Europaudvalget 2025
KOM (2025) 0254
Offentligt
3028852_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 26.5.2025
COM(2025) 254 final
2025/0127 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Unionens vegne, til den afgørelse,
der skal træffes af deltagerne i arrangementet vedrørende offentligt støttede
eksportkreditter om at indarbejde bestemmelserne fra aftalen om gennemsigtighed
vedrørende ubundne ODA-kreditter i OECD-arrangementet vedrørende offentligt
støttede eksportkreditter
DA
DA
kom (2025) 0254 - Ingen titel
3028852_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
F
ORSLAGETS GENSTAND
Dette forslag vedrører en rådsafgørelse om fastlæggelse af den holdning, som Kommissionen
skal indtage på Den Europæiske Unions vegne i forbindelse med OECD-arrangementet
vedrørende offentligt støttede eksportkreditter ("arrangementet") med henblik på at indarbejde
gennemsigtighedskravene for så vidt angår kreditter fra aftalen om ubunden officiel
udviklingsbistand ("aftalen").
2.
2.1.
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter
Arrangementet er en "gentlemanaftale" mellem Unionen, USA, Canada, Japan, Korea, Norge,
Schweiz, Australien, New Zealand, Tyrkiet og Det Forenede Kongerige, som har til formål at
fastlægge en ramme for en ordnet anvendelse af offentligt støttede eksportkreditter. I praksis
betyder det, at der fastsættes regler med det formål at fjerne subsidier og handelsfordrejninger
i forbindelse med offentligt støttede eksportkreditter. Arrangementet, der trådte i kraft i april
1978, er af ubegrænset varighed, og er, selv om OECD's sekretariat yder administrativ bistand
hertil, ikke et OECD-dokument
1
.
Arrangementet ajourføres regelmæssigt som følge af udviklinger på markedet og inden for
politikområder. Arrangementet er blevet gennemført ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1233/2011 og er dermed gjort juridisk bindende i Unionen
2
. Revisioner af
vilkår og betingelser i arrangementet indarbejdes i EU-retten ved delegerede retsakter i
henhold til nævnte forordnings artikel 2.
2.2.
Deltagerne i arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter
Europa-Kommissionen repræsenterer Unionen på møderne med arrangementets deltagere
samt i deltagernes skriftlige beslutningsprocedurer. Beslutninger om alle ændringer af
arrangementet træffes ved konsensus. Unionens holdning vedtages af Rådet og drøftes af
medlemsstaterne i Rådets arbejdsgruppe om eksportkreditter
3
.
2.3.
Aftalen om gennemsigtighed vedrørende kreditter for så vidt angår ubunden
officiel udviklingsbistand ("ODA")
Aftalen om gennemsigtighed vedrørende ubundne ODA-kreditter blev udfærdiget i 2004 og er
et særskilt uformelt instrument, som deltagerne i arrangementet også er bundet af. Den blev
udfærdiget i 2004 og er gyldig i blot to år, hvilket vil sige, at den skal fornyes regelmæssigt.
Den indeholder gennemsigtighedskrav for at sikre, at ODA, der indberettes som ubunden af
den deltager, der yder bistand, ikke omgår arrangementets discipliner og reelt er fuldt ud
tilgængelig for alle potentielle tilbudsgivere. Den indeholder krav om både forudgående og
efterfølgende indberetning. Der er særskilte indberetningskrav vedrørende bistand, der er
bundet til eksport i henhold til selve arrangementet.
1
2
3
Som defineret i OECD-overenskomstens artikel 5.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1233/2011 af 16. november 2011 om anvendelse af
visse retningslinjer for offentligt støttede eksportkreditter og om ophævelse af Rådets
afgørelse 2001/76/EF og 2001/77/EF (EUT L 326 af 8.12.2011, s. 45).
Rådets afgørelse om oprettelse af en arbejdsgruppe til koordinering af politikken med hensyn til
kreditforsikringer, garantier og finanskreditter (EFT 66 af 27.10.1960, s. 1339).
DA
1
DA
kom (2025) 0254 - Ingen titel
3028852_0003.png
2.4.
Den retsakt, der skal vedtages af deltagerne
Forekomsten af to – til tider overlappende – krav har skabt forvirring blandt
indberetningsmyndigheder og interessenter, hvilket også gælder usikkerheden vedrørende
fremgangsmåden med fornyelse hvert andet år.
En af årsagerne til at fortsætte med den særskilte fremgangsmåde har indtil nu været, at der
ingen efterfølgende indberetningskrav var for arrangementet, mens der var for aftalen. Der
blev dog ved ændringer til arrangementet i 2023 for første gang indført krav om efterfølgende
indberetning. På denne baggrund, og eftersom aftalen altid er blevet fornyet, er det ikke
længere nødvendigt at holde disse to sæt indberetningsdiscipliner adskilt og kræve, at aftalen
bliver fornyet hvert andet år. OECD's sekretariat har derfor foreslået at indarbejde aftalens
krav i arrangementet. Det er i EU's interesse at forenkle administrationen, forbedre
retssikkerheden og have mere læsevenlige OECD-tekster.
3.
D
EN HOLDNING
,
DER SKAL INDTAGES PÅ
U
NIONENS VEGNE
Den Europæiske Union bør støtte en ændring af arrangementet, så indholdet af aftalen om
gennemsigtighed vedrørende ubundne ODA-kreditter bliver indarbejdet i arrangementet.
4.
4.1.
4.1.1.
R
ETSGRUNDLAG
Proceduremæssigt retsgrundlag
Principper
I henhold til artikel 218, stk. 9, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
skal der vedtages afgørelser om "hvilke
holdninger der skal indtages på Unionens vegne i et
organ nedsat ved en aftale, når dette organ skal vedtage retsakter, der har retsvirkninger,
bortset fra retsakter, der supplerer eller ændrer den institutionelle ramme for aftalen".
Begrebet "retsakter,
der har retsvirkninger"
omfatter retsakter, der har retsvirkninger i medfør
af de folkeretlige regler, der gælder for det pågældende organ. Det omfatter også
instrumenter, der ikke har bindende virkning i henhold til folkeretten, men som "vil
kunne få
afgørende indflydelse på indholdet af de regler, der vedtages af EU-lovgiver"
4
.
4.1.2.
Princippernes anvendelse på det foreliggende tilfælde
Den påtænkte retsakt vil kunne få afgørende indflydelse på indholdet af EU-lovgivningen,
nærmere bestemt Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1233/2011 af 16.
november 2011 om anvendelse af visse retningslinjer for offentligt støttede eksportkreditter
og om ophævelse af Rådets afgørelse 2001/76/EF og 2001/77/EF. Det skyldes, at det i nævnte
forordnings artikel 2 hedder, at "Kommissionen
vedtager delegerede retsakter i
overensstemmelse med artikel 3 vedrørende ændring af bilag II som følge af ændringer af
retningslinjerne, hvorom deltagerne i arrangementet er nået til enighed".
Dette omfatter
ændringer af bilagene til arrangementet.
Det proceduremæssige retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 218, stk. 9, i
TEUF.
4
Domstolens dom af 7. oktober 2014 i sag C-399/12, Tyskland mod Rådet, ECLI:EU:C:2014:2258,
præmis 61 til 64.
DA
2
DA
kom (2025) 0254 - Ingen titel
4.2.
4.2.1.
Materielt retsgrundlag
Principper
Det materielle retsgrundlag for en afgørelse i henhold til artikel 218, stk. 9, i TEUF afhænger
hovedsageligt af formålet med og indholdet af den påtænkte retsakt, hvortil der skal indtages
en holdning på Unionens vegne.
4.2.2.
Princippernes anvendelse på det foreliggende tilfælde
Den påtænkte retsakts formål og indhold vedrører eksportkreditter, som hører under den
fælles handelspolitik. Det materielle retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel
207 i TEUF.
4.3.
Konklusion
Retsgrundlaget for den foreslåede afgørelse bør være artikel 207, stk. 4, første afsnit, i TEUF
sammenholdt med artikel 218, stk. 9, i TEUF.
5.
O
FFENTLIGGØRELSE AF DEN PÅTÆNKTE RETSAKT
Da den retsakt, der skal vedtages af deltagerne i arrangementet, vil ændre arrangementet
vedrørende offentligt støttede eksportkreditter, som udgør bilag II til forordning (EU)
nr. 1233/2011, bør den offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende efter godkendelsen.
DA
3
DA
kom (2025) 0254 - Ingen titel
3028852_0005.png
2025/0127 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på Unionens vegne, til den afgørelse,
der skal træffes af deltagerne i arrangementet vedrørende offentligt støttede
eksportkreditter om at indarbejde bestemmelserne fra aftalen om gennemsigtighed
vedrørende ubundne ODA-kreditter i OECD-arrangementet vedrørende offentligt
støttede eksportkreditter
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 207,
stk. 4, første afsnit, sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter ("arrangementet") blev
indgået af Det Europæiske Fællesskab som en "gentlemanaftale", der blev forhandlet
inden for rammerne af OECD i 1978.
Retningslinjerne i arrangementet er blevet gennemført ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 1233/2011 og dermed gjort juridisk bindende i Unionen
5
.
Eftersom aftalen om gennemsigtighed vedrørende ubundne ODA-kreditter er blevet
fornyet hvert andet år siden 2004 uden at blive ændret, er det i Den Europæiske
Unions interesse at forenkle OECD-teksterne og -procedurerne og indarbejde kravene
i det permanente arrangement.
[Navn på organ] skal på [...] samling/møde den [dato] vedtage nævnte ændring til
arrangementet.
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne, bør fastlægges, da den påtænkte
afgørelse truffet af deltagerne i arrangementet vil være bindende for Unionen i medfør
af artikel 2 i forordning (EU) nr. 1233/2011 og vil kunne få afgørende indflydelse på
indholdet af EU-retten —
(2)
(3)
(4)
(5)
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1233/2011 af 16. november 2011 om anvendelse af
visse retningslinjer for offentligt støttede eksportkreditter og om ophævelse af Rådets afgørelse
2001/76/EF og 2001/77/EF (EUT L 326 af 8.12.2011, s. 45) ("forordning (EU) nr. 1233/2011").
DA
4
DA
kom (2025) 0254 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne, skal understøtte deltagernes afgørelse om
at ændre OECD-arrangementet vedrørende offentligt støttede eksportkreditter for at
indarbejde nogle af arrangementets gennemsigtighedskrav om ubundne ODA-kreditter i
overensstemmelse med bilaget til nærværende afgørelse.
Artikel 2
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
5
DA