Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 5-6/6-25 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
3024118_0001.png
Samlenotat for rådsmødet (telekommunikation, transport,
energi) den 6. juni 2025.
15. maj 2025
1. Rådskonklusioner om modstandsdygtig og pålidelig konnek-
tivitet
-
-
Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke.
Side 2-5
2. Politisk drøftelse af satellitkommunikation som en byggesten
for strategisk autonomi
behov for en omfattende tilgang
-
-
Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
Side 6-8
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 5.-6. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 5-6/6-25 - teledelen
Punkt 1: Rådskonklusioner om modstandsdygtig og pålidelig konnektivi-
tet
-
-
-
Vedtagelse
KOM-dokument forelægger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet for telekommunikation den 6. juni 2025 forventes vedtagelse af rådskon-
klusioner, der har fokus på modstandsdygtig og pålidelig konnektivitet i EU. Rådskon-
klusionerne tager afsæt i blandt andet Kommissionens hvidbog om Europas behov for
digital infrastruktur og tidligere vedtagne rådskonklusioner samt strategiske rapporter,
herunder Draghi-, Letta- og Niinistö-rapporterne.
Formålet med konklusionerne er at fastlægge en strategisk ramme for konnektivitet og
styrkelse af Europas digitale infrastruktur med fokus på teknisk integration af forskellige
netværkstyper og som skal tage højde for udvikling af ny teknologi som 6G og kunstig
intelligens. Derudover fremhæves behovet for netværksdiversitet, interoperabilitet og
sikkerhed mod cybertrusler og GPS-forstyrrelser. Endelig lægges fokus på at fremme
investeringer og det indre marked for konnektivitet gennem harmonisering, standardi-
sering og effektiv frekvensforvaltning.
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, økonomiske eller øvrige
konsekvenser.
Regeringen støtter en strategisk tilgang til udviklingen af EU’s digitale infrastruktur og
deler formandskabets fokus på en sikker og modstandsdygtig teleinfrastruktur. Det er
afgørende at sikre netværksdiversitet og bibeholde en teknologineutral tilgang for at
undgå sårbarheder og afhængigheder af enkelte teknologier eller leverandører samt
for at sikre en fleksibel udvikling af nye teknologier. Finansiering bør som udgangspunkt
være markedsdrevet, men der kan være behov for målrettede offentlige investeringer i
kritisk infrastruktur for at understøtte robusthed og sammenhængskraft på tværs af EU.
Regeringen anser en teknisk integration af nye teknologier og velfungerende konnekti-
vitet på tværs af medlemslandene som afgørende for at styrke EU’s digitale suverænitet
og økonomiske robusthed. Regeringen finder det vigtigt, at drøftelsen og rådskonklusi-
onerne ikke foregriber forhandlingerne om EU’s næste flerårige finansielle ramme
(MFF) og EU's budget.
2. Baggrund
Det polske EU-formandskab har sikkerhed for Europa som tværgående tema for deres
arbejdsprogram, hvorfor de har valgt at lave rådskonklusioner på teleområdet med fo-
kus på netop modstandsdygtig og pålidelig konnektivitet.
Rådskonklusionerne bygger videre på blandt andet Kommissionens hvidbog ”Hvordan
håndterer vi Europas behov for digital infrastruktur” samt de tilhørende rådskonklusio-
ner vedtaget på Telerådsmøde den 6. december 2024. Dertil tages der højde for Draghi
og Letta rapporterne, samt Niinistö-rapporten, som er en strategisk plan for at styrke
EU’s fælles forsvar og kriseberedskab. Konklusionerne tager desuden højde for Kom-
missionens anbefaling om sikre og robuste undersøiske
kabelinfrastrukturer samt EU’s
handlingsplan for kabelsikkerhed.
2
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 5.-6. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 5-6/6-25 - teledelen
3024118_0003.png
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne har til formål at fastlægge en strategisk ramme for udviklingen af
en pålidelig og robust digital infrastruktur i EU. Rådskonklusionerne adresserer behovet
for øget modstandsdygtighed i lyset af et stadigt mere komplekst trusselsbillede, her-
under geopolitiske spændinger, hybride angreb og forstyrrelser forårsaget af både men-
neskeskabte og naturlige hændelser. Der lægges vægt på at styrke sammenhængen
mellem forskellige infrastrukturelementer og sikre interoperabilitet på tværs af net-
værkstyper. Denne udvikling forudsætter et tæt samarbejde mellem EU-Kommissio-
nen, nationale regeringer, tilsynsmyndigheder og markedets aktører.
En strategisk ramme for konnektivitet: Fokus i første afsnit er på at styrke Europas di-
gitale infrastruktur for at sikre strategisk autonomi og økonomisk robusthed. Der lægges
vægt på teknisk integration af forskellige netværkstyper (Både 5G, WiFi, satellit og un-
dersøiske kabler) og udvikling af teknologier som 6G og kunstig intelligens, for at skabe
et sammenhængende digitalt økosystem.
Netværksdiversitet og interoperabilitet: Andet afsnit adresserer behovet for øget diver-
sificering af netværkstyper og integration af satellit- og mobilteknologier med henblik på
at forbedre robustheden og tilgængeligheden af tjenester i hele EU. Der lægges særligt
fokus på beskyttelse mod cybertrusler og GNSS-forstyrrelser (forstyrrelser af frekven-
ser og GPS-jamming). Samtidig understreges nødvendigheden af at udvikle og be-
skytte robust infrastruktur for undersøiske kabler, herunder gennem øget overvågning,
genopretning og risikohåndtering.
Udbygning af det indre marked for konnektivitet: I det sidste afsnit sættes der fokus på
at styrke det indre marked for EU's elektroniske kommunikation bl.a. gennem øget ko-
ordinering af frekvensforvaltning og fremme af interoperable teknologiske løsninger.
Der opfordres til øget teknisk integration af netværk samt forenkling af den eksisterende
regulatoriske ramme med respekt for nationale kompetencer. Et styrket indre marked
skal understøtte EU’s digitale suverænitet, fremme innovation, og bidrage til økonomisk
vækst i EU.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Rådskonklusionerne har ikke relevans for nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
3
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 5.-6. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 5-6/6-25 - teledelen
3024118_0004.png
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang konklusionerne senere hen måtte ud-
mønte sig i konkrete tiltag, vil disse være genstand for særskilte konsekvensvurderin-
ger.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv øvrige konsekvenser eller påvirkning på beskyt-
telsesniveauet.
8. Høring
Rådskonklusionerne har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt opbakning til udkastet til rådskonklusioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen byder rådskonklusionerne velkommen. Det er vigtigt, at der sættes en klar
retning for, hvordan Europa fremadrettet styrker sin sikkerhed og modstandsdygtighed
i digital infrastruktur.
Danmark har stærke erfaringer med en markedsbaseret tilgang til udrulning af digital
infrastruktur, og det er regeringens opfattelse, at denne tilgang fortsat bør være grund-
laget for udviklingen i EU. Private investeringer skal være den primære drivkraft for ud-
bygning af net og tjenester, da det bidrager til at bevare markedsdynamikken og frem-
mer en sund konkurrence, som regeringen ser som essentiel for en velfungerende te-
lesektor for forbrugerne. Det er samtidig vigtigt, at EU’s indsats bidrager til at sikre høj
konkurrenceevne
uden at gå på kompromis med sikkerhed.
Regeringen lægger vægt på diversificering og teknologineutralitet som centrale princip-
per. Det er afgørende at sikre netværksdiversitet, så EU undgår sårbarheder drevet af
afhængigheder af enkelte teknologier eller udbydere. Det kræver, at alternativer er til-
gængelige. Derfor skal vi støtte udviklingen af EU-baserede løsninger, men må samti-
dig prioritere fleksibilitet og pragmatisme i vores valg af leverandører for at opnå en
diversificeret infrastruktur. Vi bør ikke udelukke løsninger alene på baggrund af deres
oprindelse, men sikre, at de opfylder europæiske standarder og krav til sikkerhed og
pålidelighed.
