til sikring af et højt cybersik-
kerhedsniveau (NIS 2-loven) (L 141). Som det fremgår heraf, findes
der i dansk ret ikke en entydig definition af et ledelsesorgan, og fast-
læggelsen af ledelsesorganet i en konkret virksomhed vil således af-
hænge af virksomhedens organisationsstruktur. Det fremgår endvi-
dere af det nævnte pkt. i lovforslaget, at begrebet ”ledelsesorgan”
skal forstås i overensstemmelse med definitionerne af henholdsvis
det centrale ledelsesorgan i § 5, nr. 4, i lov om aktie- og anpartssel-
skaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1168 af 1. september 2023 (sel-
skabsloven), og ledelsen i § 4 a, nr. 2, i lov om visse erhvervsdri-
vende virksomheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 249 af 1. februar 2021
(LEV-loven).
2.
I arbejdet med implementeringen af NIS 2-direktivet har det været
vigtigt for mig, at der skabes en god proces, og at der bliver lyttet til
erhvervslivet og relevante myndigheders input.
Jeg er bekendt med, at definitionen af et ledelsesorgan har givet an-
ledning til tvivl blandt erhvervslivet og offentlige myndigheder. Med
henblik på at skabe yderligere klarhed om forståelsen af definitionen
kan jeg derfor støtte op om, at der indsættes en definition af
Side 2/3
L 141 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren er enig i, at det ville gøre loven mere klar, brugervenlig og retssikkerhedsmæssig forsvarlig, hvis lovens centrale begreb “ledelsesorgan blev defineret direkte i lovteksten, f.eks. i lovens definitionsbestemmelse i § 3, frem for i lovbemærkningerne
ledelsesorganet i lovforslaget. Der henvises i den forbindelse til den
samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Forsvars-,
Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg, hvor ministeriet har
ydet teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der definerer
ledelsesorganet i lovforslagets § 3.
Side 3/3