Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1654
Offentligt
1462927_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1654)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 767 (Løbenr. 25184)
Skatteministeriet
J.nr2001-218-111
Den
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 218 af 30. april 2001 (Alm. del - bilag 1153), et halvårligt statusnotat over fiskale EU-forslag 2. halvår 2001.
Frode Sørensen
/K. Aasberg Karlsen
Spørgsmål:
Med henblik på det kommende halvårlige samråd med Skatteministeren og Økonomiministeren bedes skatteministeren tilsende udvlaget et statusnotat over fiskale EU-forslag.
Svar:
Hermed vedlægges, som svar på ovenstående spørgsmål, et statusnotat over fiskale EU-forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462927_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462927_0003.png
5. kontorJ. nr. 5.2001-218-111
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462927_0004.png
september 18, 2001
L:\5KT\LGO\ECOFIN\SAMRAAD\STATUS2001_3.DOC
Status over fiskale EU-forslag 2. halvår af 2001
Til udvalgets orientering følger hermed en kort beskrivelse af aktuelle fiskale EU-forslag.
I. Direkte skat
1. Skattepakken
Det Europæiske Råd den 15. – 16. juni 2001 i Gøteborg bekræftede Rådets beslutning i Nice
om at fortsætte arbejdet med alle tre dele af den skattepakke, som EU-landene indgik principaftale om den 1. december 1997, dvs.
- adfærdskodeks for erhvervsbeskatning,
- beskatning af opsparing og
- beskatning af renter og royalties
med henblik på at opnå fuld enighed om vedtagelse af direktiverne og gennemførelse af
skattepakken som helhed, hurtigst muligt og senest ved udgangen af 2002.
ECOFIN har den 10. juli 2001 vedtaget en tidsplan for arbejdet med de enkelte dele af
skattepakken frem til udgangen af 2002.
Adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning
En særlig adfærdskodeks-gruppe (med formand fra UK) fortsætter arbejdet med at se på, at
EU-landene ophæver eller ændrer nuværende ordninger, som er i strid med kodeksen, og at de
ikke indfører ny ordninger i strid med kodeksen. Gruppen skal endvidere se på de enkelte EU
landes regler og praksis vedr. fastsættelse af interne afregningspriser, når en international koncerns afdeling i det pågældende EU-land har intern samhandel med andre afdelinger af samme koncern i andre lande.
(Resumé
Adfærdskodeksen er en politisk aftale, som EU-landene indgik den 1. december 1997,
hvorefter de skal undgå skadelig skattekonkurrence vedr. erhvervsskatter.
En særlig adfærdskodeks-gruppe har undersøgt 271 skatteordninger i forhold til kodeksen. Gruppen har udarbejdet en rapport, som blev forelagt ECOFIN den 29. november 1999, men
ikke nåede til behandling. Flertallet i gruppen mener, at 40 ordninger i EU-landene (og 26 ordninger i EU-landenes afhængige områder) strider mod kodeksen og derfor skal ophæves
eller ændres, så de skadelige elementer fjernes. Andre lande er ikke enige i flertallets vurdering, og rapporten er forsynet med fodnoter herom.
Adfærdskodeks-gruppens flertal vurderede bl.a., at de daværende danske holdingregler strider mod kodeksen. Danmark argumenterede for, at denne vurdering ikke var korrekt.
Danmark har alligevel gennemført en ændring af holdingreglerne, som imødegår, at danske
holdingselskaber anvendes til at omgå andre landes udbyttebeskatning.
Aktuelt notat senest den 25. maj 2001)
Beskatning af opsparing
Kommissionen har den 18. juli 2001 fremsat et nyt direktivforslag, og det belgiske formandskab vil herefter føre forhandlinger om indholdet af direktivforslaget.
ECOFIN skal den 16. oktober 2001 godkende et mandat om forhandlinger med vigtige 3.lande (USA, Schweiz, Liechtenstein, San Marino, Monaco og Andorra) om, at de skal anvende tilsvarende forholdsregler som direktivets, til sikring af
beskatning af opsparing i disse lande.
