Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. maj 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 til L 183, forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse,
lov om vandforsyning m.v., lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og
vandsektorloven. (Spildevandsforsyningsselskabernes håndtering af terrænnært grundvand ved
grundvandssænkende foranstaltninger og takstfinansiering heraf og ændrede regler om tilladelse til
bortledning eller anden sænkning af grundvand), stillet den 22. april 2025 af Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 1 til L 183
”Vil
ministeren redegøre for, hvor stor en gennemsnitlig merudgift en almindelig dansk husstand forventes at
få som følge af den foreslåede finansieringsmodel i lovforslaget?”
Svar
Da spørgsmålet handler om regler i spildevandsbetalingsloven, som klima-, energi- og forsyningsministeren
er ansvarlig for, har jeg indhentet nedenstående bidrag til svar fra klima-, energi- og forsyningsministeren,
som jeg kan henholde mig til:
”I lovforslaget om terrænnært grundvand er der lagt op til at videreføre den eksisterende betalingsstruktur,
der findes i spildevandsbetalingsloven i dag, og som bl.a. finansieringen af håndtering af tag- og
overfladevand (regnvand) også følger.
Denne model er valgt, fordi der er en tæt kobling mellem det terrænnære grundvand og regnvand. Det
forventes, at mange projekter vil sammentænke tekniske løsninger, der håndterer både regnvand og
terrænnært grundvand. Takstmodellen for de to vandkilder bør derfor være udformet, så selskabernes
økonomiske incitamenter ikke skævvrider valget af de tekniske løsninger.
Finansieringsmodellen anvender drikkevandsforbruget som fordelingsnøgle til at fordele omkostningerne
mellem spildevandsforsyningsselskabets tilsluttede forbrugere. Denne fordelingsnøgle findes i den gældende
lovgivning, da der bl.a. måles på, hvor meget vand der leveres til forbrugerne men som regel ikke, hvor meget
vand der afledes fra den enkelte.
Størrelsen på spildevandsregningen afhænger derfor af drikkevandsforbruget, hvilket typisk øges i takt med
et stigende antal personer i husstanden. Dette gælder, uagtet, om det fx er et parcelhus eller en lejlighed.
I forbindelse med det lovforberedende arbejde blev der udarbejdet estimater på de forventede takststigninger
baseret på data fra blandt andre KL og DANVA. Det forventes, at det vil tage op imod 75 år, inden alle
projekter er gennemført, og tilsvarende inden den gennemsnitlige stigning for en almindelig husstand slår
fuldt igennem. Det estimeres på den baggrund, at der kan forventes takststigninger på mellem 6 pct. og 31
pct., svarende til 240-1.170 kr. om året, når alle relevante projekter er gennemført.
Beregningerne er behæftet med stor usikkerhed, både fordi der ikke før er gennemført denne type projekter i
stort omfang, og fordi merudgiften for den enkelte husstand bl.a. også vil afhænge af, hvor stort et
Miljø-
og Ligestillingsministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K