Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 19-20/6-25 - beskæftigelse m.v. Bilag 4
Offentligt
3033520_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W ism.dk
Dato: 23-05-2025
Enhed: EU-enhed
Sagsbeh.: Carsten Eskebjerg
Koordineret med:
Sagsnr.: 2025 - 5162
Dok. nr.: 339392
Samlenotat
vedrørende EPSCO-rådsmøde (sundhed) i Luxembourg
den 20. juni 2025.
1.
Forslag til forordning om Kritiske Lægemidler
- Politisk drøftelse
2.
Rådskonklusioner om fremme og beskyttelse af børn og unges mentale sundhed i
den digitale tidsalder
- Vedtagelse.
EU-tiltag på forebyggelse, herunder forbrug af tobak og alkohol
- Udveksling af synspunkter
3.
Kopi oversendes til Folketingets Sundhedsudvalg
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
3033520_0002.png
1. Forordning om Kritiske Lægemidler
-Politisk drøftelse
NYT NOTAT
1. Resume
Europa-Kommissionen har den 11. marts 2025 fremsat et forslag til en forordning om
kritiske lægemidler (Critical Medicines Act). Forslaget har til formål at forbedre
forsyningssikkerheden for kritiske lægemidler i EU samt tilgængelighed af lægemidler, hvor
markedsfejl udgør en barriere for adgang. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den
12. maj 2025. Forslaget har ikke været ledsaget af en konsekvensanalyse fra Europa-
Kommissionen.
Forslaget skal bidrage til at skabe en robust forsyningssikkerhed for kritiske lægemidler
gennem diversificering af forsyningskæder, nye udbudsprocedurer og fælles indkøb.
Forslaget indeholder mulighed for udpegning af strategiske projekter, som kan modtage
statsstøtte inden for gældende regler og EU-finansiering. Derudover lægges der op til nye
krav og kriterier for offentlige udbud og fælles indkøb, hvor Kommissionen får en styrket
rolle i at koordinere indsatsen. Derudover skal Europa-Kommissionen arbejde for at styrke
partnerskaber uden for EU.
Det vurderes, at forslaget kun i mindre omfang griber ind i gældende dansk ret, men vil
nødvendiggøre enkelte supplerende nationale regler og justeringer i bl.a. lægemiddelloven
og tilhørende bekendtgørelser.
Forslaget vurderes at medføre statslige administrative omkostninger knyttet til deltagelse i
koordinationsarbejde, vurdering af strategiske projekter og evt. håndtering af
fællesindkøb. Omkostningernes størrelse afhænger af omfanget af aktiviteter og
regeringens anvendelse af forordningens redskaber. Det bemærkes, at det fremgår af
budgetvejledningen, at udgifter som følge af EU-retsakter, der medfører statslige
merudgifter, skal afholdes inden for eksisterende bevillinger.
Dertil kan forslaget medføre konsekvenser for virksomheder i form af potentielt nye krav
om oplysninger om forsyningskæder og lagerbeholdninger. Samtidig rummer forslaget
mulighed for bedre rammevilkår for virksomheder, der udpeges som strategisk prioriterede
projekter, herunder kortere sagsbehandlingstider og evt. adgang til støtte.
Det vurderes at forslaget kan styrke den europæiske forsyningssikkerhed og mindske
risikoen for mangel på kritiske lægemidler. En styrket lægemiddelforsyning mindsker
risikoen for behandlingssvigt og kan bidrage til at reducere de afledte økonomiske
omkostninger i sundhedsvæsenet og på arbejdsmarkedet. Omvendt kan krav om
europæisk produktion øge omkostningerne for fremstilling og indkøb af lægemidler.
Regeringen støtter overordnet forslagets formål. Samtidig er det for regeringen vigtigt, at
indkøb forbliver en national kompetence, at krav til offentlige udbud er i
overensstemmelse med gældende udbudsdirektiver, og at krav skal være proportionale og
ikke føre til unødige byrder for virksomheder.
Regeringen finder, at der bør fremlægges en anvendelig konsekvensvurdering fra Europa-
Kommissionens side, som kan belyse de forventede afledte økonomiske konsekvenser.
Regeringens endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af de statsfinansielle,
samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Side 2
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
3033520_0003.png
2. Baggrund
EU-Kommissionen fremsatte den 11. marts 2025 forordningsforslag om kritiske
lægemidler (Critical Medicines Act). Forslaget er fremsat som svar på stigende og
gentagne lægemiddelmangler i EU, som særligt blev tydelige under COVID-19-pandemien.
Det har afsløret sårbarheder i EU’s lægemiddelforsyning
og en afhængighed af tredjelande
for både aktive farmaceutiske ingredienser og færdige lægemidler, utilstrækkelig
koordinering på EU-niveau og manglende investeringer i en europæisk produktion.
Forslaget skal bidrage til en mere robust, koordineret og strategisk tilgang til
forsyningssikkerhed i EU på området for såkaldte kritiske lægemidler.
Forslaget til forordning om kritiske lægemidler har hjemmel i artikel 114 i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsområde (TEUF), som omhandler etableringen og
funktionen af det indre marked. Brugen af artikel 114 som hjemmel begrundes af
Kommissionen med, at lægemiddelmarkedet i EU i høj grad er integreret og går på tværs
af grænser, og en harmoniseret tilgang skal fremme velfungerende og sikre markedsvilkår
på tværs af Unionen, herunder en forbedret forsyningssikkerhed og beskyttelse af
folkesundheden. Forslaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formål
Forslaget har til formål at forbedre tilgængeligheden af og forsyningssikkerheden for
kritiske lægemidler i EU, og derigennem sikre et højt beskyttelsesniveau af
folkesundheden i EU, samt forbedre tilgængeligheden af og adgangen til andre typer
lægemidler, for hvilke det gælder, at markedsfunktionen ikke i tilstrækkelig grad sikrer
tilgængelighed af og adgang til lægemidlet for patienterne, mens der samtidig tages
behørigt hensyn til behovet for at sikre lægemidler til overkommelige priser.
