Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 149
Offentligt
3016089_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 936
6. maj 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 9
(L 149), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 9:
”Vil
ministeren redegøre for antallet af personer, som årligt forventes at blive til-
kendt retten til førtidspension frem til 2043 som følge af lovforslaget - sammen-
holdt med et scenarie, hvor lovforslaget ikke vedtages?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Finansministeriet, der oplyser
følgende:
”Det skønnes, at der i 2025 vil være 245.200 helårspersoner på førtidspension.
Dette antal skønnes at stige til 293.600 helårspersoner i 2043. Såfremt folkepensi-
onsalderen fastholdes på 69 år skønnes det, at der vil være 276.800 helårspersoner
på førtidspension i 2043. Dette skøn forudsætter, at folkepensionsalderen følger
den nuværende indekseringsmekanisme og dermed forhøjes til 70 år i 2040 og til
71 år i 2045.
Fastholdelse af folkepensionsalderen på 69 år påvirker tilgangen til førtidspension,
da antallet af årgange, som kan være på førtidspension afhænger af folkepensions-
alderen. I det tilfælde, hvor folkepensionsalderen fastholdes på 69 år, vil der samlet
set være én årgang mindre, som kan være på førtidspension (fordi de når folkepen-
sionsalderen ét år tidligere), hvorfor det skønnede antal på ordningen er lavere.
L 149 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om ministeren vil redegøre for antallet af personer, som årligt forventes at blive tilkendt retten til førtidspension frem til 2043
3016089_0002.png
Tabel 1
Antal på førtidspension fra 2025-2043, 1.000 helårspersoner
Med den nuværende indeksering af folkepen- Ved fastholdelse af folkepensionsalderen på
sionsalderen
69 år
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
245,2
248,2
250,4
252,8
254,9
261,2
266,8
266,8
266,9
267,0
272,8
278,1
278,4
279,4
280,7
286,9
292,7
292,9
293,6
245,2
248,2
250,4
252,8
254,9
261,2
266,8
266,8
266,9
266,8
272,4
277,3
277,0
277,1
277,2
277,2
277,0
276,8
276,8
Anm.: Tabellen sammenligner aktivitetsskøn i et scenarie, hvor folkepensionsalderen fastfryses på 69 år og et
scenarie, hvor folkepensionsalderen forhøjes i overensstemmelse med de nuværende
indekseringsmekanisme, dvs. folkepensionsalderen forhøjes til 70 år i 2040 og 71 år i 2045. Forskellen
mellem de to scenarier afviger fra tal i tabel 2 i lovforslag L 149, som viser den isolerede virkning af at
forhøje folkepensionsalderen til 70 år i 2040 (dvs. uden en fortsat indeksering i 2045).
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2