Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
L 179
Offentligt
3022862_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 30. april 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 9 (L 179) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrations-
ministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 9:
Hvad er begrundelsen for at tillade, at en udlænding, der er repatrieret, og som
dermed har modtaget en stor sum penge for at rejse ud af Danmark, ved en tilba-
gevenden til Danmark kan få lov at beholde disse penge?
Svar:
1.
Det mener jeg netop ikke bør være tilfældet
og det er hele baggrunden for, at
vi har fremsat dette lovforslag. I dag er det sådan, at der i enkelte tilfælde ikke er
hjemmel til at kræve tilbagebetaling af udbetalt hjælp til repatriering ved tilbage-
venden til Danmark. Det mener jeg er helt forkert. Det hul lukker vi derfor med
lovforslaget. Jeg er helt enig i, at der selvfølgelig skal være mulighed for, at kommu-
nerne kan kræve, at den udbetalte hjælp til repatriering tilbagebetales, hvis man
fortryder sin repatriering og genindrejser i Danmark.
2.
Det er en forudsætning for at modtage støtte efter repatrieringsloven, at tilba-
gevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland sker med det formål at tage
varig bopæl i hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land, hvortil den pågæl-
dende har nær familiemæssig tilknytning. Repatriering er således betinget af, at en
udlænding opgiver sin bopæl i Danmark.
Flygtninge m.v. kan imidlertid fortryde repatrieringen og ønske at vende tilbage til
Danmark. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis mulighederne for genetablering i hjem-
landet viser sig at være mere vanskelige end antaget på tidspunktet for beslutning
om repatriering.
Fortrydelsesretten skal sikre, at en flygtning ikke afholder sig fra at repatriere, uan-
set at den pågældende er usikker på mulighederne for en vellykket repatriering.
Samtidig er det dog vigtigt at sikre, at fortrydelsesretten ikke giver mulighed for
misbrug af repatrieringsordningen.
Side
1/2
16. maj 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 6605
3183520
L 179 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om begrundelsen for at tillade, at en udlænding, der er repatrieret, kan få lov at beholde repatrieringsydelsen ved en tilbagevenden
For netop at hindre misbrug af ordningen, gælder der et absolut krav om tilbage-
betaling af den udbetalte hjælp, hvis en person anvender fortrydelsesretten eller
inden for en periode på 2 år på ny indgiver en ansøgning om opholdstilladelse i
Danmark og i forlængelse heraf meddeles opholdstilladelse.
Efter den nævnte tidsperiode vil den pågældende som udgangspunkt alene kunne
vende retur til Danmark ved at erhverve en ny opholdstilladelse, hvilket forudsæt-
ter, at vedkommende lever op til kravene herfor.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet opmærksomt på, at udlændin-
gelovens almindelige bortfaldsregler i visse tilfælde giver mulighed for, at en flygt-
ning kan bevare sin opholdstilladelse i Danmark, og at der i sådanne sager ikke vil
kunne kræves tilbagebetaling
heller ikke selvom man returnerer til landet inden
for 2 år. Ministeriet har derfor fremsat lovforslag L 179 for at skærpe såvel bort-
faldsreglerne som reglerne om tilbagebetaling af udbetalt hjælp til repatriering, så
der også i tilfælde af, at man kan bevare sin opholdstilladelse efter de almindelige
bortfaldsregler, vil være krav om tilbagebetaling af den udbetalte hjælp inden for
den gældende 2-årsgrænse.
4.
På baggrund af 1. behandlingen af L 179 har jeg bedt mit ministerium om at se
på, om tilbagebetalingsreglerne kan skærpes generelt ved f.eks. at forlænge den 2-
årige grænse for, hvornår tilbagebetaling skal ske. En sådan ændring vil imidlertid
ikke kunne ske inden for rammerne af det fremsatte lovforslag eller et ændrings-
forslag hertil.
Kaare Dybvad Bek
/
Christoffer Sylvest Buchhave
Side
2/2