Europaudvalget 2025
KOM (2025) 0275
Offentligt
3037477_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 27.5.2025
COM(2025) 275 final
2025/0141 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om ændring af gennemførelsesafgørelse (EU) (ST 10687/21 INIT, ST 10687/21 ADD 1) af
28. juli 2021 om godkendelse af vurderingen af genopretnings- og resiliensplanen for
Kroatien
{SWD(2025) 141 final}
DA
DA
kom (2025) 0275 - Ingen titel
3037477_0002.png
2025/0141 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om ændring af gennemførelsesafgørelse (EU) (ST 10687/21 INIT, ST 10687/21 ADD 1) af
28. juli 2021 om godkendelse af vurderingen af genopretnings- og resiliensplanen for
Kroatien
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/241 af 12. februar
2021 om oprettelse af genopretnings- og resiliensfaciliteten
1
, særlig artikel 20, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Efter indgivelsen af Kroatiens nationale genopretnings- og resiliensplan den 8. juli
2021 forelagde Kommissionen sit forslag til positiv vurdering for Rådet. Rådet
godkendte den positive vurdering ved Rådets gennemførelsesafgørelse af 28. juli
2021
2
. Nævnte gennemførelsesafgørelse blev ændret den 8. december 2023
3
.
Den 16. april 2025 rettede Kroatien en begrundet anmodning til Kommissionen om at
fremsætte et forslag om ændring af Rådets gennemførelsesafgørelse af 28. juli 2021 i
overensstemmelse med artikel 21, stk. 1, i forordning (EU) 2021/241 ud fra den
betragtning, at dele af genopretnings- og resiliensplanen ikke længere kan opfyldes på
grund af objektive omstændigheder. På grundlag heraf har Kroatien indgivet en ændret
genopretnings- og resiliensplan.
De ændringer af genopretnings- og resiliensplanen, som Kroatien har forelagt på grund
af objektive omstændigheder, vedrører 30 foranstaltninger.
Kroatien har forklaret, at to foranstaltninger helt eller delvist ikke længere kan
gennemføres på grund af utilstrækkelig efterspørgsel. Dette vedrører henholdsvis mål
35 i C1.1.2. R4-I1 Støtte til digitale innovationsknudepunkter under komponent 1.1:
en modstandsdygtig, grøn og digital økonomi og mål 287 i reform C4.1 R1 Udvikling
og gennemførelse af nye målrettede aktive arbejdsmarkedspolitikker med henblik på
den grønne og den digitale omstilling af arbejdsmarkedet under komponent 4.1
Forbedring af beskæftigelsesforanstaltningerne og de retlige rammer for et moderne
EUT L 57 af 18.2.2021, s. 17.
ST 10687/21 INIT og ST 10687/21 ADD 1.
ST 15834/23 INIT, ST 15834/23 COR 1 og ST 15834/23 ADD 1 REV 1.
(2)
Ændringer baseret på artikel 21 i forordning (EU) 2021/241
(3)
(4)
1
2
3
DA
1
DA
kom (2025) 0275 - Ingen titel
arbejdsmarked og fremtidens økonomi. På grundlag heraf har Kroatien anmodet om at
fjerne mål 35. Desuden har Kroatien anmodet om at reducere mål 287.
(5)
Kroatien har forklaret, at fire foranstaltninger delvist eller helt ikke længere kan
gennemføres, fordi inflationen har øget de anslåede omkostninger ved
foranstaltningen. Dette vedrører henholdsvis mål 18 i investering C1.1.1. R4-I2
Finansielt instrument for mikrovirksomheder og små og mellemstore virksomheder og
mål 20 i investering C1.1.1. R4-I3 Finansielt instrument for midcapselskaber og store
virksomheder under komponent 1.1: en modstandsdygtig, grøn og digital økonomi;
mål 113 under investering C1.4 R3-I2 Indkøb/konstruktion af passagerskibe, der
anvendes til regelmæssig kysttransport, under komponent 1.4 Udvikling af et
konkurrencedygtigt, energibæredygtigt og effektivt transportsystem og mål 227 under
investering C2.5R1-I4 Udformning og gennemførelse af Zagreb Justice Square-
projektet for at forbedre adgangen til domstolsprøvelse og effektiviteten af
handelsprocedurer og administrative tvister under komponent 2.5 Et moderne
retssystem, der er klar til fremtidige udfordringer. På grundlag heraf har Kroatien
anmodet om at reducere mål 18, 20 og 227. Kroatien har desuden anmodet om at
fjerne mål 113.
Kroatien har forklaret, at mål 101 under investering C1.4 R2-I1 Genopbygning af det
eksisterende spor og anlæg af andet spor på jernbanestrækningen Dugo Selo-Novska
og den underliggende strækning Kutina-Novska (fase D) under komponent 1.4
Udvikling af et konkurrencedygtigt, energibæredygtigt og effektivt transportsystem
slet ikke længere er muligt på grund af forsinkelser i kontrahentens udarbejdelse af
projektdokumentationen. På grundlag heraf har Kroatien anmodet om at fjerne
mål 101.
Kroatien har forklaret, at mål 186 under investering C2.3R3-I6 Investering i statslige
informationsinfrastrukturnet under komponent 2.3 Digital omstilling af samfundet og
den offentlige forvaltning delvist ikke længere kan opnås på grund af uventede
forsinkelser i forbindelse med offentlige udbud. På dette grundlag har Kroatien
anmodet om at få forlænget gennemførelsesfristen for mål 186.
Kroatien har forklaret, at mål 178 under foranstaltning C2.R2-I1 Etablering af et
centralt interoperabilitetssystem under komponent 2.3 Digital omstilling af samfundet
og den offentlige forvaltning delvist ikke længere kan opnås på grund af to procedurer,
der er opført i bilag II til forordningen om den fælles digitale portal, der ikke findes i
Republikken Kroatien, og som derfor er fjernet. På grundlag heraf har Kroatien
anmodet om at reducere mål 178. Rådets gennemførelsesafgørelse af 28. juli 2021 bør
ændres i overensstemmelse hermed.
Kroatien har forklaret, at ni foranstaltninger er blevet ændret for at gennemføre bedre
alternativer med henblik på at nå foranstaltningens oprindelige ambition. Det vedrører
milepæl 97 i investering C1.4. R1-I5 Overvågning af transport af farligt gods ad vej
(e-ADR) under komponent 1.4 Udvikling af et konkurrencedygtigt, energibæredygtigt
og effektivt transportsystem, investering C.1.3 R2-I2 Oprydningsprogram for lukkede
deponeringsanlæg og anlæg forurenet med farligt affald, investering C1.3 R1-I3
Katastroferisikoreduktionsprogram
under
komponent
1.3
Forbedring
af
vandforvaltning og affaldshåndtering, mål 190 i investering C2.3 R3-I8 Oprettelse af
en digital mobil, mål 206 i investering C2.3 R4-I2 Opførelse af en platform for passiv
elektronisk kommunikationsinfrastruktur under komponent 2.3 Digital omstilling af
samfundet og den offentlige forvaltning; milepælene 208 og 442 i reformen C2.4 R2 –
Forbedring af virksomhedsledelsen i statsejede virksomheder af særlig interesse for
(6)
(7)
(8)
(9)
DA
2
DA
kom (2025) 0275 - Ingen titel
Republikken Kroatien og i statsejede majoritetsvirksomheder under komponent 2.4
Forbedring af forvaltningen af statslige aktiver; mål 264 i reformen C2.9 R3
Innovative udbud under komponent 2.9 Styrkelse af rammen for offentlige udbud og
mål 280 i investering C3.2R1-I2 Styrkelse af universiteters og forskningsinstitutters
institutionelle kapacitet inden for innovation under komponent 3.2 Fremme af
forsknings- og innovationskapacitet og milepælene 298 og 300 i reformen C4.2 R1
Øge pensionernes tilstrækkelighed gennem fortsat pensionsreform under komponent
4.2 Forbedring af pensionssystemet gennem pensionernes øgede tilstrækkelighed. På
dette grundlag har Kroatien anmodet om at ændre investeringerne C1.3 R1-I3, C.1.3
R2-I2, målene 190, 264 og milepælene 208, 298 og 300. Desuden har Kroatien
anmodet om at tilføje milepæl 442. Desuden har Kroatien anmodet om at fjerne
investering C3.2R1-I2 og flytte mål 280 til investering C3.2R1-I1. Desuden har
Kroatien anmodet om en forlængelse af tidsplanen for gennemførelsen af milepæl 97.
