Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 24/6-25 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EUKOOR, sagsnr.: 24/38588
Den 10. juni 2025
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 24. juni 2025
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd den 26.-27. juni 2025
konklusionsudkast
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
2. Det europæiske semester 2025: horisontal note om de integrerede landespecifikke anbefalinger
- Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
3. Den landespecifikke retsstatsdialog
- Politisk drøftelse
KOM (2024) 0800
2
4
6
1
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 24. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 24/6-25
3039765_0002.png
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd den 26.-27. juni 2025
konklusionsudkast
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. juni 2025 forventes konklusionsudkastet for mødet i Det Europæi-
ske Råd (DER) den 26.-27. juni 2025 at blive præsenteret og drøftet. Udkastet til konklusioner foreligger endnu
ikke. Den foreløbige dagsorden for topmødet omfatter Ukraine, Mellemøsten, forsvar og sikkerhed, konkurrence-
evne, migration, EU i verden, Moldova, Vestbalkan, intern sikkerhed, beredskabsdygtighed samt øvrige, hvor relati-
oner til Libyen og Sahel samt global sundhedssikkerhed forventes drøftet. Regeringen vil arbejde for at fremme
danske synspunkter i forhold til dagsordenen.
2. Baggrund
Der afholdes møde i Det Europæiske Råd den 26.-27. juni 2025. I henhold til forretningsordenen for Det Europæi-
ske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møderne i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. juni 2025 forventes udkast til konklusioner for mødet i Det Euro-
pæiske Råd (DER) den 26.-27. juni 2025 at blive præsenteret og drøftet. Konklusionsudkastet foreligger endnu
ikke. Den foreløbige dagsorden for topmødet omfatter Ukraine, Mellemøsten, forsvar og sikkerhed, konkurrence-
evne, migration og EU i verden, herunder en strategisk drøftelse af EU’s
relation til partnere i den nye geopolitiske
kontekst samt forberedelse af kommende tredjelandstopmøder. Dertil ventes drøftelser af Moldova, Vestbalkan,
intern sikkerhed, beredskabsdygtighed samt punktet øvrige, hvor relationer til Libyen og Sahel samt global sund-
hedssikkerhed forventes drøftet. Regeringen vil arbejde for at fremme danske synspunkter i forhold til dagsorde-
nen.
Det må forventes, at dagsordenen kan blive justeret frem mod mødet i Det Europæiske Råd.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Konklusionsudkastet for mødet i Det Europæiske Råd den 26.-27. juni 2025 forventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet
eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at mødet i Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsak-
ter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Konsekvenserne af disse vil
først kunne vurderes, når der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et konklusionsudkast, kendes andre landes holdninger ikke på nuværende tids-
punkt.
10. Regeringens generelle holdning
2
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 24. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 24/6-25
Der er tale om en vigtig drøftelse af udkastet til konklusioner for Det Europæiske Råd, som finder sted få dage før
topmødets afholdelse. Fra dansk side vil man arbejde for at fremme danske synspunkter i forhold til dagsordenen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 24. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 24/6-25
3039765_0004.png
2. Det europæiske semester 2025: horisontal note om de integrerede landespecifikke anbefalinger
- Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 4. juni 2025 sin forårspakke vedrørende det europæiske semester. Pakken inde-
holder udkast til landespecifikke anbefalinger samt landerapporter med de analyser, der understøtter anbefalin-
gerne.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. juni 2025 forventes Rådet at godkende, at de landespecifikke an-
befalinger for semesteret 2025 sættes på dagsordenen for Det Europæiske Råds møde den 26.-27. juni 2025 med
udgangspunkt i en horisontal note udarbejdet af det polske formandskab.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 4. juni 2025 sin forårspakke under det europæiske semester, herunder udkast
til landespecifikke anbefalinger samt landerapporter med de analyser, der understøtter anbefalingerne. De lande-
specifikke anbefalinger ventes præsenteret på rådsmødet (økonomi og finans) den 20. juni, hvorefter de ventes
endeligt vedtaget på rådsmødet (økonomi og finans) den 8. juli 2025.
Det polske formandskab har cirkuleret en horisontal note om de landespecifikke anbefalinger for Det Europæiske
Råds møde den 26.-27. juni 2025. Noten fremhæver det europæiske semesters betydning som styringsværktøj for
medlemslandenes reformer og politiske koordinering.
Der henvises i øvrigt til Økonomiministeriets samlenotat af 3. juni 2025 vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 20.
juni 2025.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. juni 2025 forventes Rådet at godkende, at de landespecifikke an-
befalinger for 2025 sættes på dagsordenen for Det Europæiske Råds møde den 26.-27. juni 2025. Der forventes
ikke en drøftelse på rådsmødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Kommissionens forårspakke vedr. det europæiske semester og samarbejdet om finanspolitik ventes ikke i sig selv
at have samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
Det makroøkonomiske samarbejde og overvågning under det europæiske semester vil kunne have positive sam-
fundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser, i det omfang det bidrager til at understøtte bæredygtig
vækst og beskæftigelse i medlemslandene.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
4
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 24. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 24/6-25
Der ventes enighed om vigtigheden af det europæiske semester og koordination af medlemslandenes nationale
økonomiske politikker.
Det er endnu uvist, hvordan medlemslandene vil forholde sig til indholdet i Kommissionens forårspakke, herunder
de landespecifikke anbefalinger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det generelt vigtigt, at medlemslandene gennemfører økonomisk politik og strukturreformer,
der styrker vækst, beskæftigelse og produktivitet og sikrer sunde og holdbare offentlige finanser, så medlemslan-
dene er forberedt på nye kriser og har råderum til at prioritere
EU’s strategiske prioriteter.
