Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1464469_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 57)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af FolketingetsEuropaudvalg og deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
11. oktober 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notat om forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om ændring af direktiv 95/53/EF om principperne for tilrettelæggelse af offentlig kontrol på
foderstofområdet, KOM (1998) 602.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1. afdeling, 1. kontorDen 10. oktober 2000TBULFM 0434
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 95/53/EF om principperne for
tilrettelæggelse af offentlig kontrol på foderstofområdet.
KOM(1998) 602
- Endelig vedtagelse
Resumé
Kommissionens forslag fastlægger mere præcise principper for gennemførelse af harmoniseret foderstofkontrol. Specielt
præciseres reglerne for import af foderstoffer fra tredjelande. Rådet har fremsat fælles holdning. Sagen har været i
forligsprocedure, og der foreligger nu et resultat til godkendelse i Rådet og Europa-Parlamentet.
Forslaget skønnes at forbedre beskyttelsesniveauet.
Baggrund
Kommissionen fremlagde ved KOM (1998) 602 af 3. november 1998 forslag om ændring af direktiv 95/53/EF om
principperne for tilrettelæggelse af offentlig kontrol på foderstofområdet. Forslaget blev oversendt til Rådet den 3. november
1998.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464469_0002.png
Forslaget har hjemmel i TEF art. 152, art. 4b, og skal behandles efter proceduren for fælles beslutningstagen i art. 251, da forslaget vedrører foderstofområdet og berører folkesundheden.
Europa-Parlamentet godkendte forslaget uden ændringer den 16. december 1998.
Rådet fastlagde fælles holdning den 15. november 1999, idet Rådet med enstemmighed erstattede den beskyttelsesklausul,
som Kommissionen havde foreslået anvendt i nødsituationer i forhold til kontrol i tredjelande med en
forskriftskomitéprocedure. Kommissionen meddelte i sin meddelelse til Europa-Parlamentet, at den var imod Rådets fælles
holdning.
Europa-Parlamentet foreslog i forbindelse med anden behandling af forslaget den 11. april 2000 med enstemmighed en
række ændringer i den fælles holdning. Ændringerne vedrører:
1. en ny henvisning i præamblen til beslutning 1999/468/EF om fastlæggelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen,
2. fjernelse af en pligt for Kommissionen til at høre medlemsstaterne, inden Kommissionen i hastende nødsituationer
træffer foranstaltninger over for 3. lande (genindførelse af beskyttelsesklausulen),
3. indføjelse af en hjemmel for Kommissionen til at foretage uanmeldt kontrolbesøg i medlemsstaterne,
4. en fjernelse af bestemmelsen om, at Kommissionen skal forelægge resultaterne af kontrollen for den pågældende
medlemsstat, inden der udarbejdes kontrolrapport, samt
5. et krav om, at Europa-Parlamentet får kopi af kontrolrapporterne.
Kommissionen har kunnet acceptere Europa-Parlamentets ændringsforslag.
Rådet kunne ikke godkende alle Europa-Parlamentets ændringsforslag, og forligsprocedure blev iværksat den 12. september
2000 i henhold til artikel 251.
Der foreligger nu et resultat af forligsproceduren, som skal godkendes af Rådet med kvalificeret flertal og af Europa-
Parlamentet med absolut flertal af de afgivne stemmer.
Kommissionens forslag
Siden direktiv 95/53/EU (kontroldirektivet) blev implementeret i maj 1998, har de i direktivet fastsatte kontrolparametre vist
sig utilstrækkelige til at håndtere situationer, der kræver hurtig indgriben fra myndighedernes side.
Kommissionens forslag fastlægger mere præcise principper for gennemførelse af harmoniseret foderstofkontrol. Specielt
præciseres reglerne for import af foderstoffer fra tredjelande.
Forslaget øger muligheden for beskyttelse af menneskers og dyrs sundhed samt miljøet ved indsættelse af hjemmel til, at
Kommissionen og medlemslandene kan føre øget kontrol med foderstoffer. Hvis der i specifikke sager er risiko for
menneskers og dyrs sundhed, skal kontrollen øges. Dette gælder også for kontrol med foderstoffer i tredjelande, for så vidt
angår de foderstoffer, der skal eksporteres til EU.
Forslaget øger Kommissionens muligheder for at fastlægge specifikke kontrolparametre ved anvendelse af beslutninger taget i
"Den stående Komité for foderstoffer".
Der indføjes en ny artikel 9 a, hvorefter Kommissionen for egen regning og på eget initiativ eller på initiativ fra en
medlemsstat kan foretage kontrol af foderstoffer på stedet i tredjelande til sikring af, at foderstofkontrollen i disse lande
frembyder de fornødne garantier for eksport af foderstoffer til medlemsstaterne. Kommissionen kan anmode eksperter fra
medlemsstaterne om at deltage i kontrollen.
