Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 5-6/6-25 - transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
3025503_0001.png
Dato: 14-05-2025
Sagsnr.: 2025 - 870
Akt-id.: 4612
SAMLENOTAT FOR RÅDSMØDET (TRANSPORT, TELEKOMMU-
NIKTATION OG ENERGI) DEN 6. JUNI 2025
Indholdsfortegnelse
3. Forslag til Rådets henstilling om et EU-blueprint for cyberkrisestyring (Cyber
Blueprint)
-
Politisk drøftelse og vedtagelse
KOM (2025) 66
Side 1 af 4
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 5.-6. juni 2025 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 5-6/6-25 - samfundssikkerhed og beredskab
Punkt 3: Forslag til Rådets henstilling om et EU-blueprint for cyber-
krisestyring (Cyber Blueprint)
-
Politisk drøftelse og vedtagelse
KOM (2025) 66
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet for telekommunikation den 6. juni 2025 forventes vedtagelse af for-
slaget til Rådets henstilling om et EU-blueprint for cyberkrisestyring (Cyber
Blueprint). Europa-Kommissionen fremlagde forslag til et revideret Cyber
Blueprint den 24. februar 2025, som medlemslandene er nået til enighed om på
teknisk niveau.
Formålet ved Cyber Blueprintet er at opnå en mere effektiv og koordineret re-
spons på tværs af medlemslandene, under en cyberkrise eller større cyberhæn-
delse i EU.
Cyber Blueprint udgør en ikke-bindende rådsanbefaling, hvor de relevante EU-ak-
tører og netværks roller og ansvar er beskrevet gennem hele krisehåndteringscy-
klussen
fra beredskab, detektion, og respons til kommunikation, samarbejde og
genoprettelse.
Cyber Blueprint har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, økonomiske eller øvrige
konsekvenser, da det er et vejledende dokument og ikke pålægger medlemslan-
dene krav.
Regeringen støtter vedtagelsen af Cyber Blueprint.
2. Baggrund
Cyber Blueprint er en del af EU’s styrkede indsats for at sikre en mere robust og
koordineret håndtering af omfattende cyberhændelser og -kriser, der kan true kri-
tiske infrastrukturer, samfundsfunktioner og den digitale økonomi. I takt med at
cyberangreb bliver mere komplekse, grænseoverskridende og potentielt ødelæg-
gende, er der opstået et behov for en klar og fælles europæisk ramme, der defi-
nerer roller, ansvar og samarbejdsformer på tværs af medlemsstater og EU-insti-
tutioner.
Blueprintet bygger videre på Kommissionens tidligere anbefaling fra 2017 om ko-
ordineret respons på omfattende cyberkriser og inddrager erfaringerne fra fælles-
europæiske øvelser og indsatser siden da.
Rådet anmodede om et revideret Cyber Blueprint i Rådskonklusionerne om en
mere cyber-sikker og resilient union af den 21. maj 2024. Initiativet kommer ligele-
des i forlængelse af en række nyere politiske og lovgivningsmæssige tiltag, her-
under den fælles EU-beredskabsstrategi, NIS 2-direktivet, Netværkskodeksen for
cybersikkerhed i elsektoren og det såkaldte Critical Infrastructure Blueprint. Sam-
Side 2 af 4
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 5.-6. juni 2025 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 5-6/6-25 - samfundssikkerhed og beredskab
men skal disse tiltag bidrage til at styrke modstandsdygtigheden i hele EU og be-
skytte det indre marked mod digitale trusler, herunder hybride angreb og informa-
tionspåvirkning.
Cyber Blueprint er en ikke-bindende rådsanbefaling og vejledende dokument er
ikke pålægger medlemslandene krav.
3. Formål og Indhold
Formålet ved Cyber Blueprint er at forbedre koordinationen mellem EU-institutio-
ner, medlemsstater og operative enheder, styrke kapaciteten til at opdage, hånd-
tere og afbøde cyberangreb samt understøtte eksisterende mekanismer, herun-
der Integrated Political Crisis Response (IPCR), Cybersecurity Emergency Me-
chanism, EU’s Cyber Diplomacy Toolbox,
og det nye Critical Infrastructure
Blueprint.
Derudover har Cyber Blueprint også til formål at fremme samarbejdet mellem ci-
vile og militære aktører, også med NATO, og øge modstandsdygtigheden mod
hybride trusler.
Cyber Blueprint beskriver samarbejdsprocesserne på EU-plan, herunder hvilke
aktører og netværk, der samarbejder med hvem og via hvilke kommunikationska-
naler. Blueprintet beskriver dette samarbejde både på teknisk, operativt og poli-
tisk niveau, hvor særligt CSIRT-netværket og CyCLONe, der blev etableret i NIS
2-direktivet, spiller centrale roller. Blueprintet fokuserer særlig på beredskab,
øvelser og forebyggende aktiviteter samt respons og genopretning.
Under forhandlinger har forslaget bevæget sig i en bestemt retning så teksten nu i
højere grad uddyber processer og ansvarsområder ift. det oprindelige forslag fra
Kommissionen. Dertil uddyber den endelig version også samarbejdsprocesser
ved omfattende cyberhændelser og ikke kun cyberkriser, der kræver aktivering af
IPCR, som ved det oprindelige forslag. Denne ændring forbedrer det samlede cy-
bersikkerhedsniveau i EU, da man får flerlagskoordination inden en cyberhæn-
delse nødvendigvis er på højeste krise niveau. De fleste cyberangreb når ikke det
tilstrækkelige kriseniveau for aktivering af IPCR.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Side 3 af 4
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 5.-6. juni 2025 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 5-6/6-25 - samfundssikkerhed og beredskab
Cyber Blueprint har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet. I det omfang Cyber Blueprint senere hen måtte udmønte sig i konkrete
tiltag, vil disse være genstand for særskilte konsekvensvurderinger.
8. Høring
Forslaget har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt opbakning til vedtagelsen af af Cyber Blueprint efter enighed
på teknisk niveau.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af Cyber Blueprint.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4 af 4