De specifikke formål med forslaget er at bidrage til at facilitere investeringer i
produktionskapaciteten for kritiske lægemidler i EU, herunder deres aktive ingredienser
og andre essentielle input hertil. Forslaget skal mindske risikoen for forsyningssvigt og -
afbrydelser og styrke tilgængeligheden ved at tilvejebringe incitamenter til at diversificere
forsyningskæden og sikre robusthed i de offentlige udbudsprocedurer for kritiske
lægemidler og andre lægemidler af fælles interesse. Forslaget har også til mål at
mobilisere en samlet efterspørgsel fra medlemslandene ved hjælp af samarbejdsbaserede
udbudsprocedurer og understøtte diversificering af forsyningskæden, bl.a. ved at gøre det
lettere at indgå i strategiske partnerskaber.
Forslaget skal ifølge Kommissionen ses som supplerende til forslag til en revision af den
generelle lægemiddellovgivning (lægemiddelpakken).
Indhold
Anvendelsesområde
Forslagets ene anvendelsesområde omfatter lægemidler, som er på den fælleseuropæiske
liste over kritiske lægemidler. Listen blev offentliggjort af EU-Kommissionen i 2023 som en
del af Kommissionens meddelelse om at adressere mangel på lægemidler i EU, og er
udviklet i samarbejde med det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) og
medlemslandenes lægemiddelmyndigheder og i samråd med relevante interessenter,
herunder patientorganisationer og brancheforeninger. Listen er opdateret i december
2024, og omfatter på nuværende tidspunkt mere end 200 aktive stoffer, der anses for at
være kritiske. Inklusion på listen betyder ikke nødvendigvis, at der opleves
Side 3
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
forsyningsvanskeligheder med lægemidlet, men at dets utilgængelighed kan medføre
alvorlig skade på patienter og skabe udfordringer for sundhedssystemerne.
Det andet anvendelsesområde for forslaget vedrører andre lægemidler af fælles interesse,
som kan omfatte lægemidler til sjældne sygdomme eller nye antimikrobielle stoffer.
Styrkelse af EU’s forsyningssikkerhed
Det fremhæves i forslaget, at forsyningssikkerhed og tilgængelighed af kritiske lægemidler
for alle patienter er et strategisk mål for Unionen, hvilket nødvendiggør en koordineret
tilgang fra medlemslandenes og Kommissionens side, hvor begge parter samarbejder om
at indfri det mål. Kommissionen skal hertil understøtte en koordineret indsats fra
medlemslandenes side.
Investeringsfremmende rammer for strategiske projekter
I forslaget lægges op til rammer for udpegning og understøttelse af såkaldte strategiske
projekter, som skal bidrage til at sikre adgang til kritiske lægemidler, herunder ved at
fremme produktion, innovation og investeringer i strategisk vigtige dele af
forsyningskæden, som produktion af aktive ingredienser. Forslaget indeholder
bestemmelser, som fastsætter kriterier og procedurer for, hvordan medlemsstaterne skal
identificere og anerkende sådanne projekter, herunder krav om, at en national myndighed
vurderer og godkender projekter ud fra fælles kriterier. Strategiske projekter tildeles
prioriteret status og anses som værende i offentlighedens interesse, hvis de bidrager
væsentligt til forsyningssikkerhed i EU for kritiske lægemidler f.eks. ved produktion i EU
eller teknologisk relevans, hvilket giver mulighed for lempede og hurtigere
tilladelsesprocedurer, herunder koordinerede miljøvurderinger og adgang til administrativ
og videnskabelig støtte.
Forslaget fremhæver også eksisterende regler om statsstøtte, som giver medlemslandene
mulighed for at tildele målrettet finansiel støtte til strategiske projekter, og som bygger på
resultater fra sårbarhedsvurderinger og input fra koordinationsgruppen for kritiske
lægemidler, som etableres med forslaget. Finansieringen af sådanne strategiske projekter
skal ske inden for rammerne af statsstøttereglerne.
Strategiske projekter vil også kunne modtage EU-midler
gennem en række af EU’s flerårige
programmer, såsom EU4Health, Horizon Europe og Digital Europe, hvis de lever op til de
eksisterende krav
i programmerne. Programmerne er en del af EU’s nugældende flerårige
budget og udgør redskaber til at understøtte implementeringen af EU-politikker ved at
yde målrettet finansiering til projekter, partnerskaber og offentlige eller private aktører i
medlemslandene.
Tildelingskriterier og andre udbudskrav samt samarbejdsbaserede fælles indkøb
Forslaget lægger op til nye krav og rammer for offentlige udbud og samarbejdsbaseret
fællesindkøb med henblik på at styrke forsyningssikkerheden for kritiske lægemidler. Det
indebærer, at der er krav om fremme af modstandsdygtighed, bæredygtighed og positive
sociale virkninger i offentlige udbudsprocedurer, med undtagelser hvor det kan begrundes
ud fra markedsforhold og hensyn til finansiering af sundhedsvæsenet. I tilfælde, hvor en
sårbarhedsanalyse tilsiger det, pålægges myndigheder at stille krav, der tilgodeser
leverandører, som producerer en væsentlig del af de kritiske lægemidler i EU
under
forudsætning af, at EU’s internationale forpligtelser overholdes.
Medlemslandene pålægges desuden at udvikle nationale programmer til sikring af
forsyningssikkerheden for kritiske lægemidler, bl.a. via indkøbspolitikker og eventuelle
pris- og refusionsordninger. Det fremgår også af forslagets bestemmelser, at
Side 4
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
medlemslandenes krav om opbygning af beredskabslagre skal være proportionale og i
overensstemmelse med principperne om gennemsigtighed og solidaritet.
