Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 20/6-25 - økofin Bilag 2
Offentligt
3040678_0001.png
Talepunkt til Europaudvalget 11. juni 2025
forud for ECOFIN 20. juni 2025
Sager til orientering:
- Sager på ECOFIN 20. juni 2025
- Siden sidst (prioriteter for dansk ECOFIN-formandskab)
[Det europæiske semester: Forårspakken]
Som led i det europæiske semester har Kommissionen of-
fentliggjort sin forårspakke den 4. juni (efter oversendel-
sen af samlenotater til Udvalget).
Forårspakken indeholder bl.a. rapporter om EU-landenes
økonomier, udkast til landeanbefalinger samt konklusio-
ner om makroøkonomiske ubalancer i EU-landene.
ECOFIN skal på det kommende møde godkende en
note
fra formandskabet med horisontale budskaber i
anbefalingerne til EU-landene.
Noten skal tiltrædes
af Det Europæiske Råd senere i juni, hvorefter selve lande-
anbefalingerne skal vedtages på det første ECOFIN under
dansk formandskab d. 8. juli. Her skal der også vedtages
rådskonklusioner om makroøkonomiske ubalancer.
Den horisontale note redegør for de tværgående priorite-
ter i landerapporterne og landeanbefalingerne, herunder
tiltag for at styrke produktivitet og konkurrenceevne samt
den grønne omstilling. Noten opridser også de gennemgå-
ende anbefalinger ift. arbejdsmarkedet, herunder behov
Rådsmøde (økonomi og finans) den 20. juni 2025 - Bilag 2: Talepapir vedr. rådsmøde økofin 20/6-25
for opkvalificering og uddannelse for at afhjælpe mangel
på arbejdskraft og styrke produktivteten. Noten påpeger
også andre tværgående udfordringer, som fx øgede sund-
hedsudgifter som følge af den demografiske udvikling og
manglen på boliger, der er til at betale.
Regeringen støtter noten om landeanbefalingerne, som
skal fremme nationale reformer for at styrke Europas pro-
duktivitet, konkurrenceevne og vækst.
Anbefalingerne til Danmark
afspejler tværgående pri-
oriteter. Danmark får på linje med alle andre EU-lande an-
befalinger om at øge forsvarsudgifterne, anbefalinger om
at øge produktivitet og konkurrenceevne, øge hastigheden
i udmøntning af samhørighedsmidler samt tiltag for at
fremme den grønne omstilling.
Danmark får også anbefalinger om at adressere produkti-
vitetsforskelle mellem SMV’er og større virksomheder,
at
styrke den cirkulære økonomi, adressere manglen på kva-
lificeret arbejdskraft og mindske intensiteten af land-
brugsproduktionen.
Regeringen er i færd med at forholde sig til anbefalingerne
og vil redegøre nærmere for sin holdning ifm.
det årlige
semestersamråd.
Side 2 af 10
Rådsmøde (økonomi og finans) den 20. juni 2025 - Bilag 2: Talepapir vedr. rådsmøde økofin 20/6-25
3040678_0003.png
[Implementering
af EU’s fælles finanspolitiske regler]
ECOFIN skal behandle en større pakke som led i imple-
mentering af de finanspolitiske regler.
Der skal bl.a. vedtages rådshenstillinger om
Bulgariens
og Belgiens finans- og strukturpolitiske planer
samt en revideret underskudshenstilling til Belgien.
Bulgariens underskud og gæld ligger under reglernes
grænser på hhv. 3 og 60 pct. af BNP, og der lægges derfor
op til, at ECOFIN godkender planens udgiftssti, der fast-
holder de offentlige finanser inden for rammerne af reg-
lerne på mellemlangt sigt.
Belgien har et underskud og en gæld, der overskrider
grænserne, og fik en underskudshenstilling i januar 2025.
