Europaudvalget 2025
KOM (2025) 0383
Offentligt
3051673_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.7.2025
COM(2025) 383 final
2025/0205 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om ændring af gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU om tilladelse til Republikken Polen
til at indføre foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i
direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
DA
DA
kom (2025) 0383 - Ingen titel
3051673_0002.png
BEGRUNDELSE
I henhold til artikel 395, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det
fælles merværdiafgiftssystem
1
("momsdirektivet") kan Rådet med enstemmighed på forslag
af Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at indføre særlige foranstaltninger, der
fraviger bestemmelserne i nævnte direktiv, for at forenkle afgiftsopkrævningen eller for at
forhindre visse former for momsunddragelse eller momsundgåelse.
Ved brev registreret i Kommissionen den 25. februar 2025 anmodede Polen om en
forlængelse af fravigelsen af momsdirektivets artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 med
henblik på i) fortsat at begrænse retten til at fradrage indgående moms på køb, erhvervelse
inden for Fællesskabet, indførsel, leje og leasing af motorkøretøjer, der ikke udelukkende
anvendes til erhvervsmæssige formål, og udgifter i forbindelse med disse køretøjer til 50 %
og ii) ikke at sidestille en afgiftspligtig persons eller en persons ansattes brug af køretøjer,
der er omfattet af ovennævnte begrænsning af retten til fradrag af indgående moms til andre
formål end den afgiftspligtige persons erhvervsmæssige virksomhed, med levering af ydelser
mod vederlag.
I overensstemmelse med momsdirektivets artikel 395, stk. 2, underrettede Kommissionen
ved brev af 10. april 2025 de øvrige medlemsstater om Polens anmodning. Kommissionen
meddelte ved brev af 11. april 2025 Polen, at den rådede over alle de oplysninger, som den
fandt nødvendige for at kunne vurdere anmodningen.
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Gennemførelse af kontroller med henblik på at fastslå, i hvilket omfang køretøjer anvendes til
erhvervsmæssige og andre formål (navnlig til private formål uden tilknytning til
erhvervsaktivitet), ville skabe betydelige vanskeligheder og byrder for både
skattemyndighederne og de afgiftspligtige personer og kunne føre til tidskrævende og dyre
tvister for begge parter. I praksis er det undertiden endda umuligt at kontrollere den faktiske
opdeling af køretøjers anvendelse. Det kan føre til momssvig eller forsøg på svig (såsom
upålidelig regnskabsføring) og dermed et fald i skatteindtægterne. På grund af antallet af
køretøjer, der anvendes til blandede formål, kan afgiftsunddragelsen være betydelig.
Desuden domineres Polen af små virksomheder med lav omsætning (de såkaldte
mikrovirksomheder), ofte enkeltmandsvirksomheder eller virksomheder, der kun beskæftiger
få arbejdstagere. Der er ofte tale om familieforetagender. I sådanne små virksomheder er der
ofte ingen klar adskillelse mellem virksomhedens aktiver og private aktiver tilhørende
personer, der udøver erhvervsaktivitet. I sådanne tilfælde er det yderst vanskeligt at skelne
mellem privat og erhvervsmæssig brug af motorkøretøjer, og en sådan skelnen ville medføre
uforholdsmæssigt store udgifter, herunder udgifter som følge af behovet for detaljeret
dokumentation.
Anvendelsen af de særlige foranstaltninger, der anmodes om, fører til en reduktion af de
administrative byrder og omkostninger for entreprenører. Afgiftspligtige personer skal ikke
opfylde en række besværlige dokumentations- og indberetningsforpligtelser (f.eks. pligten til
at opbevare og indberette de såkaldte kilometerdata til skattemyndighederne, dvs. en detaljeret
liste over kørte kilometer i forbindelse med erhvervsaktivitet), hvilket undertiden kan udgøre
en uforholdsmæssig stor administrativ byrde.
