Europaudvalget 2024-25
Rådsmøde 18/7-25 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EUKOOR, sagsnr.: 25/01584
Den 2. juli 2025
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 18. juli 2025
SAMLENOTAT
1. Den flerårige finansielle ramme (MFF) post-2027
2. Ændring af Forordning 1/1958 om Rådets sprogregime
2
4
1
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 18. juli 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 18/7-25
3050329_0002.png
1. Den flerårige finansielle ramme (MFF) post-2027
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen forventes d. 16. juli at fremsætte sit forslag til EU’s kommende flerårige finansielle ramme (MFF).
Der forventes på rådsmødet en præsentation af forslaget samt en overordnet politisk drøftelse heraf.
2. Baggrund
Kommissionen forventes d. 16.
juli at fremsætte sit forslag til EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for perioden
efter 2027.
Forslagspakken forventes at indeholde en meddelelse samt et forslag til en MFF-forordning (udgiftssiden), som
Rådet vedtager ved enstemmighed efter Europa-Parlamentet har givet sin godkendelse med et flertal af sine med-
lemmer. Forslagspakken forventes derudover at indeholde et forslag til en revideret rådsbeslutning om EU’s egne
indtægter (indtægtssiden), som Rådet træffer enstemmig afgørelse om efter høring af Europa-Parlamentet. Ende-
lig ventes forslagspakken at indeholde en række øvrige retsakter, herunder sektorretsakter, der fastlægger reg-
lerne for en række programmer under EU-budgettet.
3. Formål og indhold
Der forventes på rådsmødet almindelige anliggender d. 18. juli en præsentation af Kommissionens forslagspakke
om den kommende flerårige finansielle ramme (MFF) samt en overordnet politisk drøftelse heraf. Indholdet af
Kommissionens forslag er endnu ukendt.
Kommissionen har d. 11. februar 2025 fremlagt
en meddelelse om ”Vejen til den næste flerårige finansielle
ramme”. Ifølge denne skal EU-budgettet
være mere fokuseret på strategiske prioriteter som konkurrenceevne,
forsvar og sikkerhed, migration og klima. Det skal bl.a. sikres ved at gøre budgettet mere simpelt og mindre frag-
menteret med færre programmer samt ved at udmøntningen af budgettet i højere grad kobles til politiske mål-
sætninger og resultater. Budgettet skal iht. meddelelsen også i højere grad bruges til at mobilisere private investe-
ringer. Kommissionen peger dertil på, at der er behov for et ambitiøst udgiftsniveau, samt, at der skal etableres
nye egne indtægter. Der henvises til Finansministeriets grund- og nærhedsnotat af 21. marts om Kommissionens
meddelelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TFEU art. 312 stk. 2 give sin godkendelse til MFF-forordningen og skal i hen-
hold til TFEU art. 311 høres om afgørelsen om EU’s egne indtægter.
Europa-Parlamentet vedtog d. 29. januar 2025 en egeninitiativrapport (2024/2051(INI)), hvor det fremgår, at den
kommende MFF skal designes og finansieres med henblik på at kunne levere på EU’s politiske mål, håndtere EU’s
voksende udfordringer, håndtere og tilbagebetale EU’s gæld og tilpasses til udgiftsbehov
under forandring. Eu-
ropa-Parlamentet finder, at der vil være behov for markant flere midler i den kommende MFF-periode, end der er
afsat i den nuværende MFF for 2021-2027, og appellerer til, at der afsættes de nødvendige ressourcer til at opnå
EU’s
strategiske mål. Derudover lægger Europa-Parlamentet vægt på omfattende inddragelse af eksterne interes-
senter samt tæt interinstitutionelt samarbejde.
5. Nærhedsprincippet
Forslag i relation til EU’s budget kan kun behandles på EU-niveau.
Nærhedsprincippet vurderes på baggrund af
Kommissionens forslag, når dette er fremsat.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
2
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 18. juli 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 18/7-25
7. Konsekvenser
Den flerårige finansielle ramme for perioden efter 2027 forventes at have væsentlige statsfinansielle konsekven-
ser. Forslagspakken kan dertil have lovgivningsmæssige, erhvervsøkonomiske og samfundsøkonomiske konse-
kvenser. Der foretages en vurdering af forslagets konsekvenser, når det er fremsat.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene bred enighed om, at EU står overfor væsentlige udfordringer, herunder fsva. for-
svar, sikkerhed og konkurrenceevne, som skal adresseres i den kommende MFF. Der forventes dog at være uenig-
hed blandt landene om, hvordan dette konkret skal ske, herunder balancen mellem forskellige prioriteter og bud-
getrammens samlede omfang. Det forventes, at flere lande vil bakke op om Kommissionens planer om et mere
simpelt, effektivt og fokuseret budget, idet der dog også forventes forskellige holdninger til budgettets struktur og
eventuelle reformer af eksisterende programmer.
10. Regeringens generelle holdning
Det er vigtigt for regeringen, at EU er i stand til at håndtere de udfordringer, vi står over for, herunder støtte til
Ukraine, styrket forsvar og sikkerhed, EU’s eksterne udfordringer, herunder særligt migrationsudfordringen, styr-
ket konkurrenceevnen og den grønne omstilling, herunder opfyldelse af EU’s klimamål. En gennemgribende mo-
dernisering af EU-budgettet er nødvendig for at sikre rum til at prioritere de områder, hvor EU-samarbejdet giver
størst merværdi og skabe et enklere, mere fokuseret og mere effektfuldt budget.
