Europaudvalget 1997-98 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 524
Offentligt
1464760_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 524)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor
1
400.C.2-0 N.1
17. juli 1998
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 70/221/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning vedrørende beholdere for flydende brændstof og afskærmning bagtil mod underkøring på
motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer. KOM (98) 97.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Trafikudvalg.
Trafikministeriet
DatoLøbenr.15. juli
1998TM0070
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
70/221/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning vedrørende beholdere for flydende
brændstof og afskærmning bagtil mod underkøring på motordrevne køretøjer og påhængskøretøjer dertil. KOM
(98) 97.
1. Baggrund og indhold
Direktivforslaget er fremsat den 23. april 1998 under henvisning til Traktatens artikel 100 A og vedtages efter artikel 189
B, kvalificeret flertal/fælles beslutningstagen med Parlamentet.
Formålet med direktivforslaget er, dels at indføre nye bestemmelser vedrørende beholdere, der er fremstillet af
plastmateriale, for køretøjer i klasse M
1
i Rådets direktiv 70/221/EØF, dels at ændre titlen og anvendelsesområdet for
direktiv 70/221/EØF, således at der ved senere ændringer af dette direktiv kan indføres tekniske specifikationer for
beholdere til luftformige brændstoffer.
Den tekniske udvikling inden for konstruktion af brændstofbeholdere til personbiler som har fundet sted siden
vedtagelsen af direktiv 70/221/EØF, gør det tilrådeligt, at tilpasse direktivet til de tekniske krav i ECE-regulativ nr. 34,
der er vedtaget af FN's økonomiske kommission for Europa, og som vedrører godkendelse af køretøjer for så vidt angår
forebyggelse af brandrisici. Her tænkes specielt på bestemmelserne for brændstofbeholdere af plast til køretøjer i klasse
M
1
.
Der er en voksende interesse for luftformige brændstoffer til fremdrift af motorkøretøjer, især af miljømæssige grunde.
Det er derfor formålstjenligt, at Rådets direktiv 70/221/EØF i fremtiden også omfatter bestemmelser vedrørende
beholdere til andre brændstoffer end flydende brændstoffer.
Ifølge direktiv 70/221/EØF skal ændringer til bestemmelserne vedrørende brændstofbeholdere vedtages af Europa-
Parlamentet og Rådet. For at fremme hurtig tilpasning af bestemmelserne i direktiv 70/221/EØF vedrørende
brændstofbeholdere til den tekniske udvikling, vil de relevante ændringer skulle vedtages i henhold til en lettere
procedure (revisionskomité). En sådan lettere procedure findes i Rådets direktiv 70/156/EØF, og denne procedure
anvendes allerede for de tekniske bilag til alle andre særdirektiver under direktivet for typegodkendelse af
motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil.
På denne baggrund foreslår Kommissionen,
·
at der indføres nye bestemmelser i direktiv 70/221/EØF for beholdere af plast til køretøjer M
1,
og at disse nye
bestemmelser anvendes:
- fra 1. oktober 1999 for alle nye køretøjstyper,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464760_0002.png
- fra 1. oktober 2000 for alle fabriksnye køretøjer.
·
at udvide titel og anvendelsesområde for direktiv 70/221/EØF til at omfatte beholdere til brændstoffer, som ikke er
flydende,
·
·
at tilpasse artikel 1 i direktiv 70/221/EØF til definitionerne i direktiv 70/156/EØF,
at ændre artikel 3 i direktiv 70/221/EØF vedrørende tilpasning af dette direktivs bilag til den tekniske udvikling.
2. Gældende dansk ret
Regler om brændstofbeholdere findes i Færdselsstyrelsens bekendtgørelse af 12. marts 1998 om detailforskrifter for
køretøjers indretning og udstyr. Disse regler kræver, at brændstofbeholdere skal være fremstillet af ikke brændbart
materiale eller opfylde de konstruktive bestemmelser i annex 5 til ECE-regulativ nr. 34.
3. Høring
Færdselsstyrelsen har foretaget høring af de berørte organisationer, herunder:
Autobranchens Handels- og Industriforening (AUTIG), Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Danmarks
Automobilforhandlerforening, Dansk Brandteknisk Institut, De Danske Bilimportører, Forenede Danske Motorejere
(FDM).
Følgende organisationer har ikke svaret:
Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Dansk Brandteknisk Institut.
Følgende organisationer havde ingen bemærkninger:
Autobranchens Handels- og Industriforening (AUTIG), Danmarks Automobilforhandlerforening, De Danske
Bilimportører, Forenede Danske Motorejere (FDM).
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget kræver ikke lovændring, og skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
5. Samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
(Løbenr. 9469)