EU-lande med relevante afhængige områder skal desuden forhandle om, at de skal anvende samme regler som direktivets til sikring af beskatning af opsparing i disse områder.
(Resumé
Formålet med direktivforslaget er at begrænse mulighederne for skatteunddragelse ved, at en
person fra et EU-land placerer sin opsparing i andre EU-lande og undlader at oplyse renteindtægten til skattemyndighederne i sit bopælsland.
ECOFIN i Feira den 18. – 19. juni 2000 vedtog nogle konklusioner, bl.a. om at det langsigtede
mål er et informationssystem, så EU-landene skal sikre beskatningen af renteindtægter ved at
indsamle og videregive oplysninger om disse indtægter. I en overgangperiode på op til 7 år kan et land dog vælge at sikre beskatningen ved at opkræve kildeskat og i så fald afregne en del af denne skat til rentemodtagers bopælsland.
ECOFIN vedtog den 26. november 2000 yderligere konklusioner om hovedindholdet af direktivet, bl.a. kildeskattens størrelse og overførsel af provenu til bopælslandet.
EU skal vedtage direktivet, når der er opnået tilstrækkelige garantier for anvendelsen i 3.
lande og relevante afhængige områder, men senest ved udgangen af 2002.
Aktuelt notat senest den 25. maj 2001)
Beskatning af renter og royalties
Forhandlingerne om dette forslag er stort set afsluttet, men direktivet kan først vedtages
sammen med opsparingsforslaget og gennemførelsen af adfærdskodeksen.
(Resumé
Formålet med direktivforlaget er at begrænse skattemæssige hindringer for samarbejde over
landegrænserne. De nuværende ordninger medfører, at der ofte opkræves kildeskat ved betaling af renter og royalties fra et selskab i et land til et selskab i et andet land. Det selskab,
der modtager betalingen, kan så søge om hel eller delvis nedsættelse af skatten efter reglerne i
dobbeltbeskatningsaftalen mellem de to lande, men det er administrativt besværligt og kan
medføre en likviditetsbelastning.
Det fremlagte forslag går ud på, at det land, hvorfra betalingen stammer, skal undlade at opkræve kildeskat, når betalingen beskattes i det andet land, hvor det modtagende selskab er
hjemmehørende. Forslaget omfatter dog kun betalinger mellem koncernforbundne selskaber. Grækenland, Portugal og Spanien skal dog have en overgangsordning, hvor de alligevel kan
opkræve kildeskat i en periode.
Aktuelt notat senest den 25. maj 2001)
2. Virksomhedsbeskatning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462927_0005.png
ECOFIN har pålagt Kommissionen at udarbejde en analyse om selskabsbeskatningen i EU.
Analysen skal illustrere forskelle i EU-landenes effektive selskabsbeskatning og de politiske
problemer som følge heraf. Analysen skal også identificere skatteregler, som hæmmer grænseoverskridende økonomisk aktivitet mellem EU-landene.
Det er planen, at Kommissionen skal præsentere sin meddelelse om virksomhedsbeskatning på ECOFIN den 16. oktober 2001.
3. Meddelelse om pensioner
Kommissionens meddelelse om afskaffelse af skattemæssige hindringer for grænseoverskridende ydelse af arbejdsmarkedsorienteret pension blev præsenteret på et rådsmøde i maj 2001. Det belgiske formandskab vil i 2. halvår 2001 undersøge,
om der blandt Rådets medlemmer er stemning for mere konkrete reaktioner på meddelelsen.
(Resumé:
Formålet med meddelelsen er
- at lægge op til en vis koordinering, henset til forskellene i medlemslandenes beskatningssystemer på pensionsområdet, frem for en harmonisering,
- at afskaffe unødvendigt restriktive eller diskriminerende skatteregler,
- at præsentere midler til sikring af medlemslandenes skatteprovenuer.
