Skatteudvalget 2024-25
L 194
Offentligt
3027911_0001.png
23. maj 2025
J.nr. 2024 - 4606
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 194 - Forslag til Lov om ændring af minimumsbeskatningsloven, selskabs-
skatteloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Tilpasning til administrative ret-
ningslinjer om minimumsbeskatningsreglerne, lempelse af reglerne om transfer pricing
dokumentation, aflønning af kvalificerede distributører i visse lande, og justering af reg-
lerne om omkvalifikation af transparente enheder, begrænset skattepligt af renter og inde-
holdelse af renteskat og royaltyskat, international sambeskatning og oplysningspligt m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 20. maj 2025.
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 194 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/5-25 fra KPMG Acor Tax
3027911_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. maj 2025 fra KPMG Acor Tax, jf. L
194 - bilag 14.
Svar
KPMG Acor Tax henviser til, at det i svaret på SAU L 194
spm. 3, er anført, at
”[d]et
kan bekræftes, at en nonprofitorganisations indkomst vil kunne udloddes til fordel for en
anden velgørende enhed. Det kan også bekræftes, at velgørende i denne sammenhæng
skal forstås i overensstemmelse med minimumsbeskatningslovens § 4, nr. 11, litra a. Det
er ikke et krav, at den velgørende enhed selv er omfattet af minimumsbeskatningsloven,
men fritaget som en nonprofitorganisation efter minimumsbeskatningslovens § 2, stk. 1,
nr. 3.”
KPMG Acor Tax anmoder om, at det bekræftes, at der ikke er noget krav om, at næsten
hele indkomsten hos den modtagende velgørende enhed fra dens aktiviteter svarende til
de i litra a omhandlede aktiviteter er fritaget for indkomstskat i den jurisdiktion, hvor en-
heden er hjemmehørende.
Kommentar
For at en nonprofitorganisation kan anses for fritaget efter minimumsbeskatningslovens §
2, stk. 1, nr. 3, skal betingelserne i minimumsbeskatningslovens § 4, nr. 11, litra a-f, alle
være opfyldt.
En nonprofitorganisation kan altid foretage uddelinger, der er et led i udøvelsen af orga-
nisationens velgørende aktiviteter, jf. minimumsbeskatningslovens § 4, nr. 11, litra a.
Bortset herfra er det efter minimumsbeskatningslovens § 4, nr. 11, litra d, en betingelse, at
der ikke sker udlodning til en privat fysisk eller juridisk person eller en ikkevelgørende en-
hed.
Som anført i mit svar på spørgsmål 3 må der således godt ske udlodning til en velgørende
enhed, og det er i den forbindelse ikke et krav, at den modtagende velgørende enhed selv
er omfattet af minimumsbeskatningsloven, men fritaget som en nonprofitorganisation ef-
ter minimumsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 3. Udlodning vil således kunne ske til en
modtagende velgørende enhed, der ikke er omfattet af minimumsbeskatningsreglerne, fx
fordi enheden ikke opfylder omsætningskravet i minimumsbeskatningslovens § 1.
Det er vurderingen, at udtrykket
”ikkevelgørende”
i minimumsbeskatningslovens § 4, nr.
11, litra d, efter sammenhængen skal forstås sådan, at der ikke generelt kan ske udlodning
til en enhed, der ikke selv opfylder kriterierne i minimumsbeskatningslovens § 4, nr. 11,
litra a-f. I modsat fald ville en fritaget nonprofitorganisation fx (indirekte) kunne foretage
udlodninger til privatpersoner blot ved at foretage udlodningen via en anden enhed, der
ikke opfylder kriterierne i minimumsbeskatningslovens § 4, nr. 11, litra a-f, men som ikke
er omfattet af minimumsbeskatningsreglerne.
Side 2 af 3
L 194 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/5-25 fra KPMG Acor Tax
3027911_0003.png
Hvis kriteriet i minimumsbeskatningslovens § 4, nr. 11, litra b, om, at næsten hele ind-
komsten fra de i § 4, nr. 11, litra a omhandlede aktiviteter er fritaget for indkomstskat i
den jurisdiktion, hvor den er hjemmehørende, ikke er opfyldt for den modtagende enhed,
er det således vurderingen, at den modtagende enhed i relation til bestemmelsen i mini-
mumsbeskatningslovens § 4, nr. 11, litra d, skal
anses for en ”ikkevelgørende enhed”.
Side 3 af 3