Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 148
Offentligt
3007045_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22-04-2025
J nr.
2025 - 46
Akt-id
612960
Svar på KEF L148 – spm. 2
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 21. marts 2025 stillet mig
følgende spørgsmål om L148 Forslag til lov om implementering af dele af det
omarbejdede energieffektivitetsdirektiv, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 2
Lovforslaget er spækket med bemyndigelser til ministeren og fremstår mangel-
fuldt og ufærdigt, hvor det er svært at gennemskue, hvilke politikområder mini-
steren selv kan udforme og fastsætte regler om uden Folketingets inddragelse.
Vil ministeren redegøre for, hvad ministeriet har lavet, siden Folketingets partier
for to år siden den 23. februar havde en debat i Folketingssalen af Enhedsli-
stens forslag til folketingsbeslutning om en ambitiøs strategi for energieffektivi-
seringer og energibesparelser frem mod 2030 (B 7), som en række partier bak-
kede op omkring, og hvor ministeren udtalte »Jeg vil derfor gerne slå fast, at jeg
deler intentionerne i dette beslutningsforslag om, at energieffektivisering er eks-
tremt vigtigt, men regeringen er ikke enige i timingen for den her strategi«? Har
man i ministeriet lagt sig i selen de sidste to år for at finde områder, hvor man
kan energieffektivisere og finde energibesparelser? I bekræftende fald, hvorfor
fremgår det så ikke i lovforslaget?
Svar
Indledningsvist vil jeg bemærke, at L 148 skal muliggøre, at dele af EU’s omar-
bejdede energieffektivitetsdirektiv kan implementeres. Der er tale om politik, der
i høj grad allerede er udformet på EU-niveau, hvor danske EU-parlamentarikere
og den daværende regering, via ministerrådet, har været med til at forhandle di-
rektivet på plads. I den forbindelse forhandlede den daværende regering ud fra
et mandat, som bl.a. EL vedtog i Folketingets Europaudvalg.
I forhold til referencen til min tidligere udtalelse, vil jeg gerne slå fast, at jeg sta-
digvæk mener, at energieffektivitet er vigtigt. Derfor kom mit ministerium i juni
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 148 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke politikområder ministeren selv kan udforme og fastsætte regler om uden Folketingets inddragelse
3007045_0002.png
2024 med en
køreplan for energieffektivitet,
der optegner en tidssvarende for-
ståelse af energieffektivitet, i en dansk kontekst, der har ændret sig de seneste
årtier, som jeg vil henvise til.
Dertil spørges ind til, om vi i KEFM, de sidste par år, har fundet områder, hvor
der kan energieffektiviseres. Hertil kan jeg bl.a. nævne, at der er indgået en af-
tale om overskudsvarme, der implementeres i et lovforslag, som Folketinget be-
handler i dette forår, ligesom der er indført et håndværkerfradrag til fx energibe-
sparende forbedringer i bygninger, igangsat et forsyningsdigitaliseringsprogram,
og at mit ministerium fortsat arbejder på at sikre implementering af de krav til
energirenoveringer, der indgår i det omarbejdede energieffektivitetsdirektiv og i
det omarbejdede bygningsdirektiv.
Slutteligt spørges til, hvorfor områder, såsom ovenstående, ikke fremgår af
L148. Dette skyldes, at lovforslaget begrænser sig til de områder, hvor der kræ-
ves nye hjemler iht. at kunne implementere det omarbejdede energieffektivitets-
direktiv. Ingen af ovenstående eksempler ville passe i denne kontekst, da de en-
ten er udtryk for national politik, eller udgør tiltag, som der allerede er hjemmel til
at indføre.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2