Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 4103 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
3034169_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
Dato
26. maj 2025
J nr.
2025 - 2587
Rådsmøde (energi) den 16. juni 2025
Dagsorden
1.
Handlingsplan for udfasning af russisk energi
-
2
Politisk drøftelse
Side
2
Rådskonklusioner om energisikkerhed
-
Vedtagelse
8
Side 1/10
Rådsmøde nr. 4103 (transport, telekommunikation og energi -energi) den 16. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 16/6-25, energidelen
3034169_0002.png
1. Køreplan for ophør med import af russisk energi
KOM (2025) 440
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen har lanceret en køreplan for ophør med import af russisk
energi. Køreplanen har til formål at udfase den sidste russiske energiimport med
henblik på at styrke EU's energisikkerhed og bidrage til at stabilisere både energi-
markederne og energipriserne. Køreplanen bygger på REPowerEU-meddelelserne
og lovgivningen fra 2022 samt Versailles-erklæringen fra 2022, hvor stats- og rege-
ringscheferne blev enige om at udfase russisk energi hurtigst muligt.
Drøftelsen forventes ikke i sig selv at få lovgivningsmæssige, økonomiske eller andre
konsekvenser for Danmark eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen har siden 2022 presset på for, at Europa udfaser al import af russisk olie
og gas. Regeringen støtter derfor både køreplanen og alle andre initiativer, der kan
sikre et EU-forbud mod russisk gas og andre energiformer.
Emnet er sat på dagsordenen for energirådsmødet den 16. juni 2025 til politisk drøf-
telse.
2. Baggrund
Den 6. maj 2025 præsenterede Europa-Kommissionen en køreplan for udfasning af
russisk energi, KOM (2025) 440. Køreplanen har til formål at sikre, at EU bliver helt
uafhængig af russisk energi, samtidig med at det sikres, at der er stabile energifor-
syninger og -priser i hele EU.
Køreplanen bygger på REPowerEU-planen fra maj 2022 og Versailles-erklæringen
fra stats- og regeringscheferne, som blev vedtaget i kølvandet på Ruslands invasion
af Ukraine. Formålet med planen var at gøre EU uafhængigt af russisk energi ved at
forbedre energieffektiviteten, fremskynde udbredelsen af vedvarende energi og di-
versificere forsyningerne.
EU har siden Ruslands invasion af Ukraine reduceret sin afhængighed og energiim-
port fra Rusland betydeligt. Det gælder både gasimporten fra Rusland (både via LNG
og rør), som er faldet fra 45 pct. i 2021 til 19 pct. i 2024. Det gælder også den russiske
olieimport, der som følge af EU's sanktioner er faldet fra 27 pct. i begyndelsen af
2022 til 3 pct. på nuværende tidspunkt. Desuden har sanktionerne betydet et totalt
forbud mod import af russisk kul til EU og et forbud mod omladning af laster i EU-
havne med flydende naturgas (LNG) fra Rusland.
Side 2/10
Rådsmøde nr. 4103 (transport, telekommunikation og energi -energi) den 16. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 16/6-25, energidelen
3034169_0003.png
På trods af de betydelige fremskridt, der er opnået under både REPowerEU-planen
og sanktionerne, oplevede EU i 2024 en fornyet stigning i importen af russisk gas,
ligesom olie og atomkraft fortsat er en del af EU's energimix. Kommissionen har der-
for vurderet, at der er behov for yderligere tiltag for at udfase den sidste russiske
energiimport.
Det polske formandskab har sat en politisk drøftelse om køreplanen for ophør med
import af russisk energi på dagsordenen for energirådsmødet den 16. juni 2025 til
politisk drøftelse.
3. Formål og indhold
Køreplanen skitserer EU's strategi for at udfase den resterende russiske energiim-
port. Køreplanen indeholder desuden en fælles vision om et solidarisk samarbejde i
Europa om at sikre alternative energiforsyninger og energi til overkommelige priser
til alle medlemsstater. En reduktion af afhængigheden af fossile energikilder vil dertil
styrke EU's energisikkerhed og suverænitet i overensstemmelse med EU's mål om
klimaneutralitet.
Køreplanen indeholder ni tiltag, der skal sikre en komplet udfasning af russisk energi
fra de europæiske markeder. I juni 2025 vil køreplanen blive fulgt op af forslag til
konkret lovgivning inden for hhv. olie, gas og atomenergi.
