Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 4110 - økofin Bilag 2
Offentligt
3050094_0001.png
Til Folketingets partier
Christiansborg
3. juli 2025
4. juli 2023
Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN den 4. juli 2025
Denne skriftlige forelæggelse vedrører sagerne på ECOFIN 8. juli 2025, der alle
forelægges til orientering.
Forelæggelsen giver et prioriteret uddrag af de centrale aspekter af sagerne. Der
henvises generelt til samlenotatet, som er oversendt til Folketingets
Europaudvalg 26. juni 2025.
Pakken om den fælles valuta
ECOFIN skal 8. juli 2025 drøfte pakken om den fælles valuta (herefter
”valutapakken”), som består af to forordninger vedr. den digitale euro, hhv.
forordning om indførelse af en digital euro og forordning om digitale
eurotjenester fra betalingstjenesteudbydere i ikke-eurolande, samt et forslag
som har til formål at præcisere eurokontanters status som lovligt
betalingsmiddel i euroområdet i EU-retten.
Formålet med en digital euro er at sikre en bred adgang til et simpelt, sikkert og
billigt digitalt betalingsmiddel i eurolandene, udstedt af Den Europæiske
Centralbank, ECB. En digital euro vil udgøre en digital form for euro-kontanter.
Som digitale centralbankpenge udgør digitale euro en økonomisk fordring mod
ECB. Det adskiller sig fra eksisterende digitale bankindskud i euro, hvor den
direkte fordring er mod den bank, hvor indehaveren har konto.
Forslaget indfører ikke en digital euro, men skaber rammerne for, at ECB kan
træffe beslutning om at udstede (og dermed indføre) en digital euro. I så fald vil
den digitale euro blive indført i eurolandene, men ikke i lande uden for euroen,
herunder Danmark. Der kan dog frivilligt indgås en aftale om anvendelse af den
digitale euro i et ikke-euroland under nærmere betingelser.
Sagen blev forelagt til forhandlingsoplæg i Europaudvalget d. 12. juni 2024
forud for ECOFIN d. 21. juni 2024.
Det danske formandskab vil efter drøftelsen i ECOFIN forhandle valutapakken
på teknisk niveau mhp. mulig enighed i Rådet i 2025.
Rådsmøde nr. 4110 (økonomi og finans) den 8. juli 2025 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økofin 8/7-25
3050094_0002.png
Opsparings- og investeringsunionen (SIU): Ændrede rammer for
securitisering i EU
ECOFIN skal drøfte Kommissionens pakke af forslag fra 17. juni 2025
vedrørende ændring af rammerne for securitisering i EU. Securitisering er en
proces, hvor en udsteder, fx et kreditinstitut, pakker en række udlån sammen
og laver det til et værdipapir, som sælges til investorer med henblik på at frigøre
kapital, der blandt andet kan anvendes til nye udlån. Ifølge Kommissionen kan
tiltagene bidrage til at kanalisere flere investeringer ind i realøkonomien og
dermed understøtte økonomisk vækst, innovation og jobskabelse i hele EU.
De foreslåede tiltag omfatter målrettede ændringer af securitiserings-
forordningen (STSR), som blandt andet skal forenkle kravene til ’due diligence’
og gennemsigtighed.
Efter eksisterende EU-regler er institutionelle investorer, som fx
pensionskasser og investeringsfonde, forud for investering i securitiseringer,
pålagt at lave såkaldt due diligence, herunder forundersøgelse af
securitiseringen og de underliggende aktiver. Forslaget lægger op til at forenkle
dele af due-diligence-kravet.
Reglerne stiller desuden krav til gennemsigtighed ved udstedelse af
securitiseringer for at sikre investorerne adgang til information om
securitisering gennem oplysningsforpligtelser for udstederne. Forslaget lægger
op til en forenkling af kravene til gennemsigtighed.
Pakken indeholder også et forslag til ændringer af kapitalkravsforordningen
(CRR), der især har til formål at skabe større risikofølsomhed i kapitalkravene
og dermed forbedre kreditinstitutternes muligheder for at holde
securitiseringer med lav risiko.
Forslaget er det første lovgivningsinitiativ under opsparings- og
investeringsunionen (SIU). SIU-dagsordenen omfatter en bred vifte af
initiativer og tiltag, der bl.a. har til formål at sikre, at EU’s finansielle system i
højere grad transformerer europæernes store opsparinger til produktive
investeringer i realøkonomien.
Fra dansk side vil man have en konstruktiv tilgang til forslaget om ændrede
rammer for securitisering i EU, som kan understøtte markederne for
securitisering samtidig med, at den finansielle stabilitet sikres. Sagen
forelægges til forhandlingsoplæg i Europaudvalget forud for enighed i Rådet.