Meddelelsen skal bl.a. ses som en opfølgning på Kommissionens direktivforslag om arbejdsmarkedsorienterede pensionskassers aktiviteter og skal overordnet sikre, at det indre marked fungerer inden for dette område. Meddelelsen omfatter
både vandrende arbejdstageres pensionsordninger og muligheden for, at en borger generelt kan oprette en pensionsordning i et andet medlemsland. Ifølge Kommissionen er medlemslandene ifølge traktaten forpligtet til skatt emæssigt at
ligestille pensionsordninger, som en person opretter i en anden medlemsstat, med pensionsordninger i den pågældende medlemsstat. En række medlemsstater, herunder Danmark, giver ikke skattefradrag til indbetalinger til en pensionsordning,
hvis den er oprettet i udlandet. Kommissionen vil i givet fald inddrage Domstolen.
Kommissionen foreslår, at der for grænseoverskridende pensionsordninger etableres en informationsudveksling mellem medlemslandene, samt at der, primært gennem dobbeltbeskatningsoverenskomster, findes en løsning på problemer med
dobbeltbeskatning eller slet ingen beskatning i de tilfælde, hvor medlemslandenes forskellige skattesystemer ikke umiddelbart hænger sammen.)
II. Moms
1. Elektronisk handel
Kommissionen har fremsat forslag om moms af elektronisk handel KOM(2000) 349. Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 93, der kræver enstemmighed.
Forslaget har været drøftet indgående under det afgåede franske og svenske formandskab, og drøftelserne vil fortsætte under det belgiske formandskab. Der er overordnet enighed om afgrænsningen af elektronisk handel, nærmere bestemt
digitale tjenesteydelser, om at salg af disse tjenester ud af EU skal være momsfritaget (og tilsvarende at salg i EU af disse tjenester skal være moms-pligtigt), og at de digitale ydelser skal beskat tes med normalsatsen (med undtagelse af
"broadcasting" af TV og radio, hvor landene efter gældende regler kan anvende reduceret sats). ECOFIN-mødet den 5. juni 2001 tog en statusrapport fra formandskabet om arbejdet med direktivforslaget til efterretning. Af rapporten fremgik det,
at langt de fleste lande kunne tiltræde formandskabets skitse til et kompromisforslag (jf. straks nedenfor under "resumé"). Der er dog anmeldt forbehold med hensyn til reglerne for EU- virksomheders salg til private i andre EU-lande og ud fra
ønsker om at nå til en enklere momsordning, der eventuelt omfatter alle OECD-lande.
Forslaget er foreløbig sat på dagsordenen til politisk enighed på ECOFIN den 6. november 2001.
(Resumé:
Kommissionen foreslår ændring af henholdsvis 6. momsdirektiv og en forordning om administrativt samarbejde på området for indirekte skatter (moms). Baggrunden er, at Kommissionen ser behov for at få fastlagt momsreglerne for ydelser,
der overføres ad elektronisk vej - typisk via Internettet. I 1. halvår 2001 fremlagde det svenske formandskab et kompromisforslag, hvorefter 3. landsvirksomheders salg til private i EU beskattes i de enkelte forb rugslande med forbrugslandets
momssats. 3. landsvirksomhederne skal identificeres for moms i ét medlemsland efter eget valg, og dette ’identifikationsland’ videreformidler momsindbetalinger til de respektive forbrugslande. Dette er en forenklet særordning, som er valgfri.
De 3. landsvirksomheder, som ikke tilslutter sig særordningen, omfattes af de almindelige momsregler i de enkelte forbrugslande.
Kompromisforslaget opretholder Kommissionens forslag om, at salg fra EU-virksomheder til kunder i 3. lande skal momsfritages og forslaget om, at EU-virksomheders salg til private i andre EU-lande skal beskattes i sælgers hjemland med
dette lands momssats. Kompromisforslaget opretholder også Kommissionens forslag om, at 3. landsvirksomheders salg til EU-erhvervskunder og EU-virksomheders salg til erhvervskunder i andre EU-lande skal afregnes af køberen ("omvendt
bet alingspligt for moms").
