Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 4093 - uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
3012566_0001.png
Samlenotat
27. marts 2025
Rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport)
den 12.-13. maj 2025
Kultur og sport
1. Rådskonklusioner om understøttelse af unge kunstnere og kulturelle og kreative
professionelle aktørers karrierestart
side 2
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
2. Rådskonklusioner om evaluering af den retlige ramme for tjenester, der leverer
audiovisuelt indhold
side 5
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
3. Den næste generation af Et Kreativt Europa-programmet 2028-2034 og
Kulturkompasset
side 8
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
4. Konklusioner fra Rådet og fra repræsentanterne for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådet, om en ny tilgang til sportens rolle i
uddannelsesprocessen
side 11
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
5. Atleters rolle i skabelse af en udviklingsstrategi for sportsområdet
side 14
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Jour. nr. 210093
Rådsmøde nr. 4093 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 12-13/5 - kultur og sport
Ad 1. Rådskonklusioner om understøttelse af unge kunstnere og
kulturelle og kreative professionelle aktørers karrierestart
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det polske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om, hvordan man
kan understøtte unge kunstnere og kulturelle og kreative aktørers karrierestart.
Formålet er at sætte fokus på det vigtige i at hjælpe de unge kunstnere på vej i deres
etablering på arbejdsmarkedet og pege på mulige understøttende initiativer.
Udkastet skal ses med baggrund i det polske formandskabs prioritet om at stille
skarpt på unge kunstnere og kulturelle aktørers vilkår, og hvordan man kan lette
deres overgang til arbejdsmarkedet.
Regeringen ser positivt på, at der med rådskonklusionsudkastet sættes fokus på, at
unge kunstnere og kulturaktører har helt særlige udfordringer, når det gælder om at
vinde fodfæste på arbejdsmarkedet og leve af sin kunst.
Rådskonklusionsudkastet vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Udkastet vurderes
ikke i sig selv at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes heller ikke
i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget,
statsfinanserne
og samafundøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Der er generel opbakning blandt medlemslandene til konklusionsudkastet, som ventes
vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12-13. maj 2025.
2. Baggrund
Udkastet til rådskonklusioner skal bl.a. ses i forlængelse af det polske
formandskabsprogram og dets fokus på at forbedre forholdene for de unge, herunder
understøtte unge kunstneres karrierestart.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionsudkastet tager afsæt i kunstnere og kulturelle og kreative aktørers
vigtige samfundsrolle, når det handler om at fremme kreativitet og innovation,
formidle værdier, styrke samhørighed og inklusion og sætte skub i lokal og regional
udvikling. I den forbindelse fremhæves
unge
kunstnere og kulturaktørers betydning,
idet de er med til at sikre kunstens og kultursektorens fortsatte udvikling og
bæredygtighed.
Unge kunstnere og kulturaktører står samtidig over for særlige udfordringer i
forhold til at skabe sig en plads på arbejdsmarkedet og leve af deres kunst
f.eks.
Side 2
Rådsmøde nr. 4093 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 12-13/5 - kultur og sport
3012566_0003.png
er det vanskeligt for de unge kunstnere at finde relevante jobs, sikre sig aflønning,
opnå viden om ophavsrettigheder mv.
Udkastet til rådskonklusioner rummer opfordringer til medlemsstaterne om f.eks.
at anerkende, at de kunsteriske og kulturelle professioner har særlige kendetegn og
udfordringer, tage højde for behovet for særlige kompetencer i de kunstneriske
uddannelser inden for bl.a. entreprenørskab, ophavsret, ny teknologi, markedsføring
mv., fremme unge kunstnere og kulturaktørers synlighed, facilitere netværks- og
mentorforløb mv. Både medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til f.eks. at
fremme unge kunstnere og kulturaktøreres vilkår, understøtte unge kunstnere og
kulturaktørers deltagelse i europæiskstøttede projekter, fremme data om unge
kunstnere og kulturaktører mv. Endelig opfordres Kommissionen til f.eks. at
videreudvikle projekter målrettet unge kunstnere og kulturaktører, lette
ansøgningsprocedurer til EU-støtte og nedbringe administrative byrder for de unge
kunstnere og kulturaktører samt samle og formidle god praksis i medlemsstaterne
mht. at skabe større synlighed om unge kunstnere og kulturaktører.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Udkastet til rådskonklusioner har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
De videregående kunstneriske uddannelser er reguleret ved lovbekendtgørelse nr.
