Erhvervsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0457 Bilag 2
Offentligt
254870_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
6. marts 2006
JR/JEV
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indførelse af
bestemmelser om markedsføring af pyrotekniske artikler KOM(2005)
457 endelig.
Resumé
Kommissionen har fremlagt et direktivforslag, der skal gennemføre et in-
dre marked for pyrotekniske artikler, herunder især fyrværkeri. Formålet
med forslaget er at skabe en omfattende, sammenhængende retlig ramme
på fællesskabsplan samt at indføre minimums sikkerhedskrav. Direktiv-
forslaget lægger op til en harmonisering af kategorisering, brugen af
standarder samt godkendelsessystemet for pyrotekniske artikler. Hensig-
ten med harmoniseringen er at forbedre produktsikkerheden i kombinati-
on med et indre marked for fabrikanter og importører.
Derudover udvider harmoniseringen anvendelsen af CE-mærkningen til
pyrotekniske artikler, hvilket betyder, at kun CE-mærkede pyrotekniske
artikler kan markedsføres i EU. Under hensynet til den offentlige sikker-
hed kan staterne sætte højere krav til både begrænsning i markedsføring
af bestemte kategorier af fyrværkeri samt opretholdelse af en højere
mindstealder i forbindelse med salg af fyrværkeri.
Forslaget vurderes at medføre mindre ændringer i bekendtgørelse nr.
1061 af 10/11/2005 om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 11. oktober 2005 fremlagt et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om markedsføring af pyrotekniske artikler,
KOM(2005) 457 endelig. Retsgrundlaget for direktivforslaget er traktatens
artikel 95 om gennemførelsen af det indre marked. Rådet skal træffe beslut-
ning om forslaget ved kvalificeret flertal i fælles beslutningstagen med Eu-
ropa-Parlamentet, jf. traktatens artikel 251.
Forslagets formål er at skabe en omfattende, sammenhængende retlig ram-
me på fællesskabsplan, samt at indføre minimums sikkerhedskrav for at:
sikre fri bevægelighed for pyrotekniske varer inden for EU
forbedre den generelle beskyttelse af forbrugere og professionelle
brugere
bidrage til en reducering af antallet af ulykker med fyrværkeri
harmonisere de gældende sikkerhedskrav i medlemsstaterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254870_0002.png
2/6
Anvendelsesområde
Forslaget finder anvendelse på pyrotekniske artikler. Ved pyrotekniske ar-
tikler forstås artikler, der indeholder stoffer eller en blanding af stoffer be-
regnet til at udvikle varme, lys, lyd, gas eller røg eller en kombination heraf
ved hjælp af kemiske reaktioner, der holder sig selv i gang. Det drejer sig
f.eks. om fyrværkeri og udløsermekanismer til airbags.
Pyrotekniske artikler, der er beregnet til de væbnede styrkers eller politiets
brug og til anvendelse i fly, eller som relaterer sig til EU-regler om sikker-
hedskrav til legetøj, er undtaget fra forslagets anvendelsesområde. Derud-
over finder forslaget ikke anvendelse på eksplosivstoffer til civil brug, ud-
styr på skibe eller i relation til ammunition.
Direktivforslaget giver fortsat medlemsstaterne muligheden for at begrænse
markedsføring af bestemte kategorier af fyrværkeri eller muligheden for at
opretholde en højere mindstealder i forbindelse med salg af fyrværkeri til
forbrugere. Begge dele sker under hensynet til den offentlige sikkerhed.
Kategorisering og markedsføring
Pyrotekniske artikler skal kategoriseres efter anvendelse, formål og risiko.
Kategorisering sker i fire kategorier for fyrværkeri og to for andre pyrotek-
niske artikler. Der er tale om følgende kategorier:
1. Fyrværkeri forbundet med lav risiko, som er beregnet til anven-
delse i fysisk begrænsede områder, herunder fyrværkeri til inden-
dørs brug i boliger.
2. Fyrværkeri forbundet med lav risiko, som er beregnet til udendørs
anvendelse i fysisk begrænsede områder.
3. Fyrværkeri forbundet med mellemhøj risiko, som er beregnet
udendørs anvendelse i større, fysisk åbne områder.
4. Fyrværkeri forbundet med høj risiko, som er beregnet til kun at
blive anvendt af personer med ekspertviden, almindeligvis kendt
som "fyrværkeri til professionel anvendelse".
Kategorier for andre pyrotekniske artikler:
1. Andre pyrotekniske artikler end fyrværkeri, som er forbundet med
lav risiko.
2. Andre pyrotekniske artikler end fyrværkeri, som er beregnet til
kun at blive håndteret eller anvendt af personer med ekspertviden.
Fabrikanten pålægges at sikre, at pyrotekniske artikler, der er omfattet af
dette direktiv, opfylder de for dem gældende væsentlige sikkerhedskrav i
bilag I. Bilaget indeholder krav om, at en række oplysninger og egenska-
ber skal tages i betragtning eller afprøves, når det er relevant. Der kan ge-
nerelt være tale om konstruktioner og særlige karakteristika samt produk-
tets følsomhed over for normal transport, vand eller temperaturen, hvis
det påvirker sikkerheden. Derudover er der en række mere specifikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254870_0003.png
3/6
krav for grupperne fyrværkeri, andre pyrotekniske artikler og antændel-
sesordninger.
Fabrikanten skal som minimum være repræsenteret i EU med en bemyn-
diget repræsentant. Fabrikanterne af pyrotekniske artikler skal indlevere
varen til et bemyndiget organ med henblik på overensstemmelsesvurde-
ring og anbringe CE-mærkning og etikette på den pyrotekniske artikel i
overensstemmelse med direktivet.
Medlemsstaterne skal sikre, at pyrotekniske artikler kun markedsføres, hvis
de overholder kravene i dette direktiv, er CE-mærkede og tilfredsstiller de
krav, der stilles i forbindelse med overensstemmelsesvurderingen.
Medlemsstaterne må ikke begrænse markedsføringen, medmindre med-
lemsstaterne træffer foranstaltninger, der er berettiget af hensyn til den
offentlige sikkerhed, med henblik på at begrænse anvendelsen og/eller
markedsføringen af kategori 2- og kategori 3-fyrværkeri.
Aldersgrænser
Forslaget indeholder forskellige aldersgrænser for tilladelse til køb af for-
skellige kategorier af fyrværkeri. Ifølge forslaget må pyrotekniske artikler
ikke sælges eller stilles til rådighed for personer under følgende alders-
grænser.
Kategori
Fyrværkeri kategori 1
Fyrværkeri kategori 2
Andre pyrotekniske kat. 1 og fyrværkeri kat. 3
Andre pyrotekniske kat. 2 og fyrværkeri kat. 4
Minimumsalder for
køb og anvendelse
12 år
16 år
18 år
Professionelle
Medlemsstaterne har ret til at fastsætte strammere restriktioner, hvis de
finder det nødvendigt.
Standarder og overensstemmelsesvurdering
Direktivet baseres på standarderne for området, hvilke de europæiske stan-
dardiseringsorganisationer løbende udvikler og vedligeholder. Når produk-
tet overholder disse standarder anses det for sikkert.
Kommissionen offentliggør referencerne til sådanne harmoniserede stan-
darder i Den Europæiske Unions Tidende og medlemsstaterne offentlig-
gør referencerne til de nationale standarder, der vedtages til gennemførel-
se af de harmoniserede standarder, i Den Europæiske Unions Tidende.
Ved attestering af pyrotekniske artiklers overensstemmelse skal fabrikan-
ten følge en af følgende procedurer for overensstemmelsesvurdering:
(a)
EF-typeafprøvning (modul B i den globale metode, hvor et bemyn-
diget organ efterviser, at et parti af fyrværkeriet er i overensstem-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/6
melse med de væsentlige krav i direktivet og udsteder en EF-
typeafprøvningsattest) i kombination med en procedure, hvorved
fabrikanten garanterer og erklærer, at de pågældende pyrotekniske
artikler er i overensstemmelse med typen som beskrevet i EF-
typeafprøvningsattesten. Det er fabrikantens eget valg, hvilken af
følgende procedurer der benyttes:
typeoverensstemmelse (modul C, eftervisning ved stikprøveud-
tagning)
kvalitetssikring af produktionen (modul D, brug af et godkendt
kvalitetssikringssystem for produktion og slutkontrol som fx
ISO 9000 til at styre produktionen)
kvalitetssikring af produktet (modul E, anvendelse af et god-
kendt kvalitetssystem for slutkontrol og prøvning af de pyro-
tekniske artikler)
produktverifikation (modul F, der er verifikation ved kontrol og
prøvning af hver enkelt pyroteknisk artikel).
(b)
Enhedsverifikation (modul G, hvor det bemyndigede organ under-
søger den pyrotekniske artikel og gennemfører prøvninger, iht.
standarder, eller tilsvarende prøvninger for at sikre, at den er i over-
ensstemmelse med de relevante krav i direktivet).
Medlemsstaterne skal udpege bemyndigede organer, der foretager overens-
stemmelsesvurderingen.
Mærkning
CE-overensstemmelsesmærkningen skal anbringes synligt, letlæseligt og
således, at den ikke kan slettes, på de pyrotekniske artikler, på en mærke-
plade eller – hvis det ikke er muligt – på emballagen. Derudover skal py-
rotekniske artikler mærkes korrekt på det officielle sprog i det land, hvor
den sælges til forbrugerne.
Mærkningen af pyrotekniske artikler skal som minimum indeholde op-
lysninger om navnet på fabrikanten eller dennes bemyndigede repræsen-
tant, artiklens navn og type, minimumsaldersgrænse, kategori og brugs-
anvisning samt sikkerhedsafstand, hvor dette er relevant. Mærkningen
skal også indeholde oplysning om fareklasse i henhold til FN/ADR-
klassifikationssystemet.
Beskyttelsesklausul
Hvis en medlemsstat har en velunderbygget antagelse om, at en pyrotek-
nisk artikel ikke opfylder kravene i direktivet afholder Kommissionen
hurtigst muligt samråd med de berørte parter. Efter samrådet fastslår
Kommissionen, om de foranstaltninger, medlemsstaten har truffet, er vel-
underbyggede eller ikke og meddeler sin afgørelse til alle relevante inte-
ressenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254870_0005.png
5/6
Hvis en pyroteknisk artikel ikke er i overensstemmelse med sikkerheds-
kravene og er forsynet med CE-mærkningen, træffer den kompetente
medlemsstat de fornødne foranstaltninger over for den, der har anbragt
mærkningen, og underretter Kommissionen herom.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning forelægger endnu ikke.
3.
Nærhedsprincippet
Lovgivning om markedsføring og anvendelse af pyrotekniske artikler er i
øjeblikket et nationalt anliggende i EU, og følgerne af forskelle i lovgivnin-
gen skaber hindringer for handelen inden for EU.
Det er derfor Kommissionens hensigt at skabe et reelt indre marked for be-
stemte kategorier af pyrotekniske artikler og indføre væsentlige sikkerheds-
krav. Dette er kun muligt gennem et direktiv eller en forordning.
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet, idet det er muligt for medlemsstaterne at tage højde for den brug af py-
rotekniske artikler, som er gængs i landet. For Danmarks vedkommende be-
tyder det, at erfaringerne fra katastrofen i Seest fortsat kan implementeres.
4.
Gældende dansk ret
Fyrværkeri reguleres i fyrværkeriloven, der indeholder bestemmelser om
fremstilling, indførsel, anvendelse, erhvervelse og overdragelse af fyrværke-
ri med hjemmel til at fastsætte nærmere bestemmelser herom.
Bekendtgørelse nr. 1061 af 10/11/2005 om fyrværkeri og andre pyrotekni-
ske artikler refererer til ovennævnte lov og indeholder de mere specifikke
bestemmelser om, hvilke krav fyrværkeri skal overholde. Dansk lov inde-
holder ikke detailkrav til andre anordninger end fyrværkeri.
5.
Høring
Direktivforslaget er sendt i høring i specialudvalget for Konkurrenceevne
og vækst, samt andre relevante organisationer med frist til den 15. marts
2006. Der vil blive fremsendt et supplerende notat om resultatet af hørin-
gen.
6.
Andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark er generelt positiv over for en fællesskabsretlig regulering af mar-
kedsføring af pyrotekniske artikler, idet ensartede og strengere regler til den
tekniske fremstilling af fyrværkeri kan medvirke til et mere ensartet udbud
af sikkert fyrværkeri.
8.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254870_0006.png
6/6
Direktivforslagets krav om CE-mærkning vil medføre en ændring i be-
kendtgørelse nr. 1061 af 10/11/2005 om fyrværkeri og andre pyrotekniske
artikler, idet bekendtgørelsen ikke i dag indeholder bestemmelser herom.
Forslagets regler om aldersgrænser, tekniske krav til fyrværkeriets virke-
måde/sikkerhed, mærkning og overensstemmelse med europæiske stan-
darder skønnes ikke at få lovgivningsmæssige konsekvenser, da reglerne
allerede findes i dansk ret.
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget har til hensigt at harmonisere de væsentligste sikkerheds-
krav for pyrotekniske artikler samt sikre, at pyrotekniske artikler, der ikke
lever op hertil, ikke markedsføres i EU. Det skønnes, at forslaget kan med-
virke til en øget forbrugerbeskyttelse, idet antallet af ulykker forårsaget af
funktionsfejl ved fyrværkeri vil blive minimeret.
En harmonisering vil desuden være til gavn for virksomhederne og sikre
bedre konkurrencevilkår for europæiske virksomheder. Forslaget skønnes
ikke at medføre nogen nævneværdige administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grundnotatet er samtidig oversendt til Folketingets Erhvervsudvalg.