Samlenotat til Folketingets Europaudvalg forud for
EPSCO-rådsmødet d. 19. juni 2024
Direktivforslag om gennemførelse af princippet om ligebehandling af alle
uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering
–
KOM
(2008) 426
-
-
Generel indstilling/Fremskridtsrapport.
Opdateret notat.
1. Resume
Kommissionen har i 2008 fremsat forslag til direktiv om ligebehandling uden for
arbejdsmarkedet af alle uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuel
orientering. Forslaget supplerer eksisterende EU-lovgivningsrammer.
Forslaget har været behandlet under næsten samtlige formandskaber siden
2008. Under belgisk formandskab i 2024 blev der fremlagt et nyt
kompromisforslag, der reflekterer de seneste mange års forhandlinger, og
indeholder et antal præciseringer og uddybende betragtninger. Daværende
social- og boligminister tog forhandlingsoplæg i FEU i april 2024 og man kunne
fra dansk side støtte direktivets vedtagelse på det ekstraordinære EPSCO-
rådsmøde d. 7. maj 2024, hvor det dog ikke lykkedes at opnå den fornødne
enstemmighed.
Der har under polsk formandskab været opfølgende politiske sonderinger, men
der er ikke fremlagt et nyt kompromisforslag.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 19 i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) hvorved Rådet træffer afgørelse
efter den særlige lovgivningsprocedure og efter Europa-Parlamentets
godkendelse. Vedtagelse kræver enstemmighed i Rådet. Europa-Parlamentet
vedtog 2. april 2009 sin udtalelse om forslaget og forventes at godkende Rådets
kompromis.
På baggrund af det foreliggende 2024-kompromisforslag er det den umiddelbare
vurdering, at direktivet ikke vil have økonomiske konsekvenser for Danmark, idet
dansk lov efter de omfattede ministeriers vurdering enten allerede lever op til
direktivets bestemmelser eller alene giver anledning til lovændringer, som ikke
vil medføre økonomiske konsekvenser. Det er forventningen, at direktivet vil
medføre et behov for ændring af racediskriminationsloven. Og det kan ikke helt
udelukkes, at der på længere sigt vil være behov for øvrige lovgivningsmæssige
tilpasninger. Direktivet forventes, på baggrund af den nuværende information,
ikke at ville medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Regeringen støtter ud fra et menneskeretsperspektiv det overordnede formål
med forslaget ift. bekæmpelse af diskrimination. På arbejdsmarkedet er der i dag
i dansk lovgivning forbud mod forskelsbehandling på grund af alder, handicap,
køn, race og etnisk oprindelse, religion og tro samt seksuel orientering. Uden for
arbejdsmarkedet er der forbud mod forskelsbehandling på grund af køn, seksuel
1