Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 15/5-25 - udenrigsanliggender Bilag 2
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EUKOOR, sagsnr.: 24/38562
Den 29. april 2025
Rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 15. maj 2025
SAMLENOTAT
2. Europæisk økonomisk
sikkerhed……………………………………………………………………………………………………………2
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
1
Rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 15. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 15/5-25 - pkt. 2
2. Europæisk økonomisk sikkerhed
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender
handel) den 15. maj 2025 forventes en udveksling af synspunkter vedr. euro-
pæisk økonomisk sikkerhed med fokus på handelsrelaterede elementer. Drøftelserne vil forventeligt tage udgangs-
punkt i en redegørelse fra Kommissionen for status på implementering af meddelelsen om en strategi for europæ-
isk økonomisk sikkerhed fra juni 2023. Endvidere ventes drøftelse af status på forhandlingerne om en revideret for-
ordning om investeringsscreening (FDI-screening).
2. Baggrund
Den 20. juni 2023 præsenterede Kommissionen og den høje repræsentant en fælles meddelelse om en europæisk
strategi for økonomisk sikkerhed. Denne har fokus på at vurdere og i relevant omfang mitigere risici forbundet
med EU’s økonomiske sikkerhed på fire områder:
1) modstandsdygtigheden af forsyningskæder; 2) fysisk og cyber-
sikkerhed ift. kritisk infrastruktur; 3) teknologisikkerhed og -lækage, 4) våbenliggørelse af afhængigheder og øko-
nomisk tvang. Mitigerende tiltag kan afhængigt af risikovurderingerne have fokus
på: 1) styrkelse af EU’s konkur-
renceevne, herunder industrielle og teknologiske base; 2) beskyttelse via eksisterende eller evt. nye EU-værktøjer,
herunder handelspolitiske; 3) partnerskaber om styrkelse af økonomisk sikkerhed, herunder inden for handelspoli-
tikken. Som opfølgning på strategien offentliggjorde Kommissionen i efteråret 2023 en liste over teknologiområ-
der, der er kritiske for EU’s økonomiske sikkerhed, ligesom Kommissionen i januar 2024 præsenterede en pakke
med 5 nye initiativer relateret til eksportkontrol, forskningssikkerhed og investeringsscreening.
Den strategiske dagsorden 2024-2029
bekræfter vigtigheden af at styrke EU’s økonomiske sikkerhed og med den
nye Kommission er der skabt en ny kommissærpost for handel og økonomisk sikkerhed. I Kommissionsformandens
opgavebeskrivelse til denne, indgår det bl.a., at kommissæren skal lede arbejdet med at implementere strategien,
identificere balancerede mitigerende tiltag pba. risikovurderingerne af de kritiske teknologier og udvikle en ny
doktrin for økonomisk sikkerhed.
3. Formål og indhold
Pt. gennemføres i samarbejde mellem Kommissionen og medlemslandene risikovurderinger af udvalgte kritiske
teknologiområder (avancerede halvledere, kunstig intelligens, kvante og biotech), der forventes afsluttet inden for
de kommende måneder. Disse er især knyttet til risikoområdet teknologisikkerhed og -lækage. Endvidere arbejder
Kommissionen med kortlægninger af risici forbundet med de øvrige risikoområder. Det er endnu ikke klart, hvilke
mitigerende tiltag risikovurderingerne konkret vil give anledning til.
Internt reflekterer Kommissionen endvidere over den kommende doktrin for økonomisk sikkerhed, der i første
omgang ventes at have fokus på mere sammenhængende og effektiv brug af EU’s beskyttelsesværktøjer.
Doktri-
nen ventes præsenteret i efteråret 2025, men dens form og rækkevidde er endnu ikke kendt.
I relation til pakken fra januar 2024 behandles bl.a. pt. et forslag om en revideret forordning om screening af inve-
steringer ind i EU (FDI-screening). Rådets generelle indstilling er endnu ikke vedtaget, men forventningen er umid-
delbart, at det kan ske i maj eller juni 2025, hvorefter trilog-forhandlingerne vil løbe af stablen under dansk for-
mandskab for Rådet.
Det forventes umiddelbart, at drøftelsen på rådsmødet vil have fokus på status for implementering af strategien,
herunder de igangværende risikovurderinger og forventninger til evt. mitigerende tiltag og kommende doktrin.
Endvidere ventes Kommissionen at understrege vigtigheden af hurtig fremdrift i forhandlingerne om revideret for-
ordning vedr. investeringsscreening.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
2
Rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 15. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 15/5-25 - pkt. 2
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der er tale om politisk drøftelse.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at en række medlemslande vil fremhæve vigtigheden af at bevare balancerne mellem de forskellige
spor i strategien (konkurrenceevne, beskyttelse og partnerskaber). Endvidere forventes det, at en række med-
lemslande vil bevare den fundamentale åbenhed i handelspolitikken. Dertil vil en række medlemslande forvente-
ligt understrege vigtigheden af at bevare den risikobaserede tilgang, hvorfor evt. mitigerende tiltag må være fun-
deret i grundige risikovurderinger og proportionelle ift. den identificerede risiko, ikke mindst når det kommer til
evt. beskyttelsestiltag. Endvidere ventes det, at en række medlemslande vil pege på behovet for mere klarhed om
dagsordenen, herunder via en mere dedikeret governance-struktur i Rådet. I forhold til forhandlingerne om en
revideret forordning for investeringsscreening ventes der at være en vis uenighed mellem medlemslandene om
forordningens rækkevidde, idet indtrykket dog jf. ovenstående er, at rådets position realistisk set kan vedtages
inden for få måneder. Endelig forventes medlemslandene at have betydeligt fokus på afklaring af næste skridt i
forhold doktrin, risikovurderinger og evt. mitigerende tiltag.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i vigtigheden af at styrke EU’s økonomiske sikkerhed med udgangspunkt i strategien fra juni
2023. Den balancerede, analytisk funderede og risikobaserede tilgang skal bevares,
og hensynet til EU’s økonomi-
ske sikkerhed må balanceres nøje med andre vigtige politiske hensyn. Mitigerende tiltag skal være proportionale
og målrettede ift. de konkret identificerede risici. Det er vigtigt at bevare et solidt fokus på at håndtere risici for-
bundet med kritiske teknologier, herunder af sikkerhedsmæssige hensyn og for ikke at falde bagud i et skærpet
internationalt teknologikapløb. Ift. kommende dansk formandskab for Rådet er det forhåbningen, at trilog-for-
handlingerne om FDI-screening kan afsluttes inden årets udgang, ligesom der afhængigt af udviklingen kan være
behov for drøftelser af andre aspekter af økonomisk sikkerhed, såsom kommende doktrin for økonomisk sikker-
hed.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3