Europaudvalget 2025
KOM (2025) 0234
Offentligt
3017035_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 8.5.2025
COM(2025) 234 final
2025/0110 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Den
Internationale Vinorganisation (OIV)
DA
DA
kom (2025) 0234 - Ingen titel
3017035_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
F
ORSLAGETS GENSTAND
Dette forslag vedrører en afgørelse om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på
Unionens vegne på Den Internationale Vinorganisations (OIV's) generalforsamling den 20.
juni 2025 i forbindelse med den planlagte vedtagelse af OIV-resolutioner, som kan have
retsvirkninger for EU-retten.
2.
2.1.
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
EU's særlige status i OIV
I øjeblikket er 50 stater medlemmer af OIV, hvoraf 20 er EU-medlemsstater. EU er ikke selv
medlem af OIV. Den 20. oktober 2017 tildelte OIV imidlertid Unionen den særlige status, der
er omhandlet i artikel 4 i OIV's forretningsorden, således at Unionen kan deltage i udvalgenes,
underudvalgenes og ekspertgruppernes arbejde og deltage i generalforsamlingens og i
forretningsudvalgets møder.
2.2.
OIV
Den Internationale Vinorganisation (OIV) er en videnskabelig og teknisk mellemstatslig
organisation, der beskæftiger sig med vinproduktion, vin, vinbaserede drikkevarer, spisedruer,
rosiner og andre vinavlsprodukter. OIV har til formål i) at informere om, hvilke
foranstaltninger der bør træffes i vinsektoren for at tilgodese producenternes, forbrugernes og
de øvrige aktørers interesser, ii) at yde bistand til andre internationale organisationer, der
beskæftiger sig med standardisering, og iii) at bidrage til at fremme international
harmonisering af nuværende praksis og standarder.
2.3.
Den retsakt, der skal vedtages af OIV
OIV's næste generalforsamling vil blive afholdt den 20. juni 2025. I den forbindelse og på
grundlag af de drøftelser, der fandt sted på OIV's tekniske møder i marts 2025, kan det
forventes, at følgende resolutioner, som kan have retsvirkninger, sættes på
generalforsamlingens dagsorden til vedtagelse:
Udkast til resolution OENO-MICRO 22-713A og B om en ny metode til tælling af
cellegær i henholdsvis most og vin og gærkulturer
Udkast til resolution OENO-MICRO 23-739 om en standardprotokol for vurdering af
gæringsegenskaberne ved gærstammerne
S. cerevisiae
Udkast til resolution OENO-TECHNO 14-540A og B om særlige ønologiske
fremgangsmåder for henholdsvis dealkoholiseret og delvis dealkoholiseret vin
Udkast til resolution OENO-TECHNO 23-730 om den maksimale acceptable grænse
for sorbinsyrekoncentrationen i vin
Udkast til resolution OENO-TECHNO 23-738 om anvendelse af fumarsyre til
mikrobiologisk
kontrol
i
most
Udkast til resolution OENO-SPECIF 21-691 og OENO-SPECIF 23-728 om en
metode til bestemmelse af isotopforholdet for henholdsvis vinsyre og chitosan.
Det kan forventes, at dagsordenen for OIV's generalforsamlings møde stadig kan blive
ændret, og at yderligere resolutioner, som vil have retsvirkninger for EU-retten, sættes på
dagsordenen. For at sikre at generalforsamlingen kan arbejde effektivt, og at bestemmelserne i
DA
1
DA
kom (2025) 0234 - Ingen titel
3017035_0003.png
traktaterne overholdes, vil Kommissionen supplere eller ændre nærværende forslag i god tid,
således at Rådet kan vedtage den holdning, der skal indtages til disse resolutioner.
3.
D
EN HOLDNING
,
DER SKAL INDTAGES PÅ
U
NIONENS VEGNE
De fleste af de udkast til resolutioner, der sættes til afstemning på OIV's næste
generalforsamling, er blevet drøftet indgående af videnskabelige og tekniske eksperter i
vinsektoren. Resolutionerne bidrager til den internationale harmonisering af vinstandarderne
og opstiller rammer, som sikrer fair konkurrence ved handel med vinavlsprodukter. De bør
derfor støttes.