1
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
DA
1
DA
kom (2025) 0383 - Ingen titel
3051673_0003.png
Virksomhederne går generelt ind for de fradragsregler, der følger af den undtagelse, der
anmodes om. De foranstaltninger, der blev vedtaget i henhold til gennemførelsesafgørelse
2013/805/EU, betragtes som et vellykket kompromis mellem de accepterede regler og den
dyre, tidskrævende og ineffektive registrering af den faktiske anvendelse af køretøjer til
erhvervsaktivitet. Accepten af de forenklinger, der følger af fravigelsen af de generelle regler,
kan dokumenteres ved, at de afgiftspligtige personer er gået over til sådanne regler for næsten
90 % af de anvendte køretøjer.
Af disse grunde har Republikken Polen siden den 1. april 2014 anvendt en fravigelse af
momsdirektivets artikel 26, stk. 1, litra a) og artikel 168. Ovennævnte specifikke
foranstaltninger blev forlænget indtil den 31. december 2019, derefter indtil den 31. december
2022 ved henholdsvis Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2016/1837
2
og Rådets
gennemførelsesafgørelse (EU) 2019/1594
3
og derefter indtil den 31. december 2025 ved
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2022/2385
4
.
I betragtning af den særlige foranstaltnings positive virkninger på skatteydernes og
skatteforvaltningens administrative byrde foreslås det at give tilladelse til at forlænge den
gældende foranstaltning. Tilladelsen bør gælde i endnu en begrænset periode, dvs. indtil den
31. december 2028, således at det er muligt at foretage en vurdering af nødvendigheden og
effektiviteten af foranstaltningen og den procentuelle fordeling mellem erhvervsmæssig og
ikkeerhvervsmæssig brug, den tager udgangspunkt i. En eventuel anmodning om forlængelse
skal ledsages af en rapport, der omfatter en redegørelse for den anvendte procentsats, og skal
indgives til Kommissionen senest den 31. marts 2028.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
Lignende fravigelser i forbindelse med fradragsretten er blevet indrømmet andre
medlemsstater
5
.
I henhold til momsdirektivets artikel 176 fastsætter Rådet de udgifter, der ikke giver ret til
fradrag af momsen. Indtil det sker, kan medlemsstaterne opretholde alle de undtagelser, som
var gældende i henhold til deres nationale lovgivning pr. 1. januar 1979 eller for de
medlemsstater, som er tiltrådt Fællesskabet efter denne dato, på datoen for deres tiltrædelse.
2
3
4
5
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2016/1837 af 11. oktober 2016 om bemyndigelse af Republikken
Polen til fortsat at anvende foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i
direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 280 af 18.10.2016, s. 28).
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2019/1594 af 24. september 2019 om ændring af
gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU om tilladelse til Republikken Polen til at indføre
foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv 2006/112/EF om det
fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 248 af 27.9.2019, s. 71).
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2022/2385 af 6. december 2022 om ændring af
gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU om tilladelse til Republikken Polen til at indføre
foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv 2006/112/EF om det
fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 315 af 7.12.2022, s. 87).
F.eks.: Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2021/1997 af 15. november 2021 om ændring af
gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/1994 om tilladelse til Kroatien til at indføre en særlig
foranstaltning, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i Rådets direktiv 2006/112/EF om
det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 408 af 17.11.2021, s. 1), Rådets gennemførelsesafgørelse
(EU) 2018/1493 af 2. oktober 2018 om tilladelse til Ungarn til at indføre en særlig foranstaltning, der
fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 og 168a i Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem (EUT L 252 af 8.10.2018, s. 44) og Rådets gennemførelsesafgørelse (EU)
2017/1854 af 10. oktober 2017 om ændring af gennemførelsesafgørelse 2014/797/EU om tilladelse til
Republikken Estland til at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og
artikel 168 og 168a i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 265 af
14.10.2017, s. 17).
DA
2
DA
kom (2025) 0383 - Ingen titel
3051673_0004.png
På dette grundlag findes der en række "stand still"-bestemmelser, som begrænser retten til
momsfradrag for så vidt angår motorkøretøjer til erhvervsmæssig brug.
Tidligere initiativer til fastlæggelse af regler for, hvilke udgiftskategorier der kan være
genstand for begrænset fradragsret, har ikke båret frugt
6
. Indtil disse regler bliver
harmoniseret på EU-plan, anses fravigelser som i det foreliggende tilfælde for
hensigtsmæssige.
De foreslåede foranstaltninger er derfor i overensstemmelse med bestemmelserne i
momsdirektivet.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Denne foranstaltning er i overensstemmelse med Kommissionens meddelelse af 15. juli 2020
— En handlingsplan for retfærdig og enkel beskatning til støtte for genopretningsstrategien
7
,
som fremhæver behovet for at støtte unge og innovative virksomheder, der står over for større
administrativ
kompleksitet
end
store
multinationale
selskaber,
og
hvor
efterlevelsesomkostningerne ofte er meget højere for små virksomheder end for store
virksomheder. Den er også forenelig med Kommissionens arbejdsprogram for 2017
8
, hvori
behovet for at forenkle momsen for mindre virksomheder understreges og med
Kommissionens arbejdsprogram for 2025
9
, hvori gennemførelses- og forenklingsdagsordenen
fremhæves.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Momsdirektivets artikel 395.
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
I betragtning af den bestemmelse i momsdirektivet, som forslaget bygger på, finder
nærhedsprincippet ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Afgørelsen vedrører en tilladelse, der indrømmes en medlemsstat på dennes egen anmodning,
og udgør ikke en forpligtelse.
På grund af fravigelsens begrænsede anvendelsesområde står den særlige foranstaltning i
rimeligt forhold til de tilstræbte mål, nemlig at forenkle momsopkrævningen og forhindre
visse former for momsunddragelse eller momsundgåelse. I betragtning af virksomhedernes
mulighed for at opgive et lavere momsbeløb end det faktisk skyldige og
6
7
8
9
KOM(2004) 728 endelig — Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF med henblik
på at forenkle de momsmæssige forpligtelser (EUT C 24 af 29.1.2005, s. 10), trukket tilbage den 21.
maj 2014 (EUT C 153 af 21.5.2014, s. 3).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet — En handlingsplan for en retfærdig og
enkel beskatning til støtte for genopretningsstrategien (COM(2020) 312 final).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget, Kommissionens arbejdsprogram 2017 (COM(2016) 710 final).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget — Kommissionens arbejdsprogram for 2025 — Fremad i fællesskab: En
modigere, enklere og hurtigere Union (COM(2025) 45 final).
DA
3
DA
kom (2025) 0383 - Ingen titel
3051673_0005.png
skattemyndighedernes administrative byrde i forbindelse med kontrol af kørselsoplysninger
vil begrænsningen på 50 % forenkle momsopkrævningen og forhindre momsunddragelse,
bl.a. som følge af ukorrekt regnskabsføring.
Valg af instrument
Den foreslåede retsakt er en gennemførelsesafgørelse vedtaget af Rådet.
I henhold til momsdirektivets artikel 395 er en fravigelse af de fælles momsregler kun mulig,
hvis Rådet med enstemmighed på forslag af Kommissionen giver tilladelse til det. En
gennemførelsesafgørelse vedtaget af Rådet er den bedst egnede retsakt, da den kan rettes til
individuelle medlemsstater.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSENTER OG KONSEKVENSANALYSER
Efterfølgende evalueringer/kvalitetskontrol af gældende lovgivning
Republikken Polen vedlagde en rapport til sin anmodning om forlængelse af ovennævnte
særlige foranstaltning. Rapporten indeholdt en vurdering af den nuværende begrænsning af
retten til momsfradrag, jf. artikel 3, stk. 2, i Rådets gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU
10
,
som ændret ved artikel 1 i Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2019/1594
11
og ved artikel 1
i Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2022/2385
12
.