Der indføjes en ny artikel 9 b, der pålægger Kommissionen initiativpligt i tilfælde af konstatering af problemer med
foderstoffer fra tredjelande, der kan give risiko for menneskers og dyrs sundhed. Der indføjes mulighed for udstedelse af
importforbud eller fastsættelse af særlige importbetingelser.
Hvis der er tale om en nødsituation, kan Kommissionen handle i forhold til tredjelande uden forudgående accept fra
medlemslandene. Foranstaltningerne skal efterfølgende forelægges medlemsstaterne til godkendelse.
Medlemslandene kan tilsvarende gennemføre nationale importbegrænsninger over for 3. lande, hvis det er nødvendigt for at
afværge en risiko for dyrs og menneskers sundhed eller for miljøet, såfremt den pågældende medlemsstat har informeret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464469_0003.png
Kommissionen om behovet for at gennemføre importbegrænsninger, og Kommissionen ikke har reageret på denne
henvendelse.
Som ny art. 15a, stk. 1, indsættes bestemmelser om, at Kommissionen bistået af eksperter fra medlemsstaterne og i
samarbejde med de kompetente nationale myndigheder i en medlemsstat kan gennemføre en tilsvarende inspektion i denne
medlemsstat, hvis det skønnes nødvendigt for at sikre, at medlemsstaten gennemfører den nationale foderstofkontrol efter
retningslinierne i rådsdirektiv 95/53.
Den foreslåede bestemmelse giver ikke Kommissionen selvstændige kontrolbeføjelser i medlemsstaterne, men alene beføjelse
til under og efter et inspektionsbesøg at påpege fejl og mangler ved kontrollen og til efter høring af Den Stående
Foderstofkomité at vedtage de beslutninger, der er nødvendige for at afhjælpe de konstaterede fejl og mangler.
Medlemsstaterne skal yde Kommissionen og medlemsstaternes eksperter den bistand, der er nødvendig for gennemførelse af
inspektionsbesøg.
Resultatet af forligsproceduren
Europa-Parlamentet har i forbindelse med andenbehandlingen af forslaget stillet ændringsforslag til Rådets fælles holdning,
som indeholder en bestemmelse om, at Kommissionen skal høre medlemsstaterne i henhold til en forskriftskomitéprocedure
med en frist på to dage, inden der træffes foranstaltninger over for et 3. land, på hvis område der er opstået et problem af
hastende karakter, og som kan udgøre en fare for menneskers eller dyrs sundhed eller miljøet.
Europa-Parlamentets forslag svarer til Kommissionens oprindelige forslag og indeholder således en hjemmel for
Kommissionen til i hastende tilfælde at træffe foranstaltninger, hvorefter Kommissionen straks skal orientere
medlemsstaterne herom.
Europa-Parlamentet har i forbindelse med forligsproceduren accepteret formandsskabet kompromisforslag om, at der i
lighed med veterinærområdet indføres en bestemmelse om, at Kommissionen i hastetilfælde kan træffe midlertidige
foranstaltninger over for 3. lande, hvorefter foranstaltningerne inden 10 dage skal forelægges i Den Stående Foderstofkomité.
Europa-Parlamentet har endvidere stillet ændringsforslag til Rådets fælles holdning om, at Kommissionen kan foretage
kontrol i medlemsstaterne i samarbejde med de kompetente myndigheder for at sikre en ensartet anvendelse af direktivet.
Europa-Parlamentet har i den forbindelse foreslået, at Kommissionen kan foretage uanmeldt stikprøvekontrol i
medlemsstaterne.
Formandsskabet har som kompromis foreslået at slette bestemmelsen om uanmeldt kontrol og genindføje krav om, at
kontrol i medlemsstaterne skal foretages i samarbejde med de kompetente nationale myndigheder.
Europa-Parlamentet har accepteret dette kompromis, under forudsætning af, at bestemmelsen om, at medlemsstaterne, i
forbindelse med hjælp til Kommissionen ved udførelse af Kommissionens kontrol i medlemsstaterne, skal yde "al den
bistand, der er nødvendig" erstattes af "total assistance". Rådet har kunnet acceptere denne ændring.
Europa-Parlamentet har desuden stillet ændringsforslag til Rådets fælles holdning om, at Kommissionen skal drøfte
resultaterne af kontrollen med de kompetente myndigheder i den pågældende medlemsstat, inden der udarbejdes og udsendes
en kontrolrapport. Europa-Parlamentet har foreslået at slette bestemmelsen.
Formandsskabet har som kompromis foreslået, at bestemmelsen bibeholdes, hvilket Europa-Parlamentet har accepteret.
Regeringen agter i overensstemmelse med den seneste forelæggelse for udvalget af den 7. september at tilslutte sig den
endelige vedtagelse af forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er fremsendt grundnotat om forslaget den 23. december 1998.
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 15. januar og den 16. april 1999, jf. aktuelt
notat af den 11. januar 1999 og aktuelt notat af den 9. april 1999 samt aktuelt notat af den 16. september 1999. Der er
endvidere fremsendt notat om iværksættelse af forligsprocedure den 7. september 2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464469_0004.png