Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0101
Offentligt
3033075_0001.png
Ministeren
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Europaudvalget har den 7. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 1 KOM (2025)
0101 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL) til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
Forslag til FORORDNING om tilbagesendelse af illegale migranter
I Danmark har afviste asylansøgere mulighed for at få rådgivning om deres asylsag
og muligheden for reintegrationsstøtte. Det er ofte noget, der fremhæves som et
positivt element ved det danske hjemrejsesystem. Med EU’s nye forslag til tilbages-
endelsesforordning bliver muligheden for at blive sendt tilbage frivilligt og få rein-
tegrationsstøtte begrænset pga. ændrede tidsfrister og strengere forpligtelser. Vil
Danmark stadig kunne have vores nuværende hjemrejsesystem under de foreslå-
ede regler?
Svar:
1.
Til brug for besvarelsen har Udlændinge og- Integrationsministeriet indhentet
bidrag fra Hjemrejsestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Danmark
tilbyder i vidt omfang rådgivning og hjemrejsestøtte til ud-
lændinge, der vælger at udrejse frivilligt. Overordnet ydes hjemrejse-
støtte i dag til to hovedgrupper:
A. Afviste og frafaldne asylansøgere, der medvirker til udsendelse, som
kommer fra et visumpligtigt land, og som ikke er udelukket fra støtte,
f.eks. på grund af andre verserende opholdssager, visse udvisnings-
domme eller overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13. Denne
gruppe kan ansøge om et støttebeløb på mellem 20-40.000 kr. Beløbet
nedsættes, hvis ansøgeren på et tidligere tidspunkt ikke har medvirket
til sin udsendelse.
Afviste asylansøgere vejledes om muligheden for at modtage støtte al-
lerede umiddelbart efter, at Udlændingestyrelsen har truffet afgørelse
om afslag på asyl. Herefter indkaldes de til en tænkepausesamtale hos
Side
1/3
2. juni 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 7137
3189351
kom (2025) 0101 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om det danske hjemrejsesystem i forbindelse med EU’s nye forslag til tilbagesendelsesforordning
3033075_0002.png
Hjemrejsestyrelsen, hvor der vejledes om muligheden for supplerende
støtte, såfremt vedkommende vælger at frafalde sin påklage over afgø-
relsen om afslag på asyl.
Afviste asylansøgere modtager derudover rådgivning af Hjemrejsesty-
relsen umiddelbart efter det endelige afslag i Flygtningenævnet og vej-
ledes løbende frem til udsendelse under hjemrejsesamtalerne. I denne
forbindelse tilbydes det, at Hjemrejsestyrelsen kan anmode DRC Dansk
Flygtningehjælp (DRC) om at yde uvildig og fortrolig rådgivning, herun-
der om hjemrejsestøtte. DRC yder ligeledes rådgivning på opholds- og
udrejsecentrene.
Såfremt en afvist asylansøger tildeles hjemrejsestøtte, udbetales belø-
bet i udgangspunkt ”in-kind”, dvs. via en lokal reintegrationspartner,
som bistår med forvaltning af midlerne i samarbejde med udlændingen
og med endelig godkendelse af Hjemrejsestyrelsen. Hjemrejsestyrelsen
gør brug af EU’s reintegrationsnetværk via Frontex, European Union Re-
integration Programme (EURP) samt European Reintegration Support
Organisations (ERSO)-netværket via DRC samt enkelte bi- eller trilate-
rale programmer.
B. Flygtninge og visse familiesammenførte, hvis opholdstilladelse er ble-
vet inddraget eller nægtet forlænget, og som søger om støtte inden ud-
løbet af udrejsefristen. Denne gruppe kan ansøge om et støttebeløb,
som er tilsvarende repatrieringsydelsen, dvs. mellem ca. 230-260.000
kr. for en voksen og ca. 50.000 kr. for et barn.
Flygtninge og visse familiesammenførte med inddraget eller nægtet op-
holdstilladelse vejledes tilsvarende af Hjemrejsestyrelsen om mulighe-
derne for hjemrejsestøtte efter endelig afgørelse i Flygtningenævnet.
De modtager desuden opfølgende vejledning under hjemrejsesamtaler
og tilbydes rådgivning fra DRC Dansk Flygtningehjælp. Et tildelt støtte-
beløb udbetales direkte til udlændingen.”
2.
Kommissionen har den 11. marts 2025 fremsat forslag til forordning om et fælles
system for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold i Unio-
nen (tilbagesendelsesforordningen).
Forslaget til tilbagesendelsesforordningen indeholder i artikel 46 en bestemmelse
om støtte til tilbagesendelse og reintegration, hvorefter medlemsstaterne har pligt
til at oprette strukturer, der tilbyder rådgivning vedrørende tilbagevenden og rein-
tegration, og til at udarbejde nationale programmer til støtte for tilbagesendelse
og reintegration og som hovedregel gøre brug af Unionens programmer. Bistanden
skal både i nationale programmer og Unionens programmer bl.a. indeholde økono-
misk støtte.
Side
2/3
kom (2025) 0101 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om det danske hjemrejsesystem i forbindelse med EU’s nye forslag til tilbagesendelsesforordning
Det fremgår bl.a. af bestemmelsen, at bistanden skal afspejle graden af tredjelands-
statsborgerens samarbejde og overholdelse af reglerne og over tid kan mindskes.
Bestemmelsen indeholder en række kriterier, som skal tages i betragtning ved fast-
læggelsen af arten og omfanget af bistanden til tilbagesendelse og reintegration:
om tredjelandsstatsborgeren samarbejder med myndighederne, udrejser frivilligt
eller er genstand for udsendelse, er fra et visumfrit tredjeland, er dømt for en straf-
bar handling eller har særlige behov, fordi der er tale om en sårbar person, mindre-
årig eller uledsaget mindreårig, eller den pågældende er en del af en familie.
3.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets umiddelbare vurdering, at udka-
stet til forordning om tilbagesendelse ikke vil medføre en begrænsning i de nuvæ-
rende muligheder for at modtage hjemrejsestøtte eller muligheden for at modtage
rådgivning om frivillig tilbagevenden. De kriterier, der efter udkastet til forordning
skal indgå i vurderingen, indgår ligeledes i vurderingen efter de gældende danske
regler.
Således indgår det i betingelserne for at modtage støtte efter de gældende regler,
om udlændingen medvirker til udsendelse, om udlændingen kommer fra et visum-
pligtigt land, om udlændingen er udelukket fra støtte, herunder som følge af straf-
bare forhold, samt i visse tilfælde om der er ansøgt om støtte inden udrejsefristens
udløb.
I forslaget til forordning defineres frivillig tilbagevenden som opfyldelse af forplig-
telsen til at udrejse inden udrejsefristens udløb. Udrejse inden udrejsefristens ud-
løb er dog alene et element blandt flere, der efter forslaget til forordning indgår i
vurderingen ved tildeling af økonomisk støtte. En overskrevet udrejsefrist er såle-
des efter forslaget til forordning ikke i sig i alle tilfælde selv til hinder for at få vej-
ledning og støtte.
I de danske regler er udrejse inden udrejsefristens udløb ikke en betingelse for at
modtage støtte, men som nævnt ovenfor er en ansøgning om støtte inden udrejse-
fristen i nogle tilfælde afgørende for, om man opfylder betingelserne for støtte eller
for størrelsen af støtten. Udlændingens medvirken tillægges således større vægt
end udrejse inden udrejsefristens udløb, idet formålet med støtten bl.a. er at kunne
motivere udlændingen til at medvirke til sin udsendelse. Det bemærkes hertil, at
økonomisk støtte i forslaget til forordning ligeledes indgår som en motiverende for-
anstaltning.
Det bemærkes endelig, at forordningsforslaget skal forhandles og ikke forventes
vedtaget i sin nuværende udformning.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
3/3