I forbindelse med en vurdering af begrænsningen af retten til momsfradrag, der blev foretaget
i forbindelse med ovennævnte rapport, blev det navnlig konkluderet, at:
den særlige foranstaltning har bidraget til at forenkle momsopkrævningen og
forebygge momsunddragelse, idet afgiftspligtige personer ikke længere har haft den
vanskelige opgave at fastslå, hvor stor en andel af et køretøjs anvendelse der har
været til erhvervsmæssige formål og til andre formål (hovedsagelig privat brug af
erhvervskøretøjer), hvilket var befordrende for undgåelse og unddragelse af den
udgående afgift
den særlige foranstaltning har bidraget til at forenkle de skattemæssige forpligtelser
og mindske de administrative byrder for afgiftspligtige personer (navnlig i SMV-
sektoren) og for skattemyndighederne ved i væsentlig grad at mindske de
vanskeligheder, der er forbundet med at kontrollere korrektheden af fradrag af
indgående moms, hvilket ofte har ført til dyre og tidskrævende administrative tvister
og retssager (for begge parter)
begrænsningen på 50 % af retten til at fradrage indgående moms er hensigtsmæssig,
da den generelt svarer til en given afgiftspligtig persons gennemsnitlige private brug
af et køretøj (anvendelse af en højere eller lavere sats ville medføre
Rådets gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU af 17. december 2013 om bemyndigelse af Republikken
Polen til at anvende foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv
2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 353 af 28.12.2013, s. 5, som ændret).
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2019/1594 af 24. september 2019 om ændring af
gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU om bemyndigelse af Republikken Polen til at anvende
foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv 2006/112/EF om det
fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 248 af 27.9.2019, s. 71).
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2022/2385 af 6. december 2022 om ændring af
gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU om tilladelse til Republikken Polen til at indføre
foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv 2006/112/EF om det
fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 315 af 7.12.2022, s. 87).
10
11
12
DA
4
DA
kom (2025) 0383 - Ingen titel
uforholdsmæssigt store forskelle mellem den formodede og faktiske anvendelse af
køretøjet til erhvervsmæssige og private formål)
foranstaltningen er forenelig med neutralitetsprincippet og begrænser ikke retten til
fuldt fradrag af indgående moms på udgifter i forbindelse med personbiler, forudsat
at den afgiftspligtige person opfylder visse registreringskrav, der bekræfter, at
køretøjet anvendes 100 % til erhvervsmæssige aktiviteter.
Høringer af interessenter
Der er ikke gennemført en høring af interessenter. Nærværende forslag er baseret på en
anmodning fra Polen og vedrører kun denne medlemsstat.
Indhentning og brug af ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget har til formål at forenkle momsopkrævningen og forebygge momsunddragelse. Det
har derfor en potentiel positiv virkning for både virksomheder og forvaltninger. Polen har
identificeret den særlige foranstaltning som den mest hensigtsmæssige løsning, og den kan
sammenlignes med andre tidligere og nuværende undtagelser, som er indrømmet andre
medlemsstater.
Grundlæggende rettigheder
Forslaget har ingen konsekvenser for beskyttelsen af de grundlæggende rettigheder.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen negativ virkning for EU-budgettet.
5.
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
Forslaget indeholder en udløbsklausul, der er fastsat til den 31. december 2028.
Såfremt Polen påtænker en yderligere forlængelse af den særlige foranstaltning ud over 2028,
bør landet senest den 31. marts 2028 indgive en anmodning om forlængelse til Kommissionen
ledsaget af en rapport, der indeholder en vurdering af den procentuelle begrænsning.
DA
5
DA
kom (2025) 0383 - Ingen titel
3051673_0007.png
2025/0205 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om ændring af gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU om tilladelse til Republikken Polen
til at indføre foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i
direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
1
, særlig artikel 395, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Artikel 168 i direktiv 2006/112/EF fastsætter, at en afgiftspligtig person har ret til at
fradrage moms på levering af varer og ydelser, som vedkommende har modtaget til
anvendelse i forbindelse med sine afgiftspligtige transaktioner. Artikel 26, stk. 1, litra
a), i nævnte direktiv fastsætter, at når et erhvervsaktiv af den afgiftspligtige person
eller dennes personale anvendes til privat brug eller, mere generelt, anden brug end
erhvervsbrug, skal dette betragtes som en ydelse mod vederlag, som derfor er
momspligtig.