Køreplanen indeholder følgende ni initiativer:
1. Gennemsigtighed, monitorering og sporbarhed
2. Nationale handlingsplaner om udfasning af russisk gas
3. Gradvist forbud mod russisk gasimport (rørført og LNG)
4. Understøttelse af diversificering vha. koordineret efterspørgsel og bedre ud-
nyttet infrastruktur
5. Nye restriktioner mhp. udfasning af russisk uran, beriget uran og andre nu-
kleare materialer
6. Nationale handlingsplaner om udfasning af russiske atombrændsler
7. Forslag til et europæisk initiativ for medicinske radioisotoper (ERVI)
8. Nationale handlingsplaner for udfasning af russisk olie
9. Fortsætte med at indføre og håndhæve sanktioner mod enheder og fartøjer,
der mistænkes for ulovlige aktiviteter
Med køreplanen annonceres kommende initiativer af både lovgivningsmæssig og
ikke-lovgivningsmæssig karakter.
Side 3/10
Rådsmøde nr. 4103 (transport, telekommunikation og energi -energi) den 16. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 16/6-25, energidelen
3034169_0004.png
Tiltag 1: Gennemsigtighed, monitorering og sporbarhed
Kommissionen lægger op til en række initiativer, der skal sikre bedre monitorering
og sporbarhed af gasimporten til EU.
Et af initiativerne har fokus på at stille krav om, at virksomheder leverer oplysninger
om russiske gaskontrakter (f.eks. mængder el. varighed) til medlemsstaternes rele-
vante myndigheder og til Kommissionen. Et andet initiativ skal sikre, at oplysninger
om den faktiske import af russisk gas deles mellem toldmyndighederne, de nationale
energi- og sikkerhedsmyndigheder og Kommissionen.
Kommissionen vil i juni 2025 fremsætte forslag til lovgivning herom.
Tiltag 2: Nationale handlingsplaner om udfasning af russisk gas
Kommissionen vil i juni 2025 fremsætte forslag til lovgivning, der pålægger medlems-
staterne, ved hjælp af nationale handlingsplaner, at planlægge og overvåge udfas-
ningen af russisk gas i hele EU. De nationale planer kan indeholde:
- Mængden af russisk gasimport under eksisterende kontrakter
- En tidslinje med milepæle, der støtter EU's tiltag for at nå målsætningen om ud-
fasning af russisk gas;
- Diversificeringsmuligheder og teknisk kapacitet til at erstatte russisk gas.
Kommissionen anbefaler desuden, at medlemsstaterne fremlægger deres første na-
tionale planer inden udgangen af 2025.
Tiltag 3: Gradvist forbud mod russisk gasimport (rørført og LNG)
Kommissionen vil i juni 2025 fremsætte forslag til lovgivning, som har til formål grad-
vist at forbyde russisk gasimport, både rørført og LNG.
Initiativet indebærer henholdsvis et forslag om forbud mod al import af gas gennem
nye russiske gaskontrakter og eksisterende spotkontrakter. Dette forbud skal efter
planen træde i kraft senest ved udgangen af 2025. Initiativet indebærer også et for-
bud mod import af russisk gas inden for rammerne af eksisterende langtidskontrak-
ter. Et sådant forbud forventes at træde i kraft senest ved udgangen af 2027.
Tiltag 4: Understøttelse af diversificering vha. koordineret efterspørgsel og bedre ud-
nyttet infrastruktur
Kommissionen lægger op til at fortsætte drøftelser med pålidelige leverandører af
gas og vil desuden styrke energisamarbejdet med partnerlande i Mellemøsten, Nord-
afrika, omkring Sortehavet og gennem Global Gateway. Kommissionen vil dertil un-
dersøge muligheden for at etablere eller udvide den eksisterende platform for fælles
indkøb af gas, der kan støtte skalering og handel med gasmolekyler af ikke-fossil
oprindelse, herunder biometan.
Tiltaget indeholder ikke konkrete lovgivningsinitiativer.
Side 4/10
Rådsmøde nr. 4103 (transport, telekommunikation og energi -energi) den 16. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 16/6-25, energidelen
3034169_0005.png
Tiltag 5: Nye restriktioner mhp. udfasning af russisk uran, beriget uran og andre nu-
kleare materialer
Kommissionen vil i juni 2025 annoncere en række handelsmæssige tiltag med hen-
blik på at gøre russisk import af beriget uran mindre økonomisk rentabelt.
Kommissionen vil desuden begrænse nye kontrakter om levering af uran, beriget
uran og andre nukleare materialer, som Euratoms Forsyningsagentur har underskre-
vet med russiske leverandører. Leverancer baseret på eksisterende kontrakter vil
fortsætte, men forlængelser og nye leveringskontrakter vil ikke længere blive god-
kendt af Euratoms Forsyningsagentur.
Tiltag 6: Nationale handlingsplaner om udfasning af russiske atombrændsler
Kommissionen vil i løbet af juni 2025 fremsætte forslag til lovgivning der, ved hjælp
af nationale handlingsplaner, pålægger medlemsstaterne at udfase russiske atom-
brændsler. De nationale planer kan indeholde mål om at:
- Erstatte russiske atombrændsler med alternative brændsler ved at fremskynde
indgåelse af kontrakter og udstedelse af licenser og ved at videreudvikle euro-
pæiske alternativer.
- Udfase afhængigheden af Rusland med hensyn til uran, beriget uran og andre
nukleare materialer.
- Øge gennemsigtigheden og tilskynde til diversificering af leverancer af reserve-
dele og vedligeholdelsestjenester fra Rusland.
Kommissionen anbefaler, at medlemsstaterne indsender deres første nationale pla-
ner inden udgangen af 2025.
Tiltag 7: Forslag til et europæisk initiativ for medicinske radioisotoper (ERVI)
Kommissionen foreslår i køreplanen, at der oprettes en EU-struktur med henblik på
at sikre EU's forsyning af medicinske radioisotoper gennem øget egenproduktion.
Tiltag 8: Nationale handlingsplaner for udfasning af russisk olie
Kommissionen vil i løbet af juni 2025 fremsætte forslag til lovgivning der, ved hjælp
af nationale handlingsplaner, pålægger medlemsstaterne at udfase import af russisk
olie inden udgangen af 2027. Handlingsplanerne kan bestå af:
- En tidslinje, herunder milepæle med tiltag mhp. at nå målet om udfasning af rus-
sisk olie
- Diversificeringsmuligheder og teknisk kapacitet til at erstatte russisk olie
- Mængden af russisk import under eksisterende kontrakter og deres udløb.
Kommissionen anbefaler desuden, at de berørte medlemsstater indsender deres før-
ste nationale planer inden udgangen af 2025.
Side 5/10
Rådsmøde nr. 4103 (transport, telekommunikation og energi -energi) den 16. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 16/6-25, energidelen
3034169_0006.png
Tiltag 9: Fortsætte med at indføre og håndhæve sanktioner mod enheder og fartøjer,
der mistænkes for ulovlige aktiviteter
For at adressere problemet med omgåelse af EU's oliesanktioner ved hjælp af skyg-
geflåder, lægger Kommissionen op til at arbejde videre med bl.a. opsøgende arbejde
og dialog med berørte tredjelande, arbejdet med at forbedre den maritime overvåg-
ning med udgangspunkt i de integrerede tjenester i Det Europæiske Agentur for Sø-
fartssikkerhed m.m.
Tiltaget indeholder ikke konkrete lovgivningsinitiativer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Meddelelsen forventes ikke i sig selv at få lovgivningsmæssige, økonomiske eller
andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Køreplanen for ophør med import af russisk energi er sendt i høring i EU-specialud-
valget for klima-, energi- og forsyningspolitik med frist den 16. maj 2025. Der er mod-
taget høringssvar fra DI, Dansk Erhverv, Landbrug & Fødevarer, TEKNIQ, Green
Power Denmark og Synergi.
DI bakker op om, at EU-Kommissionen tager yderligere skridt til at udfase russisk
naturgas, olie og uran fra EU-landenes energiforsyning. DI ser gerne, at der tilstræ-
bes en balance mellem konkurrencehensyn og medlemsstaternes muligheder for at
skifte til andre leverandører.
Dansk Erhverv bakker op om Kommissionens udmelding om at udfase importen af
russisk energi inden udgangen af 2027. Dansk Erhverv fremhæver, at elektrificering
er en central drivkraft for udfasning af gas, og at EU snarest bør fremlægge ram-
merne for at nå det europæiske elektrificeringsmål på 32 pct. i 2030. Dansk erhverv
understreger, at målet på længere sigt skal være at udfase importen af fossile
brændsler til Europa fuldstændigt.
Side 6/10
Rådsmøde nr. 4103 (transport, telekommunikation og energi -energi) den 16. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 16/6-25, energidelen
3034169_0007.png
Landbrug & Fødevarer understreger vigtigheden af, at der fortsat arbejdes på at sikre
gunstige rammevilkår for biogassektoren for at understøtte udviklingen af danskpro-
duceret grøn gas. Landbrug & Fødevarer fremhæver desuden vigtigheden af, at ud-
fasningen af russisk gas ikke leder til andre energiafhængigheder.
TEKNIQ
støtter op om EU’s mål om at mindske afhængigheden af russisk energi,
men finder, at køreplanen i højere grad bør sikre praktisk gennemførlighed, reducere
administrative byrder, fremme energieffektivisering samt følge princippet om tekno-
logineutralitet.
Green Power Denmark støtter Kommissionens køreplan, men fremhæver, at det in-
dre europæiske gasmarked skal forblive velfungerende for at sikre forsyningssikker-
heden. Desuden støtter Green Power Denmark op om at erstatte russisk LNG med
LNG fra andre nationer for at sikre den europæiske forsyningssikkerhed, men under-
streger vigtigheden af, at afhængigheden af russisk gas ikke erstattes med en anden
energiafhængighed.
Synergi bakker op om køreplanen og hensigten om at udfase al russisk energi i 2027.
Synergi efterlyser imidlertid energieffektivitet positioneret endnu stærkere som red-
skab til at styrke
EU’s energiuafhængighed
og reducere det samlede gasforbrug.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Køreplanen forventes at blive mødt med skepsis i nogle af de medlemsstater, der
historisk har været afhængige af russisk gas. For disse lande vil en hurtig udfasning
kræve store investeringer i infrastruktur og alternative energikilder. Desuden har det
ikke tidligere været muligt at iværksætte et totalt stop for import af russisk gas og olie
via sanktioner, da enkelte medlemslande har været imod.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har siden 2022 presset på for, at Europa udfaser al import af russisk
energi, herunder olie og gas. Regeringen støtter derfor både køreplanen og alle ini-
tiativer, der kan sikre, at den del af russisk energi, som stadig importeres i EU, udfa-
ses fuldstændigt. Regeringen støtter desuden de hårdest mulige sanktioner mod
Rusland på energiområdet samt øvrige tiltag, der sikrer, at Rusland ikke kan omgå
sanktionerne.
Regeringen støtter fuldt ud ambitionen om et energiuafhængigt EU i erkendelse af,
at vores fysiske og økonomiske sikkerhed afhænger af Europas evne til at producere
tilstrækkelige mængder energi selv. Regeringen finder, at vejen frem er en accele-
reret udbygning
af grøn energi og bedre energiinfrastruktur på tværs af EU’s
lande-
grænser, så energien kan flyde frit. Det vil også bidrage til lavere og mere stabile
energipriser i Europa.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7/10
Rådsmøde nr. 4103 (transport, telekommunikation og energi -energi) den 16. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 16/6-25, energidelen
3034169_0008.png
2. Rådskonklusioner om energisikkerhed
Intet KOM-nr.
Nyt notat
1. Resumé
Det polske formandskab har udarbejdet udkast til rådskonklusioner om energisikker-
hed. Rådskonklusionerne fokuserer på initiativer, der skal styrke den europæiske
energiunion gennem øget energisikkerhed, og indeholder bl.a. referencer til den geo-
politiske situation med fokus på støtte til Ukraine og Moldova, beskyttelse af den
kritiske infrastruktur samt nuværende og kommende initiativer på energiområdet,
som har relevans for energiforsyningssikkerheden, herunder det netop lancerede kø-
replan for ophør med import af russisk energi.
Rådskonklusionerne har i sig selv ingen direkte lovgivningsmæssige, statsfinan-
sielle, samfundsøkonomiske eller administrative konsekvenser.
Regeringen støtter rådskonklusionerne.
Regeringen lægger vægt på, at EU’s ener-
gisikkerhed styrkes gennem udfasning af russisk energi, en fortsat grøn omstilling,
udbygning af energiinfrastruktur og øget robusthed i energisystemet, så Europa bli-
ver mindre sårbar over for forsyningskriser.
Sagen er sat på dagsordenen for energirådsmødet d. 16. juni 2025 med henblik på
vedtagelse af rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Det polske formandskab har valgt ”sikkerhed” som en overordnet politisk prioritet
under deres formandskab, hvilket også inkluderer energisikkerhed.
Med rådskonklusionerne ønsker det polske formandskabet således at fastholde mo-
mentum i arbejdet med at styrke EU’s forsyningssikkerhed,
fokus på udfasning af
russisk energi
og samtidig sikre fremdrift mod EU’s 2030-klimamål
og målet om kli-
maneutralitet i 2050.
Rådskonklusionerne er sat på dagsordenen for energirådsmødet d. 16. juni 2025
med henblik på vedtagelse.
3. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at fastlægge Rådets prioriteter i det aktuelle og
forestående arbejde med at
styrke EU’s energisikkerhed som led i en robust og bæ-
redygtig Energiunion. Indholdsmæssigt indeholder konklusionerne en række opfor-
dringer til Kommissionen om at forsætte og fremlægge allerede kendte initiativer.
Side 8/10
Rådsmøde nr. 4103 (transport, telekommunikation og energi -energi) den 16. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 16/6-25, energidelen
3034169_0009.png
I rådskonklusionerne opfordrer Rådet bl.a. Kommissionen til at fortsætte arbejdet
med en fuldstændig udfasning af
EU’s import af fossile brændsler
fra upålidelige le-
verandører samt til hurtigst muligt at undersøge, hvilke dele af den eksisterende
energilovgivning der kan forenkles (som led i EU’s Omnibus-program
for regelfor-
enkling). Desuden anmodes Kommissionen om senest ved udgangen af 2025 at
fremlægge et omfattende forslag til en European Grids Package
bestående af lov-
givningsforslag og øvrige tiltag
der skal udvide, styrke, modernisere og digitalisere
EU’s energiinfrastruktur. Dette omfatter blandt andet forenkling af EU-regler
for el-
og gasnettet, styrket grænseoverskridende planlægning af transmission og distribu-
tion, sikring af gennemførsel af strategiske projekter samt mere retfærdig fordeling
af omkostninger ved grænseoverskridende infrastrukturprojekter.
Rådskonklusionerne fremhæver endvidere behovet for at fremskynde tilladelsespro-
cesserne for energiinfrastruktur, energilagring og vedvarende energianlæg
bl.a.
gennem enklere miljøvurderinger og kortere sagsbehandlingsfrister
for at fremme
en hurtigere grøn omstilling. Kommissionen opfordres til i løbet af første kvartal 2026
at analysere og præsentere initiativer, der kan øge energieffektiviteten og elektrifice-
ringen samt give yderligere incitamenter til energibesparelser. Endvidere fremhæves
vigtigheden af at styrke cybersikkerheden i EU’s energisystemer med særligt fokus
på el- og gasnettet.
Rådskonklusionerne peger også på vigtigheden af at fjerne flaskehalse og øge inve-
steringerne i energisektoren. Kommissionen opfordres til at vurdere, hvor store inve-
steringsbehov der er for ny energiinfrastruktur
med særlig vægt på tiltag, der kan
forbedre forsyningssikkerhed og modstandsdygtighed over for nye trusler såsom sa-
botage og cyberangreb. I den forbindelse fremhæves samarbejde med NATO og
andre partnere som en del af indsatsen for at beskytte kritisk energiinfrastruktur.
Endelig indeholder rådskonklusionerne en opfodring til, at Kommissionen gennem-
går
EU’s samlede regelsæt for energisikkerhed
og beredskab (den kommende for-
syningssikkerhedspakke). Denne evaluering skal foreligge inden udgangen af første
kvartal 2026 og vil danne grundlag for eventuelle justeringer af den eksisterende
lovgivning eller nye tiltag på området.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Side 9/10
Rådsmøde nr. 4103 (transport, telekommunikation og energi -energi) den 16. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 16/6-25, energidelen
3034169_0010.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv andre konsekvenser eller konsekvenser for
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning blandt EU’s
medlemslande til vedtagelsen af rådskon-
klusionerne om energisikkerhed. Enkelte medlemslande kan muligvis have forbehold
over for formuleringerne omkring udfasning af russisk energi.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter det øgede fokus på energisikkerhed og kan tilslutte sig rådskon-
klusionerne. Generelt er regeringen af den opfattelse, at det er afgørende at beskytte
og styrke den europæiske forsyningssikkerhed. En kommende revision af EU’s lov-
givning på området, herunder gasforsyningssikkerhed, olie- og elberedskabsregule-
ring, bør have et klart fokus på resiliens, konkurrenceevne og strategisk autonomi,
samtidig med at den understøtter målsætningen om klimaneutralitet senest i 2050.
Regeringen ser det derfor som positivt, at rådskonklusionerne tydeligt fastslår, at ar-
bejdet med energisikkerhed skal gå hånd i hånd med EU’s klimaambitioner –
både
2030-målene og målet om klimaneutralitet senest i 2050.
Det er regeringens opfattelse, at den bedste vej til styrket energisikkerhed i EU går
gennem en ambitiøs grøn omstilling, understøttet af et stærkt beredskab og målret-
tede investeringer i infrastrukturen. Samtidig lægger regeringen vægt på, at et vel-
fungerende marked er centralt, og at markedsregulering bør begrænses mest muligt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 10/10