1133 af 3. oktober 2024 om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
under
Kulturministeriet.
Ud
over
at
udbyde
uddannelser
har
uddannelsesinstitutionerne til opgave at fremme deres kunstområder og kulturliv
og at udbrede kendskabet til arbejdsmetoder og resultater inden for deres
fagområder.
Endvidere har Det Danske Filminstitut til opgave at fremme professionelt
eksperimenterende filmkunst og talentudvikling gennem drift af værksteder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1354 af 4. september 2020 om film.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Udkastet til rådskonklusioner medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser og
vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s
budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Side 3
Rådsmøde nr. 4093 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 12-13/5 - kultur og sport
En vedtagelse af konklusionsudkastet skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 27. marts 2025. Høringen gav ikke
anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til det foreliggende rådskonklusionsudkast.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på, at der med rådskonklusionsudkastet sættes fokus på, at
unge kunstnere og kulturaktørers har særlige udfordringer, når det gælder om at
vinde fodfæste på arbejdsmarkedet og leve af sin kunst.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4
Rådsmøde nr. 4093 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 12-13/5 - kultur og sport
Ad 2. Rådskonklusioner om evaluering af den retlige ramme for tjenester,
der leverer audiovisuelt indhold
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det polske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om evaluering af
direktivet om audiovisuelle medietjenester. Europa-Kommissionen skal evaluere di-
rektivet om audiovisuelle medietjenester senest med udgangen af december 2026. Med
rådskonklusionsudkastet ønsker det polske formandskab at igangsætte og sikre tidlig
inddragelse af Rådet ifm. evalueringen.
Formålet er at sætte fokus på, hvilke dele af direktivet der særligt vil skulle evalueres
ift. bl.a. den teknologiske og digitale udvikling.
Regeringen ser positivt på, at der med rådskonklusionsudkastet tages en tidlig afkla-
ring af relevante emner for en kommende evaluering samtidig med, at der skabes
opmærksomhed på centrale formål ved det nuværende regelsæt. Regeringen ser det
som særligt positivt, at der i rådskonklusionsudkastet sikres opmærksomhed på frem-
trædende placering til medietjenester af almen interesse, dvs. at medietjenesterne skal
gøres let tilgængelige på digitale enheder.
Rådskonklusionsudkastet vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Udkastet vurderes
ikke i sig selv at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes heller ikke
i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget, statsfinanserne
og samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Der forventes generel opbakning blandt medlemslandene til det foreliggende konklu-
sionsudkast, som ventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og
sport) den 12.-13. maj 2025.
2. Baggrund
Udkastet til rådskonklusioner følger af det polske formandskabsprogram, hvor man
på kultur- og medieområdet har ønsket at sætte fokus på direktivet om audiovisuelle
medietjenester (AVMS-direktivet) frem mod en evaluering.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne har til formål at skabe opmærksomhed om emner, som med-
lemsstaterne enstemmigt støtter som centrale i forbindelse med den kommende eva-
luering af AVMS-direktivet. I den forbindelse er der i rådskonklusionsudkastet fo-
kus på direktivets anvendelsesområde, herunder muligheden for at omfatte nye me-
dielignende tjenester såsom influenter, bloggere mv., regler om videodelingsplat-
forme, beskyttelse af mindreårige og generelle f.eks. konkurrencevilkår på det au-
diovisuelle mediemarked.
Side 5
Rådsmøde nr. 4093 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 12-13/5 - kultur og sport
3012566_0006.png
Rådskonklusionsudkastet tager afsæt i, at mediemarkedet med den teknologiske ud-
vikling har ændret sig markant siden den seneste revision i 2018, hvorfor der er
behov for en grundig evaluering.
