Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21-05-2025
J nr.
2025 - 2206
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 2 ad KOM (2025) 136
Folketingets Europaudvalg har i brev af d. 2. maj 2025 stillet mig følgende
spørgsmål nr. 2 om KOM (2025) 136, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Claus Jørgensen (SF).
Spørgsmål 2
På mødet i Europaudvalget den 25. april 2025 forelagde ministeren Kommissio-
nens forslag til ændring af CO2-krav til nye lette køretøjer i 2025-2027. I den for-
bindelse er det interessant, at de allerseneste tal for salg af biler (24. april 2025)
viser en kæmpe fremgang i salget af elbiler, og at VW ligger nr. 1 mht. salg af
elbiler i 1. kvartal af 2025 med en stigning på hele 157 pct. i forhold til 1. kvartal i
2024. For salg i 1. kvartal ligger tyske bilproducenter generelt på hhv. 1., 3., 4.,
7. og 8. pladserne, og af de første 10 pladser indtager europæiske producenter
syv af pladserne. Totalsalget af elektriske biler, hybridbiler og pluginhybridbiler
udgjorde i øvrigt 58,3 pct. af det samlede salg. Ministeren bedes i det lys oplyse,
om ikke ministeren er enig i, at de forudsætninger, som tilsyneladende ligger til
grund for hastebehandlingen af sagen, er blevet ændret med de angivne posi-
tive tal?
Svar
Angående spørgsmålet om baggrunden for hastebehandlingen kan jeg oplyse,
at det er det polske formandskab for Rådet, der
–
efter opfordring fra Kommissi-
onen
–
har valgt, at forslaget skal hastebehandles. Regeringen har ikke direkte
indflydelse herpå, men må forholde sig til den valgte procedure.
Regeringen havde gerne set Kommissionens forslag til ændring af CO
2
-krav til nye lette køretøjer i 2025-2027 var underbygget af en fyldestgørende
konsekvensvurdering. Regeringen har påtalt den manglende konsekvensvurde-
ring over for Kommissionen.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2