Endelig opretholder kompromisforslaget Kommissionens forslag om, at forordningen om administrativt samarbejde på momsområdet ændres, så virksomheder kan få bekræftet gyldigheden af momsnumre på kunderne. Grundnotat oversendt
den 18.oktober 2000. Aktuelt notat senest den 22.maj 2000).
2. Harmonisering af fradragsregler og ændrede regler for tilbagebetaling af moms, der er betalt i andre EU-lande
Kommissionens dobbeltforslag fra juni 1998, KOM(1998)377, om ændring af fradragsreglerne og af tilbagebetalingsproceduren for momsudgifter i andre EU-lande, har været drøftet ved flere møder på embedsmandsplan, men der er ikke
umiddelbart udsigt til enighed. Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 93, der kræver enstemmighed.
Forslaget figurerer som punkt på ECOFIN Rådet 6. november 2001 med henblik på drøftelse.
(Resumé:
Fradragsforslaget indebærer bl.a., at moms af udgifter vedrørende køretøjer inkl. personbiler skal kunne fratrækkes fuldt ud, hvis køretøjet udelukkende anvendes erhvervsmæssigt. Anvendes en personbil kun delvist erhvervsmæssigt, kan
medlemslandene dog begrænse fradraget til 50 pct. Endvidere foreslås mulighed for 50 pct fradrag for moms af erhvervsmæssige udgifter til logi, mad og drikkevarer. Fradrag kan ske b& aring;de for så vidt angår udgifter i eget land, dvs. det
land, hvor virksomheden er etableret (og momsregistreret), og for udgifter afholdt i andre EU-lande (hvor virksomheden ikke er momsregistreret). Med forslaget om tilbagebetaling foreslås bortfald af den forholdsvis tunge procedure for
tilbagebetaling af momsudgifter i EU-lande, hvor virksomheden ikke er momsregistreret (8. momsdirektiv). Disse momsudgifter skal i stedet for godtgøres over virksomhedernes moms-regnskab i h jemlandet med efterfølgende udligning mellem
medlemslandene. Grundnotat er oversendt den 2. september 1998.).
3. Harmonisering af krav til momsfakturaer
Kommissionen fremsatte i november 2000 et forslag til ændring af direktiv 77/388/EØF (KOM (2000) 650) med henblik på forenkling, modernisering og harmonisering af kravene til fakturering med hensyn til merværdiafgift. Forslaget har
hjemmel i traktatens artikel 93, der kræver enstemmighed. Forslaget er foreløbig sat på dagsordenen til politisk enighed på ECOFIN den 6. november 2001.
(Resumé:
Forslaget indeholder nærmere regler om forpligtelse til at udstede momsfaktura, om fakturaernes indhold, om elektronisk fakturering og om opbevaring af fakturaerne. Kommissionen finder, at den manglende harmonisering af kravene til
elektronisk fakturering er en væsentlig hindring for at anvende nye faktureringsteknologier i større omfang. Grundnotat er oversendt den 14. februar 2001.
4. Momsudvalget
I 1997 fremsatte Kommissionen forslag til ændring af reglerne for momsudvalget, KOM(97)325. Forslaget har mødt modstand fra et flertal af medlemslande og har ikke været drøftet under de seneste formandskaber. Det forventes heller ikke
drøftet under det belgiske formandskab.
(Resumé:
Forslaget indebærer, at visse momsbestemmelser vil kunne vedtages med kvalificeret flertal efter en komitéprocedure. I dag kan momsbestemmelser kun vedtages med enstemmighed af Rådet. Grundnotat er oversendt den 3. oktober 1997).
III. Punktafgifter
1. Energiafgifter
Kommissionen fremsatte i 1997 et forslag om rammedirektiv for energiafgifter (Kom(97)30. Rammedirektivet skal træde i stedet for det eksisterende mineraloliedirektiv (92/81/EØF) og det forslag til et CO2/energiafgiftsdirektiv, som
Kommissionen fremlagde i 1992, men som efterfølgende ikke nød fremme i rådsbehandlingen.
Forslaget har været drøftet under flere formandskaber, senest på ECOFIN den 5. juni 2001, uden at det er lykkedes at nå til enighed.
Det belgiske formandskab meddeler, at det vil videreføre arbejdet på energibeskatnings-området. Dette med henblik på at fremme et skattesystem til fordel for miljøet. Sagen er sat til drøftelse på ECOFIN den 6. November 2001 og den 4.
december 2001 til orienterende debatter.
(Resumé:
Med direktivforslaget søger Kommissionen at skabe en EF-ramme for beskatning af energiprodukter, der gør det muligt at omstrukturere de nationale afgiftssystemer og opfylde målsætningerne for beskæftigelses-, miljø-, transport- og
energipolitiken, uden at skade det indre marked.
Det eksisterende mineraloliedirektiv omfatter kun beskatning af mineralolieprodukter. Med det nye direktivforslag lægges der op til en udvidelse af anvendelsesområdet for beskatningen til, udover mineralolier, også at omfatte kul, gas og
elektricitet.
Kommissionens forslag har siden dets fremsættelse i 1997 ikke nydt fremme i rådsbehandlingen. Dette skyldes især visse landes principielle modstand mod at blive tvunget til at indføre ny eller øget national energibeskatning.
Grundnotat er oversendt den 15. april 1997.)
2. Tobaksbeskatning
Kommissionen har fremsat et forslag til revision af Rådets direktiv 92/79 EØF, 92/79EØF og 95/59 for så vidt angå punktafgiftsstrukturen og –satserne for forarbejdet tobak. Der ønskes med forlaget en større tilnærmelse af tobaksafgifterne.
Forslaget drøftes i øjeblikket i en arbejdsgruppe under Rådet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462927_0006.png
(Resumé:
Direktivforslaget tager sigte på generelt at hæve minimumssatserne for tobak. Dertil kommer ændringer af visse definitioner, navnlig således at cigaretlignende produkter fremover beskattes som cigaretter. Endelig ændres afgiftsstrukturen.
Grundnotat oversendt den 7. maj 2001).
IV Bil- og vejafgifter
1. Nyt direktiv om afgiftsfritagelse i forbindelse med flytning og midlertidig indførsel
Kommissionen fremsatte i begyndelsen af 1998 forslag til et nyt direktiv om afgiftsfritagelse for private motorkøretøjer, som indføres i forbindelse med flytning eller indføres midlertidigt, KOM(1998) 30. Mange medlemslande - herunder
Danmark - ser problemer med forslaget, som alene har været til en kort præsentation i foråret 1998. Det forventes ikke taget op af det belgiske formandskab.
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 93, der kræver enstemmighed.
(Resumé:
Det nye direktiv skal erstatte to direktiver fra 1983 om afgiftsfritagelse ved visse former for midlertidig indførsel og ved endelig indførsel i forbindelse med flytning. Forslaget vedrører vægtafgift og registreringsafgift. For køretøjer, der indføres
i forbindelse med flytning foreslås fuldstændig fritagelse for registreringsafgift og lignende afgifter under visse betingelser. Med hensyn til afgiftsfritagelse ved midlertidig i ndførsel foreslås visse udvidelser af de eksisterende ordninger, bl.a.
med hensyn til leje/leasing samt andres adgang til at anvende et midlertidigt indført køretøj. Endvidere foreslås, at personer med fast bopæl i ét land og arbejde i et andet får adgang til at anvende en udenlandsk registreret bil, der stilles til
rådighed af den udenlandske arbejdsgiver. Grundnotat er oversendt den 4. maj 1998).
V. Gensidig bistand samt bekæmpelse af svig
1. Administrativt samarbejde på momsområdet.
Kommissionen har ved forslag til forordning fremsat 18. juni 2001 foreslået, at der skabes én retlig ramme for de det gensidige samarbejde mellem medlemslandene på momsområdet, og at den ny forordning erstatter, styrker og moderniserer
bestemmelserne i den gældende forordning.
Det overordnede formål med forslaget er at forbedre indsatsen mod momssvig ved at skabe samspil mellem de administrationer, der er ansvarlige for anvendelsen og kontrollen af moms, således at grænserne mellem skatte- og
afgiftsforvaltningerne ophæves, og embedsmændene arbejder sammen, som om de tilhørte en og samme forvaltning.
Grundnotat om forslaget er oversendt til Skatteudvalget den 25. juli 2001. Dansk holdning til forslaget og forhandlingsmandat er endnu ikke fastlagt, men umiddelbart synes forslaget at kunne bevirke, at den grænseoverskridende svig på
momsområdet kan bekæmpes mere effektivt end tilfældet er i dag.
Forslaget har endnu ikke været behandlet i en rådsarbejdsgruppe.
(Resumé:
Der findes i dag to forskellige retsgrundlag, som giver mulighed for administrativt samarbejde mellem medlemslandene på momsområdet. Et direktiv, som oprindelig kun omfattede direkte skatter, men som senere er udvidet til at omfatte moms
- uden dog at indeholde specifikke regler på området - og en forordning, som udelukkende omhandler momssamarbejdet.
En rapport fra Kommissionen af 28. januar 2000 og arbejdet i Rådets ad hoc-gruppe for skattesvig viser imidlertid, at der er svagheder såvel i forordning som i direktivet samt i samspillet mellem de to regelsæt. Forslaget samler alle
bestemmelser om administrativt samarbejde i én retsakt (en forordning).
De væsentligste ændringer i den foreslåede forordning i forhold til gældende regler:
1. Forslaget giver Kommissionens en rolle som den, der skal drage omsorg for, at det administrative samarbejde fungerer godt.
2. Forslaget skaber en retlig ramme for et decentraliseret samarbejde og sikrer samtidig, at det eksisterende centrale samarbejde, blandt andet mellem de etablerede centrale forbindelseskontorer, stadig spiller en vigtig rolle.
4. Forslaget skaber mere bindende regler for samarbejde efter anmodning, herunder regler om mere omfattende administrative undersøgelser, forpligtigelse til øget anvendelse af samtidig kontrol i flere medlemslande og specifikke regler om
udveksling af oplysninger uden forudgående anmodning.
5. Forslaget skaber en retlig ramme for udveksling af oplysninger med tredjelande.)
VI. Indre marked (Told - 1. søjle)
Prækursorer
Kommissionens forslag til ændring af forordningen og ændrede forslag til ændring af direktivet om ulovlig anvendelse af visse stoffer til fremstilling af narkotika og psykotrope stoffer (de såkaldte prækursorer), jf. KOM (1998)22 og KOM
(1999)202, drøftes fortsat på embedsmandsniveau.
(Resumé:
Formålet med ændringsforslagene er at etablere en særlig overvågningsordning for visse stoffer, der anvendes til ulovlig fremstilling af syntetisk narkotika ("designer drugs").
Grundnotat er oversendt den 8. april 1998).
VII. Retlige- og indre anliggender (told - 3. søjle)
EU-Konventionen om gensidig bistand og samarbejde mellem toldmyndighederne (Napoli II)
Især på grund af bortfaldet af kontrollen ved de indre grænser var det hensigtsmæssigt at ændre Napoli I konventionen. Napoli II konventionen blev undertegnet i december 1997. Formålet med konventionerne er især at styrke EU-
toldmyndighedernes samarbejde på de områder, der ikke er omfattet af Fællesskabets kompetence, for eksempel bekæmpelse af narkotika, våben og børnepornografi.
Frankrig og Grækenland er p.t. de eneste lande, der har ratificeret Napoli II konventionen. I foråret vedtog folketinget et forslag til lov om Danmarks tiltrædelse af Napoli II konventionen. Konventionen forventes ratificeret i dette efterår.