Europaudvalget 2025
C (2025) 3500
Offentligt
3042946_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 21.5.2025
C(2025) 3500 final
KOMMISSIONENS HENSTILLING
af 21.5.2025
om definitionen af små midcapvirksomheder
DA
DA
c (2025) 3500 - Ingen titel
3042946_0002.png
KOMMISSIONENS HENSTILLING
af 21.5.2025
om definitionen af små midcapvirksomheder
EUROPA-KOMMISSIONEN HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 292,
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I de politiske retningslinjer
1
blev det bebudet, at den nye Kommission havde til hensigt
at indføre en ny kategori af små midcapselskaber og vurdere, hvor den eksisterende
lovgivning, der finder anvendelse på store virksomheder, er for byrdefuld,
uforholdsmæssig eller en hindring for deres konkurrencemæssige udvikling. I sin
meddelelse "Et konkurrenceevnekompas for EU"
2
forpligtede Kommissionen sig til at
foreslå en ny definition af små midcapselskaber for at sikre en forholdsmæssig
regulering, der er tilpasset virksomhedernes størrelse. Takket være indførelsen af
denne nye kategori af virksomheder, som er større end SMV'er, men mindre end store
selskaber, vil tusindvis af virksomheder i EU drage fordel af skræddersyede
foranstaltninger.
I sin meddelelse "Hjælpepakke for SMV'er"
3
fremsatte Kommissionen forslag om en
lang række foranstaltninger, der dækker fire hovedområder: Tingene skal gøres lettere
for SMV'er, adgangen til finansiering og kvalificeret arbejdskraft skal forbedres, og
SMV'er skal støttes i hele deres livscyklus. Målet er at gøre det muligt for SMV'er at
konkurrere og vokse, idet hjælpepakken sigter mod at yde kortsigtet nødhjælp, styrke
SMV'ers konkurrenceevne og modstandsdygtighed på lang sigt og fremme et fair og
SMV-venligt erhvervsklima. Kommissionen er derfor opmærksom på behovene hos
virksomheder, der overstiger tærsklerne i SMV-definitionen som fastsat i
Kommissionens henstilling 2003/361/EF
4,
samt den bredere vifte af små
midcapvirksomheder, og vil udforme en harmoniseret definition, der gælder for disse
virksomheder.
Undersøgelsen
"Study to map, measure and portray the EU mid-cap landscape"
5
har
vist, at midcapvirksomheder udgør et segment af erhvervssektoren, der tydeligt
POLITISKE RETNINGSLINJER FOR DEN NÆSTE EUROPA-KOMMISSION 2024-2029
.
(2)
(3)
1
2
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Det Europæiske Råd, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget
Et konkurrenceevnekompas for EU (COM
(2025)
30
final,
https://commission.europa.eu/document/download/10017eb1-4722-4333-add2-
e0ed18105a34_en
.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget — Hjælpepakke for SMV'er (COM(2023) 535 final) af 12. september 2023.
Kommissionens henstilling 2003/361/EF af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små og
mellemstore virksomheder (meddelt under nummer K(2003) 1422) (EUT L 124 af 20.5.2003, s. 36, ELI:
http://data.europa.eu/eli/reco/2003/361/oj).
Europa-Kommissionen, Generaldirektoratet for det Indre Marked, Erhvervspolitik, Iværksætteri og SMV'er, Dachs,
B., Siedschlag, I., Yan, W. et al.,
Study to map, measure and portray the EU mid-cap landscape – Final report,
Den Europæiske Unions Publikationskontor, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2873/546623.
3
4
5
DA
1
DA
c (2025) 3500 - Ingen titel
3042946_0003.png
adskiller sig fra SMV'er, men også fra store virksomheder. Midcapvirksomheder er
stærkere, vokser som oftest hurtigere, er mere innovative end og bedre i stand til at
håndtere digitalisering end SMV'er, men de står over for de samme udfordringer som
SMV'er, bl.a. administrative byrder og mangel på kvalificerede medarbejdere. Men
sammenlignet med store virksomheder er de bagud på centrale præstationsområder.
Den nævnte definition er også nødvendig for at skabe større sammenhæng på tværs af
politiske foranstaltninger, der imødekommer de specifikke behov hos små
midcapvirksomheder. Der bør derfor udformes en formel definition på små
midcapvirksomheder på EU-niveau, som kan bane vej for politikforanstaltninger, der
fokuserer på virksomheder i dette specifikke virksomhedssegment.
(4)
Der anvendes allerede en definition af små midcapvirksomheder i
gruppefritagelsesforordningen
6
og retningslinjerne om risikofinansiering
7
med henblik
på at afhjælpe identificerede markedssvigt gennem målrettet offentlig finansiel støtte
fra nationale midler. Formålet med en generel definition af små midcapvirksomheder
er imidlertid ikke at kopiere den definition, der anvendes i statsstøttereglerne, men at
tjene som grundlag for målrettet politisk støtte, der kan hjælpe virksomheder med at
opskalere i relevante og vigtige sektorer. Definitionen af små midcapvirksomheder i
denne henstilling berører ikke de tærskler, der anses for passende i forbindelse med
statsstøtte.
Flere medlemsstater, bl.a. Frankrig og Tyskland
8,
, har allerede indført definitioner af
virksomheder, der ikke er små eller mellemstore, men som heller ikke er store
virksomheder. I overensstemmelse med tankegangen bag EU's indre marked uden
indre grænser vil anvendelsen af et fælles sæt kriterier, når der henvises til små
midcapvirksomheder, være med til at sikre lige vilkår i behandlingen af virksomheder
i hele EU.
Der er et tæt samspil mellem nationale foranstaltninger og EU-foranstaltninger, der
hjælper små midcapvirksomheder, f.eks. med hensyn til strukturfonde og inden for
forskning. Derfor er det nødvendigt at undgå situationer, hvor EU målretter sine
indsatser mod en bestemt kategori af virksomheder, og medlemsstaterne målretter
deres mod en anden. Det er også nødvendigt at anbefale, at Kommissionen,
medlemsstaterne, Den Europæiske Investeringsbank (EIB) og Den Europæiske
Investeringsfond (EIF) anvender samme definition for at styrke konsekvensen og
effektiviteten i forbindelse med politikker, der har små midcapvirksomheder som
målgruppe. Anvendelse af den samme definition er også nødvendig for at afbøde
eventuelle risici for konkurrenceforvridning.
Artikel 2, nr. 103e), i Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014
9
og
Kommissionens
retningslinjer
for
statsstøtte
til
fremme
af
https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/general-block-exemption-regulation.html.
https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.C_.2021.508.01.0001.01.ENG&toc=OJ%3AC%3A2021%3A508
%3ATOC.
I Frankrig kategoriseres virksomheder med 250-4 999 beskæftigede som "Entreprises de Taille Intermédiaire"
(https://www.insee.fr/fr/metadonnees/definition/c2034). I Tyskland kaldes virksomheder med 50-499 beskæftigede
"Mittlere Unternehmen" (
Deutschland - Institut für Mittelstandsforschung Bonn (ifm-bonn.org)
), og
begrebet "Mittelstand" anvendes ofte om virksomheder, der i mindre grad er defineret efter antal beskæftigede, men
snarere efter fælles værdier, bl.a. uafhængighed, sammenfald mellem ejerskab og ledelse (https://www.kfw.de).
Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det
indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 (EUT L 187 af 26.6.2014, s. 1, ELI
:
http://data.europa.eu/eli/reg/2014/651/oj).
(5)
(6)
(7)
6
7
8
9
DA
2
DA
c (2025) 3500 - Ingen titel
3042946_0004.png
risikofinansieringsinvesteringer
10
indeholder allerede en definition af små
midcapvirksomheder. Det anses for vigtigt at bygge på den erfaring og ekspertise, der
allerede er høstet, i den videre mainstreaming af støtte til dette specifikke segment af
virksomheder. Ikke desto mindre bør definitionen i den nuværende økonomiske
kontekst, for bedre at ledsage opskaleringen af virksomheder og dække et større antal
virksomheder, omfatte virksomheder, der er tre gange så store som SMV'er
11
.
(8)
Dette fokus på små midcapvirksomheder ansås for at være berettiget, idet
konsekvensanalysen fra 2014 vedrørende Kommissionens meddelelse "EU-
retningslinjer for statsstøtte til fremme af risikofinansieringsinvesteringer"
12
identificerede "finansieringskløften" som et markedssvigt, der ikke alene påvirkede
SMV'erne i de tidlige udviklings- og opstartsfaser, men også i de senere udvidelses- og
vækstfaser. Rapporten gjorde det klart, at små midcapvirksomheder i nogle tilfælde
kunne opleve de samme markedssvigt som SMV'er for så vidt som de stadigvæk var i
en vækstfase.