Der lægges op til, at ECOFIN godkender planens udgifts-
sti, der medfører en reduktion af underskuddet til under 3
pct. af BNP i 2029 og en faldende gæld efter tilpasnings-
perioden. Der lægges også op til at godkende de planlagte
reformer og investeringer, som vurderes at opfylde krite-
rierne for en forlænget tilpasningsperiode på syv år. Ende-
lig skal der vedtages en revideret underskudshenstilling,
der hænger sammen med planen og dens udgiftssti.
Forårspakken indeholder også en
rapport om EU-lan-
denes offentlige finanser,
der blandt andet analyserer
de lande, som ikke allerede har en underskudshenstilling,
Side 3 af 10
Rådsmøde (økonomi og finans) den 20. juni 2025 - Bilag 2: Talepapir vedr. rådsmøde økofin 20/6-25
3040678_0004.png
men hvor underskuddet overskrider eller skønnes at ville
overskride grænsen på 3 pct. af BNP. Rapporten konklu-
derer, at der er grundlag for at åbne en underskudshenstil-
ling til Østrig. Den ventes vedtaget på ECOFIN i juli.
Kommissionen har også foretaget en vurdering af plan-
lagte tiltag i de otte
lande med aktive henstillinger
om at få bragt underskuddene ned under 3 pct. af
BNP
inden for givne frister. Udgiftsvæksten i Rumænien
vurderes markant at overstige udgiftsstien i landets plan
og henstilling. Kommissionen vurderer derfor, at Rumæ-
nien ikke gennemfører tilstrækkelige foranstaltninger, og
lægger op til, at Rådet vedtager en revideret henstilling.
Jeg har i foråret taget mandat på forslaget om
fleksibili-
tet i de finanspolitiske regler i forhold til forsvars-
udgifter.
Kommissionen har nu fremlagt de konkrete for-
slag til rådsbeslutninger om aktivering af den nationale
undtagelsesklausul (NEC) i 15 ud af 16 lande, der har an-
modet om fleksibilitet til at øge forsvarsudgifterne i en
midlertidig periode. Tysklands nye regering har anmodet
om aktivering, men har endnu ikke afleveret en finans- og
strukturpolitisk plan, så der lægges op til, at klausulen
først aktiveres for Tyskland ifm. behandling af den kom-
mende tyske plan.
Forslagene om undtagelsesklausulen ventes præsenteret
på dette ECOFIN, men skal herefter behandles på teknisk
Side 4 af 10
Rådsmøde (økonomi og finans) den 20. juni 2025 - Bilag 2: Talepapir vedr. rådsmøde økofin 20/6-25
niveau, inden de ventes vedtaget på ECOFIN 8. juli. Jeg
ser frem til, at vi kan levere dette vigtige resultat i arbejdet
med at styrke europæisk forsvar allerede på det første
ECOFIN under dansk formandskab.
Regeringen finder det vigtigt, at der sikres en effektiv im-
plementering af de finanspolitiske regler. Regeringen kan
tilslutte sig ECOFIN’s vedtagelse af
rådshenstillinger om
planerne for Bulgarien og Belgien samt den reviderede un-
derskudshenstilling til Belgien.
Regeringen kan derudover notere sig præsentationen af
forårspakkens øvrige elementer om finanspolitik, som vi
behandler på ECOFIN 8. juli under dansk formandskab.
[Konvergensrapporter om Bulgarien]
ECOFIN skal drøfte Kommissionens og ECB’s konvergens-
rapporter, der er udarbejdet efter anmodning fra Bulga-
rien, som ønsker at tiltræde eurosamarbejdet fra 2026.
De nye rapporter konkluderer, at Bulgarien opfylder alle
konvergenskriterier, dvs. betingelserne for at blive optaget
i euroen. Det gælder blandt andet betingelser om prissta-
bilitet, renteniveau, offentlige finanser og valutakursstabi-
litet.
Rapporterne vurderer også andre faktorer, herunder ud-
vikling i betalingsbalance, omfang af markedsintegration
med euroområdet samt institutionelle forudsætninger.
Side 5 af 10
Rådsmøde (økonomi og finans) den 20. juni 2025 - Bilag 2: Talepapir vedr. rådsmøde økofin 20/6-25
I konvergensrapporterne 2024 opfyldte Bulgarien alle kri-
terier på nær kriteriet om prisstabilitet. Ifølge de nye rap-
porter opfylder Bulgarien nu også kriteriet om prisstabili-
tet, idet den gennemsnitlige inflationstakt over en 12-må-
neders periode har udgjort 2,7 pct. Det er lige under den
opgjorte referenceværdi på 2,8 pct., som er beregnet på
baggrund af inflationen i eurolandene.
Dermed vurderer Kommissionen og ECB, at Bulgarien nu
opfylder alle konvergenskriterier og er klar til at indføre
euroen.
Eurolandene ventes i forbindelse med drøftelsen på ECO-
FIN at vedtage en anbefaling vedrørende Bulgariens opta-
gelse i eurosamarbejdet fra 2026. Herefter ventes sagen
drøftet på mødet i Det Europæiske Råd senere i juni, hvor-
efter Bulgariens optagelse i eurosamarbejdet ventes ende-
ligt vedtaget på ECOFIN 8. juli.
[Økonomiske og finansielle konsekvenser af Ruslands
invasion af Ukraine]
ECOFIN skal igen drøfte de økonomiske konsekvenser af
Ruslands invasion af Ukraine. Der ventes blandt andet fo-
kus på Ukraines økonomi og finansieringsbehov. Kommis-
sionen ventes at give en status på udbetalingerne til Ukra-
ine. Dels under Ukraine-faciliteten. Og dels under G7-lå-
nepakken, hvor lånene tilbagebetales med afkastet fra im-
mobiliserede russiske centralbankaktiver.
Side 6 af 10
Rådsmøde (økonomi og finans) den 20. juni 2025 - Bilag 2: Talepapir vedr. rådsmøde økofin 20/6-25
De planlagte lån og tilskud fra EU og internationale part-
nere vurderes at være tilstrækkelige til at dække Ukraines
finansieringsbehov på den korte bane. Når vi ser lidt læn-
gere frem, er det forventede finansieringsbehov dog for-
bundet med stor usikkerhed og vil afhænge af krigens ud-
vikling.
Drøftelserne kan derudover også komme ind på sanktio-
nerne mod Rusland.
Regeringen støtter fortsat EU’s ledende rolle i forhold til
støtten til Ukraine, så længe det skulle være nødvendigt.
Regeringen finder det meget vigtigt fortsat at lægge pres
på Rusland gennem sanktioner.
[Energipriser i EU]
Endelig skal ECOFIN drøfte energipriser i EU. Vi kender
ikke det konkrete fokus endnu, men det er en opfølgning
på en uformel drøftelse ifm. ECOFIN i januar. Diskussio-
nen i januar fokuserede særligt på 1) bedre energiinfra-
struktur på tværs af EU-landene, og 2) større produktions-
kapacitet mhp. at øge forsyningssikkerheden.
Drøftelsen skal ses i sammenhæng med Draghi-rapporten,
som peger på, at der er behov for at sikre lavere energiom-
kostninger i EU for at styrke vækstbetingelserne for de eu-
ropæiske virksomheder, bl.a. ved at udbygge vedvarende
Side 7 af 10
Rådsmøde (økonomi og finans) den 20. juni 2025 - Bilag 2: Talepapir vedr. rådsmøde økofin 20/6-25
3040678_0008.png
energi. Dertil fremhæver Kommissionens konkurrenceev-
nekompas også lavere energipriser som centralt for EU’s
konkurrenceevne.
Regeringen støtter, at der i EU fokuseres på energipriserne
og arbejdet med at forbedre EU’s konkurrenceevne. Rege-
ringens tilgang er, at der er behov for et velfungerende in-
dre marked, hvor energien kan flyde frit, samt en ambitiøs
og fremskyndet udbygning af vedvarende energi og ener-
giinfrastruktur på tværs af grænserne baseret på sunde
markedsmekanismer.