Det danske formandskab vil efter drøftelsen i ECOFIN forhandle
securitiseringspakken på teknisk niveau mhp. mulig enighed i Rådet i 2025.
Det danske formandskabs arbejdsprogram
Det danske formandskab vil på ECOFIN 8. juli 2025 præsentere sit
arbejdsprogram og prioriteter på ECOFIN-området. Det danske formandskabs
overordnede prioriteter for ECOFIN er 1) Europas forsvar og sikkerhed og 2)
Europas økonomi og konkurrenceevne.
Side 2 af 5
Rådsmøde nr. 4110 (økonomi og finans) den 8. juli 2025 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økofin 8/7-25
3050094_0003.png
Det danske formandskab for ECOFIN vil fokusere på 1) håndtering af EU’s
nuværende udfordringer, herunder konkurrenceevne og finansiering af forsvar
og sikkerhed i EU og Ukraine, 2) det økonomisk-politiske område, herunder
implementering af EU’s finanspolitiske regler, 3) forslag på det finansielle
område, herunder videreudvikling af opsparings- og investeringsunionen samt
forslag om digital euro, 4) forslag på skatte- og toldområdet, herunder en
revision af energibeskatningsdirektivet samt reform af toldunionen og 5) sager
relateret til EU-budgettet, herunder særligt
EU’s
egne indtægter.
ECOFIN skal under det danske formandskab arbejde for at sikre en sund
økonomisk politik i EU, fremme den europæiske konkurrenceevne og
produktivitet samt styrke Europas forsvar og sikkerhed i en verden og en
international økonomi i forandring.
Den danske holdning til de enkelte sager bliver fastlagt i den hjemlige EU-
beslutningsprocedure.
Økonomiske og finansielle aspekter af Ruslands invasion af Ukraine
ECOFIN ventes igen at drøfte økonomiske og finansielle aspekter af Ruslands
krig i Ukraine. Drøftelserne ventes bl.a. at komme ind på Ukraines økonomiske
situation og status på den internationale finansielle støtte til Ukraine samt EU’s
sanktioner mod Rusland.
De planlagte lån og tilskud fra EU og internationale partnere vurderes at være
tilstrækkelige til at dække Ukraines finansieringsbehov på kort sigt. På længere
sigt er finansieringsbehovet dog forbundet med stor usikkerhed, og det vil
afhænge af krigens udvikling. Det kan derfor ikke udelukkes, at EU inden længe
skal finde nye finansieringsløsninger.
Regeringen finder det vigtigt, at EU indtager en ledende rolle ift. finansiel støtte
til Ukraine, så længe det er nødvendigt. Regeringen støtter, at immobiliserede
aktiver ikke frigives til Rusland, før Rusland har ydet krigsskadeerstatning og
arbejder for, at EU indfører de hårdest mulige sanktioner mod Rusland, der kan
findes enighed om i EU.
Implementering af EU’s fælles finanspolitiske
regler
På ECOFIN 8. juli 2025 ventes Rådet som led i implementeringen af EU’s nye
finanspolitiske regler at vedtage rådshenstillinger vedr. Østrigs og Litauens
mellemfristede planer samt en underskudshenstilling til Østrig og en revideret
underskudshenstilling til Rumænien.
Rådet ventes desuden at vedtage rådshenstillinger om aktivering af den
nationale undtagelsesklausul (NEC) for 15 lande, som har anmodet herom. Det
vil give EU-lande, der anmoder om aktivering, mulighed for at øge deres
forsvarsudgifter med op til 1,5 pct. af BNP i en periode på i udgangspunktet fire
år.
Regeringen støtter Rådets forventede vedtagelse af henstillingerne. Regeringen
støtter rådsbeslutningerne om Østrigs og Litauens mellemfristede planer på
Side 3 af 5
Rådsmøde nr. 4110 (økonomi og finans) den 8. juli 2025 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økofin 8/7-25
3050094_0004.png
basis af det generelle mandat givet af Folketingets Europaudvalg herom den 1.
november 2024 og den positive vurdering fra Kommissionen. Regeringen kan
ligeledes tilslutte sig Rådets ventede vedtagelse af henstillinger om korrektion
af uforholdsmæssigt store underskud, idet henstillingerne på linje med
bestemmelserne i de finanspolitiske regler fastlægger finanspolitiske
tilpasninger mhp. at bringe underskuddet under 3 pct. af BNP inden en given
frist. Regeringen kan på baggrund af Kommissionens forslag og
forhandlingsoplægget i Folketingets Europaudvalg 9. maj 2025 ligeledes
tilslutte sig Rådets ventede aktivering af den nationale undtagelsesklausul.
Det europæiske semester, landespecifikke anbefalinger og
makroøkonomiske ubalancer
ECOFIN ventes at godkende de landespecifikke anbefalinger til EU-landene.
Kommissionen lægger op til horisontale anbefalinger til alle EU-lande vedr.
finanspolitik og behovet for at øge forsvarsudgifter, gennemførelse af
genopretningsplanerne og programmer under samhørighedspolitikken, tiltag
for at øge produktiviteten og konkurrenceevnen samt i varierende grad også
anbefalinger vedr. landespecifikke forhold.
For Danmark lægges der op til fem anbefalinger om at 1) øge forsvarsudgifterne
og samtidigt overholde nettoudgiftsstierne i de mellemfristede planer, 2)
fremskynde udmøntningen af samhørighedspolitikkens programmer, 3)
Udligne produktivitetsforskellene mellem store og små virksomheder, 4)
Reducere afhængigheden af fossile brændstoffer samt andre tiltag for at fremme
den grønne omstilling og 5) afhjælpe manglen på kvalificeret arbejdskraft.
ECOFIN ventes ligeledes at vedtage rådskonklusioner om makroøkonomiske
ubalancer vedr. bl.a. konkurrenceevne, betalingsbalancer og boligmarkeder,
som blev offentliggjort sammen med Kommissionens udkast til landespecifikke
anbefalinger. Kommissionen vurderer, at Rumænien har alvorlige
makroøkonomiske ubalancer, mens Grækenland, Italien, Nederlandene,
Slovakiet, Sverige og Ungarn har makroøkonomiske ubalancer, og at Tyskland
og Cypern ikke længere har makroøkonomiske ubalancer.
Regeringen kan generelt støtte Kommissionens udkast til landespecifikke
anbefalinger. Regeringen finder det vigtigt, at EU-landene gennemfører
økonomisk politik og strukturreformer, der styrker vækst, beskæftigelse og
produktivitet og sikrer sunde og holdbare offentlige finanser, så EU-landene er
forberedt på nye kriser og har råderum til at prioritere bl.a. grøn omstilling og
forsvar.
Regeringen noterer sig Kommissionens konklusioner vedr. makroøkonomiske
ubalancer og kan
generelt støtte ECOFIN’s rådskonklusioner vedr. ubalancer.
Regeringen
støtter
generelt
en
effektiv
implementering
af
makroubalanceproceduren mhp. at EU-lande med ubalancer kan få reduceret
disse, så svage konjunkturer og økonomiske tilbageslag i enkelte lande ikke
medfører kriser i hele EU.
Side 4 af 5
Rådsmøde nr. 4110 (økonomi og finans) den 8. juli 2025 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økofin 8/7-25
3050094_0005.png
Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF)
ECOFIN skal godkende rådsbeslutninger om revisioner af genopretningsplaner
Tyskland, Østrig, Irland, Belgien, Danmark og Tjekkiet. Regeringen kan støtte
beslutningerne på baggrund af Kommissionens forslag og på basis af en række
principper i overensstemmelse med forordningen om genopretningsfaciliteten,
særligt at Kommissionen har tildelt en samlet positiv vurdering af
genopretningsplanerne, som fastlagt i mandatet givet af Folketingets
Europaudvalg 12. maj 2023 forud for ECOFIN 16. maj 2023.
Forberedelse af G20-møde i juli
ECOFIN ventes at drøfte en overordnet fælles EU-holdning til G20-mødet for
finansministre og centralbankchefer 17-18. juli. Danmark skal som EU-
formandskab repræsentere EU sammen med Kommissionen og ECB på G20-
mødet.
Regeringen kan generelt støtte de fælles EU-positioner i forlængelse af tidligere
prioriteter.
Bulgariens optagelse i euroen
ECOFIN 8. juli 2025 ventes på baggrund af en henstilling fra eurolandene at
vedtage forslaget vedr. Bulgariens optagelse i eurosamarbejdet fra 1. januar
2026. Samtidig vil den endelige omregningskurs for den bulgarske valuta (’lev’)
over for euroen blive fastsat. ECOFIN konkluderede på rådsmødet 20. juni 2025
efter drøftelse af Kommissionens og ECB’s konvergensrapporter for Bulgarien,
at Bulgarien opfylder betingelserne for optagelse i eurosamarbejdet, herunder
de økonomiske konvergenskriterier. Efterfølgende har Det Europæiske Råd i
forbindelse med møde 26.-27. juni tilsluttet sig henstillingen om Bulgariens
optagelse i eurosamarbejdet. Europa-Parlamentet ventes 8. juli 2025
samme
dag som ECOFIN
at vedtage sin holdning til forslaget.
Alle EU-lande ventes at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
Side 5 af 5