For at gøre det muligt for virksomheder at bevæge sig fra SMV-segmentet til
segmentet af små midcapvirksomheder uden problemer er det vigtigt, at definitionen
af både SMV'er og små midcapvirksomheder bygger på de samme principper, og at de
to definitioner ikke overlapper hinanden. Det er også nødvendigt at fastslå, hvad der
definerer små midcapvirksomheder, for at sikre sammenhæng på tværs af politikker og
for at lette overgangen for virksomheder, der bliver for store til at være omfattet af
SMV-definitionen.
I overensstemmelse med artikel 54, 101 og 102 i TEUF anses en virksomhed for at
være enhver enhed, uanset dens retlige form, der udøver en økonomisk aktivitet,
herunder personselskaber eller foreninger, der jævnligt udøver en økonomisk aktivitet.
Kriteriet om antallet af beskæftigede personer ("antallet af beskæftigede") anses for at
være det vigtigste og bør gælde som hovedkriteriet. Ikke desto mindre er det
nødvendigt at indføre supplerende finansielle kriterier for at udelukke virksomheder
med aktiviteter med et exceptionelt stort finansielt omfang, målt på omsætning, og
exceptionelt store aktiver, målt på balancen, fra definitionen. Det er imidlertid ikke
ønskeligt at indføre omsætningen som det eneste finansielle kriterium, eftersom
virksomheder inden for handels- og distributionssektoren ifølge deres natur har en
større omsætning end fremstillingssektoren. Omsætningskriteriet bør således
kombineres med den samlede balance, som er et kriterium, der afspejler en
virksomheds generelle økonomiske formåen, og en virksomhed bør kun udelukkes fra
at være omfattet af definitionen på små midcapvirksomheder, hvis både dens
omsætning og balance overstiger de angivne tærskler.
Det er nødvendigt, at de finansielle tærskler og tærsklerne for antal beskæftigede
repræsenterer maksimalsatser. Medlemsstaterne, EIB og EIF kan fastsætte lavere
tærskler end EU-tærsklerne anført i punkt 2 i bilaget, hvis de ønsker at rette deres
foranstaltninger mod et særligt segment af små midcapvirksomheder. Af hensyn til
den administrative forenkling kunne medlemsstaterne, EIB og EIF nøjes med at
anvende kriteriet for antallet af beskæftigede som det eneste kriterium ved
Meddelelse fra Kommissionen – EU-retningslinjer for statsstøtte til fremme af risikofinansieringsinvesteringer,
C/2021/8712 (EUT C 508 af 16.12.2021, s. 1)
.
(9)
(10)
(11)
(12)
10
11
12
Som defineret i Kommissionens henstilling 2003/361/EF.
Arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene — Impact Assessment accompanying the document
Communication from the Commission Guidelines on State aid to promote risk finance investment SWD (2014) 6.
DA
3
DA
c (2025) 3500 - Ingen titel
3042946_0005.png
gennemførelsen af deres politikker, hvis det er relevant, og uanset EU-reglerne om
konkurrenceret og statsstøtte.
(13)
For bedre at forstå de økonomiske realiteter for små midcapvirksomheder og for fra
denne kategori at få udskilt de grupper af virksomheder, hvis økonomiske magt måske
overstiger egentlige små midcapvirksomheders økonomiske magt, bør man sondre
mellem forskellige typer virksomheder, afhængigt af om de er uafhængige, om de har
kapitalinteresser,
som
ikke
medfører
en
bestemmende
indflydelse
(partnervirksomheder), eller om de er tilknyttet andre virksomheder. Den
kapitalbesiddelsestærskel på 25 %, der er angivet i henstilling 2003/361/EF, og under
hvilken en virksomhed anses for uafhængig, bør også fastholdes i definitionen af små
midcapvirksomheder.
For at gøre det nemmere for virksomheder at bevæge sig ud af SMV-segmentet, for at
lette egenkapitalfinansieringen af små midcapvirksomheder og udviklingen af
landdistrikter og lokalområder kan virksomheder betragtes som uafhængige, selv om
visse kategorier af investorer, der spiller en positiv rolle for finansieringen og
oprettelsen, besidder andele på 25 % eller derover. Dette bør også gælde for
investeringer på op til 5 000 000 EUR foretaget af "business angels" (fysiske personer
eller grupper af fysiske personer, der regelmæssigt udøver virksomhed som
venturekapitalinvestorer) på grund af deres erfaring med virksomhedsledelse samt de
færdigheder og kontakter, de tilbyder iværksætteren, sammenlignet med andre
venturekapitalinvestorer. Deres investering i form af egenkapital udgør også et
supplement til venturekapitalinvestorers aktiviteter.
