Europaudvalget 2025
KOM (2025) 0307
Offentligt
3040547_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 13.6.2025
COM(2025) 307 final
2025/0161 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i
Associeringsrådet, der er oprettet ved Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en
associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side
og Kongeriget Marokko på den anden side, for så vidt angår ændring af aftalens
protokol 4 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og om metoder
for administrativt samarbejde
DA
DA
kom (2025) 0307 - Ingen titel
3040547_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
F
ORSLAGETS GENSTAND
Dette forslag vedrører afgørelsen om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på
Unionens vegne i Associeringsrådet for Euro-Middelhavsaftalen mellem EU og Marokko i
forbindelse med den planlagte vedtagelse af en afgørelse om ændring af protokol 4 til nævnte
aftale.
2.
2.1.
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Kongeriget Marokko
på den anden side
Formålet med Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Kongeriget Marokko på
den anden side
1
("aftalen") er at fastsætte betingelserne for en gradvis liberalisering af
udvekslingen af varer, tjenesteydelser og kapital. Aftalen trådte i kraft den 1. marts 2000.
2.2.
Associeringsrådet
Associeringsrådet, som er oprettet i henhold til bestemmelserne i aftalens artikel 78, kan
træffe afgørelse om at ændre bestemmelserne i protokol 4 om definitionen af begrebet
"produkter med oprindelsesstatus" og om metoderne for administrativt samarbejde (artikel 39
i protokol nr. 4). Associeringsrådet udfærdiger sine afgørelser og fremsætter sine henstillinger
efter fælles overenskomst mellem de to parter.
2.3.
Associeringsrådets påtænkte retsakt
Associeringsrådet vil på sit næste møde eller ved brevveksling vedtage en afgørelse om
ændring af bestemmelserne i protokol nr. 4 om definitionen af begrebet "produkter med
oprindelsesstatus" og om metoderne for administrativt samarbejde ("den påtænkte retsakt").
Den påtænkte retsakt bliver bindende for parterne i overensstemmelse med aftalens artikel 80,
stk. 2.
3.
D
EN HOLDNING
,
DER SKAL INDTAGES PÅ
U
NIONENS VEGNE
Generel baggrund
I den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse
("konventionen")
2
fastsættes der bestemmelser om oprindelsen for de varer, der handles med
inden for rammerne af de relevante aftaler, som er indgået mellem de kontraherende parter.
EU og Marokko undertegnede konventionen henholdsvis den 15. juni 2011 og den 18. april
2012.
Den Europæiske Union og Marokko deponerede deres godkendelsesinstrument hos
depositaren for denne konvention henholdsvis den 26. marts 2012 og den 6. maj 2019. I
henhold til konventionens artikel 10, stk. 3, trådte den således i kraft for EU og Marokko
henholdsvis den 1. maj 2012 og den 1. januar 2019.
I konventionens artikel 6 fastsættes det, at hver kontraherende part træffer hensigtsmæssige
foranstaltninger for at sikre, at konventionen anvendes effektivt. Derfor bør
1
2
EFT L 70 af 18.3.2000, s. 1.
EUT L 54 af 26.2.2013, s. 3.
DA
1
DA
kom (2025) 0307 - Ingen titel
3040547_0003.png
Associeringsrådet, som er oprettet i henhold til associeringsaftalen mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Kongeriget Marokko på den anden
side, vedtage en afgørelse om at indføre konventionens bestemmelser i protokol 4 om
definitionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og om metoderne for
administrativt samarbejde. Dette gøres ved at indsætte en henvisning til konventionen i den
ændrede protokol, som automatisk vil gøre konventionen gældende for de to parters bilaterale
forbindelser.
Derudover har processen med at ændre konventionen medført et sæt nye moderniserede og
mere fleksible oprindelsesregler. Konventionen blev ændret ved afgørelse nr. 1/2023 truffet af
Det Blandede Udvalg under den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for
præferenceoprindelse af 7. december 2023 og ved afgørelse nr. 1/2024 og nr. 2/2024 af 12.
december 2024.
Unionen og Kongeriget Marokko er blevet enige om at anvende et sæt alternative
oprindelsesregler baseret på dem i den ændrede konvention
3
, som kan anvendes bilateralt
frem til den 31. december 2027 som oprindelsesregler til erstatning for dem, der er fastsat i
konventionen.
På en anmodning fra Marokko vedrørende eksport fra Unionen til Marokko er EU enig i, at
begrænsede mængder vegetabilske olier og tobaksvarer kan være omfattet af
præferencebehandling på særlige betingelser i fem år regnet fra datoen for anvendelsen af
Associeringsrådets afgørelse.
Generel anvendelse af overgangsoprindelsesreglerne
Planen er, at EU og Marokko bilateralt skal anvende disse alternative oprindelsesregler
midlertidigt frem til den 31. december 2027. De er tænkt som et alternativ til konventionens
regler, idet disse ikke berører principperne i de relevante aftaler eller nogen anden dertil
knyttet bilateral aftale mellem dens kontraherende parter. Reglerne vil således ikke være
obligatoriske, men vil kunne anvendes valgfrit af de økonomiske operatører, der ønsker at
anvende præferencebestemmelser i stedet for på konventionens regler. De har ikke til formål
at ændre konventionen, som fortsat vil gælde for de kontraherende parter, og de vil ikke
ændre de kontraherende parters rettigheder og pligter i henhold til konventionen.
Den holdning, der skal indtages af Den Europæiske Union i Associeringsrådet, bør fastlægges
af Rådet.
De foreslåede ændringer, for så vidt som de vedrører den nuværende konvention, er af teknisk
karakter og berører ikke selve virkningen af den gældende protokols oprindelsesregler. Der er
derfor ikke behov for en ny konsekvensanalyse.
3.1.
Nærmere beskrivelse af de alternative oprindelsesregler
De foreslåede ændringer vedrørende indførelsen af et alternativt sæt oprindelsesregler skaber
øget fleksibilitet og indeholder visse moderniseringselementer, som allerede anvendes af
Unionen i andre bilaterale aftaler (den samlede økonomi- og handelsaftale med Canada,
frihandelsaftalen med Vietnam, den økonomiske partnerskabsaftale med Japan og den
økonomiske partnerskabsaftale med Southern Africa Development Community) eller
præferenceordninger (den generelle toldpræferenceordning). Det drejer sig navnlig om
følgende ændringer:
a)
3
Produkter, der er fuldt ud fremstillet – betingelser vedrørende "skibe":
Afgørelse nr. 1/2023 truffet af Det Blandede Udvalg under den regionale konvention om pan-Euro-
Middelhavsregler for præferenceoprindelse af 7. december 2023 om ændring af den regionale
konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse (EUT L, 2024/390, 19.2.2024).
DA
2
DA
kom (2025) 0307 - Ingen titel
Betingelserne vedrørende "skibe" i de alternative regler er enklere og giver større fleksibilitet.
Sammenlignet med de nuværende regler (artikel 5) er nogle af betingelserne blevet slettet
(f.eks. særlige krav vedrørende besætningen), mens andre er blevet lempet (ejerskab).
b)
Tilstrækkelig bearbejdning eller forarbejdning – gennemsnitligt grundlag
De foreslåede alternative regler (artikel 4) giver eksportøren mulighed for at anmode
toldmyndighederne om tilladelse til at beregne prisen ab fabrik og værdien af materialer uden
oprindelsesstatus på et gennemsnitligt grundlag for at tage hensyn til udsving i omkostninger
og valutakurser. Det bør medføre større forudsigelighed for eksportørerne.
c)
Tolerancer
Den nuværende tolerance (artikel 6) er sat til 10 % af det færdige produkts pris ab fabrik.
Med de foreslåede regler (artikel 5) fastsættes en tolerance for landbrugsprodukter på 15 % af
produktets nettovægt og for industriprodukter på 15 % af produktets værdi ab fabrik.
En tolerance baseret på vægt udgør et mere objektivt kriterium, mens grænsen på 15 % bør
garantere tilstrækkelig fleksibilitet. Det sikrer samtidig, at de internationale prisudsving på
råvarer ikke påvirker landbrugsprodukternes oprindelse.
d)
Kumulering
De foreslåede regler (artikel 7) bibeholder diagonal kumulation for alle produkter på
betingelse af, at det samme sæt alternative oprindelsesregler godtages af de partnere, der er
involveret i kumulationen. Derudover indføres der generaliseret fuld kumulation for alle
produkter undtagen for tekstiler og beklædning henhørende under kapitel 50-63 i det
harmoniserede system (HS).
For produkter henhørende under HS-kapitel 50-63 indføres der bilateral fuld kumulation.
Endelig vil Unionen og Marokko have mulighed for at aftale at udvide den generaliserede
fulde kumulation til også at omfatte produkter henhørende under HS-kapitel 50-63.
e)
Regnskabsmæssig adskillelse
Ifølge de nuværende regler (artikel 20 i konventionen) kan toldmyndighederne tillade
regnskabsmæssig adskillelse, hvis der er "betydelige omkostninger eller materielle
vanskeligheder forbundet med at opretholde særskilte lagre". I de ændrede regler (artikel 12)
fastslås det, at toldmyndighederne kan tillade regnskabsmæssig adskillelse "(h)vis der [...]
anvendes fungible materialer med og uden oprindelsesstatus".
Ved anmodningen om tilladelse til regnskabsmæssig adskillelse vil eksportøren ikke længere
skulle begrunde, at opretholdelsen af særskilte lagre medfører betydelige omkostninger eller
materielle vanskeligheder. Det vil være tilstrækkeligt at angive, at der er tale om fungible
materialer.
Med hensyn til sukker, hvad enten der er tale om et materiale eller et slutprodukt, vil lagre
med oprindelsesstatus og lagre uden oprindelsesstatus ikke længere skulle holdes fysisk
adskilt.
f)
Territorialprincippet
Ifølge de nuværende regler (artikel 12) kan en vis bearbejdning eller forarbejdning på visse
betingelser foretages uden for territoriet, undtagen for produkter henhørende under HS-kapitel
50-63, f.eks. tekstiler. De nye regler (artikel 12) udelukker ikke længere tekstiler.
g)
Uændret tilstand
DA
3
DA
kom (2025) 0307 - Ingen titel
Den foreslåede regel om uændret tilstand (artikel 14) medfører fleksibilitet for bevægelsen af
produkter med oprindelsesstatus mellem de kontraherende parter. Den bør forhindre
situationer, hvor produkter, for hvilke der ikke hersker nogen tvivl med hensyn til deres
oprindelsesstatus, ikke omfattes af præferencetold ved import, fordi de formelle krav i
bestemmelserne om direkte transport ikke er opfyldt.
h)
Forbud mod toldgodtgørelse eller -fritagelse
Ifølge de nuværende regler (artikel 15) gælder det generelle princip om forbud mod
godtgørelse for materialer, der anvendes til fremstilling af ethvert produkt. Med de foreslåede
regler (artikel 16) fjernes forbuddet for alle produkter, bortset fra materialer, der anvendes til
fremstilling af produkter henhørende under HS-kapitel 50-63. Reglerne indeholder imidlertid
visse undtagelser til forbuddet mod toldgodtgørelse for disse produkter.
i)
Bevis for oprindelse
Med de nye regler indføres ét enkelt bevis for oprindelse (EUR.1 eller en
oprindelseserklæring) i stedet for den dobbelte tilgang med EUR.1 og EUR-MED, hvilket
indebærer en betydelig forenkling af ordningen. Det bør øge de økonomiske operatørers
overholdelse af reglerne ved at forhindre fejl som følge af komplekse regler og lette
toldmyndighedernes forvaltning. Samtidig bør det ikke påvirke kapaciteten til at kontrollere
oprindelsesbeviser, som forbliver uændret.
Med de ændrede regler (artikel 17) indføres også en mulighed for at aftale at anvende et
system med registrerede eksportører (REX-system). Disse eksportører, som er registreret i en
fælles database, vil være ansvarlige for selv at udarbejde udtalelser om oprindelse uden at
skulle gennemgå proceduren for godkendt eksportør. Udtalelsen om oprindelse vil have
samme juridiske værdi som en oprindelseserklæring eller et varecertifikat EUR.1.
De ændrede regler indeholder desuden en mulighed for at aftale at anvende
oprindelsesbeviser, der udstedes/indgives elektronisk.
For at gøre det muligt at skelne mellem produkter med oprindelsesstatus i henhold til de
alternative regler og produkter med oprindelsesstatus i henhold til konventionen vil
oprindelsescertifikater eller fakturaerklæringer, som bygger på de alternative regler, skulle
indeholde en angivelse af, hvilke regler der er anvendt.
j)
Oprindelsesbevisets gyldighed
Det foreslås at forlænge gyldighedsperioden for oprindelsesbeviser fra fire til ti måneder.
Dette bør igen medføre fleksibilitet i bevægelsen af produkter med oprindelsesstatus mellem
parterne.
3.2.
Listeregler
a)
Værdi og vægt
3.2.1. Landbrugsprodukter
Grænseværdierne for materialer uden oprindelsesstatus var kun udtrykt i værdi. De nye
grænseværdier er udtrykt i vægt for at undgå udsving i priser og valutakurser (f.eks. ex-kapitel
19, 20, 2105 og 2106), samtidig med at nogle af grænseværdierne for sukker er slettet (f.eks.
kapitel 8 eller pos. 2202).
Med de alternative regler er de vægtbaserede grænseværdier blevet hævet (fra 20 % til 40 %),
mens der for nogle toldpositioner er mulighed for at vælge mellem værdi eller vægt. Følgende
HS-kapitler og -positioner berøres af ændringerne: ex-1302, 1704 (valg mellem vægt eller
værdi), 18 (1806: valg mellem vægt eller værdi) og 1901.
DA
4
DA
kom (2025) 0307 - Ingen titel
b)
Tilpasning til forsyningsmønstre
For andre landbrugsprodukter (bl.a. vegetabilske olier, nødder og tobak) gælder mere
fleksible regler, der er tilpasset den økonomiske virkelighed, navnlig HS-kapitel 14, 15, 20
(inklusive pos. 2008), 23 og 24. De alternative regler skaber balance mellem regional og
global forsyning, f.eks. for kapitel 9 og 12. Reglerne er også blevet forenklet (færre
undtagelser) for kapitel 4, 5, 6, 8, 11 og ex 13.
3.2.2. Industriprodukter (undtagen tekstiler)
Det foreslåede kompromis indeholder væsentlige ændringer i forhold til de nuværende regler:
- For en række produkter indeholder de nuværende regler for de pågældende kapitler en
dobbelt kumulativ betingelse. Dette ændres til én enkelt betingelse (HS-kapitel 74, 75, 76, 78
og 79)
- En lang række specifikke regler, som fraviger reglerne for det pågældende kapitel, er blevet
slettet (HS-kapitel 28, 35, 37, 38 og 83). Denne mere horisontale tilgang letter arbejdet for de
økonomiske operatører og toldmyndighederne
- Der indføres en alternativ regel i reglerne for de pågældende kapitler, som giver eksportøren
et større valg mht. opfyldelse af kriterierne for oprindelsesstatus (kapitel 27, 40, 42, 44, 70,
83, 84 og 85).
Alle disse ændringer medfører ajourførte og mere moderne listeregler, som generelt vil gøre
det lettere at opfylde kriterierne for at opnå oprindelsesstatus for et produkt. Den tidligere
nævnte mulighed for at anvende et gennemsnitligt grundlag over en bestemt tidsperiode til at
beregne prisen ab fabrik og værdien af produkter uden oprindelsesstatus vil desuden også lette
arbejdet for eksportørerne.
3.2.3. Tekstiler
Hvad angår tekstiler og beklædningsgenstande er der indført nye muligheder vedrørende
passiv forædling og tolerancer. Samtidig er der indført nye behandlinger, som giver disse
produkter oprindelsesstatus, navnlig for stof, som vil blive lettere tilgængeligt. Endelig vil der
også gælde fuld bilateral kumulation for disse produkter. En sådan kumulation vil give
mulighed for at tage hensyn til behandlingen af tekstilmaterialer (f.eks. vævning, spinding
osv.) i forbindelse med fremstillingen i kumulationsområdet.
4.
4.1.
4.1.1.
R
ETSGRUNDLAG
Proceduremæssigt retsgrundlag
Principper
I henhold til artikel 218, stk. 9, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
vedtages der afgørelser om "fastlæggelse af, hvilke holdninger der skal indtages på Unionens
vegne i et organ nedsat ved en aftale, når dette organ skal vedtage retsakter, der har
retsvirkninger, bortset fra retsakter, der supplerer eller ændrer den institutionelle ramme for
aftalen".
Begrebet "retsakter, der har retsvirkninger" omfatter retsakter, der har retsvirkninger i medfør
af de folkeretlige regler, der gælder for det pågældende organ. Det omfatter også
DA
5
DA
kom (2025) 0307 - Ingen titel
3040547_0007.png
instrumenter, der ikke har bindende virkning i henhold til folkeretten, men som "vil kunne få
afgørende indflydelse på indholdet af de regler, der vedtages af EU-lovgiver"
4
.
4.1.2.
Princippernes anvendelse på det foreliggende tilfælde
Associeringsrådet er et organ, der er oprettet ved en aftale, nemlig Euro-Middelhavsaftalen
om oprettelse af en associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater
på den ene side og Kongeriget Marokko på den anden side.
Den retsakt, som Associeringsrådet skal vedtage, er en retsakt, der har retsvirkninger. Den
påtænkte retsakt vil være bindende i henhold til folkeretten, jf. aftalens artikel 80, stk. 2.
Den påtænkte retsakt supplerer eller ændrer ikke den institutionelle ramme for aftalen.
Det proceduremæssige retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 218, stk. 9, i
TEUF.
4.2.
4.2.1.
Materielt retsgrundlag
Principper
Det materielle retsgrundlag for en afgørelse i henhold til artikel 218, stk. 9, i TEUF afhænger
hovedsagelig af formålet med og indholdet af den påtænkte retsakt, hvortil der skal indtages
en holdning på Unionens vegne.
4.2.2.
Princippernes anvendelse på det foreliggende tilfælde
Den påtænkte retsakts primære formål og indhold vedrører den fælles handelspolitik.
Det materielle retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 207, stk. 4, første
afsnit, i TEUF.
4.3.
Konklusion
Retsgrundlaget for den foreslåede afgørelse bør være artikel 207, stk. 4, første afsnit, i TEUF
sammenholdt med artikel 218, stk. 9, i TEUF.
5.
OFFENTLIGGØRELSE AF DEN PÅTÆNKTE RETSAKT
Da Associeringsrådets afgørelse medfører en ændring af aftalen, bør den offentliggøres i Den
Europæiske Unions Tidende efter vedtagelsen.
4
Domstolens dom af 7. oktober 2014
ECLI:EU:C:2014:2258, præmis 61 til 64.
i
sag
C-399/12,
Tyskland
mod
Rådet
(OIV),
DA
6
DA
kom (2025) 0307 - Ingen titel
3040547_0008.png
2025/0161 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i
Associeringsrådet, der er oprettet ved Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en
associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side
og Kongeriget Marokko på den anden side, for så vidt angår ændring af aftalens
protokol 4 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og om metoder
for administrativt samarbejde
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 207,
stk. 4, første afsnit, sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
1)
Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Kongeriget Marokko på den
anden side ("aftalen") blev indgået af Unionen ved Rådets og Kommissionens
afgørelse 2000/204/EF, EKSF
1
. Protokol 4 vedrører definitionen af begrebet
"produkter med oprindelsesstatus" og metoderne for administrativt samarbejde
I henhold til artikel 39 i aftalens protokol 4 kan Associeringsrådet, som er oprettet
efter aftalens artikel 78, træffe afgørelse om at ændre bestemmelserne i protokollen. I
henhold til aftalens artikel 80, stk. 2, er afgørelser truffet af Associeringsrådet
bindende for parterne, som skal træffe de nødvendige foranstaltninger til at
gennemføre afgørelserne.
Associeringsrådet vil på sit næste møde eller ved brevveksling vedtage en afgørelse
om den foreslåede ændring af aftalens protokol 4.
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i Associeringsrådet, bør
fastlægges, da Associeringsrådets afgørelse vil have bindende virkning for Unionen.
Den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse
("konventionen") blev indgået af Unionen ved Rådets afgørelse 2013/93/EU
2
og trådte
for Unionens vedkommende i kraft den 1. maj 2012. Den fastsætter bestemmelser om
Rådets afgørelse af 28. februar 2000 om indgåelse af aftalen i form af brevveksling mellem Det
Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko om visse
ændringer af bilag 2, 3, 4 og 6 til Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en
associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den
2
2)
3)
4)
5)
1
ene side og Kongeriget Marokko på den anden side (EUT L 70 af 18.3.2000, s. 1).
Rådets afgørelse 2013/93/EU af 14. april 2011 om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af
den regionale konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse (EUT L 54 af
26.2.2013, s. 4).
DA
1
DA
kom (2025) 0307 - Ingen titel
3040547_0009.png
oprindelsen for de varer, der handles med inden for rammerne af de relevante aftaler,
som er indgået mellem de kontraherende parter, og som anvendes, uden at dette
berører principperne i disse relevante aftaler.
6)
Konventionen blev ændret ved afgørelse nr. 1/2023 truffet af Det Blandede Udvalg
under
den
regionale
konvention
om
pan-Euro-Middelhavsregler
for
præferenceoprindelse af 7. december 2023
3
og ved afgørelse nr. 1/2024
4
og nr.
2/2024
5
af 12. december 2024. I henhold til konventionens artikel 6 skal hver
kontraherende part træffe hensigtsmæssige foranstaltninger for at sikre, at
konventionen anvendes effektivt.
Unionen og Kongeriget Marokko er blevet enige om at anvende et sæt alternative
oprindelsesregler baseret på dem i den ændrede konvention, som kan anvendes
bilateralt som oprindelsesregler til erstatning for dem, der er fastsat i konventionen,
frem til den 31. december 2027.
På en anmodning fra Marokko vedrørende eksport fra Unionen til Marokko kan
begrænsede mængder vegetabilske olier og tobaksvarer være omfattet af
præferencebehandling på særlige betingelser i fem år regnet fra datoen for anvendelsen
af Associeringsrådets afgørelse.
Protokol nr. 4 til Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Kongeriget
Marokko på den anden side om definitionen af begrebet "produkter med
oprindelsesstatus" og om metoderne for administrativt samarbejde bør ændres for at
indføre en dynamisk henvisning til konventionen, der sikrer, at den seneste udgave af
den gældende konvention anvendes systematisk, og at medtage et sæt alternative
oprindelsesregler og en kvoteordning for visse vegetabilske olier og tobaksvarer.
Unionens holdning i Associeringsrådet bør derfor baseres på udkastet til afgørelse –
7)
8)
9)
10)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i Associeringsrådet, baseres på
Associeringsrådets udkast til retsakt, der er knyttet til nærværende afgørelse.
Artikel 2
Denne afgørelse er rettet til Kommissionen.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
3
4
5
Afgørelse nr. 1/2023 truffet af Det Blandede Udvalg under den regionale konvention om pan-Euro-
Middelhavsregler for præferenceoprindelse af 7. december 2023 om ændring af den regionale
konvention om pan-Euro-Middelhavsregler for præferenceoprindelse (EUT L, 2024/390, 19.2.2024,
ELI:
http://data.europa.eu/eli/dec/2024/390/oj).
Afgørelse nr. 1/2024 truffet af Det Blandede Udvalg under den regionale konvention om pan-Euro-
Middelhavsregler for præferenceoprindelse af 12. december 2024 (EUT L, 2025/16, 9.1.2025).
Afgørelse nr. 2/2024 truffet af Det Blandede Udvalg under den regionale konvention om pan-Euro-
Middelhavsregler for præferenceoprindelse af 12. december 2024 (EUT L, 2025/17, 9.1.2025).
DA
2
DA