Desuden har Kroatien anmodet om at reducere mål 206. Rådets
gennemførelsesafgørelse af 28. juli 2021 bør ændres i overensstemmelse hermed.
(10)
Kroatien har forklaret, at fem foranstaltninger er blevet ændret for at gennemføre et
bedre alternativ, der gør det muligt at mindske den administrative byrde, samtidig med
at målene for de respektive foranstaltninger stadig nås. Det drejer sig om mål 42, 43
og 376 under investering C1.2 R1-I1 – Revitalisering, opbygning og digitalisering af
energisystemet og støtte til infrastruktur til dekarbonisering af energisektoren under
komponent 1.2 Energiomstilling med henblik på en bæredygtig økonomi; mål 85 og
89 i investering C1.3 R2-I1 Program for reduktion af affaldsbortskaffelse og reform
C1.3 R2 Gennemførelse af bæredygtig affaldshåndtering under komponent 1.3
Forbedring af vandforvaltning og affaldshåndtering; mål 261 og 262 i reform C2.9 R2
– Styrkelse af revisionssystemet for offentlige udbud under komponent 2.9 Styrkelse
af rammen for offentlige indkøb og mål 306 i reform C4.3 R1 Gennemsigtighed og
tilstrækkelighed af sociale ydelser i det sociale beskyttelsessystem under komponent
4.3 Forbedring af det sociale velfærdssystem. På grundlag heraf har Kroatien anmodet
om at ændre mål 42, 43, 376, 85, 89, 261 og 262. Desuden har Kroatien anmodet om
at få fjernet mål 306. Rådets gennemførelsesafgørelse af 28. juli 2021 bør ændres i
overensstemmelse hermed.
Kroatien har endvidere anmodet om at anvende de midler, der frigøres ved fjernelsen
af foranstaltningerne i henhold til artikel 21 i forordning (EU) 2021/241, til at tilføje to
nye foranstaltninger og øge gennemførelsesniveauet for fem foranstaltninger. Dette
vedrører investering C.1.3 R3-I1 – Yderligere investeringer i det offentlige
spildevandsudviklingsprogram, investering C.1.3 R3-I2 – Yderligere investeringer i
det offentlige vandforsyningsudviklingsprogram, mål 440 og 441 i investering C1.3
R3-I3 – Yderligere investeringer i katastroferisikoreduktionsprogrammet under
komponent 1.3 Forbedring af vandforvaltning og affaldshåndtering; mål 204 i
investering
C2.3
R4-I1
Bredbåndsadgang
for
husstande
i
hvide
næstegenerationsnetadgangsområder; mål 443 i investering C2.5 R1-I7 under
komponent 2.5 Et moderne retssystem, der er klar til fremtidige udfordringer; mål 278
og 279 i investering C3.2 R1-I1 Udvikling af et system af programaftaler til
finansiering af universiteter og forskningsinstitutter med fokus på innovation,
forskning og udvikling under komponent 3.2 Fremme af forsknings- og
innovationskapacitet og mål 354 og 355 i investering 6.1.R1-I1 Energirenovering af
bygninger under komponent 6.1 Renovering af bygninger. På grundlag heraf har
Kroatien anmodet om at tilføje mål 440, 441 og 443. Desuden har Kroatien anmodet
om at øge omfanget af den krævede gennemførelse af investering C1.3 R3-I1 og C1.3
(11)
DA
3
DA
kom (2025) 0275 - Ingen titel
R3-I2 samt mål 204, 278, 279, 354 og 355. Rådets gennemførelsesafgørelse af 28. juli
2021 bør ændres i overensstemmelse hermed.
(12)
Det er Kommissionens opfattelse, at den begrundelse, som Kroatien har fremført,
berettiger ændringerne i henhold til artikel 21, stk. 2, i forordning (EU) 2021/241, og
Rådets gennemførelsesafgørelse af 28. juli 2021 bør derfor ændres.
Fordelingen af milepæle og mål i trancher bør ændres for at tage hensyn til
ændringerne af planen og den vejledende tidsplan, som Kroatien har forelagt.
Der er konstateret én skrivefejl i teksten til Rådets gennemførelsesafgørelse, som
berører ét mål. Rådets gennemførelsesafgørelse bør ændres for at korrigere denne
skrivefejl, der ikke afspejler indholdet af den genopretnings- og resiliensplan, der blev
forelagt Kommissionen den 8. juli 2021, som aftalt mellem Kommissionen og
Kroatien. Denne skrivefejl vedrører milepæl 422 i investering C7.1 I3 under
komponent C7.1 Energi og bæredygtig transport (REPowerEU-komponenten). Denne
rettelse påvirker ikke gennemførelsen af den pågældende foranstaltning.
Kommissionen har vurderet den ændrede genopretnings- og resiliensplan i forhold til
de vurderingskriterier, der er fastsat i artikel 19, stk. 3, i forordning (EU) 2021/241.
I overensstemmelse med artikel 19, stk. 3, litra e), i forordning (EU) 2021/241 og
kriterium 2.5 i bilag V til samme forordning indeholder den ændrede genopretnings-
og resiliensplan foranstaltninger, der i moderat grad (A-rating) bidrager til den grønne
omstilling, herunder biodiversitet, eller til afhjælpning af de dermed forbundne
udfordringer. Foranstaltningerne til støtte for klimamål omfatter et beløb, der svarer til
38,56 % af den ændrede genopretnings- og resiliensplans samlede tildeling og 62,63 %
af de samlede anslåede omkostninger til foranstaltninger i REPowerEU-kapitlet
beregnet i overensstemmelse med den metode, der er fastsat i bilag VI til forordning
(EU) 2021/241. I overensstemmelse med artikel 17 i forordning (EU) 2021/241 er den
ændrede genopretnings- og resiliensplan i overensstemmelse med oplysningerne i den
nationale energi- og klimaplan 2021-2030.
De foranstaltninger, der fjernes eller reduceres, påvirker ikke planens overordnede
ambition med hensyn til den grønne omstilling. Foranstaltningerne i planen forventes
stadig at få en varig virkning ved at fremskynde udfasningen af fossile brændstoffer i
retning af et bæredygtigt system for vedvarende energi i Kroatien. De forventes at ville
reducere drivhusgasemissionerne og lette etableringen af vedvarende energi i Kroatien
og dermed bidrage til at nå klimamålene for 2030 og målet om klimaneutralitet i
Unionen senest i 2050.
I overensstemmelse med artikel 19, stk. 3, litra f), i forordning (EU) 2021/241 og
kriterium 2.6 i bilag V til samme forordning indeholder den ændrede genopretnings-
og resiliensplan foranstaltninger, der i høj grad (A-rating) bidrager til den digitale
omstilling eller til håndtering af de dermed forbundne udfordringer. Foranstaltningerne
til støtte for digitale mål omfatter et beløb, der svarer til 20,22 % af den ændrede
Fordeling af milepæle og mål
(13)
Rettelse af skrivefejl
(14)
Kommissionens vurdering
(15)
Bidrag til den grønne omstilling, herunder biodiversitet
(16)
(17)
Bidrag til den digitale omstilling
(18)
DA
4
DA
kom (2025) 0275 - Ingen titel
genopretnings- og resiliensplans samlede tildeling beregnet på grundlag af metoden i
bilag VII til nævnte forordning.
(19)
Den positive vurdering vedrørende bidraget til den digitale omstilling i Rådets
gennemførelsesafgørelse af 28. juli 2021 gælder fortsat. Den ændrede genopretnings-
og resiliensplan bidrager fortsat væsentligt til den digitale omstilling, herunder ved at
øge digitaliseringen af den offentlige forvaltning, antallet af digitale tjenester for
borgere og virksomheder samt investeringer i e-sundhed og digitalisering af
transportsektoren.
I overensstemmelse med artikel 19, stk. 3, litra i), i forordning (EU) 2021/241 og
kriterium 2.9 i bilag V til samme forordning er begrundelsen i den ændrede
genopretnings- og resiliensplan for de heri anslåede samlede omkostninger i moderat
grad (B-rating) rimelig og plausibel og i overensstemmelse med princippet om
omkostningseffektivitet, og den står mål med den forventede nationale økonomiske og
sociale indvirkning.
Omkostninger
(20)
Foranstaltninger til støtte for investeringstransaktioner, der bidrager til målene for
platformen for strategiske teknologier for Europa (STEP)
(21)
I overensstemmelse med artikel 4, stk. 4, i forordning (EU) 2024/795 behandlede
Kroatien som en prioritet projekter, der har fået tildelt et suverænitetsmærke i henhold
til artikel 4, stk. 1, i forordning (EU) 2024/795. Kroatien mente imidlertid, at ingen
projekter, der havde fået tildelt et suverænitetsmærke, skulle medtages i den ændrede
genopretnings- og resiliensplan, fordi de projekter, der har fået tildelt et
suverænitetsmærke, ikke dækker de områder, der er blevet opskaleret med denne
revision.
Eftersom Kommissionens vurdering af den ændrede genopretnings- og resiliensplan er
positiv, idet den finder, at planen på tilfredsstillende vis opfylder vurderingskriterierne
i forordning (EU) 2021/241, bør det i denne afgørelse i overensstemmelse med artikel
20, stk. 2, i og bilag V til nævnte forordning fastsættes, hvilke reformer og
investeringsprojekter der er nødvendige for gennemførelsen af den ændrede
genopretnings- og resiliensplan, de relevante milepæle, mål og indikatorer samt det
beløb, der stilles til rådighed fra Unionen til gennemførelse af den ændrede
genopretnings- og resiliensplan i form af ikketilbagebetalingspligtig finansiel støtte.
De anslåede samlede omkostninger i Kroatiens ændrede genopretnings- og
resiliensplan er 10 040 701 600 EUR. Da de anslåede samlede omkostninger i den
ændrede genopretnings- og resiliensplan er højere end det maksimale finansielle
bidrag, der er til rådighed for Kroatien, bør det finansielle bidrag, der er fastlagt i
overensstemmelse med artikel 4a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2021/1755, og artikel 20, stk. 4, og artikel 21a, stk. 6, i forordning (EU) 2021/241, og
som tildeles Kroatiens ændrede genopretnings- og resiliensplan, udgøre
5 786 544 628 EUR. Det finansielle bidrag, der stilles til rådighed for Kroatien,
forbliver derfor uændret.
Den lånestøtte, der stilles til rådighed for Kroatien, beløber sig fortsat til
4 254 156 972 EUR.
Positiv vurdering
(22)
Finansielt bidrag
(23)
(24)
DA
5
DA
kom (2025) 0275 - Ingen titel
(25)
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) ST 10687/21 af 28. juli 2021 om godkendelse af
vurderingen af genopretnings- og resiliensplanen for Kroatien bør derfor ændres. Af
klarhedshensyn bør bilaget til nævnte gennemførelsesafgørelse fra Rådet erstattes helt
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
I Rådets gennemførelsesafgørelse af 28. juli 2021 om godkendelse af vurderingen af
Kroatiens genopretnings- og resiliensplan foretages følgende ændringer:
1) Artikel 1 affattes således:
"Artikel
1
Godkendelse af vurderingen af genopretnings- og resiliensplanen
Vurderingen af Kroatiens ændrede RRP på grundlag af kriterierne i artikel 19, stk. 3, i
forordning (EU) 2021/241 godkendes. Reformerne og investeringsprojekterne i RRP'en,
ordningerne og tidsplanen for overvågning og gennemførelse af RRP'en, herunder de
relevante milepæle og mål, de relevante indikatorer vedrørende opnåelsen af de planlagte
milepæle og mål og ordningerne for Kommissionens fulde adgang til de underliggende
relevante data er fastlagt i bilaget til denne afgørelse."
3) Bilaget erstattes af teksten i bilaget til denne afgørelse.
Artikel 2
Adressat
Denne afgørelse er rettet til Republikken Kroatien.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA