Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 65
Offentligt
1464925_0001.png
PDF udgave (90 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
23. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Finansministeriets
redegørelse for rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 7. oktober 2003.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464925_0002.png
21. oktober
12 NHB
Referat af rådsmødet (ECOFIN) den 7. oktober 2003
Dagsordenspunkt:
Vækstinitiativet
Der var en drøftelse af forslag til et initiativ til at støtte vækst og integration. Der var
bred støtte til, at initiativet udformes inden for rammerne af sunde offentlige finanser
og  under  hensyntagen  til  stabilitets-  og  vækstpagten  samt  indgår  som  et  led  i
gennemførelsen af Lissabon-strategien. Der var enighed om, at initiativet bør anvende
markedsbaserede instrumenter og sigte mod at tiltrække privat kapital. Endelig var der
enighed om, at flere væsentlige udeståender bør afklares, herunder konsekvenserne for
de nationale budgetter og EU’s budget.
Rådet vedtog en foreløbig rapport om vækstinitiativet med henblik på fremsendelse til
Det Europæiske Råd den 16.-17. oktober 2003 i Bruxelles. Rapporten lægger bl.a. vægt
på,   at   initiativet   er   i   overensstemmelse   med   andre   elementer   i   EU’s
økonomisk-politiske reformstrategi, og at der bør gives prioritet til rentable projekter
med henblik på at tiltrække privat kapital. Endvidere gøres det klart, at der endnu er en
række væsentlige udeståender, som må belyses nærmere, herunder de budgetmæssige
konsekvenser for EU, EIB og medlemslandene.
Fra dansk, finsk og svensk side enedes man om en erklæring (vedlagt), der støttede den
holdning, som ligger i ECOFIN’s foreløbige rapport.  
Kommissionen ventes at præsentere sit endelige forslag til et vækstinitiativ i november
2003. På baggrund heraf vil Rådet (ECOFIN) udarbejde sin endelige rapport, der vil
blive fremsendt til Det Europæiske Råd den 12.-13. december 2003 i Rom.    
Dagsordenspunkt:
Strømlining af social beskyttelse
Rådet  tilsluttede  sig  Den  Økonomisk-Politiske  Komité  (EPC)’s  udtalelse  om
Kommissionens  meddelelse  vedrørende  strømlining  af  arbejdet  inden  for  social
beskyttelse.
Udtalelsen lægger bl.a. vægt på, at strømlining inden for området social beskyttelse skal
lede til en reduktion af overlap mellem processerne og af rapporteringsbyrden, og at
den sociale dimension af Lissabon-strategien vil kunne styrkes ved bedre integration af
sociale aspekter i de eksisterende processer.
Rådet (beskæftigelses- og socialpolitik) ventes den 20. oktober 2003 på grundlag af
2
EPC’s udtalelse at vedtage konklusioner om strømlining af arbejdet inden for social
beskyttelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464925_0003.png
Dagsordenspunkt:
Finansielle tjenesteydelser:
investeringsservice
Direktiv
om
Rådet vedtog politisk enighed om formandskabets kompromisforslag til direktiv om
investeringsservice, idet fem lande dog stemte imod.
Forslaget, der er fremsat som en del af den finansielle handlingsplan, medfører en
udvidelse  af  direktivets  anvendelsesområde  og  en  yderligere  harmonisering  på
værdipapirområdet med  henblik  på  øget  forbrugerbeskyttelse og  et  mere  effektivt
grænseoverskridende marked for værdipapirer.
Forslaget vil nu blive fremsendt til Europa-Parlamentet med henblik på dettes 2. høring
og Rådets efterfølgende vedtagelse af fælles holdning.
Dagsordenspunkt:
Skatte-/momsspørgsmål: Direktiv om nedsat moms
Der var en orienterende drøftelse af Kommissionens forslag til ændret direktiv om
nedsat moms. Der var fortsat divergerende holdninger blandt medlemslandene på en
række områder, herunder i forhold til spørgsmålet om udvidelse af bilag H til 6.
momsdirektiv, der afgør for hvilke varer og tjenester, medlemslandene kan anvende
nedsat moms.
Formandskabet vil fremlægge et kompromisforslag i Coreper.
Dagsordenspunkt:
Skatte-/momsspørgsmål:
Moder-/datterselskabsdirektivet
Der var ingen drøftelse af Kommissionens forslag til ændret direktiv om en fælles
beskatningsordning for moder- og datterselskaber, men alene en konstatering af, at der
fortsat var enkelte udeståender, og en opfordring til fortsat konstruktivt arbejde med
henblik på enighed inden udgangen af 2003.
Arbejdet vil fortsætte på arbejdsgruppeniveau.
A-punkter
Rådet vedtog uden drøftelse bl.a. beslutning vedrørende ændring af den monetære
konvention mellem Italien på Fællesskabets vegne og Vatikanstaten, Kommissionens
forslag til tillægs- og ændringsbudget nr. 5 og 6 til budgettet for 2003 (bistand fra EU’s
Solidaritetsfond  til  Spanien  og  Italien  samt  Portugal),  ændring  af  direktiv  om
leveringssted for elektricitet og gas samt ny forordning om administrativt samarbejde
på momsområdet og ændret direktiv om gensidig bistand.
Bilag – dansk/finsk/svensk erklæring om vækstinitiativet
3
European action for growth
Strengthening the  long-term  growth  potential  of the  European  economy  is  a  key
priority. Therefore, we welcome recent initiatives aimed at boosting long-term growth
in the EU, through investments and continued structural reforms. When assessing
progress and identifying further analysis work in the context of the European Action
for Growth, a few important issues need to be highlighted, in particular:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464925_0004.png
The European Union cannot have separate and conflicting growth strategies.
When preparing the October European Council
the link between the Lisbon
strategy and the growth initiative should be clarified.
The European action
for growth should be an integral part of the implementation and follow up
process of our common strategy based on sustainable public finances and
economic reforms aiming at a higher employment rate and well functioning
capital, product and labour markets at the European level. It is of utmost
importance that all measures taken to promote the long term growth potential in
the context of the growth initiative will be in line with these basic principles.
Maintaining sustainable and prudent budgetary conditions – at all levels – is also
one of the major responsibilities of the ECOFIN Council.
The new growth
initiative should not be in conflict with our existing commitments,
which are
clearly defined in the latest BEPG and the SGP. Hasty decisions regarding the
financing of which may prove to be inconsistent with the room of maneuver of
the new financial perspectives or which are shifting the burden to future
generations should be avoided. We should not put the credit rating of the EIB at
risk and fully respect the latest capital increase set for five years.
The conditions and criteria for identification of possible growth enhancing
investments should be strict. Be it R&D or infrastructure, it is essential to ensure
the financial and economic viability of the projects and their impact on the long
term growth potential. Furthermore,
the projects should also have a genuine
European dimension
and contribute to the functioning of the Internal Market
and pan-European networks, not least in view of enlargement. The projects
should improve the functioning of the markets. Moreover, it should be recalled
that technical, legal and administrative problems often seem to be more
important barriers to implementation than the financial aspects. These barriers
need to be addressed swiftly.
The mobilisation of private capital and good conditions for entrepreneurship are
key factors to develop R&D and innovations. Our experience indicates that in
a
dynamic business environment, investments in R&D and innovation is a
major competitive factor.
The role of the government will be increasingly to
focus on basic research and education as well as to take care of some framework
conditions supporting private initiative and innovations. In such an environment
the SMEs will have their natural role to contribute.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464925_0005.png