Udkastet til rådskonklusioner rummer blandt andet opfordringer til Kommissionen
om at undersøge, hvorvidt de eksisterende regler om beskyttelse af mindreårige fort-
sat sikrer et højt niveau ift. skadeligt eller upassende indhold. Samtidig lægges der
dog vægt på, at der også skal skelnes til behovet for at bevare medlemsstaternes
nationale kompetence ift. kulturelle forskelle, ligesom at samspillet med andre rets-
akter, såsom forordningen om digitale tjenester, skal tages i betragtning.
Kommissionen opfordres endvidere til at evaluere hvilke medieaktører, der i dag er
omfattet af direktivet, ligesom der lægges op til at undersøge eksisterende løsninger
ift. videodelingsplatforme og vurdere, om de nuværende bestemmelser er tilstræk-
kelige.
Samtidig er der også opfordringer til Kommissionen om at kortlægge begrænsninger
og mulige løsninger forbundet med fremtrædende placering for medietjenester af al-
men interesse på digitale enheder og platforme, nærmere bestemt at kortlægge om-
rådet.
Udkastet til rådskonklusioner opfordrer desuden medlemsstaterne til bl.a. at del-
tage i og sikre grænseoverskridende samarbejde mellem ansvarlige myndigheder,
erfaringsudveksling, interessentinddragelse, fremme af mediepluralisme samt til at
understøtte medieindhold af almen interesse udarbejdet iht. journalistiske standar-
der.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Det reviderede AVMS-direktiv er implementeret i lov om radio- og fjernsynsvirksom-
hed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020, som ændret ved lov
nr. 2212 af 29. december 2020 og tilhørende bekendtgørelser.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Udkastet til rådskonklusioner medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser og
vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s
Side 6
Rådsmøde nr. 4093 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 12-13/5 - kultur og sport
3012566_0007.png
budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet. Såfremt Kommis-
sionen følger op med konkrete forslag på bagkant af opfordringerne, vil konsekven-
serne heraf skulle vurderes særskilt.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af konklusionsudkastet skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet
i Danmark.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kul-
turpolitiske spørgsmål med frist 27. marts 2025. Høringen gav ikke anledning til
bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har blandt medlemsstaterne været forskellige holdninger til blandt andet hvilke
tiltag og eksisterende EU-lovgivning, der vil skulle fremhæves i rådskonklusionerne.
Det er dog forventningen, at der vil kunne opnås generel opbakning til det forelig-
gende udkast frem mod rådsmødet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på, at der med rådskonklusionsudkastet tages en tidlig af-
klaring af emner, hvor der blandt medlemsstaterne er bred opbakning til en grundig
evaluering af direktivet samtidig med, at der skabes opmærksomhed om centrale
formål ved det nuværende regelsæt. I den forbindelse ser regeringen det som rigtigt,
at der med udkastet sikres fokus på bl.a. direktivets anvendelsesområde, beskyttelse
af mindreårige, regler for videodelingsplatforme, gode rammevilkår for audiovisuelle
medietjenester og indhold og grænseoverskridende samarbejde. Regeringen ser det
som særligt positivt, at der i rådskonklusionsudkastet sikres opmærksomhed på pro-
blemstillinger ved at tildele fremtrædende placering til medietjenester af almen in-
teresse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
Side 7
Rådsmøde nr. 4093 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 12-13/5 - kultur og sport
Ad 3. Den næste generation af Et Kreativt Europa-programmet 2028-2034
og Kulturkompasset
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det polske formandskab har oplyst at ville gennemføre en politisk debat på rådsmødet
om den næste generation af Et Kreativt Europa-programmet for perioden 2028-2034.
Endvidere lægges der op til at drøfte Kommissionens annoncerede initiativ om et
Kulturkompas (tænkt som en overordnet strategi for, hvordan kulturens forskellige
dimensioner kan bringes i spil). Drøftelsen ventes at tage udgangspunkt i et
diskussionsoplæg fra formandskabet.
Emnerne skal bl.a. ses i lyset af spørgsmålet, om og hvordan EU-støtteprogrammet
Et Kreativt Europa (2021-2027)
videreføres i EU’s næste flerårige
ramme efter 2027.
Derudover følger punktet op på kulturkommissær Glenn Micallefs udstukne mandat
om at udvikle et Kulturkompas, der skal sætte retningen for det strategiske
samarbejde om kultur på europæisk plan.
Regeringen ser positivt på, at der med debatten skabes mulighed for at drøfte det
fremtidige understøttende og strategiske kultursamarbejde i EU-regi på et tidspunkt,
hvor kultursektoren har en helt særlig samfundsrolle at spille
f.eks. ift. fremme af
europæiske værdier og identitet, dialog, samhørighed, trivsel og styrket
konkurrenceevne. Det er samtidig vigtigt at adressere muligheder og udfordringer,
som kultursektoren i Europa står over for, bl.a. som følge af den ny teknologi såsom
kunstig intelligens, styrket fokus på konkurrenceevnen, klimaændringer mv.
Drøftelserne under punktet vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Drøftelserne
vurderes ikke i sig selv at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes
heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for
EU’s budget,
statsfinanserne og samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelseniveauet.
Alle lande ventes at deltage i den politiske drøftelse på rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025.
2. Baggrund
Emnerne for rådsmødedebatten skal bl.a. ses med baggrund i spørgsmålet, om og
hvordan EU-støtteprogrammet Et Kreativt Europa (2021-2027)
videreføres i EU’s
næste flerårige finansielle ramme efter 2027. Det nuværende Et Kreativt Europa-
program for perioden 2021-2027 støtter europæiske kultur- og filmprojekter og
nyder stor opbakning blandt alle medlemslandene
f.eks. som udtrykt i et fælles
brev fra januar 2025
fra alle EU’s kulturministre
til Kommissionen, der bakker op
om Kommissionens bestræbelser på at styrke den kulturelle og kreative sektor i
Europa og fremhæver den afgørende rolle, som Et Kreativt Europa-programmet
spiller i den forbindelse. Endvidere følger det af kulturkommissær Glenn Micallefs
Side 8
Rådsmøde nr. 4093 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 12-13/5 - kultur og sport
3012566_0009.png
mandatbrev, at han skal udvikle et nyt Kulturkompas, som forventes at være en
overordent strategisk ramme for kulturens mange dimensioner.
3. Formål og indhold
Den politiske drøftelse ventes at tage udgangspunkt i et diskussionsoplæg fra
formandskabet
med spørgsmål til ministrene om ønsker til EU’s fremtidige
understøttende og strategiske samarbejde på kulturområdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Den politiske drøftelse har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den politiske drøftelse har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser og vurderes
heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget,
statsfinanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Beskyttelsesniveauet
Den politiske drøftelse skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Punktet om den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 27. marts 2025. Høringen gav ikke
anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse med input til prioriteter for
det fremtidige understøttende og strategiske samarbejde på kulturområdet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på, at der med debatten skabes mulighed for at drøfte det
fremtidige understøttende og strategiske kultursamarbejde i EU-regi. Det er
samtidig vigtigt at adressere muligheder og udfordringer, som kultursektoren i
Europa står over for som følge af den geopolitiske situation, den ny teknologi såsom
kunstig intelligens, fokus på styrkelse af konkurrenceevnen, klimaændringer mv.
Regeringen finder i den forbindelse, at flere af de muligheder og udfordringer, som
kultursektoren står over for, har en grænseoverskridende karakter, som effektivt
Side 9
Rådsmøde nr. 4093 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 12-13/5 - kultur og sport
kan adresseres på europæisk niveau. Der er derfor behov for, at
EU’s
understøttende
og strategiske indsatser til fordel for kulturområdet fremtidssikres, så der bl.a. tages
højde for geopolitikken og den teknologiske udvikling såsom kunstig intelligens.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Punktet om den politiske drøftelse har ikke tidligere været forelagt for Folketingets
Europaudvalg.
Side 10
Rådsmøde nr. 4093 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 12-13/5 - kultur og sport
Ad 4. Konklusioner fra Rådet og fra repræsentanter for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådet, om en ny tilgang til sportens rolle i
uddannelsesprocessen
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det polske formandskab har fremlagt udkast til konklusioner om en integreret tilgang
til sport og fysisk aktivitet i uddanneslessystemet. Formålet er at sætte fokus på de
positive aspekter af fysisk aktivitet og sport for børn og unge, og hvordan integrering
af fysisk aktivitet og sport i uddannelsessystemet kan fremme børns og unges
bevægelse.
Udkastet skal ses i sammenhæng med Polens formandskabsprioritet om at styrke
sportens rolle i uddannelessystemet, og herunder adressere udfordringerne med
niveauet af fysisk aktivitet blandt børn og unge, som generelt opleves faldende i EU.
Regeringen er overordnet positiv over for konklusionsudkastets formål om at fremme
børn og unges fysiske aktivitet.
Konklusionsudkastet vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Udkastet vurderes ikke
i sig selv at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes heller ikke i en
senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget, statsfinanserne og
samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Der er generel opbakning blandt medlemslandene til konklusionsudkastet, som ven-
tes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12-13. maj
2025.
2. Baggrund
Udkastet til konklusioner følger op på det polske formandsskabsprogram, hvor der
på sportsområdet ønskes fokus på sportens rolle i uddannelsessystemet, herunder
sportens gavnlige effekter for fysisk og psykisk helbred hos børn og unge.
Udkastet til konklusioner skal bl.a. ses i
forlængelse af EU’s arbejdsplan for sport
2024-2027, der har sport og uddannelse som et centralt emne.
3. Formål og indhold
Udkastet til konklusioner sætter fokus på den væsentlige betydning, som sport og
fysisk aktivitet har i opbyggelsen af et sundt samfund, herunder særligt i forhold til
børn og unge. Konklusionsudkastet giver bud på, hvordan de enkelte medlemsstater
og EU kan bidrage til at forbedre og styrke integreringen af sport og fysisk aktivitet
i uddannelsessystemet med henblik på at opnå bedre sundhed blandt børn og unge.
Side 11
Rådsmøde nr. 4093 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 12-13/5 - kultur og sport
3012566_0012.png
Konklusionsudkastet tager bl.a. afsæt i den negative tendens i niveauet af fysisk
aktivitet i EU’s befolkning, herunder også for børn og unge, samt de negative
følgevirkninger på f.eks. mental sundhed, socialisering og overvægt.
Konklusionsudkastet fremhæver bl.a., at sport og fysisk aktivitet har et stort
uddannelsesmæssigt potentiale, og at integrering af sport og fysisk aktivitet i
uddannelsessystemet kan fremme mental sundhed, inklusion og være en
indgangsvinkel til større tilslutning til organiseret sport.
Udkastet til konklusioner rummer opfordringer til medlemstaterne om f.eks. at
promovere fordelene ved fysisk aktivitet, som en integreret del af børn og unges
uddannelse, styrke og udvikle tværgående samarbejder og partnerskaber mellem
sportssektoren, lokale myndigheder, skoler og civilsamfund for at sikre succesfuld
integrering af sport og fysisk aktivitet i uddannelsessystemet. Ligeledes indgår der
en opfordring til at anerkende betydningen af bl.a. læreres og træneres kompetencer
i forhold til at inkorporere sport og fysiske aktivitet i skoledagen.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres derudover til f.eks. at udforske
effektiv fremme af tværgående tilgange og synergier i områderne for sport,
uddannelse, ungdom, sundhed og byplanlægning.
Kommissionen opfordres også f.eks. til at tage sport og fysisk aktivitet i
uddannelsystemet med i overvejelserne inden for relevante EU- politikker og
initiativer samt promovere muligheden for støtte til sportsprojekter i EU-
programmer mv.
Udkastet indeholder også opfordringer til sportsbevægelsen om f.eks. at samarbejde
med skoler om sportsinitiativer, arrangere sportsbegivenheder og andre fysiske
aktiviteter, der engagerer børn og unge, og indgå partnerskaber med skoler og lokale
myndigheder om at styrke sport og fysisk aktivitet i skolesystemet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Den politiske drøftelse har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Side 12
Rådsmøde nr. 4093 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 12-13/5 - kultur og sport
3012566_0013.png
Udkastet til konklusioner medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser og vur-
deres heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser
for EU’s bud-
get, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af konklusionsudkastet skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkastet til konklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 27. marts 2025. Høringen gav ikke
anledning til bemærkninger.
Konklusionsudkastet har derudover løbende været sendt i høring hos relevante
idrætsaktører som Danmarks Idrætsforbund (DIF), DGI, ISCA (International Sport
and Culture Association), Idrættens Analyseinstitut, Lokale og Anlægsfonden,
Dansk Firma-idræt, Anti Doping Danmark, Sport Event Denmark og Team
Danmark. Bemærkningerne fra sportsbevægelsen har overordnet været positive
med mindre bemærkninger vedrørende læringsformer nævnt i udkastet og i forhold
til opmærksomheden på det danske foreningsliv.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt landene til det foreliggende konklusionsudkast.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser overordnet positivt på formålet med konklusionerne, som er at få
flere børn og unge til at bevæge sig i løbet af skoledagen, herunder hvordan skoler
og idrætsforeninger kan fremme og bidrage til dette.
Det er dog samtidig vigtigt for regeringen, at konklusionsudkastet tager højde for
medlemstaternes egne forhold og strukturer, herunder også sportens
selvbestemmelse. Der vurderes at være fundet en passende balance i udkastet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
Side 13
Rådsmøde nr. 4093 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 12-13/5 - kultur og sport
Ad 5. Atleters rolle i skabelse af en udviklingsstrategi for sportsområdet
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det polske formandskab har oplyst at ville gennemføre en politisk debat på rådsmødet
om atleters rolle i skabelsen af en udviklingsstrategi for sportsområdet. Drøftelsen
ventes at tage udgangspunkt i et diskussionsoplæg fra formandskabet.
Emnet skal bl.a. ses i lyset af, at sportsudøveres rettigheder er et centralt emne på EU-
arbejdsplanen for sport 2024-2027.
Regeringen ser positivt på, at der med debatten skabes mulighed for at drøfte
sportsudøveres rolle i skabelsen af en udviklingstrategi for sportsområdet og
atletinddragelse generelt. Hvis man ønsker at skabe et godt, bæredygtigt og effektivt
idrætsmiljø, er det fundamentalt, at man husker atleterne og sikrer, at de føler sig
inddraget og hørt i beslutningerne.
Drøftelserne under punktet vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Drøftelserne
vurderes ikke i sig selv at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes
heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget,
statsfinanserne og samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelseniveauet.
Alle lande ventes at deltage i den politiske drøftelse på rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025.
2. Baggrund
Emnet skal bl.a. ses i lyset af sportsudøveres rettigheder er et centralt emne på EU-
arbejdsplanen for sport 2024-2027.
3. Formål og indhold
Den politiske drøftelse ventes at tage udgangspunkt i et diskussionsoplæg fra
formandskabet med spørgsmål til ministrene om atleters rolle i skabelsen af en
udviklingsstrategi for sportsområdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Den politiske drøftelse har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Side 14
Rådsmøde nr. 4093 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 12.-13. maj 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 12-13/5 - kultur og sport
3012566_0015.png
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den politiske drøftelse har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser og vurderes
heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget,
statsfinanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Beskyttelsesniveauet
Den politiske drøftelse skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Punktet om den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 27. marts 2025. Høringen gav ikke
anledning til bemærkninger.
Deruodver forventes det, at diskussionsoplægget sendes til orientering hos relevante
idrætsaktører som Danmarks Idrætsforbund (DIF), DGI, ISCA (International Sport
and Culture Association), Idrættens Analyseinstitut, Lokale og Anlægsfonden,
Dansk Firma-idræt, Anti Doping Danmark, Sport Event Denmark og Team
Danmark.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på, at der med debatten skabes mulighed for at drøfte
sportsudøveres rolle i skabelsen af en udviklingstrategi for sportsområdet og
atletinddragelse generelt. Hvis man ønsker at skabe et godt, bæredygtigt og effektivt
idrætsmiljø, er det fundamentalt, at man husker atleterne og sikrer, at de føler sig
inddraget og hørt i beslutningerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Punktet om den politiske drøftelse har ikke tidligere været forelagt for Folketingets
Europaudvalg.
Side 15