Ved Rådets gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU
2
fik Polen tilladelse til indtil
den 31. december 2025 at begrænse retten til at fradrage moms til 50 % for så vidt
angår moms betalt ved erhvervelse, erhvervelse inden for Fællesskabet, indførsel, leje
eller leasing af visse vejmotorkøretøjer samt moms betalt af udgifter i forbindelse med
disse køretøjer, når sådanne køretøjer ikke udelukkende anvendes i erhvervsøjemed,
og til at fritage afgiftspligtige personer for at sidestille ikkeerhvervsmæssig brug af
sådanne køretøjer med levering af ydelser efter artikel 26, stk. 1, litra a), i direktiv
2006/112/EF (de "særlige foranstaltninger").
Rådets gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU udløber den 31. december 2025.
Ved brev registreret i Kommissionen den 25. februar 2025 anmodede Polen om
bemyndigelse til fortsat at anvende de særlige foranstaltninger for yderligere en
periode indtil den 31. december 2028 ("anmodningen").
I overensstemmelse med artikel 3, stk. 2, i gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU
forelagde Polen sammen med anmodningen Kommissionen en rapport om
anvendelsen af de særlige foranstaltninger, der indeholder en vurdering af den
procentuelle begrænsning af retten til momsfradrag. På grundlag af disse oplysninger
fastholder Polen, at en sats på 50 % fortsat er hensigtsmæssig. Landet finder også, at
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1. ELI:
http://data.europa.eu/eli/dir/2006/112/oj.
Rådets gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU af 17. december 2013 om tilladelse til Republikken
Polen til at indføre foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv
2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 353 af 28.12.2013, s. 51).
(2)
(3)
(4)
(5)
1
2
DA
6
DA
kom (2025) 0383 - Ingen titel
fravigelsen af kravet i artikel 26, stk. 1, litra a), i direktiv 2006/112/EF fortsat er
nødvendig for at undgå dobbelt påligning. Disse særlige foranstaltninger begrundes
med behovet for at forenkle momsopkrævningen og forhindre momsunddragelse som
følge af ukorrekt regnskabsføring og falsk momsangivelse.
(6)
Ved brev af 10. april 2025 fremsendte Kommissionen i overensstemmelse med artikel
395, stk. 2, andet afsnit, i direktiv 2006/112/EF Polens anmodning til de øvrige
medlemsstater. Ved brev af 11. april 2025 meddelte Kommissionen Polen, at den
rådede over alle de oplysninger, der er nødvendige for at kunne vurdere anmodningen.
Anvendelsen af de særlige foranstaltninger ud over den 31. december 2025 vil kun i
ubetydelig grad påvirke den samlede polske indtægt fra afgifter, der opkræves ved det
endelige forbrug og får ingen negative virkninger for Unionens egne indtægter
hidrørende fra moms.
Den tilladelse, der er fastsat i gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU, bør derfor
forlænges. Forlængelsen af de særlige foranstaltninger bør være tidsbegrænset for at
muliggøre en evaluering af dens effektivitet og af den relevante procentuelle
begrænsning af retten til momsfradrag.
I tilfælde af at Polen når frem til, at de særlige foranstaltninger er nødvendige efter
udløbsdatoen for gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU, og med henblik på at sikre
rettidig behandling af enhver anmodning om forlængelse af de særlige
foranstaltninger, bør anmodningen ledsages af en rapport om anvendelsen af den
særlige foranstaltning, herunder en redegørelse for den anvendte procentsats, som bør
indgives til Kommissionen senest den 31. marts 2028.
Gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU bør derfor ændres —
(7)
(8)
(9)
(10)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Artikel 3 i gennemførelsesafgørelse 2013/805/EU affattes således:
"Artikel 3
Denne afgørelse udløber den 31. december 2028.
En eventuel anmodning om forlængelse af bemyndigelsen fastsat i denne afgørelse skal
indgives til Kommissionen senest den 31. marts 2028. En sådan anmodning skal ledsages af
en rapport, der indeholder en vurdering af den anvendte procentuelle begrænsning af retten til
momsfradrag på baggrund af denne beslutning."
Artikel 2
Denne afgørelse er rettet til Republikken Polen.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA