Europaudvalget 2025
KOM (2025) 0253
Offentligt
3028870_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 26.5.2025
COM(2025) 253 final
2025/0126 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne, for så vidt angår
den påtænkte afgørelse, som deltagerne i arrangementet vedrørende offentligt støttede
eksportkreditter skal træffe om bestemmelser om rentesatser
DA
DA
kom (2025) 0253 - Ingen titel
3028870_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
F
ORSLAGETS GENSTAND
Dette forslag vedrører en afgørelse om fastlæggelse af den holdning, som Europa-
Kommissionen skal indtage på Den Europæiske Unions vegne i forbindelse med
arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter ("arrangementet"), for så vidt
angår en påtænkt afgørelse om at ændre arrangementets bestemmelser om rentesatser. Disse
bestemmelser fastsætter de markedsreferencerentesatser ("CIRR"), der finder anvendelse på
offentlig finansieringsstøtte til eksportkreditter.
2.
2.1.
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter
Arrangementet er en gentlemanaftale mellem Unionen, USA, Canada, Japan, Korea, Norge,
Schweiz, Australien, New Zealand og Tyrkiet, som har til formål at fastlægge en ramme for
en ordnet anvendelse af offentligt støttede eksportkreditter. I praksis vil det sige, at der skabes
lige vilkår (hvorved konkurrencen er baseret på de eksporterede varers og tjenesteydelsers
pris og kvalitet og ikke på de finansielle betingelser, der stilles), samtidig med at der ydes en
indsats for at fjerne støtte og handelsfordrejninger i forbindelse med offentligt støttede
eksportkreditter. Arrangementet, der trådte i kraft i april 1978, er af ubegrænset varighed, og
er, selv om OECD's sekretariat yder administrativ bistand hertil, ikke et OECD-dokument
1
.
Arrangementet ajourføres regelmæssigt for at tage hensyn til udviklinger på finansmarkedet
og inden for politikområder, der berører ydelsen af offentligt støttede eksportkreditter i
forskellige sektorer. Arrangementet er blevet gjort juridisk bindende i Unionen
2
ved Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1233/2011. Revisioner af vilkår og betingelser i
arrangementet indarbejdes i EU-retten ved delegerede retsakter i henhold til artikel 2 i denne
forordning.
2.2.
Deltagerne i arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter
Kommissionen repræsenterer Unionen på møderne med deltagerne i arrangementet
("deltagerne") og i deltagernes beslutningsprocedurer. Beslutninger om ændringer af
arrangementet træffes ved konsensus. Unionens holdning vedtages af Rådet og drøftes af
medlemsstaterne i Rådets eksportkreditgruppe
3
.
2.3.
Den retsakt, der skal vedtages af deltagerne i arrangementet vedrørende
offentligt støttede eksportkreditter
CIRR er faste minimumsrentesatser, der kan tilbydes som led i en statsstøttet
eksportfinansieringskontrakt. CIRR fastsættes for hver valuta for deltagerne i arrangementet. I
2021 blev der foretaget en omfattende reform af CIRR-bestemmelserne, der omfattede
operationelle aspekter (f.eks. betingelser som opretholdelse og fastsættelse af rentesatser)
samt strukturelle aspekter (f.eks. basisrentesatser, margener og tillægsgebyrer). Formålet med
CIRR-reformen var at harmonisere deltagernes udlånspraksis og bringe CIRR tættere på
markedsrenten.
1
2
3
Som defineret i OECD-overenskomstens artikel 5.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1233/2011 af 16. november 2011 om anvendelse af
visse retningslinjer for offentligt støttede eksportkreditter og om ophævelse af Rådets
afgørelse 2001/76/EF og 2001/77/EF (EUT L 326 af 8.12.2011, s. 45).
Rådets afgørelse om oprettelse af en arbejdsgruppe til koordinering af politikken med hensyn til
kreditforsikringer, kreditgarantier og finansielle kreditter (EFT 66 af 27.10.1960, s. 1339).
DA
1
DA
kom (2025) 0253 - Ingen titel
Deltagerne blev enige om, at CIRR fortsat skulle bestå af en basisrentesats, der var knyttet til
afkastet af statsobligationer, og en margen. Imidlertid skulle margenen ophøre med at være
fastsat til 100 basispoint (bps) og derimod være mere markedsafspejlende. Den nye margen
skulle beregnes ved hjælp af følgende formel:
CIRR-margen = 0,5 * (tremåneders gennemsnit af det daglige femårige
swapspændsafkast) + 80 basispoint.
Det tremåneders gennemsnit af det daglige femårige swapspænd, der skulle anvendes, skulle
fastsættes ved at beregne det aritmetiske gennemsnit af det daglige femårige swapspænd for
de sidste tre kalendermåneder i de relevante valutaer.
London Interbank Offered Rate (LIBOR) var den rente, mange deltagere brugte som
referencerente til at beregne swapspænd. Efter LIBOR-rentens ophør i slutningen af 2021 blev
deltagerne den 30. december 2022 imidlertid enige om at indføre en midlertidig margen på
100 basispoint for alle valutaer i et år fra gennemførelsen af de nye CIRR-regler (indtil den
14. juli 2024). Den 6. november 2023 blev deltagerne enige om at forlænge den midlertidige
margen med endnu et år, indtil den 14. juli 2025, eller indtil deltagerne kan nå til enighed om
et alternativ. I betragtning af at den midlertidige løsning med 100 bps snart ophører, skal der
nu findes en mere stabil vej frem.
3.
D
EN HOLDNING
,
DER SKAL INDTAGES PÅ
U
NIONENS VEGNE
Med LIBOR-rentens ophør i 2021 måtte den løsning, som deltagerne var blevet enige om for
beregningen af CIRR-margenen for mange valutaer, forkastes, idet det ikke længere var
muligt at anvende LIBOR-renten som referencerente til at beregne swapspænd.
På denne baggrund tilslutter Unionen sig anvendelsen af 100 bps som CIRR-margen for alle
valutaer på en permanent basis som en vej frem efter den 14. juli 2025. Anvendelsen af 100
bps på permanent basis vil forenkle CIRR-systemet og give virksomheder sikkerhed. Det vil
også være en god løsning med hensyn til gennemsigtighed, hvilket swapspændløsningen ofte
manglede, især vedrørende anvendte referencerenter. Hertil kommer, at selv om en
tilbagevenden til 100 bps-tilgangen er mindre markedsafspejlende end den løsning, deltagerne
er blevet enige om, vil andre centrale elementer af reformen bestå, herunder de operationelle
elementer.
Skulle deltagerne ikke blive enige om en permanent løsning for beregningen af CIRR-
margenen, ville Unionen tilslutte sig forlængelsen af den nuværende midlertidige løsning,
nemlig forlængelsen af en midlertidig margen på 100 basispoint for alle valutaer med ét eller
flere år fra og med den 14. juli 2025.
Det henstilles derfor, at Unionens holdning på mødet mellem deltagerne i juni 2025 skal være
at godkende den påtænkte afgørelse fra deltagerne i arrangementet om at vedtage nye
retningslinjer for beregningen af CIRR-margenen.
4.
4.1.
4.1.1.
R
ETSGRUNDLAG
Proceduremæssigt retsgrundlag
Principper
I henhold til artikel 218, stk. 9, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
vedtager Rådet afgørelser om "fastlæggelse af, hvilke holdninger der skal indtages på
Unionens vegne i et organ nedsat ved en aftale, når dette organ skal vedtage retsakter, der har
retsvirkninger, bortset fra retsakter, der supplerer eller ændrer den institutionelle ramme for
aftalen".
DA
2
DA
kom (2025) 0253 - Ingen titel
3028870_0004.png
Begrebet "retsakter, der har retsvirkninger" omfatter retsakter, der har retsvirkninger i medfør
af de folkeretlige regler, der gælder for det pågældende organ. Det omfatter også
instrumenter, der ikke har bindende virkning i henhold til folkeretten, men som "vil kunne få
afgørende indflydelse på indholdet af de regler, der vedtages af EU-lovgiver"
4
.
4.1.2.
Princippernes anvendelse på det foreliggende tilfælde
Den påtænkte retsakt vil kunne få afgørende indflydelse på indholdet af EU-lovgivningen,
nærmere bestemt Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1233/2011 af 16.
november 2011 om anvendelse af visse retningslinjer for offentligt støttede eksportkreditter
og om ophævelse af Rådets afgørelse 2001/76/EF og 2001/77/EF. Det skyldes, at det i artikel
2 i nævnte forordning hedder, at "[K]ommissionen vedtager delegerede retsakter i
overensstemmelse med artikel 3 vedrørende ændring af bilag II som følge af ændringer af
retningslinjerne, hvorom deltagerne i arrangementet er nået til enighed".
Det proceduremæssige retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 218, stk. 9, i
TEUF.
4.2.
4.2.1.
Materielt retsgrundlag
Principper
Det materielle retsgrundlag for en afgørelse i henhold til artikel 218, stk. 9, i TEUF afhænger
hovedsagelig af formålet med og indholdet af den påtænkte retsakt, hvortil der skal indtages
en holdning på Unionens vegne. Hvis den påtænkte retsakt har et dobbelt formål eller består
af to elementer, og det ene af disse formål eller elementer kan bestemmes som det primære,
mens det andet kun er sekundært, skal den afgørelse, der vedtages i henhold til artikel 218,
stk. 9, i TEUF, have et enkelt materielt retsgrundlag, nemlig det, der kræves af det primære
eller fremherskende formål eller element.
4.2.2.
Princippernes anvendelse på det foreliggende tilfælde
Den påtænkte retsakts primære formål og indhold vedrører eksportkreditter, som hører under
den fælles handelspolitik. Det materielle retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor
artikel 207 i TEUF.
4.3.
Konklusion
Retsgrundlaget for den foreslåede afgørelse bør være artikel 207, stk. 4, første afsnit, i TEUF
sammenholdt med artikel 218, stk. 9, i TEUF.
4
Domstolens dom af 7. oktober 2014 i sag C-399/12, Tyskland mod Rådet, ECLI:EU:C:2014:2258,
præmis 61-64.
DA
3
DA
kom (2025) 0253 - Ingen titel
3028870_0005.png
2025/0126 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne, for så vidt angår
den påtænkte afgørelse, som deltagerne i arrangementet vedrørende offentligt støttede
eksportkreditter skal træffe om bestemmelser om rentesatser
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 207,
stk. 4, første afsnit, sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Retningslinjerne i arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter
("arrangementet") er blevet gennemført ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1233/2011 og dermed gjort juridisk bindende i Unionen
5
.
Deltagerne skal træffe afgørelse om en løsning til at ændre bestemmelserne i
arrangementet vedrørende beregningen af CIRR-margenen efter LIBOR-rentens
ophør.
Den påtænkte afgørelse om at ændre bestemmelserne for så vidt angår CIRR bør skabe
større klarhed og harmonisere udlånspraksis og dermed sikre lige vilkår for deltagerne.
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne ved skriftlig procedure på mødet
med deltagerne i arrangementet, bør fastlægges, da den påtænkte afgørelse vil kunne
få afgørende indflydelse på EU-lovgivningen i medfør af artikel 1 i forordning (EU)
nr. 1233/2011 —
(2)
(3)
(4)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i forbindelse med
arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter for så vidt angår revisionen af
arrangementets bestemmelser om rentesatser, navnlig hvad angår beregningen af margenen,
skal være i overensstemmelse med bilaget til denne afgørelse.
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1233/2011 af 16. november 2011 om anvendelse af
visse retningslinjer for offentligt støttede eksportkreditter og om ophævelse af Rådets afgørelse
2001/76/EF og 2001/77/EF (EUT L 326 af 8.12.2011, s. 45) ("forordning (EU) nr. 1233/2011").
DA
4
DA
kom (2025) 0253 - Ingen titel
Artikel 2
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
5
DA