Europaudvalget 2025
KOM (2025) 0261
Offentligt
3030984_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 28.5.2025
COM(2025) 261 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om udøvelsen af beføjelser til at vedtage delegerede retsakter i henhold til artikel 46, stk.
2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/787 af 17. april 2019 om
definition, beskrivelse, præsentation og mærkning af spiritus, brugen af betegnelser for
spiritus i præsentation og mærkning af andre fødevarer, beskyttelse af geografiske
betegnelser for spiritus, brugen af landbrugsethanol og landbrugsdestillater i
alkoholholdige drikkevarer samt om ophævelse af forordning (EF) nr. 110/2008
DA
DA
kom (2025) 0261 - Ingen titel
3030984_0002.png
1.
I
NDLEDNING
Ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/787
1
blev der indført en ny retlig
ramme for spiritus, der fremstilles i Unionen. Den omfatter navnlig regler for definition,
beskrivelse, præsentation og mærkning af spiritus og for kontrol og overvågning heraf.
Ved nævnte forordning tillægges Kommissionen beføjelse til at vedtage delegerede retsakter,
der supplerer eller ændrer nogle af disse regler, og – for visse af dem – pålægges
Kommissionen en forpligtelse til at aflægge rapport til fælleslovgiverne om udøvelsen af de
delegerede beføjelser, som den indeholder.
I henhold til artikel 46, stk. 2, i forordning (EU) 2019/787 blev Kommissionen tillagt
beføjelser til at vedtage delegerede retsakter for en periode på syv år fra den 24. maj 2019 i
henhold til:
a) artikel 8, stk. 1: for at ændre de tekniske definitioner og krav, der er fastlagt i artikel 2,
litra f), og i artikel 4 og 5. Disse delegerede retsakter begrænses strengt til opfyldelse af
påviste behov, der er opstået som følge af ændret forbrugerefterspørgsel, teknologiske
fremskridt eller behovet for produktinnovation. Kommissionen skal vedtage en særskilt
delegeret retsakt for hver teknisk definition eller ethvert krav
b) artikel 8, stk. 2: for i særlige tilfælde, hvor importtredjelandets retsregler kræver det, at
fastsætte undtagelser fra de krav, der er fastsat i artikel 2, litra f), og i artikel 4 og 5,
kravene i de spirituskategorier, der er fastsat i bilag I, og de særlige regler for visse
spiritus i bilag II
c) artikel 8, stk. 3: for at præcisere, hvilke andre naturlige stoffer eller landbrugsråvarer
med tilsvarende virkning som de produkter, der er omhandlet i artikel 4, stk. 9, litra a)-
e), der er godkendt i hele Unionen som produkter til sødning i fremstillingen af spiritus
d) artikel 19, stk. 1: for at tage hensyn til den traditionelle dynamiske lagringsproces for
brandy
i medlemsstaterne, der er kendt som "criaderas
y solera"
– eller "solera
e
criaderas"–
systemet, jf. bilag III, ved at:
fastlægge undtagelser fra artikel 13, stk. 6, hvad angår specifikation af lagringstid
eller alder ved beskrivelsen, præsentationen eller mærkningen af en sådan
brandy,
og
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/787 af 17. april 2019 om definition, beskrivelse,
præsentation og mærkning af spiritus, brugen af betegnelser for spiritus i præsentation og mærkning af andre
fødevarer, beskyttelse af geografiske betegnelser for spiritus, brugen af landbrugsethanol og
landbrugsdestillater i alkoholholdige drikkevarer samt om ophævelse af forordning (EF) nr. 110/2008 (EUT
L 130 af 17.5.2019, s. 1)
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2019/787/oj.
1
kom (2025) 0261 - Ingen titel
3030984_0003.png
indføre passende kontrolmekanismer for en sådan
brandy
e) artikel 19, stk. 2: for at oprette et offentligt register over de organer, der er udpeget af
hver enkelt medlemsstat til at føre tilsyn med lagringsprocessen som fastsat i artikel 13,
stk. 6.
Kommissionen skal udarbejde en rapport vedrørende delegationen af beføjelser senest ni
måneder inden udløbet af syvårsperioden. Delegationen af beføjelser forlænges stiltiende for
perioder af samme varighed, medmindre Europa-Parlamentet eller Rådet modsætter sig en
sådan forlængelse senest tre måneder inden udløbet af hver periode.
I denne rapport beskrives Kommissionens aktiviteter i den periode, der begynder den 24.
maj 2019.
2.
U
DØVELSE AF DELEGEREDE BEFØJELSER
I den periode, der er omfattet af denne rapport, har Kommissionen ikke gjort brug af de
delegerede beføjelser, den er tillagt i henhold til artikel 8, stk. 2, artikel 8, stk. 3, og artikel
19, stk. 1, i forordning (EU) 2019/787. Kommissionen har imidlertid anvendt delegationen
af beføjelser på de områder, der er omfattet af artikel 8, stk. 1, og artikel 19, stk. 2, ved at
vedtage to delegerede forordninger:
-
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2022/1303 af 25. april 2022 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/787 for så vidt angår definitionen
af og kravene til landbrugsethanol
2
, og
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2021/723 af 26. februar 2021 om
supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/787 for så
vidt angår oprettelsen af et offentligt register over de organer, som hver medlemsstat har
udpeget til at føre tilsyn med lagringsprocessen for spiritus
3
.
-
Begge retsakter blev meddelt Europa-Parlamentet og Rådet for at give fælleslovgiverne
mulighed for at fremføre eventuelle indsigelser inden for to måneder fra meddelelsen.
Hverken Europa-Parlamentet eller Rådet gjorde indsigelse mod nogen af de to delegerede
forordninger, som blev offentliggjort i
Den Europæiske Unions Tidende
efter udløbet af den
respektive indsigelsesperiode.
3.
D
EN NUVÆRENDE SITUATION
De to ovennævnte delegerede forordninger har på tilfredsstillende vis opfyldt målet om at
2
3
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2022/1303 af 25. april 2022 om ændring af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2019/787 for så vidt angår definitionen af og kravene til landbrugsethanol (EUT
L 197 af 26.7.2022, s. 71)
http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/1303/oj.
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2021/723 af 26. februar 2021 om supplerende regler til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/787 for så vidt angår oprettelsen af et offentligt register over
de organer, som hver medlemsstat har udpeget til at føre tilsyn med lagringsprocessen for spiritus (EUT L
155 af 5.5.2021, s. 1)
http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/723/oj.
2
kom (2025) 0261 - Ingen titel
3030984_0004.png
supplere og ændre forordning (EU) 2019/787 med de regler, der er nødvendige for, at den
kan fungere korrekt og effektivt.
Selv om der ikke har været nogen vanskeligheder med anvendelsen og fortolkningen af de
to ovennævnte delegerede forordninger i henholdsvis tre og fire år af deres anvendelse,
udvikler den retlige, økonomiske og faktuelle kontekst, der er relevant for disse
bestemmelser (navnlig de mere tekniske regler vedrørende definitionen af og kravene til
landbrugsethanol), sig løbende.
Selv om de øvrige beføjelser, der er omhandlet i artikel 8, stk. 2, artikel 8, stk. 3, og artikel
19, stk. 1, i den lovgivningsmæssige retsakt, ikke blev anvendt, fordi der enten ikke var
behov eller nogen begrundelse herfor, eller fordi høringen af ekspertgruppen for spiritus i
overensstemmelse med artikel 46 i spiritusforordningen viste, at det ikke var muligt at
forelægge et udkast til forslag på grund af divergerende holdninger/analyser, kan det ikke
udelukkes, at et sådant behov kan opstå i fremtiden.
Af disse grunde er det tilrådeligt at forlænge delegationen af beføjelser med yderligere syv
år for at give Kommissionen mulighed for hurtigt at reagere på eventuelle specifikke
spørgsmål, der måtte opstå i den forbindelse.
4.
KONKLUSION
I den periode, som denne rapport omfatter, har Kommissionen udøvet de delegerede
beføjelser, den er tillagt i henhold til artikel 8, stk. 1, og artikel 19, stk. 2, i forordning (EU)
2019/787. Kommissionen opfordrer Europa-Parlamentet og Rådet til at tage denne rapport
til efterretning.
3