Regeringen mener, at en balanceret regulering, der fremmer innovation og adgang til
avancerede teknologier, med fokus på byrdereduktion, er nødvendig for at skabe gode
rammevilkår for både etablerede aktører og nye markedsdeltagere. Fremtidig regule-
ring bør derfor fokusere på at muliggøre vækst og tilgængelighed, samtidig med at ad-
ministrative barrierer reduceres til et minimum.
Samtidig rummer eksisterende EU-programmer som CEF-2 gode muligheder for at un-
derstøtte og accelerere udviklingen af kritisk infrastruktur
herunder undersøiske da-
takabler og satellitbaseret kommunikation
som er centrale for at styrke både ro-
busthed og forsyningssikkerhed. Det er derfor i Danmarks, rigsfællesskabets og EU’s
klare interesse, at vi målrettet og strategisk udnytter de eksisterende programmer bedst
muligt til at fremme konnektivitet og digital sammenhængskraft på tværs af regioner,
4
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 5.-6. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 5-6/6-25 - teledelen
mens det sikres, at det ikke forstyrrer den markedsbaserede udrulning, herunder sel-
skabernes incitament til at udrulle infrastruktur.
Regeringen finder det vigtigt, at drøftelsen og rådskonklusionerne ikke foregriber for-
handlingerne om EU’s næste
flerårige finansielle ramme (MFF) og EU's budget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Punkt 2: Politisk drøftelse af satellitkommunikation som en byggesten for
strategisk autonomi
behov for en omfattende tilgang
-
-
Politisk drøftelse
Nyt notat
1. Resumé
Formandskabet har planlagt en politisk drøftelse om EU’s strategiske autonomi gen-
nem satellitkommunikation under overskriften “Building blocks for strategic autonomy –
satellite connectivity
– a need for a comprehensive approach”. Drøftelsen vil tage ud-
gangspunkt i behovet for en samlet europæisk tilgang til satellitområdet og vil blandt
andet omfatte spørgsmål om regler for mobile satellittjenester, anbefalinger fra radio-
frekvens-politikgruppen samt EU-initiativer som Infrastructure for Resilience, Intercon-
nectivity and Security by Satellit (IRIS2), The European Union Governmental Satellite
Communications (GOVSATCOM).
Regeringen er enig i behovet for at styrke EU’s
strategiske autonomi på rumområdet,
herunder ved at sikre adgang til sikre og robuste satellitforbindelser. Regeringen støtter
en samlet europæisk tilgang på udvalgte områder, hvor der er en tydelig EU-dimension,
og støtter samtidig balancen mellem teknisk arbejde i internationale fora som Den Eu-
ropæiske Sammenslutning af Post- og Telekommunikationsmyndigheder, CEPT, og
styrket europæisk handlekraft. Der bør være plads til teknologisk innovation og nye eu-
ropæiske aktører, samtidig med at fælleseuropæiske interesser beskyttes. Regeringen
finder det vigtigt, at EU’s indsats på satellitområdet bidrager til at mindske afhængighe-
den af aktører uden for EU og undgår fremtidige flaskehalse.
2. Baggrund
Formandskabet planlægger en politisk drøftelse om ”Building blocks
for strategic auto-
nomy
satellite connectivity
– a need for a comprehensive approach” (herefter ”drøf-
telsen om satellitkommunikation”).
Drøftelsen om satellitkommunikation
tager udgangs-
punkt i behovet for at sikre strategisk autonomi i EU gennem styrket satellitforbindelse.
Fokusområderne forventes at omfatte: (1) satellitforbindelser som byggesten for strate-
gisk autonomi, (2) behovet for en samlet tilgang til satellitområdet herunder næste skridt
i forbindelse med reglerne for mobil satellittjenester og anbefalingerne fra radiofrekvens
politikgruppen (RSPG), og (3) vigtige EU-initiativer som Infrastructure for Resilience,
Interconnectivity and Security by Satellit (IRIS
2
), The European Union Governmental
Satellite Communications (GOVSATCOM) og drøftelse om nødvendigheden af supple-
rende EU-regulering ud over reguleringen fra den Internationale Teleunion (ITU) .
3. Formål og indhold
5
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 5.-6. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 5-6/6-25 - teledelen
3024118_0006.png
Formålet med drøftelsen er at udveksle synspunkter om, hvordan EU bedst kan fremme
strategisk autonomi gennem satellitforbindelser, herunder behovet for en samlet euro-
pæisk tilgang til området. Drøftelsen skal også skabe klarhed over medlemslandenes
holdninger til nødvendigheden af supplerende EU-regulering ud over de eksisterende
internationale rammer, der følger af ITU’s
Radioreglement
samt medlemslandenes syn
på næste skridt for reglerne for mobil satellittjenester og opfølgning på anbefalingerne
fra radiofrekvens politikgruppen (RSPG). Der skal træffes beslutning om, hvad der skal
ske med 2 GHz båndet fremover. RSPG fremlagde i februar 2024 anbefalinger om
mulige fremtidige anvendelser af 2 GHz-båndet. To udbydere blev udpeget i 2009 med
tilladelser frem til maj 2027. Kommissionen afventer en ekstern konsulentrapport, før
der tages stilling til den videre proces.
Drøftelsen forventes overordnet at adressere status og fremtid for satellitkommunika-
tion i EU, og behovet for en stærkere europæisk koordinering.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører i sig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien eller erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen medfører i sig selv ingen konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet,
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at de fleste medlemslande vil bekræfte vigtigheden af at styrke
satellitforbindelser som en del af EU’s strategiske autonomi,
og der skal findes fælles
løsninger, hvor det er relevant. Drøftelsen forventes at være præget af forskellige hold-
ninger til, hvor stor en rolle EU-koordinering bør spille, særligt i forhold til behovet for en
samlet tilgang til udvikling og regulering af satellitområdet. De fleste medlemslande for-
ventes at være positive over for en tættere koordinering på EU-niveau på udvalgte om-
råder, hvor der er en tydelig EU-dimension. Mange medlemsstater vil være mere tilba-
geholdende i forhold til at gøre hele satellitområdet til genstand for EU-koordinering. De
vil i højere grad pege på fordelene ved fortsat at støtte sig til det tekniske arbejde og de
beslutninger, der træffes i internationale fora som European Conference of Postal and
Telecommunications Administrations (CEPT) og ITU.
6
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 5.-6. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 5-6/6-25 - teledelen
Det er desuden muligt, at enkelte medlemslande vil fremhæve,
hvordan EU’s
ruminiti-
ativer IRIS
2
og GOVSATCOM er tiltænkt at
styrke EU’s strategiske
autonomi ved at
levere sikre satellitkommunikationstjenester til myndigheder. Enkelte medlemslande
kan benytte lejligheden til at fremføre kritik af implementeringen af IRIS
2
.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i behovet for at styrke EU’s strategiske autonomi på rumområdet,
herunder gennem bedre adgang til satellitforbindelser og opbygning af den nødvendige
satellitinfrastruktur. Satellitter og satellittjenester udgør i dag en kritisk infrastruktur med
stor betydning for en lang række samfundsfunktioner, og en robust satellitkapacitet er
nødvendig for at sikre Europas teknologiske og økonomiske suverænitet.
Regeringen støtter en samlet europæisk tilgang på udvalgte områder, hvor der er en
tydelig EU-dimension, herunder forbindelse med reglerne for mobil satellittjenester og
anbefalingerne fra radiofrekvens politikgruppen, for at sikre adgang til de begrænsede
frekvenser og satellitbanepositioner, samtidig med at vi undgår forstyrrelser og flaske-
halse. Der skal være en balance mellem det tekniske arbejde der foretages i CEPT-
regi og styrkelse af europæisk handlekraft på satellitområdet. Danmark støtter, at der
skabes plads til nye europæiske aktører og teknologisk innovation, samtidig med at vi
beskytter fælleseuropæiske interesser.
Regeringen støtter overordnet en styrkelse af Europas evne til at udnytte satellittekno-
logi effektivt og ansvarligt. Det skal bidrage til, at satellitforbindelser bliver en fælles
styrke for EU som helhed
og ikke en kilde til nye afhængigheder af lande uden for EU
eller flaskehalse i fremtiden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forlagt Folketingets Europaudvalg.
7