Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 22-23/5-25 - konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
3017216_0001.png
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Konkurrenceevnerådet (forskning og rum) den 23. maj 2025
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Indhold
Forskning
Punkt 6: Udveksling af synspunkter om midtvejsevalueringen af Horisont
Europa for at drøfte de lærte erfaringer og vejen mod det næste
rammeprogram ........................................................................................................ 2
Punkt 7: Rådshenstilling om den kommende politiske dagsorden for det
Europæiske Forskningsrum for perioden 2025-2027 .............................................. 5
Punkt 8: Rådskonklusioner om optag af kunstig intelligens i forskning ................... 9
6. maj 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Forskning, Innovation og
Internationalt samarbejde
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
524171
Rum
Punkt 9: Udveksling af synspunkter om anvendelse af rumbaseret data til
øget resiliens, sikkerhed og krisehåndtering i EU ................................................. 12
Punkt 10: Rådskonklusioner om anvendelse af jordobservationsdata fra
satellitkonstellationer til civilbeskyttelse og krisestyring ........................................ 14
Side 1/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0002.png
Punkt 6: Udveksling af synspunkter om midtvejsevalueringen af Hori-
sont Europa for at drøfte de lærte erfaringer og vejen mod det næste
rammeprogram for forskning og innovation
Politisk drøftelse
Nyt notat
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Det polske formandskab ønsker med denne politiske drøftelse at sætte fokus på,
hvordan erfaringerne fra midtvejsevalueringen af rammeprogrammet Horisont Eu-
ropa kan bruges i implementeringen af det nuværende rammeprogram og i udar-
bejdelsen af det efterfølgende rammeprogram.
Regeringen bakker op om drøftelsen og behovet for at se på, hvordan erfarin-
gerne fra Horisont Europa kan bruges i det videre arbejde hen mod efterfølgeren
til Horisont Europa uden at foregribe de forestående forhandlinger om
EU’s fler-
årige finansielle ramme og EU's budget.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 30. april 2025 offentliggjort midtvejsevalueringen
af Horisont Europa for perioden 2021-2023
– ”Horisont Europe: Forskning og inno-
vation i hjertet af konkurrenceevnen”.
Midtvejsevalueringen består af flere dele,
herunder en meddelelse, som fokuserer på de politiske budskaber fra evaluerin-
gen samt en større rapport, som evaluerer alle de enkelte delprogrammer i Hori-
sont Europa.
I en meddelelse fra den 11. februar om
EU’s kommende flerårige finansielle
ramme (MFF’en)
efter 2027 annoncerede Europa-Kommissionen en europæisk
konkurrenceevnefond, som skal understøtte strategiske sektorer og udviklingen af
kritiske teknologier. Europa-Kommissionen har i meddelelsen åbnet muligheden
for, at det næste rammeprogram for forskning og innovation i en eller anden form
vil indgå som en del af konkurrenceevnefonden. Den konkrete arkitektur for kon-
kurrenceevnefonden, samt hvilke forsknings- og innovationselementer der vil
indgå i fonden, var ikke en del af meddelelsen og er stadig uklart.
3. Formål og indhold
Det polske formandskab ønsker med denne politiske drøftelse at sætte fokus på,
hvordan erfaringer fra Horisont Europa kan bruges i den videre implementering af
rammeprogrammet og i udarbejdelsen af efterfølgeren til Horisont Europa. Diskus-
sionsoplægget fra det polske formandskab fremhæver en række væsentlige resul-
tater fra midtvejsevalueringen af Horisont Europa. Det fremhæves bl.a., at halvde-
len af bevillingsmodtagere har indikeret, at deres projekter ikke var blevet realise-
ret uden finansiering fra Horisont Europa, og at rammeprogrammet bidrager til
økonomisk vækst og beskæftigelse samt til at tiltrække talent. Det polske formand-
skab peger i diskussionsoplægget også på positive resultater fra midtvejsevalue-
ringen om det Europæiske Forskningsråd og det Europæiske Innovationsråd. Det
fremhæves, at projekter under de to instrumenter har skabt videnskabelige gen-
nembrud og store fremskridt samt øget den økonomiske vækst i Europa.
Side 2/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0003.png
Formandskabets diskussionsoplæg henviser også til Europa-Kommissionens nye
plan om at investere i teknologier til dobbelt anvendelse under det Europæiske In-
novationsråd jf. Europa-Kommissionens hvidbog for det europæiske forsvar.
Diskussionsoplægget opsummerer ligeledes fremhævede udfordringer fra midt-
vejsevalueringen, herunder behovet for at reducere administrative byrder for ansø-
gere og at forenkle rammeprogrammet samt støtte bedre brug af forskningsresul-
tater. Den indre innovationskløft i Europa mellem medlemsstaterne fremhæves
også som en vedvarende udfordring, der skal adresseres i efterfølgeren til Hori-
sont Europa.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om en politisk
drøftelse.
6. Gældende dansk ret
Den politiske drøftelse medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Sagen medfører i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet, og den forventes heller
ikke at lede til beslutninger, der kan få økonomiske konsekvenser. Der vil blive fo-
retaget en særskilt vurdering, såfremt der bliver fremlagt forslag fra Europa-Kom-
missionen.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist den 2.
maj 2025.
Danske Professionshøjskoler har afgivet følgende bemærkninger:
”Danske Professionshøjskoler deler regeringens opfattelse af, at det er vigtigt at
bruge erfaringerne fra det nuværende rammeprogram til at forsætte de succes-
fulde dele af rammeprogrammet, fjerne eller tilrette de mindre fungerende dele,
samt til at undersøge mulige forenklingstiltag. ”
”Danske Professionshøjskoler vil dog gøre opmærksom på følgende:
I en situation
hvor der er stærkt fokus på forskningens bidrag til EU's konkurrenceevne, men
hvor ”knowledge
valorisation”
ofte primært knyttes til ord og sætninger som: ”pa-
tented inventions”,
”bring
ERC-funded ideas from the laboratory and academia to
the business world,
og
’market take-up’,
vil Danske Professionshøjskoler gerne
gøre opmærksom på, at implementerings- og uddannelsesforskning i høj grad bi-
drager til at skabe fundamentet for den langsigtede konkurrenceevne, da forsknin-
gen kan bidrage til mere effektiv anvendelse af ny viden og teknologi. Derfor bør
denne type forskning fortsat (og i højere grad end tidligere) prioriteres i den kom-
mende budgetperiode, selvom hverken midtvejsevalueringen eller det øgede fo-
kus på konkurrenceevne beskæftiger sig meget med denne del.”
Side 3/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0004.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning blandt medlemsstaterne til drøftelsen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om drøftelsen og behovet for at se på, hvordan erfarin-
gerne fra Horisont Europa kan bruges i det videre arbejde hen mod efterfølgeren
til Horisont Europa, så længe drøftelsen ikke foregriber de forestående forhandlin-
ger om
EU’s flerårige finansielle ramme og EU's budget.
Regeringen finder det vigtigt at lære fra erfaringerne fra det nuværende ramme-
program og at
bringe dem i spil i de kommende forhandlinger om EU’s flerårige fi-
nansielle ramme, hvor regeringen bakker op om en modernisering og simplifice-
ring af EU-budgettet.
Regeringen understreger, at højtkvalitetsforskning og internationalt samarbejde
forsat skal være de bærende principper i efterfølgeren til Horisont Europa. Rege-
ringen ser også et behov for en større forenkling af rammeprogrammet for at sikre
bredere deltagelse, herunder særligt i innovationsdelene af rammeprogrammet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0005.png
Punkt 7: Rådshenstilling om den kommende politiske dagsorden for
det Europæiske Forskningsrum for perioden 2025-2027
-
-
Vedtagelse
Nyt notat
KOM (2025) 62
1. Resumé
Det polske formandskab har på baggrund af forslag fremsat af Europa-Kommissi-
onen forhandlet en rådshenstilling om den kommende politiske dagsorden for det
Europæiske Forskningsrum (ERA) for perioden 2025-2027. Rådshenstillingen in-
deholder forslag til de politiske målsætninger for ERA samt en beskrivelse af de
strukturelle udspil og aktiviteter under ERA for den pågældende periode.
Rådshenstillingen er på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den 23.
maj 2025 med henblik på vedtagelse. Regeringen støtter vedtagelsen af rådhen-
stillingen.
2. Baggrund
Formandskabet har på baggrund af forslag fremsat af Europa-Kommissionen for-
handlet en rådshenstilling om den kommende politiske dagsorden for det Europæ-
iske Forskningsrum (ERA) for perioden 2025-2027.
Sagen forventes på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den 23. maj
2025 med henblik på vedtagelse. Rådet træffer beslutning med enstemmighed.
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
ERA er et samarbejde på EU-niveau mellem EU-medlemsstater, Europa-Kommis-
sionen og interessenter, hvor formålet er at skabe optimale rammebetingelser for
et indre marked for forskning og innovation i EU. Der bliver under ERA udarbejdet
politiske dagsordener for samarbejdet over toårige perioder, hvor den sidste dags-
orden blev vedtaget for perioden 2022-2024.
Europa-Kommissionen offentliggjorde deres forslag til en rådshenstilling for den
politiske dagsorden for ERA for perioden 2025-2027 den 28. februar 2025. Forsla-
get fra Europa-Kommissionen er struktureret ud fra tre afsnit: i) det politiske narra-
tiv for perioden, ii) de konkrete udspil og aktiviteter i dagsordenen og iii) et bilag
med beskrivelser af de enkelte udspil og aktiviteter. Det politiske narrativ fremsæt-
ter de nuværende udfordringer i det europæiske forskningslandskab og målsæt-
ningerne for ERA i den pågældende periode. I det andet afsnit af dagsordenen har
Europa-Kommissionen konkret foreslået 14 strukturelle udspil, som er langsigtede
udspil inden for områder som åben forskning, forskningsinfrastruktur og forsk-
ningskarrerier. Det andet afsnit af dagsordenen indeholder også forslag til otte
ERA-aktiviteter, som er konkrete aktiviteter til afslutning inden for perioden af
dagsordenen. Alle udspil og aktiviteter i dagsordenen implementeres hos med-
lemsstaterne på frivillig basis.
De konkrete strukturelle udspil i forslaget til dagsordenen er:
Side 5/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0006.png
Styrke åben forskning via deling af data.
Styrke forskningsinfrastrukturers adgang, bæredygtighed og modstands-
dygtighed under ERA.
Styrke ligestilling under ERA.
Indsatser for at gøre forskningskarrierer mere attraktive og bæredygtige.
Reformere evalueringen af forskning.
Opskalering af aktiviteter og muligheder for vidensoverførsel mellem for-
skere og virksomheder.
En global tilgang til forskning og innovation.
Etablere strategiske energiteknologier som et nøgleelement i ERA.
Styrke dialogen mellem aktører i forsknings- og innovationslandskabet
og udvikle europæiske økosystemer.
Styrke den offentlige tillid til forskning.
Forbedre EU-adgangen til forskning af høj kvalitet.
De konkrete ERA-aktiviteter i forslaget til dagsordenen er:
Opnå lige muligheder i åben forskning.
Videreudvikle det europæiske økosystem for videnskab som bidrag til
politikudvikling.
Facilitere og accelerere en ansvarlig brug af kunstig intelligens i forsk-
ning.
Styrke forskningssikkerhed.
Accelerere investeringer i forskning og innovation.
Accelerere nye metodologier for at avancere biomedicinsk forskning og
test af nye medicinelle produkter og værktøjer.
Udvikle en fælles ramme for en europæisk tilgang til integritet og etik i
forbindelse med nuværende samfundsudfordringer.
Styrke forskning og innovation i Europa ved at implementere nye til-
gange til ledelse i forskning.
3. Formål og indhold
Det endelige forslag til rådshenstillingen fra formandskabet bygger videre på den
samme struktur som i forslaget fra Europa-Kommissionen, hvor ERA-dagsordenen
indeholder tre afsnit: i) det politiske narrativ for perioden, ii) de konkrete udspil og
aktiviteter i dagsordenen og iii) et bilag med dybdegående beskrivelser af de en-
kelte aktiviteter.
I det politiske narrativ i rådsanbefalingerne fokuseres der særligt på, hvordan
ERA-dagsordenen skal bidrage til at styrke
EU’s
konkurrenceevne og strategiske
autonomi ved at koordinere investeringer og reformer inden for forskning og inno-
vation på EU-niveau. Det politiske narrativ indeholder også et særligt fokus på at
styrke EU’s
forskning af høj kvalitet via en forbedring af forskningskarrierer, ad-
gang til forskningsinfrastrukturer samt mobilitet for forskere og viden på tværs af
landegrænser i Europa.
Det andet afsnit i formandskabets forslag indeholder de tilsvarende 14 strukturelle
udspil og otte ERA-aktiviteter som i det første forslag til ERA-dagsordenen fra Eu-
ropa-Kommissionen. Afsnittet er blevet struktureret ud fra fire prioritetsområder: i)
etableringen af et funktionelt indre marked for viden, ii) fælles implementering af
den grønne og digitale omstilling samt at finde fælles løsninger på andre
Side 6/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0007.png
samfundsudfordringer, iii) styrket adgang til forskning af høj kvalitet og innovation
på tværs af EU samt forberede forbindelserne mellem innovationsøkosystemer i
Europa og iv) fremme avancerede forsknings- og innovationsinvesteringer og re-
former.
Bilaget i udkastet til dagsordenen er struktureret ud fra de samme prioritetsområ-
der, hvor der er beskrivelser af de enkelte strukturelle udspil og ERA-aktiviteter
under deres tilknyttede prioritetsområder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da rådshenstil-
lingen ikke er juridisk bindende.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Vedtagelsen af rådshenstillingen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist den 2.
maj 2025.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af rådshenstillingen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådshenstillingen. Regeringen er enig i, at det
forsat er vigtigt at sikre de rigtige rammebetingelser for mobiliteten af forskere og
viden på tværs af landegrænser i EU. Regeringen støtter også opbygningen af
stærke europæiske økosystemer for forskning og innovation med adgang til infra-
strukturer samt en større koordinering af forsknings- og innovationsindsatser på
tværs af medlemsstater.
Generelt anser regeringen det for vigtigt, at den nye politiske dagsorden for ERA
er blevet fokuseret med færre ERA-aktiviteter end den forrige dagsorden. Regerin-
gen har gennem forhandlingerne understreget, at dagsordenen blot bør indeholde
ERA-aktiviteter med støtte fra minimum 50 procent af medlemsstater for at sikre
national opbakning og politisk ejerskab over aktiviteterne under ERA.
Endelig understreger regeringen vigtigheden af, at rådshenstillingen stadig imple-
menteres på frivillig basis i medlemsstaterne, samt at rådsanbefalingerne ikke fo-
regriber de forestående forhandlinger om
EU’s flerårige finansielle ramme og EU's
budget.
Side 7/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0008.png
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Side 8/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0009.png
Punkt 8: Rådskonklusioner om optag af kunstig intelligens i forsk-
ning
Vedtagelse
Nyt notat
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Det polske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner vedrørende op-
tag af kunstig intelligens i forskning som forberedelse til den kommende EU-stra-
tegi om emnet. Rådskonklusionerne fokuserer på, hvordan rammevilkårene for op-
tag af kunstig intelligens i forskning kan forbedres i EU for at sikre lederskab i flere
kritiske sektorer. Rådskonklusionerne efterlyser en mere strategisk tilgang til opta-
get af kunstig intelligens i forskning i EU. Det understreges i rådskonklusionerne,
at der er et behov for, at den kommende EU-strategi forbinder og supplerer de nu-
værende indsatser og instrumenter inden for kunstig intelligens på nationalt og
EU-niveau.
Rådskonklusionerne er på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den 23.
maj 2025 med henblik på vedtagelse. Regeringen støtter vedtagelsen af rådskon-
klusionerne.
2. Baggrund
Formandskabet har fremlagt udkast til rådskonklusioner vedrørende optag af kun-
stig intelligens i forskning som forberedelse til den kommende EU-strategi om em-
net. Rådskonklusionerne skal tjene som Rådets input til Europa-Kommissionens
videreudvikling af den kommende strategi.
Sagen forventes på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den 23. maj
2025 med henblik på vedtagelse. Rådet træffer beslutning med enstemmighed.
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne fokuserer på, hvordan rammevilkårene for brugen af kunstig
intelligens i forskning kan forbedres i EU for at sikre lederskab i flere kritiske sekto-
rer. Det fremhæves, at der på nuværende tidspunkt ikke eksisterer en strategisk
ramme på EU-niveau, som understøtter optaget af kunstig intelligens i forskning. I
den sammenhæng understreges det i rådskonklusionerne, at der er et behov for,
at den kommende EU-strategi forbinder og supplerer de nuværende indsatser og
instrumenter inden for kunstig intelligens på EU-niveau.
Rådskonklusionerne sætter fokus på behovet for, at den kommende EU-strategi
skal understøtte udviklingen af tværdisciplinære økosystemer omkring anvendel-
sen af kunstig intelligens i forskning. Der opfordres til at udarbejde en fælles euro-
pæisk dagsorden for optag af kunstig intelligens i forskning, som skal gøre det let-
tere for forskere fra forskellige domæner at samarbejde om anvendelsen af kun-
stig intelligens i deres forskning.
Side 9/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0010.png
Rådskonklusionerne understreger vigtigheden af adgang til finansiering, data og
talent inden for høj-performance computere (HPC) for, at EU kan øge sin konkur-
renceevne inden for kunstig intelligens. Der opfordres til, at Europa-Kommissionen
finder nye muligheder for at understøtte adgangen til disse ressourcer for det sam-
lede forsknings- og innovationslandskab i EU.
Rådskonklusionerne fokuserer særligt på adgangen til talent og opkvalificeringen
af forskere til at anvende kunstig intelligens i forskning. Der opfordres til, at Eu-
ropa-Kommissionen lancerer nye initiativer for at tiltrække og fastholde forsknings-
talent inden for kunstig intelligens samt etablere nye opkvalificeringsprogrammer,
som skal styrke europæiske forskeres færdigheder inden for kunstig intelligens.
Rådskonklusionerne opfordrer også medlemsstaterne til at støtte deres videregå-
ende uddannelser med indsatser, som kan forberede de studerendes digitale fær-
digheder.
Rådskonklusionerne understreger vigtigheden af, at kunstig intelligens i forskning
udvikles ud fra en troværdig og etisk tilgang. Der opfordres til, at Europa-Kommis-
sionen udvikler kvalitetsstandarder til anvendelsen af kunstig intelligens i forskning
samt aktivt monitorerer effekten af indsatserne i den kommende EU-strategi for at
sikre, at kunstig intelligens bliver implementeret med respekt for europæiske vær-
dier.
Rådskonklusionerne noterer, at Europa-Kommissionen vil etablere et forsknings-
råd for europæisk kunstig intelligens. I denne sammenhæng opfordres Europa-
Kommissionen til at arbejde tæt sammen med medlemsstaterne om at definere
formålet af teknologirådet for at sikre synergier med eksisterende initiativer og
strukturer inden for området.
Endelig sætter rådskonklusionerne fokus på behovet for at sikre bedre adgang til
infrastrukturer og data på tværs af EU. Rådskonklusionerne opfordrer til, at eksi-
sterende infrastrukturer og økosystemer omkring europæiske HPC’er
og fabrikker
for kunstig intelligens skal involveres i indsatser vedrørende adgang til infrastruk-
turer under den kommende EU-strategi.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er
tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Vedtagelsen af rådskonklusioner har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser. Indholdet i konklusionerne kan dog senere blive udmøntet i
konkrete retsakter, der kan medføre økonomiske konsekvenser. Der vil blive fore-
taget en særskilt vurdering af dette ved fremsættelsen af sådanne retsakter.
Side 10/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0011.png
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist den 2.
maj 2025.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen er enig i, at
optaget af kunstig intelligens i forskning kan have en vigtig rolle i forhold til sam-
fundets store udfordringer, herunder inden for sikkerhed, sundhed samt den
grønne og digitale omstilling.
Generelt anser regeringen det for vigtigt, at EU sikrer lederskab inden for kunstig
intelligens i forskning,
særligt for at styrke EU’s konkurrenceevne og sikre Europas
strategiske autonomi.
Regeringen støtter udviklingen af et stærkt europæisk økosystem inden for optag
af kunstig intelligens i forskning med bedre adgang til talent, infrastrukturer og
data for forskere og virksomheder, men udviklingen skal ske i samspil med eksi-
sterende indsatser inden for forsknings- og teknologiinfrastrukturer. Regeringen
finder det vigtigt, at nye initiativer, hvor formålet er at fremme færdigheder inden
for kunstig intelligens hos videregående uddannelser, skal lanceres i overens-
stemmelse med nationale kompetencer og institutionel autonomi, og uden at fore-
gribe kommende forhandlinger om EU’s flerårige finansielle ramme post 2027
og
EU’s årlige budget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Side 11/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0012.png
Punkt 9: Udveksling af synspunkter om anvendelse af rumbaseret
data til øget resiliens, sikkerhed og krisehåndtering i EU
-
-
Politisk drøftelse
Nyt notat
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Det polske formandskab ønsker at drøfte brugen af satellitdata, særligt jordobser-
vationsdata, i forbindelse med krisehåndtering og civil beskyttelse. Det polske for-
mandskab ser et stort potentiale i bedre integration og koordinering af sådanne
kapaciteter samt udvikling af nye teknologier såsom kunstig intelligens.
Regeringen bakker op om drøftelsen. Regeringen finder det væsentligt, at EU i
højere grad koordinerer brugen af nationale, EU- og kommercielle kapaciteter,
samt at der udvikles nye løsninger inden for jordobservationsdata og anvendelsen
heraf. Regeringen finder det vigtigt, at man har fokus på potentialet ved kommerci-
elle aktørers bidrag, herunder at opstartsvirksomheder og SMV’er
kan udvikle nye
anvendelser af rumdata, således at både eksisterende og nye aktører kan indgå i
den samlede europæiske kapacitet. Regeringen ser dertil et stort potentiale i ud-
nyttelse af kunstig intelligens samt integration af rumdata og supplerende datakil-
der. Dette gør det muligt at levere operativ information, der forbedrer evnen til at
identificere trusler, og som muliggør hurtigere og mere effektive beslutningspro-
cesser. Regeringen finder det desuden vigtigt at sådanne løsninger foregår inden
for rammerne af AI-forordningen.
2. Baggrund
Det polske formandskab ønsker en drøftelse af rumpolitik i konteksten af EU's sik-
kerheds- og krisehåndtering, særligt vedr. brugen af satellitdata og synergier med
data fra andre sektorer. Den politiske drøftelse hænger således direkte sammen
med rådskonklusioner om anvendelse af jordobservationsdata fra satellitkonstella-
tioner til civilbeskyttelse og krisestyring, der også er på dagsordenen.
3. Formål og indhold
Formandskabet ønsker med den politiske drøftelse at skærpe fokus på europæisk
sikkerhed og krisehåndtering og det stigende potentiale ved at bruge rumdata i
denne sammenhæng. En central udfordring i den sammenhæng er, at det er van-
skeligt at omsætte rumdata til anvendelig information for brugerne. Dertil er infra-
strukturen bag satellitdata sårbar over for cyber-angreb, og selve data er sårbar
over for manipulering. Drøftelserne vil desuden omhandle muligheder ved brugen
af kunstig intelligens i forbindelse med analyse af data og beslutningsprocesser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om en politisk
drøftelse.
6. Gældende dansk ret
Den politiske drøftelse medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Side 12/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0013.png
Sagen medfører i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet, og den forventes heller
ikke at lede til beslutninger, der kan få økonomiske konsekvenser. Der vil blive fo-
retaget en særskilt vurdering, såfremt der bliver fremlagt forslag fra Europa-Kom-
missionen.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for rum med frist den 1. maj
2025.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til drøftelsen fra andre medlemsstater.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen bakker op om drøftelsen. Regeringen finder det væsentligt, at EU i
højere grad koordinerer brugen af EU, nationale og kommercielle kapaciteter,
samt at der udvikles nye løsninger inden for jordobservationsdata og anvendelsen
heraf.
Regeringen finder det vigtigt, at man har fokus på potentialet ved kommercielle ak-
tørers bidrag, herunder at opstartsvirksomheder og SMV’er kan udvikle nye an-
vendelser af rumdata, således at både eksisterende og nye aktører kan indgå i
den samlede europæiske kapacitet.
Regeringen ser dertil et stort potentiale i udnyttelse af kunstig intelligens samt inte-
gration af rumdata og supplerende datakilder. Dette gør det muligt at levere opera-
tiv information, der forbedrer evnen til at identificere trusler, og som muliggør hurti-
gere og mere effektive beslutningsprocesser. Regeringen finder det desuden vig-
tigt, at sådanne løsninger foregår inden for rammerne af AI-forordningen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Side 13/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0014.png
Punkt 10: Rådskonklusioner om anvendelse af jordobservationsdata
fra satellitkonstellationer til civilbeskyttelse og krisestyring
-
-
Vedtagelse
Nyt notat
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Formandskabet har fremsat udkast til rådskonklusioner vedrørende anvendelse af
jordobservationsdata fra satellitkonstellationer til civilbeskyttelse og krisestyring.
Rådskonklusionerne fremhæver potentialet ved at bruge rumdata til at håndtere
både naturskabte og menneskeskabte kriser. Der lægges op til koordineret brug af
eksisterende EU-, nationale og kommercielle kapaciteter samt udvikling af nye
løsninger.
Dertil peger rådskonklusionerne på vigtigheden af at anvende kunstig intelligens,
som muliggør hurtigere og mere effektiv identificering af trusler, analyser og be-
slutningsprocesser. I den sammenhæng er der behov for yderligere kapacitetsop-
bygning, en bredere udbredelse af jordobservationsdata og værktøjer, der kan
sikre bedre udnyttelse af data. Rådskonklusionerne støtter desuden implemente-
ringen af AI-forordningen, særligt i henhold til privatliv og sikkerhedsstandarder.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen støtter også
grundlæggende rådskonklusionernes fokus på behovet for bedre koordinering
mellem statslige, institutionelle og kommercielle aktører. Regeringen understreger
vigtigheden af, at AI-forordningen fremhæves som den juridiske ramme for anven-
delse af kunstig intelligens, da det er vigtigt at forholde sig til de allerede vedtagne
regler inden for dataintegritet og etableringen af fælles etiske og sikkerhedsmæs-
sige standarder.
2. Baggrund
Formandskabet har fremsat udkast til rådskonklusioner vedrørende anvendelse af
jordobservationsdata fra satellitkonstellationer til civilbeskyttelse og krisestyring.
Formandskabet ønsker at skærpe fokus på katastrofer, som er en større udfor-
dring år for år, bl.a. i form af et 2024, hvor man oplevede nogle af de hidtil dyreste
katastrofer i Europa. Samtidigt vokser potentialet ved at bruge rumdata til at hånd-
tere disse kriser.
Sagen forventes på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den 23. maj
med henblik på vedtagelse. Rådet træffer beslutning med enstemmighed. Europa-
Parlamentet skal ikke høres
3. Formål og indhold
Indledningsvist fremhæves Rådets tidligere konklusioner om brug af jordobservati-
onsdata og kunstig intelligens til brug blandt EU’s borgere. Dertil fremhæves vig-
tigheden af jordobservationsdata for EU’s konkurrenceevne, forsvar og civile sik-
kerhed, herunder en mulig udvikling af en myndighedsrettet jordobservationstjene-
ste, samt den grønne og den digitale omstilling.
Rådskonklusionerne understreger potentialet ved koordineret anvendelse af satel-
litdata og tjenester ifm. håndtering af både naturskabte og menneskeskabte kriser.
Rådskonklusionerne fremhæver, at koordineret adgang til realtidsdata samt
Side 14/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0015.png
integrering af jordobservationsdata og data fra andre kilder gør EU og medlems-
staterne i stand til at levere tidlig varsling og til at agere hurtigere i krisesituationer.
Konklusionerne påpeger, at der er behov for bedre samarbejde medlemsstaterne
imellem og mellem medlemsstaterne og EU. I den sammenhæng understreges
medlemsstaternes suverænitet på forsvars- og sikkerhedsområdet og ift. deling af
sensitive data.
Rådskonklusionerne peger på nødvendigheden af at udnytte eksisterende jordob-
servationskapaciteter, herunder national infrastruktur og kommercielle data, samt
at udvikle nye løsninger, når det kommer til indsamling, analyse og udveksling af
satellitdata.
Regelmæssige og præcise data om miljøforandringer har præventiv indvirkning på
sikkerheden, idet de gør medlemsstaterne bedre rustede til at beskytte deres bor-
gere. I den sammenhæng støtter rådskonklusionerne op om synergier mellem
rumprogrammets Copernicus-komponent, Rumprogrammet for sikker konnektivi-
tet,
Destination Earth
initiativet og fremtidige projekter med dobbelt anvendelse.
Konklusionerne påpeger også relevansen af relaterede ESA-programmer.
I rådskonklusionerne peges der på vigtigheden af at anvende kunstig intelligens,
da man herved kan opnå automatiseret identificering af trusler, mere effektiv pro-
cessering og analyse af store datamængder samt realtids-monitorering af kata-
strofer. Det understreges, at integrationen af satellitdata og supplerende datakilder
gør den operative værdi af den information, der genereres, endnu stærkere.
Rådskonklusionerne fastslår, at kunstig intelligens muliggør hurtigere og mere ef-
fektive beslutningsprocesser, men at menneskelig ekspertise stadig er en forud-
sætning, når det gælder validering og beslutningstagen.
Rådskonklusionerne understreger, at der er behov for yderligere kapacitetsopbyg-
ning, en bredere udbredelse af jordobservationsdata og værktøjer, der kan sikre
bedre udnyttelse af data. I den sammenhæng fremhæves arbejdet med
Coperni-
cus Data Space Ecosystem.
Rådskonklusionerne støtter implementeringen af AI-forordningen, særligt i hen-
hold til privatliv og sikkerhedsstandarder. Det understreges, at AI løsninger skal
implementeres indenfor et solidt regelsæt, som kan sikre dataenes integritet over-
for nye trusler.
Slutteligt fremsætter rådskonklusionerne udfordringer og anbefalinger. Disse går
på, at man bør sikre, at udviklingen af ny infrastruktur til satellitdata kan integreres
i eller samarbejde med eksisterende systemer og datastandarder. Det anbefales
derfor, at medlemsstaterne anvender eksisterende standarder og eventuelt fast-
sætter fælles standarder. Dertil understreges vigtigheden af cybersikkerhed for de
systemer, der indsamler og bearbejder data, samt at opretholde dataintegritet. I
den sammenhæng fremhæves implementeringen af NIS2. Desuden understreges
vigtigheden af forskning, udvikling og uddannelse indenfor avancerede teknologier
for at udnytte det fulde potentiale af kunstig intelligens. Konklusionerne noterer til
Side 15/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0016.png
sidst, at man bør fokusere på at udbrede kendskab til dataenes anvendelsesmu-
ligheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er
tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Vedtagelsen af rådskonklusioner har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser. Indholdet i konklusionerne kan dog senere blive udmøntet i
konkrete retsakter, der kan medføre økonomiske konsekvenser. Der vil blive fore-
taget en særskilt vurdering af dette ved fremsættelsen af sådanne retsakter.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for rum med frist den 1. maj
2025.
Københavns Universitet har afgivet følgende bemærkninger:
”Overordnet set fremgår det ikke af notatet, at landbrug og fødevareforsyningssik-
kerhed er et konkret anvendelsesområde for jordobservationsdata - selvom:
jordobservationsdata i praksis spiller en central rolle i præcisionslandbrug,
afgrødeovervågning, tørkemonitorering m.m.
Copernicus-programmet har dedikerede produkter til landbrugssektoren,
bl.a. via Copernicus Land Monitoring Service (CLMS) og Copernicus Global
Food Security Platform”.
”Københavns
Universitet vil derfor foreslå, at anvendelsen af jordobservationsdata
til landbrugsformål og fødevareforsyningssikkerhed inddrages tydeligere i notatet.
Jordobservation spiller i stigende grad en central rolle i præcisionslandbrug, afgrø-
deprognoser og vurdering af arealanvendelse - områder, som er afgørende for
både EU's grønne omstilling og strategiske fødevareautonomi”.
”I forlængelse af rådskonklusionernes fokus på krisestyring og civilbeskyttelse fo-
reslås det, at jordobservationens bidrag til fødevareberedskab og langsigtet forsy-
ningssikkerhed eksplicit fremhæves som et strategisk relevant anvendelsesom-
råde. Dette vil være i tråd med både Copernicus-programmets kapaciteter og EU's
ambitioner om større resiliens i værdikæderne”.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen er enig i, at
bedre udnyttelse af jordobservationsdata har stort potentiale ift. håndtering af kri-
ser, herunder særligt øget brug af kunstig intelligens. Regeringen støtter også
Side 16/17
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 22.-23. maj 2025 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 22-23/5-25 - rum og forskning
3017216_0017.png
grundlæggende rådskonklusionernes fokus på behovet for bedre koordinering
mellem statslige, institutionelle og kommercielle aktører.
Regeringen er enig i, at der er behov for at øge kendskabet til rumdataenes an-
vendelsesmuligheder samt skabe grobund for, at f.eks. opstartsvirksomheder og
SMV’er kan udvikle nye og innovative anvendelser.
Regeringen ser dertil et stort potentiale i udnyttelse af kunstig intelligens samt inte-
gration af rumdata og supplerende datakilder. Dette gør det muligt at levere opera-
tiv information, der forbedrer evnen til at identificere trusler, og som muliggør hurti-
gere og mere effektive beslutningsprocesser. Regeringen finder det desuden vig-
tigt, at sådanne løsninger foregår indenfor rammerne af AI-forordningen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Side 17/17