Regeringen har på nuværende tidspunkt ikke fastlagt sin nærmere holdning til Kommissionens forårspakke, herun-
der de landespecifikke anbefalinger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forårspakke, herunder de landespecifikke anbefalinger, blev den 11. juni 2025 forelagt for Folke-
tingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmøde (økonomi og finans) den 20. juni 2025.
5
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 24. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 24/6-25
3039765_0006.png
3. Den landespecifikke retsstatsdialog
- Politisk drøftelse
KOM (2024) 0800
Revideret notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. juni 2025 forventes som led i Rådets retsstatsdialog en drøftelse
af landekapitlet om Finland i Kommissionens årlige retsstatsrapport, som blev offentliggjort i juli 2024. Drøftelsen
om Finland, der oprindeligt skulle være gennemført på rådsmødet d. 27. maj 2025, blev af tidshensyn udskudt til
det kommende rådsmøde. Kommissionen forventes indledningsvist at præsentere landekapitlet om Finland. Efter-
følgende vil der være mulighed for, at medlemslandene kan stille spørgsmål, som Finland vil kunne besvare. Fra
dansk side støtter man Kommissionens monitorering af retsstatsforholdene i medlemslandene. Danmark bakker
ligeledes op om, at den årlige horisontale retsstatsdialog suppleres af landespecifikke drøftelser på baggrund af
Kommissionens retsstatsrapport.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 24. juli 2024 sin femte årlige retsstatsrapport. Rapporten redegør for retsstats-
forholdene på tværs af EU og særskilt i de enkelte medlemslande. Som noget nyt indeholder rapporten fra 2024
også landekapitler (uden anbefalinger) for udvalgte fire kandidatlande (Albanien, Montenegro, Nordmakedonien
og Serbien).
Som led i indsatsen for at styrke retsstatsprincippet i EU’s medlemslande lagde Kommissionen i en meddelelse fra
juni 2019 op til, at Kommissionen på årlig basis skulle udarbejde en retsstatsrapport. Formålet med den årlige rap-
port er at monitorere efterlevelsen af retsstatsprincippet på tværs af EU’s medlemslande for bedre rettidigt at
kunne identificere problematiske tendenser og dermed forebygge, at de udvikler sig til deciderede problemer. Til-
taget nyder bred opbakning blandt medlemslandene. Retsstatsrapportens fokusområder er: retssystemet, korrup-
tionsbekæmpelse, mediepluralisme/-frihed samt institutionelle anliggender.
Rapporten baserer sig primært på skriftlige bidrag fra medlemslandene samt på anerkendte kilder såsom Venedig-
Kommissionen og Europarådets anti-korruptionsenhed GRECO. Derudover bidrager organisationer fra civilsamfun-
det mm. med input. Endelig har Kommissionen gennemført virtuelle landebesøg under udarbejdelsen af rappor-
ten. Rapporten indeholder konkrete, landespecifikke anbefalinger til hvert medlemsland mhp. at forbedre rets-
statssituationen.
Rapporten udgør et solidt grundlag for at vurdere retsstatssituationen på tværs af EU. Samtidig tilvejebringer rap-
porten grundlaget for Rådets årlige dialog om retsstatsprincippet, som indebærer først en horisontal drøftelse af
retsstatssituationen i EU og dernæst landespecifikke drøftelser. Den horisontale drøftelse blev gennemført på
rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. september 2024, og den sidste landespecifikke drøftelse (vedr. hhv.
Slovakiet, Sverige og Belgien) blev gennemført på rådsmødet (almindelige anliggender) den 27. maj 2025 med fo-
relæggelse af sidstnævnte i FEU den 23. maj 2025.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. juni 2025 forventes en drøftelse af landekapitlet om Finland i
Kommissionens seneste retsstatsrapport.
Kommissionen forventes indledningsvist at præsentere landekapitlet. Herefter vil Finland få mulighed for at rede-
gøre for den seneste udvikling på nationalt niveau. Der vil efterfølgende være mulighed for, at de øvrige medlems-
lande kan engagere sig i dialogen r og stille spørgsmål eller komme med kommentarer til Finland.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 24. juni 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 24/6-25
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande, herunder Danmark, har løbende udtrykt støtte til Kommissionens øgede monitorering af
retsstatsforholdene på tværs af EU og i de enkelte medlemslande.
Der forventes samlet set opbakning til Kommissionens rapport samt videreførelse af retsstatsdialogen på bag-
grund af rapporten efter samme metode som under de seneste formandskaber.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det afgørende, at alle medlemslande lever op til EU’s grundlæggende værdier, herunder demo-
krati og retsstatsprincippet. Efterlevelse af retsstatsprincippet er afgørende for både legitimiteten og effektivite-
ten af samarbejdet mellem EU’s medlemslande,
inkl. det indre marked. Regeringen bakker derfor varmt op om
Kommissionens initiativ om løbende at monitorere og drøfte efterlevelsen af retsstatsprincippet.
Retsstatsrapporten er et nyttigt redskab til at identificere mulige, negative tendenser og til rettidigt at forebygge,
at de udvikler sig til deciderede problemer, som det efterfølgende er vanskeligt at rette op på. Regeringen finder
samtidig, at Kommissionens retsstatsrapport og retsstatsdialogen i Rådet er et nyttigt supplement til artikel 7-pro-
ceduren, EU-Domstolens virke og retsstatsmekanismen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. maj 2025.
7