Transportudvalget 2024-25
L 170
Offentligt
3014823_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. maj 2025
2025-1976
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. april 2025 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L170
Forslag til lov om godkendelse og
syn af køretøjer, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt synsvirksomheder er forplig-
tet til at følge kravene i ISO-Standard 21069, når der foretages
bremsekontrol af køretøjer eller påhængskøre-tøjer med en tilladt
totalvægt på over 3,5 ton? Vil ministeren i givet fald redegøre for,
hvor denne forpligtelse fremgår, hvordan der føres tilsyn med for-
pligtelsen om at afprøve i henhold til ISO-Standard 21069, og
hvilke konsekvenser det i givet fald har for de synsvirksomheder,
der ikke følger standarden? Og såfremt synsvirksomheder ikke er
forpligtet til at følge kravene i ISO-Standard 21069, vil ministeren
da redegøre for årsagen hertil, herunder om det tidligere har været
tilfældet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser føl-
gende, som jeg i det hele kan henholde mig til:
”Færdselsstyrelsen
kan oplyse, at efter periodesynsdirektivets
1
mi-
nimumskrav, som er implementeret i dansk ret
2
, skal et køretøj el-
ler et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 3,5 ton, ved
periodesyn afprøves i henhold til ISO-standard 21069
eller
efter
tilsvarende metode. Synsvirksomhederne er derfor forpligtet til at
anvende ISO-standarden
eller
en tilsvarende metode, som er be-
skrevet i Færdselsstyrelsens Vejledning om syn af køretøjer i afsnit
5.03.001.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/45/EU af 3. april 2014 om periodisk
teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af di-
rektiv 2009/40/EF
2
BEK nr. 819 af 26. juni 2024 om godkendelse og syn af køretøjer
L 170 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvorvidt synsvirksomheder er forpligtet til at følge kravene i ISO-Standard 21069, når der foretages bremsekontrol af køretøjer eller påhængskøretøjer med en tilladt totalvægt på over 3,5 ton
3014823_0002.png
Side 2/2
Færdselsstyrelsen fører i henhold til lov om godkendelse og syn af
køretøjer tilsyn med synsvirksomhederne, herunder administrative
og praktiske tilsyn. Ved et praktisk tilsyn vil Færdselsstyrelsens in-
spektør efterprøve køretøjets bremser for vurdering af, om køretø-
jet opfylder gældende krav, samt om synsvirksomheden har foreta-
get korrekt bremseafprøvning.
Færdselsstyrelsen fører et risikobaseret tilsyn, hvor synssteder kan
tildeles point, hvis styrelsen finder fejl ved tilsyn. Jo flere point, jo
flere tilsyn vil et synssted få, og mange point kan føre til lukning af
synsstedet.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen