Europaudvalget 2025
KOM (2025) 0340
Offentligt
3048209_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 30.6.2025
COM(2025) 340 final
ANNEX
BILAG
til
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
om den foreløbige evaluering af strategirammen for det europæiske uddannelsesområde
for 2021-2030
{SWD(2025) 169 final}
DA
DA
kom (2025) 0340 - Ingen titel
3048209_0002.png
Bilag — Forslag til mål på EU-plan for cyklussen 2026-2030
Mål foreslået i meddelelsen om
færdighedsunionen
Mål for det europæiske uddannelsesområde
som bekræftet i meddelelsen om
færdighedsunionen
Muligt nyt mål for det europæiske
uddannelsesområde 2026-2030
Eksisterende mål for det europæiske
uddannelsesområde, der kan bekræftes i
det europæiske uddannelsesområde 2026-
2030
T
EMATISKE MÅL
1.
Grundlæggende færdigheder
Senest i 2030 bør andelen af elever, der klarer sig dårligt inden for læsning, matematik og
naturvidenskab, være mindre end 15 %.
[OECD PISA]
Læsning
26,2 %
(2022)
30%
25%
20%
15%
Target
2006 2009 2012 2015 2018 2022
Matematik
29,5 %
(2022)
30%
25%
20%
15%
Target
2006 2009 2012 2015 2018 2022
Naturvidenskab
24,2 %
(2022)
30%
25%
20%
15%
Target
2006 2009 2012 2015 2018 2022
10%
10%
10%
Senest i 2030 bør andelen af elever med toppræstationer inden for læsning, matematik og
naturvidenskab, være mindst 15 %.
[OECD PISA]
Læsning
6,5 %
(2022)
15%
10%
5%
0%
2009 2012 2015 2018 2022
Target
Matematik
7,9 %
(2022)
15%
10%
5%
0%
2006 2009 2012 2015 2018 2022
Target
Naturvidenskab
6,9 %
(2022)
15%
10%
5%
0%
2006 2009 2012 2015 2018 2022
Target
Senest i 2030 bør andelen af elever med ringe Senest i 2030 bør andelen af elever med en
IT-færdigheder være mindre end 15 %.
[IEA
tilfredsstillende
præstation
inden
for
1
ICILS]
medborgerkundskab , være mindst 85 %.
[IEA
ICCS]
42,5 %
(2023)
[Ingen tilgængelig tendens]
63,1 %
(2022)
[Ingen tilgængelig tendens]
1
Dette er et nyt mål baseret på en indikator, der blev drøftet med den stående arbejdsgruppe om indikatorer og benchmarks
(SGIB) på mødet den 18.-19. juni 2024. Der sigtes til andelen af elever i 8. klasse, der som minimum opnår kompetenceniveau
B i ICCS-undersøgelsen om medborgerskab (International Civic and Citizenship Education Study), som gennemføres af den
internationale sammenslutning til vurdering af skoleresultater (IEA).
1
kom (2025) 0340 - Ingen titel
3048209_0003.png
2.
STEM
Senest i 2030 bør andelen af studerende, der er indskrevet på mellemniveau på en
erhvervsrettet STEM-grunduddannelse, være mindst 45 %, hvor mindst 1 ud af 4 studerende
er kvinder.
[Dataindsamling fra UNESCO, OECD og Eurostat (UOE)]
I alt:
36,3 %
(2023)
Kvinder (ud af i alt):
15,4 %
(2023)
50%
48%
46%
44%
42%
40%
38%
36%
34%
32%
30%
Target
30%
28%
26%
24%
22%
20%
18%
16%
14%
12%
10%
Target
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Senest i 2030 bør andelen af studerende, der er indskrevet på STEM-områder på
videregående niveau, være mindst 32 %, hvor mindst 2 ud af 5 studerende er kvinder.
[Dataindsamling fra UNESCO, OECD og Eurostat (UOE)]
I alt:
26,9 %
(2023)
34%
32%
30%
28%
26%
24%
22%
20%
Target
Kvinder (ud af i alt):
32,2 %
(2023)
45%
Target
40%
35%
30%
25%
20%
2018 2019 2020 2021 2022 2023
2018 2019 2020 2021 2022 2023
Senest i 2030 bør andelen af studerende, der er indskrevet på ph.d.-programmer inden for
IKT, være mindst 5 %, hvor mindst 1 ud af 3 studerende er kvinder.
[Dataindsamling fra
UNESCO, OECD og Eurostat (UOE)]
I alt:
3,8 %
(2023)
6%
Target
Kvinder (ud af i alt):
2
4,3 %
(2023)
40%
30%
20%
10%
Target
5%
4%
3%
2%
1%
0%
2018 2019 2020 2021 2022 2023
2018 2019 2020 2021 2022 2023
2
2023
kom (2025) 0340 - Ingen titel
3048209_0004.png
3.
International tiltrækningskraft
4.
Social balance
Senest i 2030 bør antallet af personer, som
rejser til EU fra et tredjeland og gennemfører
en videregående uddannelse, være mindst
350 000.
[Dataindsamling fra UNESCO, OECD og
Eurostat (UOE)]
Senest i 2030 bør andelen af studerende med en
ugunstig socioøkonomisk baggrund, som har
opnået gode resultater inden for mindst ét
område
2
(læsning,
matematik
eller
naturvidenskab), være mindst 25 %.
[OECD
PISA]
269 740
(2023)
400 000
350 000
300 000
250 000
200 000
150 000
100 000
2018 2019 2020 2021 2022 2023
Target
16,3 %
(2022)
30%
28%
26%
24%
22%
20%
18%
16%
14%
12%
10%
2015
2018
Target
2022
S
EKTORMÅL
1.
Før skolestart
2.
Skole
Senest i 2030 bør mindst 96 % af børn i Senest i 2030 bør andelen af unge, der
alderen mellem 3 år og alderen for forlader uddannelsessystemet tidligt, være
obligatorisk
skolestart
deltage
i under 7 %
3
.
[EU's arbejdsstyrkeundersøgelse]
førskoleundervisning
eller
være
i
børnepasning.
[Dataindsamling fra UNESCO,
OECD og Eurostat (UOE)]
94,6 %
(2023)
100%
Target
95%
90%
85%
2018 2019 2020 2021 2022 2023
9,3 %
(2024)
11%
10%
9%
8%
7%
6%
5%
Target
2019 2020 2021 2022 2023 2024
3.
Erhvervsuddannelse
Der vil blive truffet beslutning om erhvervsuddannelsesmålene som led i den europæiske
strategi for erhvervsuddannelse.
2
3
Dette er et nyt mål baseret på en indikator, der blev drøftet med SGIB på mødet den 11.-12. december 2024. Der sigtes til
andelen af 15-årige i den nederste fjerdedel af et indeks for økonomisk, social og kulturel status, der som minimum opnår
kompetenceniveau 4 i OECD's program for international elevevaluering (PISA).
Målet var 9 % i den seneste cyklus for det europæiske uddannelsesområde (2021-2025).
3
kom (2025) 0340 - Ingen titel
3048209_0005.png
4.
Videregående uddannelse
5.
Voksenuddannelse
Senest i 2030 bør andelen af 25-34-årige med Senest i 2030 bør mindst 60 % af alle voksne
en gennemført videregående uddannelse have deltaget i læring inden for de seneste 12
være
mindst
50 %
4
.
[EU's
måneder.
[Voksenundervisningsundersøgelsen]
arbejdsstyrkeundersøgelse]
44,2 %
(2024)
55%
Target
50%
45%
39,5 %
(2022)
65%
Target
55%
45%
35%
40%
35%
25%
2019 2020 2021 2022 2023 2024
15%
2007
2011
2016
2022
4
Målet
var 45 % i 2021-2025-cyklussen for det europæiske uddannelsesområde.
4