Regeringen vil tage nærmere stilling til forslaget til den næste flerårige finansielle ramme, når dette er fremsat, og
ser frem til at indlede forhandlingerne under dansk formandskab.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 18. juli 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 18/7-25
3050329_0004.png
2. Ændring af Forordning 1/1958 om Rådets sprogregime
-Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. juli 2025 er ændring af Forordning 1/1958 om Rådets sprogre-
gime på dagsordenen på spansk foranledning. Der er lagt op til politisk drøftelse. Det spanske forslag til ændring af
forordningen indebærer, at catalansk, baskisk og galicisk optages som officielle arbejdssprog i EU på linje med EU’s
øvrige 24 arbejdssprog. Regeringen støtter som udgangspunkt medlemsstaternes ønsker om optagelse af natio-
nale sprog som officielle sprog i EU, såfremt de pågældende sprog reelt er repræsentative for en betydelig del af
befolkningen og reelt anvendes i national sammenhæng. Regeringen vil ikke stille sig i vejen for konsensus i Rådet.
Regeringen støtter, at det klargøres, at Spanien påtager sig alle udgifter forbundet med forslaget.
2. Baggrund
Forordning 1/1958 er løbende blevet tilpasset, i takt med at EU har optaget flere medlemsstater. Senest blev for-
ordningen ændret i 2013 med Kroatiens indtræden i Unionen. Ændring af forordningen kræver enstemmighed i
Rådet.
Spanien har tidligere fremsat ønske om, at catalansk, baskisk og galicisk optages som officielle EU-sprog. Det skete
i 2004 i forlængelse af, at Irland anmodede om, at irsk blev optaget som officielt EU-sprog. Ønsket blev fremsat
med den begrundelse, at de nævnte sprog alle er officielle sprog i Spanien og talt af en væsentlig del af befolknin-
gen.
Som følge heraf vedtog Rådet den 13. juni 2005 konklusioner, der giver adgang til, at en medlemsstat, der har gi-
vet et minoritetssprog eller regionalt sprog en særstilling i sin forfatning eller lovgivning, får mulighed for at indgå
en administrativ aftale med EU’s institutioner om, at retsakter
i et vist omfang kan oversættes til det pågældende
sprog, ligesom der i et vist omfang stilles tolkning til rådighed ved møder. Udgifterne forbundet hermed afholdes
af den medlemsstat, der anmoder om særstatus for et regionalt sprog. Processen førte til, at de tre sprog i be-
grænset omfang kan bruges i EU-sammenhæng, men de er ikke officielle EU-sprog.
Det spanske forslag om optagelse af catalansk, baskisk og galicisk som officielle arbejdssprog i EU var på dagsorde-
nen for flere rådsmøder (almindelige anliggender) under det spanske EU-formandskab i andet halvår af 2023. Se-
nest var sagen på dagsordenen på rådsmødet den 12. december 2023. Den 9. maj 2025 sendte Spanien et forslag
til en rådsbeslutning om ændring af Forordning 1/1958 samt en rådsudtalelse om sagen til de resterende med-
lemsstater. I udtalelsen oplistes en række betingelser, som catalansk, baskisk og galicisk opfylder for at blive opta-
get i Forordning 1/1958. Det fremgår endvidere i en national spansk udtalelse, at de spanske myndigheder vil sam-
arbejde med relevante EU-institutioner om at udarbejde en plan for implementeringen af forslaget. Senest var
sagen på dagsordenen på rådsmødet den 27. maj 2025, hvor der ikke var tilstrækkelig opbakning til rådsbeslutnin-
gen. Siden har Spanien fordelt et opdateret forslag med nye forsikringer om bl.a. betaling af omkostninger og und-
gåelse af præcedens.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. juli 2025 er der lagt op til en politiske drøftelse af den spanske
anmodning om en ændring af Forordning 1/1958 om Rådets sprogregime. Det spanske ændringsforslag til forord-
ningen indebærer, at catalansk, baskisk og galicisk optages som officielle arbejdssprog i EU på
linje med EU’s øv-
rige 24 arbejdssprog. Spanien erklærer sig i den foreslåede rådsudtalelse villig til at dække alle økonomiske om-
kostninger forbundet med forslaget. Samme tilkendegivelse foreslås indsat som en betragtning i selve forordnin-
gen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 18. juli 2025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 18/7-25
3050329_0005.png
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da spørgsmålet omhandler anvendelse af catalansk, baskisk
og galicisk i EU’s institutioner.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at lede til statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU-budgettet, da Spanien
har erklæret sig villig til at dække alle økonomiske omkostninger forbundet med forslaget. Det bemærkes gene-
relt, at eventuelle afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers
eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for samfundsøkonomien, er-
hvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev drøftet på fire rådsmøder (almindelige anliggender) under spansk formandskab i andet halvår af
2023 samt ved GAC den 27. maj 2025 under polsk formandskab. Ingen medlemsstater har officielt udtrykt direkte
modstand mod forslaget, men flere har ytret behov for yderligere tekniske drøftelser.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter som udgangspunkt medlemsstaters ønsker om optagelse af nationale sprog som officielle
sprog i EU, såfremt de pågældende sprog reelt er repræsentative for en betydelig del af befolkningen og reelt an-
vendes i national sammenhæng.
Regeringen vil ikke stille sig i vejen for konsensus i Rådet. Regeringen finder det vigtigt, at Spanien har erklæret sig
villig til at dække alle økonomiske omkostninger forbundet med forslaget. Regeringen støtter, at det klargøres, at
Spanien påtager sig alle disse udgifter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg den 23. maj 2025.
5