Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 4096 - udenrigsanliggender Bilag 2
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EUKOOR, sagsnr.: 25/18738
Den 8. maj 2025
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 20. maj 2025
SAMLENOTAT
1. Ruslands aggression mod Ukraine ..............................................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
- Politisk drøftelse .....................................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
KOM-dokument foreligger ikke. ...............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
2. Situationen i Mellemøsten .........................................................................................................................4
- Politisk drøftelse ....................................................................................................... 4
KOM-dokument foreligger ikke. ................................................................................. 4
Rådsmøde nr. 4096 (udenrigsanliggender) den 20. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat til rådsmøde (udenrigsanliggender) 20/5-25
3017294_0002.png
1. Ruslands aggression mod Ukraine
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Drøftelsen forventes at fokusere på aktuelle fredsforhandlinger,
EU’s
bidrag til sikkerhedsgarantier til
Ukraine og sanktioner. Den ukrainske udenrigsminister ventes at deltage virtuelt i begyndelsen af mødet.
Regeringen finder det afgørende at fortsætte langsigtet og tilstrækkelig militær støtte til Ukraine og støtter
op om de hårdest mulige sanktioner mod Rusland, der kan opnås enighed om i EU.
2. Baggrund
Trump-administrationen har siden dens tiltrædelse arbejdet på at afslutte Ruslands aggression mod Ukraine
hurtigst muligt. Administrationen har dog de seneste uger skabt tvivl om USA’s fortsatte engagement og
truet med at trække sig som fredsmægler, hvis ikke der sker fremskridt i forhandlingerne. Samtidig
fortsætter Rusland med at udføre luftangreb rettet mod mål overalt i Ukraine med store civile tab som
følge, ligesom de russiske styrker fortsat presser Ukraine på fronten.
Der pågår aktuelt overvejelser
om EU’s mulige bidrag til sikkerhedsgarantier til Ukraine, herunder gennem
en revision af mandaterne for henholdsvis EU’s militære træningsmission EUMAM Ukraine og civile mission
EUAM Ukraine i tilfælde af en våbenhvile eller anden fredsløsning.
Parallelt hermed fortsætter E3’s (UK, Frankrig og Tysklands) bestræbelser på at støtte Ukraine og samtidig
gøre den europæiske stemme gældende ved forhandlingsbordet, hvilket man bakker fuldt ud op om fra
dansk side.
Den 16. sanktionspakke blev vedtaget i forbindelse med rådsmødet den 24. februar 2025. Kommissionen
og
EU’s
Højtstående Repræsentant har igangsat arbejdet med en 17. sanktionspakke.
Danmark har siden Ruslands invasion af Ukraine ydet 63,5 mia. kr. i militær støtte til Ukraine og ca. 6,3 mia.
kr. i civil støtte.
3. Formål og indhold
På rådsmødet forventes fokus at være på aktuelle fredsforhandlinger,
EU’s
mulige bidrag til
sikkerhedsgarantier til Ukraine, herunder via EU-missionerne EUMAM og EUAM samt sanktioner. Den
ukrainske udenrigsminister forventes at deltage virtuelt i begyndelsen af mødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Den politiske drøftelse ventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser og konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
2
Rådsmøde nr. 4096 (udenrigsanliggender) den 20. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat til rådsmøde (udenrigsanliggender) 20/5-25
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er fortsat overordnet bred opbakning blandt medlemslandene til politisk, militær, økonomisk og
humanitær støtte til Ukraine. Der forventes overordnet bred enighed om nødvendigheden af fortsatte
leverancer af militær støtte til Ukraine. På samme vis er der blandt størstedelen af EU-landene opbakning
til muligheden for at bidrage til sikkerhedsgarantier for Ukraine, herunder gennem EU-missionerne EUMAM
og EUAM i tilfælde af en våbenhvile eller anden fredsløsning. Endvidere ønsker et stort flertal af
medlemslandene at vedtage en ny sanktionspakke inden sommeren.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen fortsætter støtten til Ukraine både politisk, militært, civilt og via støtte til
privatsektoraktiviteter. Det er afgørende, at der sikres langsigtet og tilstrækkelig finansiering til militær
støtte til Ukraine, både bilateralt og gennem EU, så længe dette er nødvendigt. Regeringen støtter fortsat
op om de hårdest mulige sanktioner mod Rusland, der kan opnås enighed om i EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 11. april 2025.
3
Rådsmøde nr. 4096 (udenrigsanliggender) den 20. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat til rådsmøde (udenrigsanliggender) 20/5-25
3017294_0004.png
2. Situationen i Mellemøsten
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Ift. Israel/Palæstina forventes fokus på den bekymrende udvikling i Gaza og på Vestbredden samt på arbejdet for
at fremme en to-statsløsning. Fsva. Syrien ventes fokus på den politiske og humanitære situation samt
sanktionssporet. Regeringen bakker op om hidtidige EU-erklæringer om Israel/Palæstina, herunder støtte til Det
Palæstinensiske Selvstyre og fordømmelse af den yderligere eskalering på Vestbredden, samt opfordring til
ophævelse af Israels blokade af Gaza og restriktioner på humanitære aktørers evne til at operere i Gaza og på
Vestbredden. Regeringen bakker ligeledes op om, at EU støtter op om en inkluderende politisk transition i Syrien
samt yderligere reversible sanktionslempelser, såfremt situationen i landet tilsiger det.
2. Baggrund
(fra 5. maj 2025)
Det israelske sikkerhedskabinet godkendte den 4. maj 2025 planer om en ny, stor militær offensiv i Gaza, men
timingen herfor er endnu ukendt. Ifølge sundhedsmyndighederne i Gaza er over 2.300 dræbt og over 5.900 sårede
siden Israels genoptagelse af militære operationer i Gaza den 18. marts, mens det samlede tabstal er på over
52.400 siden den 7. oktober 2023. Israel har siden den 2. marts 2025 blokeret for al indførsel af humanitær
nødhjælp til Gaza. Ifølge FN er den humanitære situation i Gaza formentligt på det værste punkt siden konfliktens
start i oktober 2023. Af de tilbageværende 59 israelske gidsler i Gaza menes 24 at være i live.
På Vestbredden har den israelske militære operation indledt den 21. januar særligt haft store konsekvenser for en
række byer og flygtningelejre i det nordlige Vestbredden, hvor omkring 40.000 fortsat er fordrevet fra deres hjem.
Samtidigt er bosætteraktiviteter øget og bosættervolden eskaleret.
I forbindelse med
EU’s
højniveaudialog med Det Palæstinensiske Selvstyre den 14. april fremlagde EU-
Kommissionen en støttepakke til Palæstina på omkring 1,6 milliarder euro for perioden 2025-2027. Der er
herunder givet tilsagn på ca. 620 mio. euro i støtte til Selvstyret, hvor udbetalingerne af støtten vil være knyttet
til Selvstyrets implementering af reformer. Frankrig forventer sammen med Saudi-Arabien at være værter for en
højniveaukonference i FN-regi medio juni i New York om to-statsløsningens implementering.
I Syrien er situationen fortsat skrøbelig. Der er store humanitære behov, og landet befinder sig i en dyb økonomisk
krise, hvilket forstærkes af, at et stigende antal flygtninge (flere end 472.000) og internt fordrevne er vendt tilbage
siden magtskiftet. Senest er der b.la. også set en opblussen af sekteriske spændinger i drusisk-dominerede
områder.
EU’s sanktionssuspenderinger
monitoreres tæt og vurderes løbende med henblik på tilpasning eller
genoptagelse af sanktionerne, hvis udviklingen går i den forkerte retning.
3. Formål og indhold
Ift. Israel/Palæstina forventes fokus på behovet for en varig våbenhvile samt den katastrofale humanitære
situation i Gaza, Israels blokade af Gaza og frigivelse af alle gidsler. Der ventes ligeledes fokus på den bekymrende
udvikling på Vestbredden samt på arbejdet for at fremme en to-statsløsning. Ift. Syrien ventes fokus på den
politiske- og humanitære situation og sanktionssporet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4
Rådsmøde nr. 4096 (udenrigsanliggender) den 20. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat til rådsmøde (udenrigsanliggender) 20/5-25
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Trods velkendte forskelle ift. Israel/Palæstina-konflikten er der bred enighed om behovet for en varig våbenhvile,
forbedring af den humanitære situation i Gaza, støtte til Det Palæstinensiske Selvstyre samt behovet for en to-
statsløsning. Ift. Syrien er der enighed om at støtte en inkluderende politisk proces med udgangspunkt i resolution
2254, støtte til den syriske befolkning samt at skabe forudsætninger for internt fordrevne og flygtninges
tilbagevenden. EU har fordømt de voldelige angreb i kystområderne i marts og er enige om, at
overgangsretfærdighed i Syrien er vigtig for den fremtidige stabilitet i landet. Dertil er der enighed om at støtte
Syriens suverænitet, territoriale integritet, uafhængighed og bekæmpelse af terrorisme.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om hidtidige EU-erklæringer om Israel/Palæstina, som bl.a. opfordrer til, at parterne vender
tilbage til fuld efterlevelse af våbenhvileaftalen, herunder med frigivelse af alle gidsler og indgåelse af en varig
våbenhvile samt forbedring af den humanitære situation, herunder uhindret humanitær adgang og ophør for
restriktioner på humanitær nødhjælp. Dertil fordømmes den yderligere eskalering på Vestbredden og ethvert
forsøg på at hindre UNRWA’s evne til at udføre sit mandat. Regeringen bakker op om
bestræbelserne på at fremme
en to-statsløsning, herunder gennem at styrke og reformere Det Palæstinensiske Selvstyre. Regeringen bakker
ligeledes op om at understøtte en inkluderende politisk transition i Syrien og yderligere reversible
sanktionslempelser, såfremt situationen i landet tilsiger det.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 11. april 2025.
5