Udkastet til resolution OENO-TECHNO 14-540A, som har til formål at gøre det tilladt at
tilsætte glycerol (E 422) til dealkoholiseret vin op til en betydelig maksimal
koncentrationsgrænse, bør dog ikke støttes. Den maksimale tilladte grænse er blevet foreslået
på grundlag af utilstrækkelig videnskabelig dokumentation for virkningerne på produktet og
forbrugernes sundhed. Nævnte resolution bør derfor ikke støttes, før Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet har foretaget en korrekt videnskabelig vurdering, herunder en
ajourført eksponeringsvurdering og risikokarakterisering, som tager højde for anvendelsen af
glycerol (E 422) for produktkategorien dealkoholiseret vin.
4.
4.1.
4.1.1.
R
ETSGRUNDLAG
Proceduremæssigt retsgrundlag
Principper
I henhold til artikel 218, stk. 9, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
vedtager Rådet afgørelser om "fastlæggelse af, hvilke holdninger der skal indtages på
Unionens vegne i et organ nedsat ved en aftale, når dette organ skal vedtage retsakter, der har
retsvirkninger, bortset fra retsakter, der supplerer eller ændrer den institutionelle ramme for
aftalen".
Artikel 218, stk. 9, i TEUF finder anvendelse, uanset om Unionen er medlem af organet eller
part i overenskomsten
1
.
Begrebet "retsakter, der har retsvirkninger" omfatter retsakter, der har retsvirkninger i medfør
af de folkeretlige regler, der gælder for det pågældende organ. Det omfatter også
instrumenter, der ikke har bindende virkning i henhold til folkeretten, men som "vil kunne få
afgørende indflydelse på indholdet af de regler, der vedtages af EU-lovgiver"
2
.
4.1.2.
Princippernes anvendelse på det foreliggende tilfælde
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013 og
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/934 har visse resolutioner, der vedtages og
offentliggøres af OIV, retsvirkning for EU-retten, navnlig dem, der vedrører de ønologiske
fremgangsmåder og analysemetoder, der er anbefalet og offentliggjort af OIV. Unionens
holdning til nævnte resolutioner for så vidt angår de områder, der hører under dens
kompetence, bør derfor vedtages af Rådet og udtrykkes på møderne i OIV af de
medlemsstater, der er medlemmer af OIV, idet de handler i fællesskab i Unionens interesse.
1
2
Domstolens dom af 7. oktober 2014, Tyskland mod Rådet, C-399/12, ECLI:EU:C:2014:2258, præmis
64.
Domstolens dom af 7. oktober 2014, Tyskland mod Rådet, C-399/12, ECLI:EU:C:2014:2258, præmis
61-64.
DA
2
DA
kom (2025) 0234 - Ingen titel
Det proceduremæssige retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 218, stk. 9, i
TEUF.
4.2.
4.2.1.
Materielt retsgrundlag
Principper
Det materielle retsgrundlag for en afgørelse i henhold til artikel 218, stk. 9, i TEUF afhænger
hovedsagelig af formålet med og indholdet af den påtænkte retsakt, hvortil der skal indtages
en holdning på Unionens vegne. Hvis den påtænkte retsakt har et dobbelt formål eller består
af to elementer, og det ene af disse formål eller elementer kan bestemmes som det primære,
mens det andet kun er sekundært, skal den afgørelse, der vedtages i henhold til artikel 218,
stk. 9, i TEUF, have et enkelt materielt retsgrundlag, nemlig det, der kræves af det primære
eller fremherskende formål eller element.
4.2.2.
Princippernes anvendelse på det foreliggende tilfælde
Det primære formål med de påtænkte udkast til resolutioner vedrører harmoniseringen af
vinstandarder og således også gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik. Det materielle
retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 43 i TEUF.
4.3.
Konklusion
Retsgrundlaget for den foreslåede afgørelse bør være artikel 43 sammenholdt med artikel 218,
stk. 9, i TEUF.
5.
O
FFENTLIGGØRELSE AF DEN PÅTÆNKTE RETSAKT
Ikke relevant.
