Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 149
Offentligt
3017883_0001.png
TALE
Samråd A om L 149 om regulering af
folkepensionsalderen m.v., den 7. maj kl.
15.00-16.00
DET TALTE ORD GÆLDER
1. maj 2025
J.nr. 2025 - 936
CAPA
Camilla Coff Andersen
Samråd A L 149, stillet af Victoria Velasquez (EL)
”Vil ministeren redegøre for, hvilke forudsætninger der ligger til
grund for lovforslaget?”
[Indledning]
Tak til formanden og tak til Victoria Velasquez for
at indkalde til dette samråd.
***
Man kunne få lyst til at starte med et historisk
tilbageblik. For den grundlæggende forudsætning
for lovforslaget er Velfærdsaftalen fra 2006. 20 år
det tal burde vi også hæfte os ved. For det er et
udtryk for, at et bredt flertal af Folketingets partier
henover midten har holdt ved
levetidsindekseringen i to årtier. Det kan vi godt
være stolte af.
I Velfærdsaftalen blev det aftalt, at
pensionsalderen indekseres, så
tilbagetrækningssystemet skulle blive robust over
for stigende levetid. Det betyder, at når levetiden
stiger, så stiger pensionsalderen også. Det skulle
være med til at sikre det danske velfærdssamfund
L 149 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/5 om L 149 (Regulering af folkepensionsalderen m.v.)
mange årtier frem og give plads til større udgifter
til sundhed og pleje, efterhånden som levealderen
stiger og der bliver flere ældre.
Det må vi sige, at vi har opnået. Dansk økonomi er
i topform.
Med lovforslaget skønnes det, at fremtidige
levetidsindekseringer af folkepensionsalderen fra
2040 og frem bidrager til en styrkelse af den
finanspolitiske holdbarhed med 84 mia. kr. Bare
det, at vi hæver pensionsalderen fra 69 år til 70 år
bidrager alene til at styrke den finanspolitiske
holdbarhed med 15 mia. kr.
[Indekseringsmekanisme]
Som det også fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, så tilsiger pensionsloven, at
pensionsalderen skal reguleres med udgangspunkt
i den gennemsnitlige levetid for en 60-årig i de
seneste to år på grundlag af en opgørelse fra
Danmarks Statistik. Når vi ændrer pensionsalderen
i Danmark, gør vi det med en varselsperiode på 15
år, så danskerne får at vide i god tid, hvad de kan
regne med. Derfor tillægges 0,6 år, der afspejler
den forventede stigning i levetiden for 60-årige i
den 15-årige varselsperiode.
Med Velfærdsaftalen er det aftalt, at
folkepensionsalderen fastsættes til levetiden for
2
L 149 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/5 om L 149 (Regulering af folkepensionsalderen m.v.)
60-årige tillagt en forudsat stigning i levetiden på
0,6 år over varselsperioden og fratrukket en
forudsat folkepensionsperiode på 14,5 år.
***
I lovforslaget, vi behandler nu, er den
gennemsnitlige levetid for 60-årige 84,01 år ifølge
Danmarks Statistik for 2023-2024. Når der
tillægges 0,6 år og fratrækkes 14,5 år på pension,
kan pensionsalderen beregnes til 70,11 år. Det
betyder, at pensionsalderen skal fastsættes til 70
år.
***
Når vi forhøjer folkepensionsalderen, har det
afledte konsekvenser på bl.a.
arbejdsskadeområdet. Derfor indeholder
lovforslaget også tekniske ændringer, der sikrer, at
mennesker, der er kommet til skade på deres
arbejde, kan få udbetalt arbejdsskadeerstatning til
de fylder 70 år.
[Socialdemokratiets udmelding]
Aftalen fra 2006 har været gældende for en
generation. Og derfor synes vi i Socialdemokratiet,
at det er naturligt, at der kommer en aftale, der
gælder for næste generation - en retfærdig og
socialt balanceret model.
3
L 149 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/5 om L 149 (Regulering af folkepensionsalderen m.v.)
Det er et sundt princip, at når vi lever længere,
arbejder vi længere. Men der er forskelle i antallet
af år på arbejdsmarkedet, som vi skal tale om.
Nogle har hårde arbejdsliv med risiko for
nedslidning, mens andre er kommet lettere gennem
arbejdslivet. Vi skal have en pensionsalder, som
ikke alene tager højde for alder, men også i højere
grad for de forskellige arbejdsliv vi har.
Som sagt i flere sammenhænge, så har vi ikke en
konkret model endnu. Det er vigtigt, at vi frem
mod 2030, hvor vi igen skal stemme om
pensionsalderen, har god tid til at gennemtænke en
model for fremtidens pensionssystem. Dette skal
sikre, at alle perspektiver kommer med, så der
sikres de rigtige balancer, at systemet fortsat er
økonomisk ansvarligt, og kan holde for næste
generation.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg gerne kvittere for, at vi også
her kan have debatten om pensionsalderen. For
mig understreger det, at det er en uhyre vigtig
debat med stor betydning for alle danskere.
Med dette lovforslag står vi ved en aftale, vi har
indgået og sikrer, at danskerne har vished om
deres pensionsalder fra 2040. Herefter skal vi som
sagt se på, hvordan vi kan justere
4
L 149 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/5 om L 149 (Regulering af folkepensionsalderen m.v.)
pensionssystemet, så det bliver mere retfærdigt og
realistisk.
Tak for ordet.
5