For at bevare innovative virksomheders evne til at rejse finansiering fra alternative
investeringsfonde såsom venturekapitalfonde eller private equity-fonde til finansiering
af deres aktiviteter eller vækst bør sådanne enheder ikke betragtes som tilknyttede
virksomheder med henblik på beregning af antallet af beskæftigede og de finansielle
lofter, der er fastsat i denne henstilling. For at tage hensyn til den nuværende
markedspraksis, hvor venturekapitalfonde eller private equity-fonde investerer i
innovative virksomheder, er det hensigtsmæssigt at præcisere, at hvis virksomhederne,
den alternative investeringsfond og dens forvalter fører særskilte regnskaber, og hvis
den alternative investeringsfond har en på forhånd defineret investeringsstrategi for at
udtræde af virksomheden, herunder ved at realisere sin værdi gennem salg af
virksomheden eller på andre måder, bør sådanne enheder ikke betragtes som
tilknyttede virksomheder.
For at gøre det lettere for medlemsstaterne og virksomhederne bør man overtage de
forudsætninger, der er fastsat i artikel 22 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2013/34/EU
13
, i definitionen af tilknyttede virksomheder, såfremt de er i
overensstemmelse med formålet med denne henstilling. For at fremme
egenkapitalinvesteringer i små midcapvirksomheder bør der indføres en formodning
om, at der ikke er nogen dominerende indflydelse på virksomheden fra en bestemt
type investor, i tilfælde hvor de ikke direkte eller indirekte er involveret i ledelsen af
virksomheden, jf. bestemmelserne i artikel 2, stk. 15, i direktiv 2013/34/EU.
(14)
(15)
(16)
13
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/34/EU af 26. juni 2013 om årsregnskaber, konsoliderede
regnskaber og tilhørende beretninger for visse virksomhedsformer, om ændring af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2006/43/EF og om ophævelse af Rådets direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF (EUT
L 182 af 29.6.2013, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/34/oj).
DA
4
DA
c (2025) 3500 - Ingen titel
3042946_0006.png
(17)
Der bør også, hvis det er relevant, tages hensyn til de forbindelser, der eksisterer
mellem virksomhederne via fysiske personer, for at sikre, at fordele, som små
midcapvirksomheder får på grund af de forskellige bestemmelser og foranstaltninger,
der indføres, kun tilfalder de virksomheder, der virkelig har behov herfor. For at
begrænse behandlingen af disse tilfælde til det absolut nødvendige bør undersøgelsen
af disse forbindelser begrænses til det relevante marked eller tilstødende markeder,
under henvisning til Kommissionens meddelelse om afgrænsning af det relevante
marked i forbindelse med Fællesskabets konkurrenceret
14
.
For at undgå tilfældige sondringer mellem de forskellige offentlige foretagender i en
medlemsstat og af hensyn til retssikkerheden er det nødvendigt at bekræfte, at en
virksomhed, hvor 25 % eller derover af kapitalen eller stemmerettighederne
kontrolleres af et offentligt organ, ikke er en lille midcapvirksomhed.
For at lette virksomhedernes administrative byrde og for at sikre en enklere og
hurtigere administrativ behandling af sager, hvor det kræves, at en virksomhed har
status som lille midcapvirksomhed, bør virksomhederne have mulighed for at anvende
tro og love-erklæringer til attestering af visse af den pågældende virksomheds
kendetegn.
Det er nødvendigt i detaljer at fastlægge antal beskæftigede, for at en virksomhed kan
anses for at være en midcapvirksomhed. For at fremme udviklingen af
erhvervsuddannelser er det nødvendigt at se bort fra lærlinge og elever, som har
indgået en lærlingekontrakt eller en erhvervsuddannelseskontrakt, i udregningen af
antal beskæftigede. Heller ikke barselsorlov eller forældreorlov bør medtages i
udregningen af antal beskæftigede.
De forskellige typer virksomheder, uanset om de er uafhængige, partnervirksomheder
eller tilknyttede virksomheder, som defineres efter deres forbindelse med andre
virksomheder, svarer til objektivt forskellige integrationsgrader. Det er derfor
hensigtsmæssigt at anbefale at anvende differentierede fremgangsmåder på hver enkelt
af disse typer virksomheder ved beregningen af de tal, der repræsenterer deres aktivitet
og økonomiske magt.
For at sikre at Kommissionen fører et register over anvendelsen af definitionen af små
midcapvirksomheder, som omhandlet i denne henstilling, eller henvisninger til nævnte
definition, bør medlemsstaterne, EIB og EIF anmodes om at oplyse Kommissionen om
sådanne anvendelser eller henvisninger.
For at Kommissionen kan udarbejde statistikker, der tager hensyn til denne definition,
vil det være nødvendigt at indsamle oplysninger om yderligere kriterier om størrelse
(omsætning, samlet balance). For at undgå flere undersøgelser og begrænse byrden for
virksomhederne bør de nationale statistikmyndigheder gives passende adgang til
relevante administrative kilder i medlemsstaterne —
(18)
(19)
(20)
(21)
(22)
(23)
VEDTAGET DENNE HENSTILLING:
1.
Denne henstilling vedrører den definition af små midcapvirksomheder, der anvendes
i forbindelse med EU-politikker inden for EU og Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde.
EFT C 372 af 9.12.1997, s. 5.
14
DA
5
DA
c (2025) 3500 - Ingen titel
2.
Medlemsstaterne, Den Europæiske Investeringsbank (EIB) og Den Europæiske
Investeringsfond (EIF) opfordres til:
a)
b)
at anvende definitionen fastsat i bilaget i gennemførelsen af deres programmer
rettet mod små midcapvirksomheder
at træffe de nødvendige foranstaltninger med henblik på at anvende den i punkt
2 i bilaget anførte størrelsesklasse, navnlig når der er tale om evaluering af
anvendelsen af Unionens finansielle instrumenter.
3.
De i punkt 2 i bilaget anførte tærskler bør anses for at være maksimalsatser.
Medlemsstaterne, EIB og EIF kan vælge at fastsætte lavere tærskler. Ved
gennemførelsen af visse af deres politikker kan de også vælge udelukkende at
anvende kriteriet om antallet af beskæftigede, uden at dette berører EU-reglerne om
konkurrenceret og statsstøtte.
Statistikker udarbejdet af Kommissionen bør præsenteres med anvendelse af den
definition af små midcapvirksomheder, der er fastsat i bilaget. Med henblik på at
udarbejde sammenlignelige EU-statistikker og samtidig minimere byrden for
respondenterne opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at sikre, at de nationale
statistikmyndigheder har adgang til relevante administrative datakilder.
EU-lovgivning eller EU-programmer, der skal ændres eller vedtages, og hvori
begrebet "lille midcapvirksomhed" indgår, eller hvor der er fokus på virksomheder,
som svarer til specifikationerne omhandlet i bilaget, bør henvise til den definition,
der er fastsat i denne henstilling.
Igangværende EU-programmer, som henviser til små midcapvirksomheder, bør
fortsat gennemføres og bør i en overgangsperiode omfatte virksomheder, som blev
anset for små midcapvirksomheder, da disse programmer blev vedtaget. Retligt
bindende forpligtelser, som Kommissionen har påtaget sig på grundlag af disse
programmer, bør dog ikke blive berørt.
Det anbefales, at enhver ændring af definitionen af små midcapvirksomheder i
programmerne foretages ved at gøre brug af den definition, der fremgår af bilaget.
Kommissionen bør evaluere anvendelsen af definitionen, som fastsat i bilaget, senest
den 31. maj 2030 under hensyntagen til erfaringerne og den økonomiske udvikling i
EU.
I forbindelse med evaluering af definitionen i overensstemmelse med punkt 8 skal
Kommissionen sikre, at denne definition og definitionen af små og mellemstore
virksomheder som fastsat i henstilling 2003/361/EF ikke overlapper hinanden.
Denne henstilling er rettet til medlemsstaterne, EIB og EIF.
Medlemsstaterne, EIB og EIF anmodes om senest den 31. december 2026 at oplyse
Kommissionen om, hvilke foranstaltninger de har truffet for at efterkomme denne
henstilling,
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
DA
6
DA
c (2025) 3500 - Ingen titel
3042946_0008.png
12.
Medlemsstaterne, EIB og EIF anmodes også om uden unødigt ophold at informere
Kommissionen om eventuelle foranstaltninger, de tager, der henviser til, kopierer
ordlyden af eller på anden måde anvender definitionen af små midcapvirksomheder,
som omhandlet i bilaget.
Udfærdiget i Bruxelles, den 21.5.2025.
På Kommissionens vegne
Stéphane SÉJOURNÉ
Ledende næstformand
DA
7
DA