DA
3
DA
kom (2025) 0234 - Ingen titel
3017035_0005.png
2025/0110 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Den
Internationale Vinorganisation (OIV)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 43
sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den Internationale Vinorganisation (OIV) vil på sin kommende generalforsamling den
20. juni 2025 behandle og vedtage resolutioner, der vil have retsvirkninger i henhold
til artikel 218, stk. 9, i TEUF.
Unionen er ikke selv medlem af OIV. Den 20. oktober 2017 tildelte OIV imidlertid
Unionen den særlige status, der er omhandlet i artikel 4 i OIV's forretningsorden.
Tyve medlemsstater er medlemmer af OIV. Disse medlemsstater har mulighed for at
foreslå ændringer af udkastene til OIV-resolutioner og vil blive bedt om at vedtage
disse resolutioner på OIV's næste generalforsamling den 20. juni 2025.
Unionens holdning til nævnte resolutioner for så vidt angår de områder, der hører
under dens kompetence, bør derfor vedtages af Rådet og udtrykkes på møderne i OIV
af de medlemsstater, der er medlemmer af OIV, idet de handler i fællesskab i
Unionens interesse.
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013
1
og
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/934
2
vil visse resolutioner, der er
vedtaget og offentliggjort af OIV, have retsvirkninger for EU-retten.
I henhold til artikel 80, stk. 3, litra a), i forordning (EU) nr. 1308/2013 skal
Kommissionen tage hensyn til de ønologiske fremgangsmåder og analysemetoder, der
er anbefalet og offentliggjort af OIV, når den giver tilladelse til ønologiske
fremgangsmåder.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
1
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013 af 17. december 2013 om en fælles
markedsordning for landbrugsprodukter og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 922/72,
(EØF) nr. 234/79, (EF) nr. 1037/2001 og (EF) nr. 1234/2007 (EUT L 347 af 20.12.2013, s. 671, ELI:
http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj).
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/934 af 12. marts 2019 om supplerende regler til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013 for så vidt angår vindyrkningsområder,
hvor alkoholindholdet kan forhøjes, de tilladte ønologiske fremgangsmåder og restriktioner for
produktion og konservering af vinavlsprodukter, minimumsalkoholindholdet for biprodukter og deres
bortskaffelse samt offentliggørelsen af OIV-dossierer (EUT L 149 af 7.6.2019, s. 1, ELI:
http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/934/oj).
DA
4
DA
kom (2025) 0234 - Ingen titel
(7)
I henhold til artikel 80, stk. 5, i forordning (EU) nr. 1308/2013 skal Kommissionen
ved fastsættelsen af analysemetoder til bestemmelse af sammensætningen af
vinavlsprodukter basere sådanne metoder på relevante metoder, der er anbefalet og
offentliggjort af OIV, medmindre de er ineffektive eller uhensigtsmæssige med
henblik på opfyldelsen af de mål, som Unionen forfølger.
I henhold til artikel 90, stk. 2, i forordning (EU) nr. 1308/2013 skal vinavlsprodukter,
der importeres til Unionen, fremstilles efter de ønologiske fremgangsmåder, der er
godkendt af Unionen i medfør af nævnte forordning eller, hvis tilladelsen endnu ikke
er givet, efter de ønologiske fremgangsmåder, der er anbefalet og offentliggjort af
OIV.
Artikel 9, stk. 1, i delegeret forordning (EU) 2019/934 foreskriver, at hvis de ikke er
fastsat af Kommissionen, er det de renheds- og identitetsspecifikationer for stoffer i
forbindelse med ønologiske fremgangsmåder, der er henvist til i del A, tabel 2,
kolonne 4, i bilag I til nævnte forordning, hvori der henvises til OIV's anbefalinger,
der finder anvendelse.
Med udkastet til resolution OENO-MICRO 22-713A og OENO-MICRO 22-713B
foreslås en ny metode til tælling af cellegær i most, vin og gærkulturer. Med udkastet
til resolution OENO-MICRO 23-739 fastlægges retningslinjer for evaluering af
gæringsegenskaberne ved
Saccaromices cerevisiae.
I henhold til artikel 80, stk. 3, litra
a), i forordning (EU) nr. 1308/2013 vil disse resolutioner have retsvirkninger.
