Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 925
Offentligt
1464549_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 925)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
12. april 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomiministeriets grundnotat vedrørende forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 85/611/EØF, 92/49/EØF, 92/96/EØF og 93/22/EØF
med hensyn til udveksling af oplysninger med tredjelande, KOM (1999) 748.
Faktuelt grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om ændring af Rådets direktiv 85/611/EØF, 92/49/EØF, 92/96/EØF og
93/22/EØF med hensyn til udveksling af oplysninger med tredjelande KOM (1999)
748
1. Baggrund og formål
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 22. juni 1998 ved direktiv 98/33/EF en
ændring af bestemmelserne i 2. bankdirektiv om tilsynsmyndighedernes tavs-
hedspligt, som nu er implementeret i bank- og sparekasseloven. Ændringen var
begrundet i, at fortrolige oplysninger kun kunne videregives til tilsvarende
kompetente tilsynsmyndigheder i tredjelande, hvilket havde vist sig for
restriktivt.
Efter
de
gældende
regler
i
de
øvrige
finansielle
direktiver,
investeringsservicedirektivet, investeringsforeningsdirektivet (UCITS), tredje
skadesforsikringsdirektiv og tredje livsforsikringsdirektiv, kan udveksling af
oplysninger
med
tredjelande
kun
ske
med
tilsvarende
kompetente
tilsynsmyndigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464549_0002.png
Formålet med forslaget er at ændre direktiverne, således disse bliver i
overensstemmelse med ændringen af 2. bankdirektiv. Forslaget har hjemmel i
Traktatens art. 47, stk. 2, 1. og 3. punktum. Forslaget kan vedtages i Rådet med
kvalificeret flertal. Forslaget skal i øvrigt vedtages efter den fælles
beslutningstagning.
Forslaget indgår i Kommissionens handlingsplan for de finansielle markeder.
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse om forslaget.
2. Forslagets indhold
Ændringen giver tilsynsmyndighederne mulighed for at udveksle oplysninger med
andre myndigheder og organer i tredjelande end tilsvarende kompetente
tilsynsmyndigheder. Det drejer sig om især om myndigheder, der har ansvaret for
likvidation og konkursbehandling af finansielle institutter, og lovpligtige
revisorer.
Udvekslingen er betinget af, at den myndighed, der modtager oplysningerne, er
underlagt en tavshedspligt svarende til den, der følger af direktiverne, samt at
oplysningerne kun anvendes i forbindelse med tilsynsvirksomhed.
Endvidere kan oplysninger, der er modtaget fra en anden medlemsstat, kun
videregives til myndigheder i tredjelande med medlemsstatens udtrykkelige
samtykke og kun anvendes inden for de rammer, denne har givet tilladelse til.
3. Nærhedsprincippet
Forslaget omtaler ikke nærhedsprincippet. Da formålet med forslaget er at lette
det grænseoverskridende tilsyn med finansielle institutter, er et EU-initiativ
nødvendigt.
4. Gældende dansk ret
I dansk ret er muligheden for udveksling af oplysninger med tredjelande
begrænset således, at videregivelse af fortrolige oplysninger kun kan ske til
finansielle tilsynsmyndigheder.
5. Høring
Forslaget har været i skriftlig procedure, da det indholdsmæssigt svarer til et
direktiv, som Danmark tidligere har tilsluttet sig. Der har ikke været
bemærkninger til forslaget.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget vil kræve en ændring af lov om forsikringsvirksomheds § 240 c,
stk.5,
lov
om
fondsmæglerselskabers
§
31
a,
stk.
5,
og
lov
om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464549_0003.png
investeringsforeninger og specialforeningers § 77 a, stk. 5, således at disse
bestemmelser kommer til at svare til bank- og sparekasselovens §50 b, stk. 5,
nr. 16 og nr. 17, jf. stk. 9 og stk. 10.
Der er ingen statsfinansielle konsekvenser forbundet med forslaget.