Forslaget lægger herudover op til at etablere en ramme for fælles indkøb blandt
medlemslandene, med tre forskellige modeller. I den første model kan som minimum tre
medlemslande i fællesskab anmode Kommissionen om bistand til fælles indkøb, hvor
Kommissionen har en sekretariatsrolle og både faciliterer koordination mellem
medlemslande og rådgiver disse. I forslagets anden model for fælles indkøb lægges op til,
at mindst ni medlemslande kan anmode Kommissionen om at forhandle og indkøbe et
kritisk lægemiddel eller lægemiddel af fælles interesse på vegne af medlemslandene. I
tredje model lægges op til at mindst ni medlemslande og Kommissionen i fællesskab
indkøber lægemidler, hvor Kommissionen også selv er part i indkøbet. I tredje model får
Kommissionen desuden i visse tilfælde beføjelser til selv at initiere et fælles indkøb af
kritiske lægemidler på vegne af medlemslandene uden anmodning fra medlemslandene,
hvilket kan ske hvis indkøbet bidrager til at forbedre forsyningssikkerheden og
tilgængeligheden af kritiske lægemidler og lægemidler af fælles interesse i unionen. I
sådanne tilfælde vil Kommissionen skulle sikre bevillingsmæssig hjemmel hertil i regi af
EU-budgettet.
Koordinationsgruppen for kritiske lægemidler (Critical Medicines Coordination Group)
Forslaget fastsætter oprettelsen af koordinationsgruppen for kritiske lægemidler (Critical
Medicines Coordination Group), der består af repræsentanter fra Kommissionen og
medlemslandene. Gruppens primære formål vil være at understøtte gennemførslen af
forordningen, blandt andet ved at facilitere drøftelser om prioriteringer for finansiering af
strategiske projekter, koordinering og udveksling af nationale indkøbspolitikker, vurdering
af behov for fælles indkøbsinitiativer samt rådgivning om prioritering i
sårbarhedsvurderinger af kritiske lægemidler. Gruppen fungerer desuden som et forum
for strategiske partnerskaber og samarbejde på tværs af medlemslandene.
Internationalt samarbejde
Med forslaget forpligtes Kommissionen til at afsøge muligheder for at indgå i strategiske
partnerskaber uden for unionen, samt bygge videre på eksisterende samarbejder, med det
formål at diversificere kilderne til forsyning af kritiske lægemidler og dermed øge
forsyningssikkerheden for kritiske lægemidler i unionen.
Markedsaktørers oplysningspligt
Forslaget fastsætter, at indehavere af markedsføringstilladelser og andre aktører i
forsyningskæden for kritiske lægemidler og lægemidler af fælles interesse er forpligtet til
at fremlægge relevante oplysninger efter anmodning fra Kommissionen eller nationale
myndigheder. For at undgå unødige administrative byrder, er der krav om, at
anmodninger om oplysninger koordineres, og at der tages behørigt hensyn til beskyttelse
af fortrolige og kommercielt følsomme oplysninger.
Ikrafttræden og anvendelsesdato
Forslaget vil efter vedtagelse træde i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelse i Den
Europæiske Unions Tidende. Anvendelsestidspunktet fremgår ikke af forslaget.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at de udfordringer, forslaget skal adressere, er af
grænseoverskridende karakter, da de vedrører lægemiddelmangel og
Side 5
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
sårbarheder i de europæiske forsyningskæder, og ikke effektivt kan løses af
medlemsstaterne individuelt. Dette gælder især i forhold til koordinerede udbud,
overvågning af lægemiddelproduktion, og strategiske investeringer i produktion i EU. Der
er derfor behov for en koordineret og samlet indsats på EU-niveau for at sikre, at patienter
i hele unionen har adgang til kritiske lægemidler.
Kommissionen fremhæver, at forordningen er udformet med hensyn til
nærhedsprincippet, navnlig ved at medlemslandene fortsat spiller en central rolle i
gennemførslen af indkøbs- og beredskabsforanstaltninger samt vurdering og anerkendelse
af strategiske projekter, mens EU-indsatsen fokuserer på at understøtte, koordinere og
supplere nationale tiltag.
Regeringen deler Europa-Kommissionens vurdering af, at adgang til kritiske lægemidler og
lægemidler af fælles interesse, minimering af forsyningssvigt, samt fremtidssikrede
rammevilkår for håndtering og produktion af lægemidler udgør områder, der ligger inden
for rammerne af EU’s reguleringsbeføjelser.
Regeringen vurderer, at adgang til kritiske lægemidler og sårbarheder i forsyningskæderne
for kritiske lægemidler i stigende grad er et tværeuropæisk og globalt fænomen, som ikke
kan adresseres effektivt af de enkelte medlemsstater alene. Lægemidler og deres
indholdsstoffer produceres, distribueres og anvendes på tværs af grænser, og forstyrrelser
ét sted i forsyningskæden kan hurtigt få konsekvenser for hele det indre marked.
Regeringen noterer sig i den forbindelse, at det fremsatte forslag indeholder tiltag som
f.eks. frivilligt fælles indkøb, prioritering af kritiske lægemidler og strategiske projekter,
hvor der er tale om koordinerende foranstaltninger, som ikke har indvirkning på
medlemslandenes nationale organisering af sundhedssystemerne, indkøb og prissætning
af lægemidler.
Rammevilkårene i forslaget har den styrke, at de muliggør et tættere samarbejde og
koordinering mellem medlemslandene om grænseoverskridende udfordringer i
forsyningen af kritiske lægemidler. Ved at samle viden, ressourcer og indsatsområder på
tværs af EU skabes et fælles grundlag, der styrke medlemslandenes evne til at reagere
hurtigt og effektivt på komplekse og dynamiske problemstillinger i forsyningen af kritiske
lægemidler. Den harmoniserede tilgang bidrager til at stille det enkelte medlemsland
stærkere til gavn for den offentlige sundhed i unionen og dermed også for danske
patienter.
Regeringen vurderer derfor, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
I den generelle EU-retlige regulering af humanmedicinske lægemidler i hoveddirektivet,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2001/83/EF af 6. november 2001 om
oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicinske lægemidler med senere
ændringer (lægemiddeldirektivet), er der bl.a. fastsat regler om tilladelse til fremstilling af
lægemidler, krav til fremstilling af lægemidler, inspektioner samt lægemiddelforsyning.
Reglerne er implementeret i lov om lægemidler, jf. lovbekendtgørelse nr. 339 af 15. marts
2023 med senere ændringer (lægemiddelloven), og følgende bekendtgørelser, der er
udstedt med hjemmel i lægemiddelloven: bekendtgørelse nr. 1358 af 18. december 2012
om fremstilling og indførsel af lægemidler og mellemprodukter med senere ændringer,
bekendtgørelse nr. 1360 af 18. december 2012 om fremstilling, indførsel og distribution af
aktive stoffer til fremstilling af lægemidler, bekendtgørelse nr. 869 af 26. juni 2024 om
pligtmæssige lagre og indberetningspligt for kritiske lægemidler,
Side 6
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
bekendtgørelse nr. 1421 af 4. december 2024 om lægemidler omfattet af pligtmæssige
lagre og indberetningspligt for kritiske lægemidler samt bekendtgørelse nr. 1648 af 12.
december 2023 om indberetning af lagerbeholdning af lægemidler til
Lægemiddelstyrelsen. Herudover giver § 154, stk. 1, i sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 275 af 12. marts 2025, indenrigs- og sundhedsministeren hjemmel
til at fastsætte nærmere regler for meddelelse og tilbagekaldelse af tilskud.
Bemyndigelsen er udnyttet i bekendtgørelse nr. 728 af 30. maj 2022 om medicintilskud til
bl.a. at fastsætte kriterier for tilskud.
7. Konsekvenser
Det bemærkes, at forslaget ikke har været ledsaget af en konsekvensanalyse fra Europa-
Kommissionen, som er under udarbejdelse.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget berører gældende dansk ret på lægemiddelområdet i et mindre omfang.
Forordningsforslaget, som efter vedtagelse vil være direkte gældende i Danmark, vil
formentlig nødvendiggøre, at der fastsættes supplerende regler i lægemiddelloven og
bekendtgørelse nr. 1358 af 18. december 2012 om fremstilling og indførsel af lægemidler
og mellemprodukter med senere ændringer, bekendtgørelse nr. 1360 af 18. december
2012 om fremstilling, indførsel og distribution af aktive stoffer til fremstilling af
lægemidler og evt. nye bekendtgørelser af hensyn til anvendelse af forordningen,
herunder fx bestemmelser af administrativ karakter om kontrol og den myndighed, der
bl.a. skal vurdere, hvorvidt et projekt kvalificerer sig til et strategisk projekt. Derudover
kan der være behov for at fastsætte supplerende regler i sundhedsloven og
bekendtgørelse nr. 728 af 30. maj 2022 om medicintilskud.
Forordningsforslaget vil efter vedtagelse skulle ses i sammenhæng med
lovgivningsmæssige ændringer i lægemiddelloven og en række tilhørende administrativt
fastsatte bekendtgørelser, som skal implementeres efter vedtagelse af Kommissionens
samlede forslag til en revision af den generelle lægemiddellovgivning i form af navnlig et
nyt direktiv og en ny forordning (lægemiddelpakken).
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til forordningen nævner muligheden for at yde statsstøtte til produktion af
kritiske lægemidler i forbindelse med strategisk vigtige projekter, men ændrer ikke
gældende statsstøtteregler. Udgifterne til statsstøtte vil afhænge af, i hvor høj grad disse
projekter udpeges, samt om der nationalt træffes beslutning om, at disse projekter skal
tildeles statsstøtte. Hvis der træffes beslutning om at etablere produktion af lægemidler
inden for EU, bør det tages i betragtning, at dette kan medføre øgede omkostninger til
både fremstilling og indkøb af lægemidler, hvilket også kan føre til højere offentlige
medicinudgifter for regioner.
Forslaget forventes at medføre statslige meromkostninger til administration i
Lægemiddelstyrelsen i forbindelse med varetagelse af faste opgaver. Dette gælder blandt
andet ved deltagelse i arbejdet i koordinationsgruppen for kritiske lægemidler samt i
forbindelse med, at Lægemiddelstyrelsen kan få en central rolle i løbende at koordinere og
vurdere om Danmark bør deltage i fælles indkøb af lægemidler
især hvis disse også
omfatter lægemidler til primærsektoren.
Det er uklart hvordan en række bestemmelser omsættes i praksis, og i hvilket omfang de
vil blive anvendt. Det gælder særligt i forhold til de strategiske projekter, som skal styrke
EU’s produktionskapacitet
for kritiske lægemidler, og hvor antallet af potentielle projekter
og disses omfang er uklart. Disse opgaver, som vil afstedkomme et
Side 7
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
ressourcetræk alt afhængig af omfanget og karakteren af det enkelte projekt, vurderes at
medføre de største omkostningsforøgelser for Lægemiddelstyrelsen. Det omfatter
Lægemiddelstyrelsens vurdering af, hvorvidt et projekt kan kvalificeres som et strategisk
projekt. For projekter, der kvalificeres som strategiske, indgår blandt andet rådgivning,
sagsbehandling og udstedelse af relevante tilladelser
herunder inspektioner
samt
vurdering af om projektet adresserer en sårbarhed i forsyningskæderne i forbindelse med
eventuel finansiel støtte.
Såfremt der skal oprettes en særlig kommunikationskanal i Lægemiddelstyrelsen til at
understøtte og rådgive små og mellemstore virksomheder i forbindelse med strategiske
projekter, vil dette også medføre udgifter.
Kommissionens sekretariatsbistand i forbindelse med både fælles indkøb og etableringen
af koordinationsgruppen forventes at medføre øgede EU-udgifter, som finansieres via
allokering af midler inden for EU’s nuværende flerårige finansielle ramme.
Regeringen finder, at der bør fremlægges en anvendelig konsekvensvurdering fra Europa-
Kommissionens side, som kan belyse de forventede afledte økonomiske konsekvenser.
Regeringens endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af de statsfinansielle,
samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Det bemærkes, at det fremgår af budgetvejledningen, at udgifter som følge af EU-
retsakter, der medfører statslige merudgifter, skal afholdes inden for eksisterende
bevillinger.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Overordnet er forordningen et industripolitisk udspil, der også skal minimere risikoen for
forsyningssvigt, og sikre gode rammevilkår for erhvervslivet inden for produktion af
kritiske lægemidler. Forslaget kan medføre hurtigere sagsbehandlingstid for virksomheder,
der ønsker at producere lægemidler, samt mulighed for statsstøtte. Samtidig lægger
forslaget op til at adressere sårbarheder i forsyningskæderne i forhold til bestemte
medicinalprodukter baggrund af aggregerede data, hvilket vil indebære en vis
erhvervsøkonomisk byrde for de virksomheder, som skal tilvejebringe disse data.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan bidrage til en styrket europæisk indsats for forsyningssikkerhed, og på sigt
mindske risikoen for lægemiddelmangel og dermed reducere de afledte
samfundsøkonomiske omkostninger, f.eks. i sundhedsvæsenet og på arbejdsmarkedet.
Samtidig kan forslaget bidrage til større stabilitet og forudsigelighed i sundhedssektoren
og skabe incitamenter for produktion i Europa, hvilket kan styrke strategisk autonomi og
skabe nye arbejdspladser. En mere proaktiv tilgang til beredskab kan have flere positive
gevinster end reaktiv krisehåndtering på sigt. Potentielle tiltag om europæisk produktion
kan omvendt føre til højere omkostninger for fremstilling og indkøb af lægemidler.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for Sundhedsspørgsmål, samt til en
udvidet kreds af relevante interessenter på sundhedsområdet og inden for life science-
industrien.
Der er modtaget høringssvar fra Danmarks Apotekerforening, Dansk Erhverv, Danske
Regioner, Foreningen for Parallelimportører af Medicin, Industriforeningen for Generiske
og Biosimilære Lægemidler og Lægemiddelindustriforeningen.
Side 8
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
3033520_0009.png
Danmarks Apotekerforening
Danmarks Apotekerforening støtter formålet om at styrke forsyningssikkerheden og
tilgængeligheden af (kritiske) lægemidler og anerkender, at incitamenter til strategiske
projekter og økonomisk støtte, der sikrer mod at forbedre europæiske
produktionskapaciteter og diversificere forsyningen, kan styrke EU’s uafhængighed. I
forlængelse heraf fremhæver Danmarks Apotekerforening vigtigheden af at sikre en
balance mellem overkommelighed (pris) og forsyningssikkerhed, hvor incitamenter bør
være omkostningseffektive og målrettede.
Danmarks Apotekerforening bemærker, at der i forvejen er iværksat initiativer med
henblik på at afhjælpe forsyningsproblemer med lægemidler, og at der i forordningen for
kritiske lægemidler bør være fokus på at forhindre overlappende aktiviteter og
kompetencer.
I høringssvaret fremhæver Danmarks Apotekerforening, at forordningsforslaget stiller krav
til, at alle aktører i forsynings- og distributionskæden for kritiske lægemidler og
lægemidler af fælles interesse, efter anmodning skal levere de nødvendige oplysninger til
Kommissionen eller nationale myndigheder med henblik på anvendelse i forordningen.
Apotekerforeningen indberetter allerede dagligt oplysninger herom til
Lægemiddelstyrelsen, og opfordrer til, at man fra dansk side sikrer sig, at de relaterede
krav i forordningen kan opfyldes af den vej, således at der ikke skal udvikles og
implementeres nye indberetningsformater/systemer.
Dansk Erhverv (DE)
Dansk Erhverv (DE) støtter forslaget og deler Kommissionens vurdering af behovet for at
styrke forsyningssikkerheden for kritiske lægemidler i EU. DE udtrykker dog bekymring for,
at definitionen af "kritiske lægemidler" bliver for bred og kan føre til unødig regulering af
lægemidler uden reelle forsyningsproblemer. Der efterlyses derfor klare og transparente
kriterier for, hvilke produkter der skal omfattes.
DE bakker op om strategiske projekter, men understreger vigtigheden af, at disse ikke
skaber øgede produktionsomkostninger eller hæmmer innovation og konkurrenceevne.
Kravene i forordningen bør tydeliggøres, og der bør etableres rammevilkår og
incitamenter, der understøtter frivillig opretholdelse og udvidelse af produktion i EU.
Fællesindkøb vurderes som nyttige i nødsituationer, men DE peger på, at disse processer
er komplekse og kan forsinke adgangen til lægemidler. Fremtidige udbudsmodeller bør
derfor ikke fokusere ensidigt på laveste pris eller EU-produktion, men også vægte kvalitet,
forsyningssikkerhed og bæredygtighed. Her opfordres til tæt samarbejde med industrien.
DE anbefaler, at en koordinationsgruppe etableres med deltagelse af både Kommissionen,
medlemslande og relevante interessenter fra industrien.
DE er forbeholden over for opbygning af nationale beredskabslagre som løsning på
forsyningsproblemer og advarer mod, at forordningen forværrer mangelsituationer på
tværs af EU. Der opfordres til, at danske krav om pligtlagre fjernes. Endelig bakker Dansk
Erhverv op om EU’s
intentioner om internationale partnerskaber for robuste
forsyningskæder og understreger vigtigheden af proportional regulering for at bevare
virksomhedernes investeringsvillighed.
Side 9
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
3033520_0010.png
Danske Regioner (inkl. Amgros)
Danske Regioner støtter forordningens formål om at styrke forsyningssikkerheden af
kritiske lægemidler i EU, men påpeger, at definitionen af lægemidler af fælles interesse
bør overvejes nøje, især i relation til fælles indkøbsprocesser.
Danske Regioner oplever uklarhed omkring kriterierne for udbud, især MEAT-kriterierne,
og om de gælder for kritiske lægemidler eller generelt for alle lægemidler. Danske
Regioner stiller spørgsmålstegn ved, hvordan indkøbskravene, der ikke kun fokuserer på
pris, skal anvendes i udbud
enten som kontraktkrav eller som udbudskriterier. Hvis de
indarbejdes som kontraktkrav, kan det udelukke leverandører, mens udbudskriterier kan
føre til flere vindere og øge forsyningssikkerheden. Brugen af forsyningssikkerhedskriterier
vil medføre højere omkostninger og længere sagsbehandlingstider, hvilket kræver
systemunderstøttelse i form af IT-redskaber, som Amgros forventer at kunne levere.
Danske Regioner opfordrer til, at forsyningssikkerhedskriterier kun bør gælde for
lægemidler med reelle forsyningsproblemer.
Danske Regioner støtter tværnationale udbud mellem få medlemslande og har erfaring
med et fælles nordisk udbud. De understreger dog, at sådanne udbud bør være baseret på
medlemsstaternes behov og initieret af dem. Samtidig er der bekymring omkring
Kommissionens forslag om at kunne igangsætte fælles indkøbsprocedurer uden
medlemsstaternes ønske.
Endelig understreger Danske Regioner, at god udbudspraksis er nødvendig for alle fælles
indkøb, herunder anvendelse af "multi-winners" og "split market" for at undgå
monopolsituationer.
Foreningen for Parallelimportører af Medicin (FPM)
Foreningen for Parallelimportører af Medicin (FPM) finder det positivt, at Kommissionen
med forordningsforslaget har til hensigt at styrke forsyningssikkerheden og
tilgængeligheden af kritiske lægemidler. FPM påpeger, at de finder det nødvendigt, at
denne udvikling sker struktureret og koordineret på EU-plan fremfor gennem nationale
tiltag.
Hvad angår forslaget om øget anvendelse af fælles indkøb på tværs af lande samt
offentlige indkøb, gør FPM opmærksom på, at øget anvendelse af offentlige indkøb har
meget stor indflydelse på dynamikken på lægemiddelmarkedet, hvilket kan risikere at
påvirke konkurrencen negativt og resultere i prisstigninger. FPM understreger i denne
forbindelse, at det er afgørende, at offentlige udbud tilrettelægges således, at ingen
virksomheder ekskluderes fra at deltage i udbuddene, som forordningsforslaget ligeledes
tilsigter.
FPM finder det ligeledes afgørende, at alle oplysninger, som lægemiddelleverandører
bliver forpligtede til at stille til rådighed under indkøbsprocessen, gøres tilgængelige for
øvrige deltagere i udbuddet for at sikre en fair konkurrence.
Ydermere støtter FPM i høj grad bestemmelsen om, at ingen foranstaltninger til
forebyggelse af forsyningssikkerhed, der taget i anvendelse i én medlemsstat, må have
negativ indvirkning på forsyningssituationen i andre medlemsstater. FPM
Side 10
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
3033520_0011.png
oplyser, at der gennem de seneste år er observeret disse situationer på tværs af
medlemsstater. I denne forbindelse foreslår FPM, at der i forordningen fastlægges
effektive procedurer, som sikrer, at Kommissionen og EMA indhenter oplysninger og fører
tilsyn med nationale foranstaltninger, samt at Kommissionen langt mere effektivt skal
gribe ind overfor nationale foranstaltninger, der krænker traktatens bestemmelser om
den fri varebevægelighed.
For så vidt angår lageropbygning, er der efter FPM’s opfattelse et påtrængende behov for
en større strategisk koordinering på EU-niveau, og FPM påpeger, at der samtidig bør
lægges langt større vægt på at udnytte potentialet i EU's indre marked.
Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler (IGL)
Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler (IGL) deler flere af de
bekymringer, der ligger til grund for Kommissionens forslag, men påpeger, at mange af de
udfordringer, der adresseres i forordningen, allerede forhandles i lægemiddelpakken, og
at der i Danmark findes nationale initiativer, såsom opbygningen af større og mindre lagre,
der sikrer lægemiddelforsyning. IGL understreger vigtigheden af at koordinere disse
initiativer og finde en balance mellem det nationale og det europæiske.
IGL støtter initiativer, der kan forbedre markedsadgangen for virksomhederne, men
bemærker, at en stor del af generiske lægemidler produceres udenfor EU af økonomiske
og kompetencemæssige grunde. IGL påpeger, at det ville være vanskeligt at flytte
produktionen tættere på EU, uden at det går ud over tilgængeligheden af generiske
lægemidler til en rimelig pris. En sådan omstilling vil kræve betydelig national og EU-
finansiering og tid.
Vedrørende offentligt indkøb mener IGL, at Danmarks nuværende system fungerer godt,
især takket være Amgros’ samarbejde med industrien, der har sikret stabil forsyning af
generiske og biosimilære lægemidler til konkurrencedygtige priser. IGL er derfor skeptisk
overfor det fjerde udbudskrav om produktionsland, da det kan være svært at
implementere på en hensigtsmæssig måde.
IGL er forstående for ambitionen om at øge forsyningssikkerheden gennem fælles indkøb
og anerkender, at det nordiske fælles udbud har løst mindre forsyningsproblemer. Dog er
der tvivl om, hvorvidt fælles udbud vil medføre et større udbud af lægemidler på
markedet, og IGL advarer mod, at det kan føre til prispres og forringe markedsvilkårene.
Afslutningsvis finder IGL det nyttigt med en fælles liste over kritiske lægemidler i EU og
mener, at Danmark kan drage inspiration herfra.
Lægemiddelindustriforeningen (Lif)
Lægemiddelindustriforeningen (Lif) støtter Kommissionens fokus på at finde europæiske
løsninger på forsyningssikkerhed, men understreger, at forordningen kun bør gælde kritisk
medicin, hvor der ikke findes alternative behandlinger, og hvor mangel vil udgøre en risiko
for patienterne.
Lif udtrykker bekymring omkring, at indgreb kan skabe utilsigtede markedsforstyrrelser og
øge risikoen for forsyningsproblemer. De er positive over for en fælleseuropæisk liste over
kritiske lægemidler, men understreger, at udvælgelsen bør baseres på klare kriterier, og at
definitionen af "medical products of common interest" er upræcis.
Side 11
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
Lif ser positivt på strategiske projekter, der fremmer investeringer i europæisk produktion
og bæredygtighed, men efterlyser klarhed om statsstøtteordninger og advarer mod krav,
der kan gøre produktion i Europa mindre attraktiv.
Når det gælder offentlige indkøb, er Lif åbne for, at kriterier ud over pris kan anvendes,
men de er skeptiske over for rigide krav om produktion i Europa og understreger, at der
bør tages hensyn til de faktiske produktionsvilkår og arbejdes med strategiske
partnerlande. De støtter brugen af "multi-winner tender".
Lif understreger, at fælles europæiske indkøb og udbud ikke bør være standard, men kun
anvendes i særligt kritiske situationer, og værdsætter, at det er frivilligt for
virksomhederne at deltage, og at nationale indkøbsprocesser bør forblive centrale. Lif
påpeger, at fælles udbud kan føre til bureaukrati og konkurrencemæssige skævheder, som
kan øge priserne og forringe forsyningssikkerheden.
Lif understreger, at den innovative lægemiddelindustri bør inddrages i
koordinationsgruppen for at sikre implementeringen af forordningen.
Lif bakker op om bedre EU-koordinering med udvidet brug af prognoser og datadeling,
men understreger, at lægemiddelvirksomheder ikke skal forpligtes til at dele kommercielt
sensitive oplysninger. Lif foreslår at udnytte eksisterende datasystemer for at undgå
overlapning af rapporteringskrav.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Indledningsvist har der været bred opbakning til forslagets formål om at forbedre
tilgængeligheden af kritiske lægemidler i EU. Der er dog forskellige opfattelser af, hvad
forslagets anvendelsesområde bør være, om de foreslåede finansielle incitamenter er
tilstrækkelige til at stimulere produktion og investering, og hvilke krav, der skal være til
beredskabslagre ift. gennemsigtighed og solidaritet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet forslagets formål om styrket forsyningssikkerhed.
Regeringen forholder sig positivt til bedre koordinering og frivilligt samarbejde mellem
medlemslandene, og understreger at fælles indkøb er en national kompetence.
Regeringen ser fordele ved at have strategiske lagre for at sikre forsyningssikkerhed i
krisesituationer og bakker op om, at gennemsigtigheden omkring lagring og data om
opbevaring af lægemidler. Der bør i forslaget sikres hensyn til nationale tiltag om
lageropbygning. Regeringen mener, at der skal være en afvejning mellem lagringskravene
og de praktiske forhold for lægemiddelproducenter og distributører, så kravene ikke
medfører unødvendige byrder eller omkostninger, der kan påvirke tilgængeligheden af
lægemidler negativt.
Regeringen finder det generelt væsentligt, at krav skal være proportionale og ikke føre til
unødige byrder for virksomheder, borgere og myndigheder. Det er således en central
prioritet for regeringen, at forslaget er proportionelt og ikke pålægger virksomheder
unødige byrder. Det er vigtigt, at krav til offentlige udbud er realistiske og fleksible for
myndighederne med henblik på at sikre klarhed for virksomhederne. Dette indebærer, at
der sikres sammenhæng til udbudsdirektiverne og den kommende revision af disse, samt
at virksomhederne får tilstrækkeligt med tid til at omlægge forsyningskæderne.
Regeringen finder det derudover vigtigt, at mulighederne for at yde statsstøtte sker inden
for de allerede gældende rammer.
Side 12
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
Regeringen finder, at der bør fremlægges en anvendelig konsekvensvurdering fra Europa-
Kommissionens side, som kan belyse de forventede afledte økonomiske konsekvenser.
Regeringens endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af de statsfinansielle,
samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er forelagt Folketingets Europaudvalg parallelt i form af et udvidet grund- og
nærhedsnotat.
Side 13
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
3033520_0014.png
2. Rådskonklusioner om fremme og beskyttelse af børn og unges
mentale sundhed i den digitale tidsalder
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resume
Det polske formandskab vil søge vedtagelse af rådskonklusioner om fremme og beskyttelse
af børn og unges mentale sundhed i den digitale tidsalder ved det kommende rådsmøde
den 20. juni 2025. Formålet med rådskonklusionerne er at forbedre beskyttelsen af børn og
unges mentale sundhed, når de bruger digitale tjenester og medier, med særligt fokus på
at beskytte dem mod skadelige funktioner og design.
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle,
samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet
eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Rådskonklusionerne sætter fokus på et behov for langt bedre beskyttelse af børn og unges
trivsel og rettigheder, når de anvender digitale tjenester og medier.
Rådskonklusionerne peger bl.a. frem mod Kommissionens kommende undersøgelse af
sociale mediers betydning for trivsel, som ventes igangsat i efteråret 2025, samt mod den
kommende forordning Digital Fairness Act, som i 2026 forventes at adressere uetiske
online-praksisser som dark patterns, afhængighedsskabende design, influencere og
profilering.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne har til formål at beskytte børn og unges mentale sundhed, herunder
selvværd og tro på egne evner, ifm. brug af digitale tjenester. Det skal ske ved at skabe et
trygt og sundt digitalt miljø for børn og unge med alderssvarende indhold samt en bedre
balance mellem børn og unges digitale og ikke-digitale aktiviteter.
Det fremgår bl.a. af rådskonklusionerne, at børn og unge udgør en sårbar målgruppe, der
er særligt udsat ift. bl.a. manipulerende design og fastholdelsesmekanismer,
cyberkriminalitet, ikke-alderssvarende indhold, utilstrækkelig beskyttelse af persondata,
online gambling mv. Der er særlig fokus på, at digitale tjenesters design (såsom fx autoplay
og infinity scroll) kan gå ud over børn og unges fysiske og mentale sundhed.
På den baggrund opfordres medlemslandene bl.a. til at skabe rammer, der gør det muligt
for børn og unge at få et balanceret forbrug af digitale medier med alderssvarende og
ikke-skadeligt indhold, herunder via digital dannelse, og til at tilbyde børn og unge
attraktive fysiske alternativer til brug af digitale medier. Udbyderne af digitale tjenester
opfordres til, at tjenesternes standardindstillinger beskytter børn og unge, herunder via
aldersverifikation.
Samtidig opfordrer rådskonklusionerne Kommissionen til at prioritere børn og unges
trivsel i implementeringen og håndhævelsen af forordningen om digitale services (Digital
Services Act), herunder at onlineplatforme, der er tilgængelige for børn,
Side 14
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
indeholder aldersvarende design og aldersverifikation. Endelig opfordrer
rådskonklusionerne Kommissionen til, ifm. opfølgningen på en kommende
fælleseuropæisk undersøgelse af sociale mediers betydning for trivsel, at sikre, at børn og
unge skærmes fra teknologiernes potentielle negative effekter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Da der ikke er tale om lovgivning er en vurdering af nærhedsprincippet ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Da der ikke er tale om lovgivning, er dette ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle,
samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Rådskonklusionerne har været i høring i EU-specialudvalget for Sundhedsspørgsmål.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at rådskonklusionerne får bred opbakning fra medlemsstaterne og vil blive
vedtage på rådsmødet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne.
Regeringen bakker særligt op om, at udbyderne af digitale tjenester i langt højere grad
skal holdes ansvarlige for børn og unges trivsel ifm. udvikling og design af digitale og
sociale medier, herunder at de skal efterleve den relevante lovgivning i forordningen om
digitale tjenester.
Det har under forhandlingerne været vigtigt for regeringen, at det fremgår af
rådskonklusionerne, at digitale tjenesters design og funktioner i sig selv kan være
skadelige, fx fordi de er designet til at fastholde brugeren. Det har samtidig været vigtigt,
at der i rådskonklusionerne
både ifm. håndhævelse af forordningen om digitale tjenester
og det videre arbejde i EU
er fokus på at adressere afhængighedsskabende mekanismer
og at indføre obligatorisk aldersverifikation.
Linjen i rådskonklusionerne er i vidt omfang i tråd med både de generelle danske
prioriteter ift. techgiganters ansvar for børn og unges trivsel og med
Trivselskommissionens anbefalinger fra februar 2025 om bl.a. at lægge pres på EU om
strengere regulering og håndhævelse af digitale tjenester.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 15
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
3033520_0016.png
3. EU-tiltag på forebyggelse, herunder for forbrug af tobak og
alkohol
- Udveksling af synspunkter
Nyt notat.
1. Resume
Det polske formandskab har lagt op til en drøftelse af forebyggelsestiltag med særlig fokus
på tobak og alkohol. Drøftelsen vil
forventeligt tale ind i den kommende revision af EU’s
tobakslovgivning samt et kommende forslag om mærkningsordning på alkohol.
Det forventes, at en bred kreds af lande vil opfordre Kommissionen til snarest at
fremlægge et ambitiøst udkast til tobakslovgivning med særlig fokus på at beskytte børn
og unge mod nye tobaks- og nikotinprodukter, hvilket regeringen bakker op om.
2. Baggrund
EU’s direktiver på tobaksområdet, som danner grundlag for tobakslovgivningen i Danmark,
skal revideres. Flere medlemslande, herunder Danmark, har i løbet af de senere år
opfordret til at revidere Tobaksvaredirektivet og Tobaksreklamedirektivet, og afventer
fortsat første udkast fra Kommissionen. Det fremgår af kommissionsformand Ursula von
der Leyens missionsbrev til sundhedskommissær Olivér Várhelyi fra september 2024, at
han ifm. revisionen af EU’s tobakslovgivning særligt skal adressere bekymringerne om
unges adgang til nye tobaks- og nikotinprodukter.
For så vidt angår alkohol, har Kommissionen i den europæiske kræfthandlingsplan fra
2022 (Europe’s Beating Cancer Plan) tilkendegivet, at den vil fremsætte forslag om dels en
obligatorisk mærkningsordning på alkoholiske drikkevarer, der skal indeholde ingredienser
og ernæringsindhold og dels en mærkningsordning med sundhedsadvarsler. Det vides dog
endnu ikke, hvornår det vil ske.
3. Formål og indhold
Det fremgår af den foreløbige dagsorden til mødet, at Rådet ventes at drøfte EU-tiltag
med et særligt fokus på tobak og alkohol. Det polske formandskab lægger op til, at
ministrene kan udveksle synspunkter om effektive politikker, som kan forebygge og
reducere forbruget af tobaksprodukter og relaterede produkter samt alkohol. Det fremgår
også, at øvrige sygdomsforebyggende tiltag såsom sund kost, fysisk aktivitet og screening,
kan drøftes.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Da der ikke er tale om konkret forslag til lovgivning, er en vurdering af nærhedsprincippet
ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Da der ikke er tale om konkret forslag til lovgivning, er dette ikke relevant.
Side 16
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 19.-20. juni 2025 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 20/6-25, sundhedsdelen
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle,
samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for Sundhedsspørgsmål.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at en bred kreds af lande vil opfordre til, at Kommissionen snarest
fremlægger et ambitiøst udkast til europæisk tobakslovgivning, der i højere grad end i dag
omfatter nye tobaks- og nikotinprodukter.
Senest har 12 lande (Holland, Belgien, Estland, Finland, Frankrig, Irland, Letland, Litauen,
Luxembourg, Malta, Slovenien og Spanien) i marts 2025 sendt et brev til
sundhedskommissær Olivér Várhelyi, hvori de efterspørger en snarlig revision af
tobaksvaredirektivet. Landene udtrykker samtidig bekymring for børn og unges forbrug af
nikotinprodukter, onlinesalg på tværs af landegrænser samt sociale og digitale platformes
ansvar ifm. markedsføring og salg af tobaks- og nikotinprodukter. Danmark kunne ikke
tilslutte sig brevet af hensyn til rollen som indkommende formandskab.
Danmark var ved EPSCO-mødet i juni 2024 initiativtager til et positionspapir om tobak og
nikotinprodukter, som fik opbakning fra Estland, Finland, Frankrig, Tyskland, Irland,
Luxembourg, Malta, Holland, Polen, Slovenien og Spanien. I brevet opfordrer landene den
tiltrædende Kommission til revision af Tobaksvaredirektivet og Tobaksreklamedirektivet,
hvilket fik bred opbakning i Rådet.
10. Regeringens generelle holdning
Med forebyggelsesaftalen målrettet børn og unge, som regeringen indgik med SF, KF, DD
og ALT i 2023, er der givet mandat til, at Danmark skal spille en aktiv rolle i revisionen af
EU's Tobaksvaredirektiv. Danmark skal arbejde for at sikre et højt beskyttelsesniveau af
folkesundheden særligt blandt børn og unge, og for at opnå danske aftryk på det
reviderede direktiv. Det fremgår også, at partierne ønsker et mere fremtidssikkert direktiv,
så landene står bedre rustet overfor nye tobaks- og nikotinprodukter.
Fsva. alkohol har regeringen generelt fokus på, at der i EU arbejdes for at forebygge
skadeligt forbrug af alkohol, herunder særligt ift. at beskytte børn og unge.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 17