Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0136
Offentligt
3025477_0001.png
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21-05-2025
J nr.
2025 - 2206
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 3 ad KOM (2025) 136
Folketingets Europaudvalg har i brev af d. 2. maj 2025 stillet mig følgende
spørgsmål nr. 3 om KOM (2025) 136, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Claus Jørgensen (SF).
Spørgsmål 3
Som drøftet på Europaudvalgets møde den 25. april 2025 har Kommissionen
ikke lavet en konsekvensvurdering af sit forslag til ændring af CO2-krav til nye
lette køretøjer i 2025-2027, men det har andre til gengæld gjort. Bl.a. estimerer
ICCT, at forslaget kan føre til salg af flere benzin- og dieselbiler, hvilket vil føre
til øgede CO2-udledninger, svarende til den årlige CO2-udledning fra Danmark
eller Grækenland (”ICCT comments on the European Commission proposal to
introduce a 3-year
“averaging” provision for the CO2 standards regulation for
new cars and vans”, www.theicct.org, den 24. marts 2025). Hvad er ministerens
kommentarer til denne udregning, og hvis ministeren er enig i, at der med forsla-
get vil ske en øget CO2-udledning i bilsektoren, hvor skal CO2-besparelsen så
findes, så man kan holde fast i målene for 2030 og 2035? ´
Svar
Regeringen har påtalt den manglende konsekvensanalyse over for Kommissio-
nen. Regeringen er bevidst om, at andre organisationer har regnet på konse-
kvenserne af forslaget. Regeringen har dog ikke mulighed for at kvalificere disse
beregninger og kan derfor ikke kommentere på dem.
Kommissionens forslag er dog en lempelse af de nuværende regler, og såfremt
forslaget medfører et øget fossilbil- og fossilvarebilsalg i begyndelsen af perio-
den 2025-2027, kan det øge CO
2
-udledningerne, afhængigt af i hvilket omfang
kravet påvirker bilsalget i slutningen af perioden.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
kom (2025) 0136 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministerens kommentarer til ICCT's udregninger vedr. salg af biler
3025477_0002.png
Hvad angår konsekvenserne af forslaget i Danmark, er det usikkert, om en æn-
dring af opgørelsesmetode for CO
2
-kravene i 2025-2027 vil påvirke anskaffel-
sesomkostninger eller andre markedsforhold i Danmark. Som udgangspunkt
skønnes det dog, at salget af biler, herunder elbiler, i Danmark ikke umiddelbart
påvirkes markant af ændringen af opgørelsesmetode for CO
2
-kravene i 2025-
2027.
Regeringen finder det vigtigt og er positiv over for, at forslaget ikke ændrer ved
CO
2
-kravene til nye lette køretøjer i 2030-2034 og 2035. Der er således fortsat
et stop for salg af nye fossildrevne biler i EU fra 2035. CO
2
-kravene i 2030 og
2035 er med forslaget uændret, da CO
2
-kravene angår nyregistrering af lette
køretøjer i det givne år.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2