[Siden sidst]
Jeg vil nu orientere udvalget om
prioriteterne for ECO-
FIN under det danske EU-formandskab.
Vi planlæg-
ger to overordnede prioriteter for ECOFIN, nemlig dels
forsvar og sikkerhed
og dels
styrket konkurrence-
evne i EU.
(De to prioriteter følger de foreløbige overord-
nede prioriteter for det danske EU-formandskab).
De to prioriteter går hånd i hånd:
En stærk og kon-
kurrencedygtig europæisk økonomi er forudsætningen for
at kunne finansiere en styrkelse af europæisk forsvar. Og
omvendt er et sikkert Europa, der kan forsvare sig selv, en
fundamental rammebetingelse for investeringer og en
konkurrencedygtig økonomi i vækst.
Side 8 af 10
Rådsmøde (økonomi og finans) den 20. juni 2025 - Bilag 2: Talepapir vedr. rådsmøde økofin 20/6-25
Under prioriteten om
forsvar og sikkerhed
vil det være
en central opgave at sikre fortsat støtte til Ukraine, som får
finansiering fra EU’s Ukraine-facilitet
og lånepakken fra
G7, herunder EU. Vi vil også arbejde med forsvarsfinansie-
ring og konkret implementering af
”REARM
Europe”-pla-
nen, herunder fleksibilitet i de finanspolitiske regler ift.
forsvarsudgifter og implementering af SAFE-låneinstru-
mentet til forsvarsudgifter.
Under prioriteten om
styrket konkurrenceevne
er det
en central opgave at følge op på Draghi-rapporten for at
styrke produktiviteten i alle EU-lande og sikre en robust
og sund økonomi. Under det danske EU-formandskab vil
vi derfor arbejde med dagsordenen for
simplificering af
EU-regulering
med et stærkere fokus på byrder fra ny
EU-regulering fremover på grundlag af konsekvensvurde-
ringer.
Vi vil desuden prioritere
opsparings- og investerings-
unionen,
der sigter mod mere effektive integrerede kapi-
talmarkeder i Europa. Det er en af de vigtigste rammebe-
tingelser for europæiske virksomheder og en af de vigtigste
indsatser ift. at mobilisere private investeringer og styrke
konkurrenceevnen. Kommissionen vil præsentere flere
initiativer, som vi skal fremme og evt. opnå enighed om
under dansk formandskab. Samtidig med, at vi holder fast
i dagsordenen om forenkling og byrdelettelser.
Side 9 af 10
Rådsmøde (økonomi og finans) den 20. juni 2025 - Bilag 2: Talepapir vedr. rådsmøde økofin 20/6-25
(ECOFIN skal også søge at opnå enighed om forslaget om
en digital euro for at få et simpelt, sikkert og billigt digital
betalingsmiddel i Europa.)
Vi skal også arbejde med implementering af
EU’s
finans-
politiske regler,
der skal sikre sunde og holdbare offent-
lige finanser og dermed grundlaget for, at vi kan finansiere
vores prioriteter. Fx styrket forsvar og grøn omstilling.
ECOFIN vil skulle godkende nye finans- og strukturpoliti-
ske planer (herunder en plan fra Tyskland) og generelt
tjekke, at EU-landene er på sporet ift. deres planer og EU-
reglerne.
Og endelig vil det danske ECOFIN-formandskab (naturlig-
vis) sætte et skarpt fokus på behovet for
strukturrefor-
mer i EU-landene.
Indsatserne på
EU-niveau
er vigtige,
men strukturreformer på
nationalt
niveau i alle EU-lande
er helt essentielle for at øge produktiviteten og sikre et
konkurrencedygtigt EU.
Jeg ser frem til, at vi løbende vender tilbage til arbejdet
med prioriteterne for det danske ECOFIN-formandskab
her i Udvalget.
Side 10 af 10