Med udkastet til resolution OENO-TECHNO 14-540B fastsættes særlige ønologiske
fremgangsmåder for delvis dealkoholiseret vin. Med udkastet til resolution OENO-
TECHNO
23-730
indføres
en
maksimal
acceptabel
grænse
for
sorbinsyrekoncentrationen i vin. Med udkastet til resolution OENO-TECHNO 23-738
indføres en ny ønologisk fremgangsmåde for anvendelsen af fumarsyre til kontrol af
malolaktisk gæring i most. I henhold til artikel 80, stk. 3, litra a), og artikel 90, stk. 2,
i forordning (EU) nr. 1308/2013 vil disse resolutioner have retsvirkninger.
Udkastet til resolution OENO-SPECIF 21-691 og OENO-SPECIF 23-728 vedrører
metoder til bestemmelse af isotopforholdet for henholdsvis vinsyre og chitosan. I
henhold til artikel 80, stk. 3, litra a), i forordning (EU) nr. 1308/2013 og artikel 9 i
delegeret forordning (EU) 2019/934 vil disse resolutioner have retsvirkninger.
Nævnte udkast til OIV-resolutioner er blevet drøftet indgående af videnskabelige og
tekniske eksperter inden for vinsektoren. De bidrager til den internationale
harmonisering af vinstandarderne og opstiller rammer, som vil sikre fair konkurrence
ved handel med vinavlsprodukter. De bør derfor støttes.
Endnu en resolution, der vil have retsvirkninger for EU-retten, og som blev forelagt
med henblik på vedtagelse på generalforsamlingen, er udkast til resolution OENO-
TECHNO 14-540A, hvorved der fastsættes særlige ønologiske fremgangsmåder for
dealkoholiseret vin, herunder tilsætning af glycerol (E 422) op til en total maksimal
koncentration på 50g/l. Den maksimale tilladte grænse er blevet foreslået på grundlag
af utilstrækkelig videnskabelig dokumentation for virkningerne på produktet og
forbrugernes sundhed. Dette udkast til resolution bør derfor ikke støttes, før der er
foretaget en korrekt vurdering, navnlig af de sikre maksimale grænseværdier for
glycerol (E 422) for produktkategorien dealkoholiseret vin. Desuden bør afsnittet om
"Sweeteners" (sødestoffer) og navnlig definitionen "Addition of sweeteners to de-
alcoholised wine" (tilsætning af sødestoffer til dealkoholiseret vin) fortolkes således,
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
DA
5
DA
kom (2025) 0234 - Ingen titel
at dette er begrænset til de produkter, der er anført under "Prescription" (forskrift). Det
samme gør sig gældende forbindelse med OENO-TECHNO 14-540B.
(15)
For at give den nødvendige fleksibilitet under forhandlingerne forud for OIV's
generalforsamling den 20. juni 2025 bør de medlemsstater, der er medlemmer af OIV,
bemyndiges til at bifalde ændringer af disse udkast til OIV-resolutioner, forudsat at
sådanne ændringer ikke ændrer det materielle indhold —
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne på OIV's generalforsamling, der er
berammet til den 20. juni 2025, er fastlagt i bilaget.
Artikel 2
Den holdning, der er omhandlet i artikel 1, udtrykkes af de EU-medlemsstater, der er medlem
af OIV, og som handler i fællesskab.
Artikel 3
1.
Hvis der er sandsynlighed for, at den i artikel 1 omhandlede holdning bliver påvirket
af nye videnskabelige eller tekniske oplysninger inden eller under møderne i OIV,
anmoder de medlemsstater, der er medlemmer af OIV, om, at afstemningen på OIV's
generalforsamling udskydes, indtil Unionens holdning er fastlagt på grundlag af de
nye oplysninger.
De medlemsstater, der er medlemmer af OIV, og som handler i fællesskab på
Unionens vegne, kan efter samordning, og uden at Rådet træffer yderligere afgørelse
om fastlæggelse af Unionens holdning, bifalde tekniske ændringer til de i bilaget
omhandlede udkast til resolutioner, som ikke ændrer det materielle indhold.
Artikel 4
Denne afgørelse er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
2.
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA