Europaudvalget 2025
KOM (2025) 0278
Offentligt
3043180_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 5.6.2025
COM(2025) 278 final
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en revision af
transportfællesskabstraktaten
DA
DA
kom (2025) 0278 - Ingen titel
3043180_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Traktaten om oprettelse af et transportfællesskab
1
(transportfællesskabstraktaten) er blevet
godkendt af Unionen
2
og ratificeret af seks partnere på Vestbalkan, nemlig Republikken
Albanien, Bosnien-Hercegovina, Republikken Nordmakedonien, Kosovo
*
, Montenegro og
Republikken Serbien (i det følgende benævnt "de sydøsteuropæiske parter"). Den trådte i kraft
den 1. maj 2019.
Transportfællesskabstraktaten finder anvendelse på vejtransport, jernbanetransport, transport
ad indre vandveje og søtransport og indeholder bestemmelser om en gradvis integration af
transportmarkeder og -net, herunder lufthavnsinfrastruktur, i henhold til den relevante EU-
lovgivning, herunder på områderne tekniske standarder, interoperabilitet, sikkerhed,
trafikstyring, konkurrence, arbejdsmarkedsforhold offentlige udbud og miljø.
Transportfællesskabet har siden 2019 fremmet denne målsætning ved at styrke det regionale
samarbejde og tilbyde målrettet teknisk bistand sideløbende med kapacitetsopbyggende
initiativer. Transportfællesskabet har som følge af denne indsats gjort fremskridt med
tilpasningen af lovgivningen og integrationen af transportmarkederne både blandt de
sydøsteuropæiske parter og mellem dem og EU. Der er dog stadig behov for en yderligere
indsats.
I transportfællesskabstraktatens artikel 42 fastsættes det, at traktaten skal tages op til revision
efter anmodning fra en kontraherende part og under alle omstændigheder fem år efter dens
ikrafttræden.
Den 15. november 2022 godkendte de kontraherende parter i transportfællesskabstraktaten og
Ukraines, Georgiens og Republikken Moldovas transportministre en fælles erklæring om
samarbejde om udvikling af transportsektoren. Dette politiske dokument har skabt grundlaget
for disse landes deltagelse som observatører i transportfællesskabets arbejde. I den fælles
erklæring blev der også givet udtryk for, at de potentielle gensidige fordele ved Ukraines,
Republikken Moldovas og Georgiens eventuelle tiltrædelse af transportfællesskabstraktaten
bør undersøges nærmere.
Ved denne henstilling foreslås det, at Rådet bemyndiger Kommissionen til at indlede
forhandlinger om en revision af transportfællesskabstraktaten.
Det overordnede mål bør være at forhandle med de sydøsteuropæiske parter, Ukraine og
Republikken Moldova om ændring af transportfællesskabstraktaten for at støtte og styrke alle
kontraherende parters lovgivningsmæssige tilpasning til den relevante gældende EU-ret i lyset
af deres respektive europæiske perspektiver.
Dette bør omfatte nye mekanismer til at styrke de bindende forpligtelser i
transportfællesskabstraktaten i form af sanktioner (såsom suspension af stemmerettigheder) i
tilfælde af alvorlige og vedvarende tilsidesættelser af disse forpligtelser. For at styrke
mekanismen for tilpasning til gældende EU-ret bør det tilstræbes at styrke den rolle, som det
1
2
*
EUT L 278 af 27.10.2017, s. 3, ELI:
http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2017/1937/oj.
Rådets afgørelse (EU) 2019/392 af 4. marts 2019 om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af
traktaten om oprettelse af et transportfællesskab (EUT L 71 af 13.3.2019, s. 1, ELI:
http://data.europa.eu/eli/dec/2019/392/oj).
Denne betegnelse indebærer ingen stillingtagen til Kosovos status, og den er i overensstemmelse med
FN's Sikkerhedsråds resolution 1244 (1999) og ICJ's udtalelse om Kosovos uafhængighedserklæring.
DA
1
DA
kom (2025) 0278 - Ingen titel
3043180_0003.png
permanente sekretariat for transportfællesskabet spiller. Desuden bør ændringerne præcisere
transportfællesskabets rolle med hensyn til at støtte udviklingen af den vejledende udbygning
af det transeuropæiske transportnet (TEN-T) til de sydøsteuropæiske parter, navnlig ved at
tage hensyn til den politiske udvikling i den lovgivningsmæssige ramme for TEN-T. Bilag I
til transportfællesskabstraktaten bør ligeledes revideres, navnlig for at tilføje den gældende
EU-ret, der blev vedtaget forud for undertegnelsen af nævnte traktat, og for at tage højde for
den relevante politiske udvikling i transportsektoren eller de tilknyttede områder, der er nævnt
i bilag I. Endelig bør ændringerne tage sigte på at forbedre visse operationelle aspekter af
anvendelsen af transportfællesskabstraktaten og præcisere reglerne om anvendelsen af
Domstolens retspraksis på de områder, der er omfattet af transportfællesskabstraktaten.
Ændringerne bør også muliggøre Ukraines og Republikken Moldovas fuldgyldige
medlemskab af transportfællesskabet. For at sikre, at disse to lande integreres fuldt ud i
transportfællesskabet, bør Kommissionen desuden føre forhandlinger om bilag, der indeholder
overgangsordninger som omhandlet i transportfællesskabstraktatens artikel 40, som skal
gælde for begge disse lande ved deres tiltrædelse. Desuden bør Kommissionen være i stand til
at adressere potentielle krav fra Ukraine og Republikken Moldova med hensyn til indholdet i
transportfællesskabstraktaten.
I lyset af Georgiens demokratiske tilbageskridt, herunder vedtagelsen af loven om
gennemsigtighed i udenlandsk indflydelse, som bringer Georgiens vej mod EU i fare og de
facto har resulteret i, at tiltrædelsesprocessen er sat i bero, bør beslutningen om at tage
konkrete skridt hen imod Georgiens fuldgyldige medlemskab af transportfællesskabet
udskydes. Denne udskydelse er i overensstemmelse med drøftelserne på Det Europæiske Råds
møde den 27. juni 2024
3
, den 17. oktober 2024
4
og den 19. december 2024
5
og afspejler
konklusionerne i Kommissionens udvidelsesrapport.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
Formålet med denne henstilling er i overensstemmelse med og supplerer EU's bredere indsats
for at støtte reformer i transportsektoren i de sydøsteuropæiske parter, Ukraine og
Republikken Moldova som led i deres overordnede tiltrædelsesproces. Siden
transportfællesskabstraktatens ikrafttræden har Det Europæiske Råd ved flere lejligheder
bekræftet, at de sydøsteuropæiske parters fremtid er fast forankret i EU. I marts 2020
godkendte medlemmerne af Det Europæiske Råd Rådets (almindelige anliggender) afgørelse
6
om at indlede tiltrædelsesforhandlinger med Republikken Nordmakedonien og Republikken
Albanien. I marts 2024 besluttede Det Europæiske Råd
7
at indlede tiltrædelsesforhandlinger
med Bosnien-Hercegovina. I december 2022 indgav Kosovo sin ansøgning om EU-
medlemskab.
Det Europæiske Råd besluttede på mødet den 14.-15. december 2023 at indlede
tiltrædelsesforhandlinger
med
Ukraine
og
Republikken
Moldova
8
.
Tiltrædelsesforhandlingerne for de to lande blev formelt indledt på to regeringskonferencer i
Luxembourg den 25. juni 2024.
3
4
5
6
7
8
https://www.consilium.europa.eu/media/5utawddj/euco-conclusions-27062024-da.pdf.
https://www.consilium.europa.eu/media/0uneskxt/20241017-euco-conclusions-da.pdf.
https://www.consilium.europa.eu/media/muefnk4u/euco-conclusions-19122024-da.pdf
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-7002-2020-INIT/da/pdf.
https://www.consilium.europa.eu/media/70887/euco-conclusions-2122032024-da.pdf.
https://www.consilium.europa.eu/media/68978/europeancouncilconclusions-14-15-12-2023-da.pdf.
DA
2
DA
kom (2025) 0278 - Ingen titel
3043180_0004.png
Desuden er målet om yderligere at støtte integrationen af transportnet i overensstemmelse
med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1679
9
. Nævnte forordning
indeholder bl.a. bestemmelser om særlige europæiske transportkorridorer, der har til formål
yderligere at styrke konnektiviteten mellem medlemsstaterne og de sydøsteuropæiske parter,
Ukraine og Republikken Moldova.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Henstillingen er i overensstemmelse med EU-politik på andre områder, navnlig med hensyn
til udvidelse og naboskabspolitik. Den 8. november 2023 vedtog Kommissionen den nye
vækstplan for Vestbalkan
10
med det formål at give regionen nogle af fordelene ved EU-
medlemskab forud for tiltrædelsen, fremme den økonomiske vækst og fremskynde den hårdt
tiltrængte socioøkonomiske konvergens. Målet er at sætte partnerne i stand til at sætte skub i
reformprocessen og fremme investeringerne for at fremskynde udvidelsesprocessen og
væksten i deres økonomier betragteligt.
Den 15. april 2024 godkendte Kommissionen desuden planen for Ukraine
11
, der har til formål
at bistå Ukraine med genopretning, genopbygning og modernisering og navnlig støtte landets
reformbestræbelser på dets vej mod EU-medlemskab. Endelig vedtog Kommissionen den 10.
oktober 2024 en meddelelse om vækstplanen for Moldova
12
, der har til formål at sætte skub i
Moldovas økonomi og bringe landet tættere på EU-medlemskab ved at fremskynde reformer
og yde finansiel bistand.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Formålet med transportfællesskabstraktaten er at skabe et transportfællesskab inden for
vejtransport, jernbanetransport, transport ad indre vandveje og søtransport samt at udvikle
transportnettet mellem Den Europæiske Union og de sydøsteuropæiske parter. I henhold til
artikel 91 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) skal foranstaltninger
vedrørende jernbanetransport, vejtransport og transport ad indre vandveje inden for rammerne
af den fælles transportpolitik fastsættes efter den almindelige lovgivningsprocedure. I henhold
til 100, stk. 2, kan der også fastsættes passende bestemmelser vedrørende søfart efter den
almindelige lovgivningsprocedure. Det materielle retsgrundlag for den påtænkte afgørelse om
bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en aftale og udstedelse af forhandlingsdirektiver
er derfor artikel 91 og artikel 100, stk. 2, i TEUF.
I artikel 218 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) fastsættes
proceduren for forhandling og indgåelse af aftaler mellem EU og tredjelande eller
internationale organisationer. Det fastsættes nærmere bestemt i nævnte artikels stk. 3, at
Kommissionen "forelægger henstillinger for Rådet, som vedtager en afgørelse om
bemyndigelse til at indlede forhandlinger og, afhængigt af emnet for den påtænkte aftale, om
udpegelse af Unionens forhandler eller chefen for Unionens forhandlingsdelegation".
9
10
11
12
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1679 af 13. juni 2024 om Unionens retningslinjer
for udvikling af det transeuropæiske transportnet, ændring af forordning (EU) 2021/1153 og (EU) nr.
913/2010 og ophævelse af forordning (EU) nr. 1315/2013 (EUT L, 2024/1679, 28.6.2024, ELI:
http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1679/oj).
https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/enlargement-policy/new-growth-plan-western-
balkans_en.
https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/proposal-council-implementing-decision-approval-
assessment-ukraine-plan_en.
https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/growth-plan-moldova-commission-proposal_en.
DA
3
DA
kom (2025) 0278 - Ingen titel
3043180_0005.png
Desuden giver artikel 218, stk. 4, Rådet mulighed for "give forhandleren direktiver og udpege
et særligt udvalg, som der skal føres samråd med under forhandlingerne". Det
proceduremæssige retsgrundlag for den påtænkte afgørelse om bemyndigelse til at indlede
forhandlinger om en aftale og udstedelse af forhandlingsdirektiver er derfor artikel 218, stk. 3
og 4, i TEUF.
Unionens kompetence
I artikel 216, stk. 1, i TEUF hedder det:
"Unionen kan indgå en aftale med et eller flere tredjelande eller en eller flere internationale
organisationer, når der i traktaterne er fastsat bestemmelser herom, eller når indgåelsen af en
aftale enten er nødvendig for i forbindelse med Unionens politikker at nå et af de mål, der er
fastlagt i traktaterne, eller er foreskrevet i en juridisk bindende EU-retsakt eller kan berøre
fælles regler eller ændre deres rækkevidde."
Transportfællesskabstraktaten er indgået af Unionen i medfør af Rådets afgørelse (EU)
2019/392
13
. Da transportfællesskabstraktaten er en aftale mellem EU og de sydøsteuropæiske
parter, bør en ændring af aftalen forhandles på EU-plan.
Transportfællesskabet er baseret på en gradvis integration af de sydøsteuropæiske parters
transportmarkeder i EU's transportmarked i henhold til den relevante gældende EU-ret,
herunder på områderne tekniske standarder, interoperabilitet, sikkerhed, trafikstyring,
arbejdsmarkedsforhold, offentlige udbud og miljø, for alle transportformer bortset fra
lufttransport.
Dette
forslag
vedrører
indledning
af
forhandlinger
om
ændring
af
transportfællesskabstraktaten med henblik på at: i) støtte og styrke de sydøsteuropæiske
parters lovgivningsmæssige tilpasning, ii) styrke den rolle, som det permanente sekretariat for
transportfællesskabet spiller, iii) revidere bilag I til transportfællesskabstraktaten, navnlig for
at tilføje den gældende EU-ret, der blev vedtaget forud for undertegnelsen af nævnte traktat,
og for at tage højde for den relevante politiske udvikling i transportsektoren eller de
tilknyttede områder, der er nævnt i bilaget, iv) forbedre visse operationelle aspekter, v)
præcisere reglerne om fortolkning af transportfællesskabstraktaten i lyset af Domstolens
retspraksis, jf. artikel 19 i transportfællesskabstraktaten, således at de også omfatter
retspraksis, der er fastlagt efter datoen for undertegnelsen af transportfællesskabstraktaten, og
vi) muliggøre Ukraines og Republikken Moldovas fuldgyldige medlemskab af
transportfællesskabet, herunder ved at forhandle om bilag, der indeholder overgangsordninger
for hvert af disse lande. Forslaget berører derfor ikke aftalens materielle anvendelsesområde,
det er i overensstemmelse med de politiske mål, der forfølges med den, og det ændrer ikke
EU's kompetence i forbindelse hermed.
EU har derfor enekompetence til at indgå en international aftale om ændring af
transportfællesskabstraktaten og bilagene om overgangsordninger, der skal finde anvendelse
ved Ukraines og Republikken Moldovas eventuelle tiltrædelse.
13
Rådets afgørelse (EU) 2019/392 af 4. marts 2019 om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af
traktaten om oprettelse af et transportfællesskab (EUT L 71 af 13.3.2019, s. 1, ELI:
http://data.europa.eu/eli/dec/2019/392/oj).
DA
4
DA
kom (2025) 0278 - Ingen titel
Proportionalitetsprincippet
De ændringer, der skal føres forhandlinger om, ændrer ikke transportfællesskabstraktatens
materielle anvendelsesområde og er begrænset til de foranstaltninger, der er nødvendige for at
sikre en mere effektiv gennemførelse heraf og for at muliggøre Ukraines og Republikken
Moldovas fuldgyldige medlemskab.
Den påtænkte aftale er det mest effektive instrument til at forbedre transportforbindelserne
mellem EU, de sydøsteuropæiske parter, Ukraine og Republikken Moldova. Henstillingen går
ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå de tilstræbte mål, i overensstemmelse med
artikel 5, stk. 4, i traktaten om Den Europæiske Union.
Valg af instrument
En henstilling fra Kommissionen med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse til at
indlede forhandlinger er i overensstemmelse med artikel 218, stk. 3, i TEUF, hvori det
fastsættes, at Kommissionen forelægger henstillinger for Rådet, som vedtager en afgørelse om
bemyndigelse til at indlede forhandlinger.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSENTER OG KONSEKVENSANALYSER
Efterfølgende evalueringer/kvalitetskontrol af gældende lovgivning
Efter anmodning fra Kommissionen nedsatte det permanente sekretariat i januar 2024 en
uformel arbejdsgruppe til at foretage en foreløbig vurdering af den nuværende gennemførelse
af transportfællesskabstraktaten og udpege potentielle områder, hvor der kan foretages
væsentlige og operationelle forbedringer som led i revisionen af transportfællesskabstraktaten.
Den uformelle arbejdsgruppe, der blev ledet af det permanente sekretariat, bestod af
repræsentanter for Kommissionen, medlemsstaterne og de sydøsteuropæiske parter samt
repræsentanter for de observerende deltagere. Den fik til opgave at identificere:
potentielle væsentlige ændringer, der sandsynligvis vil kunne yde et positivt bidrag
til transportfællesskabstraktatens mål om en tættere integration af de
sydøsteuropæiske parters transportmarked i henhold til den relevante gældende EU-
ret
det potentielle behov for at forbedre støtten til overvågning af den vejledende
udvikling af de transeuropæiske transportnet (TEN-T) i regionen
nye arbejdsområder/opgaver med henblik på håndtering af udviklingen i EU's
forbindelser med de sydøsteuropæiske parter
potentielle
operationelle
ændringer,
der
forventes
transportfællesskabstraktatens funktion og gennemførelse.
at
forbedre
Overvejelserne er afsluttet, og det permanente sekretariat har udarbejdet en endelig rapport,
der indeholder et resumé af arbejdet og de vigtigste konklusioner heraf, og som fremhæver de
vigtigste områder, der kan tages op under revisionsprocessen.
Som led i drøftelserne i den uformelle arbejdsgruppe har Kosovo anmodet om at få ændret
den måde, hvorpå landet i øjeblikket benævnes i transportfællesskabstraktaten, nemlig
DA
5
DA
kom (2025) 0278 - Ingen titel
3043180_0007.png
"Kosovo*", til "Republikken Kosovo". Kosovo ønsker også at ændre den måde, hvorpå
landets grænser er afbildet i de vejledende TEN-T-kort i bilag I til
transportfællesskabstraktaten. Republikken Nordmakedonien har påpeget behovet for at tage
de bilaterale protokoller, der er knyttet til transportfællesskabstraktaten, op til fornyet
overvejelse og tilpasse dem til indlandsparternes særlige situation, navnlig for så vidt angår
bestemmelserne om søtransport. Montenegro har gjort opmærksom på, at visse forordninger,
der er opført i bilag I til transportfællesskabstraktaten, vil skulle ajourføres.
Høringer af interessenter
I løbet af 2023 afholdt Kommissionens tjenestegrene en række bilaterale drøftelser med de
sydøsteuropæiske parter om en tættere inddragelse af de observerende deltagere fra Ukraine
og Republikken Moldova i transportfællesskabets arbejde
14
.
Uden at dette berører formaliseringen af deres respektive regeringers holdninger, er der
generelt stærk støtte til initiativet om at integrere Ukraine og Republikken Moldova tættere i
transportfællesskabets arbejde med henblik på fuldgyldigt medlemskab, dog med et betydeligt
forbehold vedrørende de bilaterale forbindelser mellem en bestemt partner på Vestbalkan
(Kosovo) og de observerende deltagere.
Albanien har ikke givet udtryk for særlige bekymringer med hensyn til en tættere inddragelse
af de observerende deltagere i transportfællesskabets arbejde og har erklæret, at det støtter
udvidelsen af transportfællesskabet til at omfatte Ukraine og Republikken Moldova.
Bosnien-Hercegovina har udtrykt sin støtte til udvidelsen af transportfællesskabet til at
omfatte Ukraine og Republikken Moldova.
Kosovo har understreget, at det ikke har større bekymringer med hensyn til at give de
observerende deltagere fuldgyldigt medlemskab af transportfællesskabet, men har samtidig
givet udtryk for visse betænkeligheder, herunder at Ukraine og Republikken Moldova ikke
har anerkendt Kosovos uafhængighedserklæring.
Montenegro har ikke givet udtryk for bekymringer med hensyn til en tættere inddragelse af de
observerende deltagere i transportfællesskabets arbejde og har erklæret, at det støtter de
observerende deltageres tiltrædelse af transportfællesskabet som fuldgyldige medlemmer.
Nordmakedonien har ikke givet udtryk for bekymringer med hensyn til en tættere inddragelse
af de observerende deltagere i transportfællesskabets arbejde og har erklæret, at det støtter
Ukraines og Republikken Moldovas tiltrædelse af transportfællesskabet.
Serbien har ikke givet udtryk for bekymringer med hensyn til en tættere inddragelse af
Ukraine og Republikken Moldova i transportfællesskabets arbejde. Landet har imidlertid også
gjort opmærksom på, at den serbiske regering i øjeblikket ikke har nogen officiel holdning til
de observerende deltageres fuldgyldige medlemskab af transportfællesskabet. En sådan
holdning vil blive fastlagt efter en mere formel tilgang fra EU's side vedrørende Ukraines og
Republikken Moldovas eventuelle tiltrædelse af transportfællesskabet.
I forbindelse med bilaterale udvekslinger i 2023 forelagde Kommissionens tjenestegrene
Ukraine og Republikken Moldova de sydøsteuropæiske parters foreløbige holdninger til
udsigten til fuldgyldigt medlemskab for de observerende deltagere. Kommissionens
14
Disse bilaterale drøftelser vedrørte også en eventuel tættere inddragelse af Georgien, der på nuværende
tidspunkt er observerende deltager i transportfællesskabet.
DA
6
DA
kom (2025) 0278 - Ingen titel
tjenestegrene nævnte også de mulige finansielle konsekvenser (dvs. bidrag til
transportfællesskabets budget). I disse udvekslinger gav Ukraine og Republikken Moldova
udtryk for deres stærke interesse i at tilslutte sig transportfællesskabet som fuldgyldige
medlemmer.
Desuden offentliggjorde Kommissionen en indkaldelse af feedback, der fandt sted fra den 6.
november til den 4. december 2024. Kommissionen modtog et anonymt bidrag til
indkaldelsen af feedback, hvori der blev givet udtryk for generel støtte til initiativet om en
yderligere integration af transportnettet i naboskabsområdet, men hvori det blev understreget,
at der kun bør tilstræbes et tættere samarbejde med de partnere, der allerede arbejder tæt
sammen med europæiske partnere.
Konsekvensanalyse
Henstillingen forpligter ikke Kommissionen til at indtage nogen specifik holdning på
nuværende tidspunkt, da den blot indeholder en henstilling med henblik på bemyndigelse til at
indlede forhandlinger med de sydøsteuropæiske parter, Ukraine og Republikken Moldova.
Disse forhandlinger vedrører målrettede ændringer af teknisk karakter af en allerede
eksisterende international aftale og dens udvidelse til også at omfatte Ukraine og Republikken
Moldova. Resultatet af revisionsprocessen vil blive fastlagt på grundlag af de internationale
forhandlinger med tredjelandene. Ukraines og Republikken Moldovas foreslåede tiltrædelse
af transportfællesskabstraktaten er baseret på et klart politisk signal fra Det Europæiske Råd,
som har givet disse lande status som EU-kandidatlande og formelt indledt
tiltrædelsesforhandlinger
med
dem.
Desuden
kræves
det
i
artikel 42
i
transportfællesskabstraktaten, at aftalen tages op til revision fem år efter dens ikrafttræden.
Kommissionen skal vedtage en henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse
til at indlede forhandlinger med henblik herpå. Der er derfor ikke behov for en formel
konsekvensanalyse.
Målrettet regulering og forenkling
Ikke relevant.
Grundlæggende rettigheder
Dette initiativ er i fuld overensstemmelse med Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Selv om indvirkningen på EU-budgettet er begrænset, kan der blive tale om forhøjelse på op
til 34 % (0,8 mio. EUR) af EU's årlige bidrag til transportfællesskabet, afhængigt af resultatet
af forhandlingerne om beregningen af de regionale partneres respektive bidrag, samt en
engangsinitialinvestering på 0,2 mio. EUR.
I
overensstemmelse
med
transportfællesskabstraktatens
artikel 35
dækker
transportfællesskabets budget kun de driftsudgifter, der er nødvendige for, at dets organer kan
fungere.
Indvirkningen på den flerårige finansielle ramme med hensyn til budgetbehov og
menneskelige ressourcer er nærmere beskrevet i den finansieringsoversigt, der er vedlagt som
bilag til forslaget.
DA
7
DA
kom (2025) 0278 - Ingen titel
5.
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
Forhandlingerne forventes at blive indledt i begyndelsen af 2025.
Nærmere redegørelse for de enkelte bestemmelser i henstillingen
Artikel 1 indeholder bemyndigelse til at føre forhandlinger på Unionens vegne om en
international aftale om revision af traktaten om oprettelse af et transportfællesskab.
Artikel 2 fastsætter, at forhandlingerne føres på grundlag af Rådets forhandlingsdirektiver, der
er vedlagt i bilaget til afgørelsen.
Artikel 3 fastsætter, at forhandlingerne føres i samråd med et særligt udvalg.
Artikel 4 fastsætter, at afgørelsen er rettet til Kommissionen.
Valget af forhandler
Da forhandlingerne udelukkende henhører under området for den fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik, skal Kommissionen udpeges som forhandler i henhold til artikel 218, stk. 3,
i
TEUF.
DA
8
DA
kom (2025) 0278 - Ingen titel
3043180_0010.png
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en revision af
transportfællesskabstraktaten
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 91 og
artikel 100, stk. 2, i TEUF sammenholdt med artikel 218, stk. 3 og 4,
under henvisning til henstilling fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Unionen har undertegnet transportfællesskabstraktaten i henhold til Rådets afgørelse
(EU) 2017/1937
15
. Den blev godkendt på Unionens vegne den 4. marts 2019 ved
Rådets afgørelse (EU) 2019/392
16
. Den trådte i kraft den 1. maj 2019.
Transportfællesskabstraktaten fremmer udviklingen af transportnettet mellem Unionen
og Republikken Albanien, Bosnien-Hercegovina, Republikken Nordmakedonien,
Kosovo
*
, Montenegro og Republikken Serbien (i det følgende benævnt "de
sydøsteuropæiske parter") inden for vejtransport, jernbanetransport, transport ad indre
vandveje og søtransport og er baseret på den gradvise integration af de
sydøsteuropæiske parters transportmarkeder i Unionens transportmarked i henhold til
de relevante bestemmelser i gældende EU-ret.
I transportfællesskabstraktatens artikel 42 fastsættes det, at traktaten skal tages op til
revision efter anmodning fra en kontraherende part og under alle omstændigheder fem
år efter dens ikrafttræden.
I januar 2024 blev der nedsat en arbejdsgruppe, der skulle afholde sonderende
drøftelser om revisionen af transportfællesskabstraktaten. Arbejdsgruppen bestod af
repræsentanter for Kommissionen, medlemsstaterne, de sydøsteuropæiske parter og de
nuværende observerende deltagere. Gruppen har afsluttet sine drøftelser om behovet
for at ajourføre transportfællesskabstraktaten.
Der er gjort betydelige fremskridt med hensyn til et tættere samarbejde mellem
transportfællesskabet og de observerende deltagere fra Ukraine og Republikken
Moldova.
Unionen bør deltage i forhandlingerne om ændring af transportfællesskabstraktaten —
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
15
16
*
Rådets afgørelse (EU) 2017/1937 af 11. juli 2017 om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne
og midlertidig anvendelse af traktaten om oprettelse af et transportfællesskab (EUT L 278 af
27.10.2017, s. 1).
Rådets afgørelse (EU) 2019/392 af 4. marts 2019 om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af
traktaten om oprettelse af et transportfællesskab (EUT L 71 af 13.3.2019, s. 1).
Denne betegnelse indebærer ingen stillingtagen til Kosovos status, og den er i overensstemmelse med
FN's Sikkerhedsråds resolution 1244 (1999) og ICJ's udtalelse om Kosovos uafhængighedserklæring.
DA
9
DA
kom (2025) 0278 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Kommissionen bemyndiges herved til at føre forhandlinger på Unionens vegne om en
international aftale om revision af traktaten om oprettelse af et transportfællesskab.
Artikel 2
Forhandlingsdirektiverne er fastsat i bilaget.
Artikel 3
Forhandlingerne føres i samråd med [navnet på det særlige udvalg indsættes af Rådet].
Artikel 4
Denne afgørelse er rettet til Kommissionen.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
[…]
Formand
DA
10
DA