Trafikudvalget 2005-06
KOM (2005) 0588 Bilag 2
Offentligt
254246_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
27. februar 2006
/TOL
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om havnestatskontrol
1
- KOM(2005) 588 final af 23. november 2005.
Resumé
Sigtet med forslaget er at højne søsikkerheden samt at forebygge forure-
ning fra skibe ved at forstærke og målrette havnestatskontrollen i fælles-
skabet. Det nuværende system for havnestatskontrol foreslås ændret såle-
des, at man i højere grad fokuserer indsatsen mod ”risikoskibe”, mens
kontrollen af kvalitetsskibsfarten lempes.
Den intensiverede havnestatskontrol forventes at højne standarden for de
skibe, som besejler havnene i Fællesskabet, hvilket på sigt ventes at have
en positiv søsikkerheds- og miljømæssig virkning.
Forslaget tager udgangspunkt i det gældende direktiv 95/21/EF om hav-
nestatskontrol med senere ændringer.
Forslaget skønnes at kræve lovændring. Forslaget har statsfinansielle kon-
sekvenser, idet indførelsen af det skærpede havnestatskontrolsystem forven-
tes at kræve tilførsel af yderligere 3 årsværk til Søfartsstyrelsen svarende til
1,5 mio. kr. samt udgifter til etablering og drift af en fælles database, som
det ikke er muligt at opgøre endnu. Forslaget vurderes ikke at have nævne-
værdige administrative konsekvenser for erhvervslivet, men det vurderes, at
det vil medføre visse omkostninger for havnene, hvilket vil blive søgt afkla-
ret i forbindelse med høringen.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde den 23. november 2005 den 3. søsikkerheds-
pakke bestående af 7 konkrete direktivforslag. I modsætning til de to tid-
ligere søsikkerhedspakker (ERIKA I og ERIKA II) er denne 3. søsikker-
hedspakke ikke fremlagt som opfølgning på en konkret større ulykke.
Formålet med pakken er imidlertid fortsat en målrettet forebyggelse af
ulykker til søs samt at sikre en tilstrækkelig opklaring og opfølgning på
sådanne ulykker.
1
Havnestatskontrol: Medlemsstatens kontrol af fremmedflagede skibe i sine havne med
henblik på - på stikprøvebasis - at kontrollere hvorvidt disse overholder de internationale
konventioner mv. for skibes sikkerhed, forureningsforebyggelse samt besætningernes
leve- og arbejdsvilkår om bord.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254246_0002.png
2/6
Kommissionens forslag til nyt direktiv om havnestatskontrol er den 25. ja-
nuar 2006 fremsendt til Rådet i dansk sprogversion.
Forslaget er fremlagt med hjemmel i traktatens artikel 80, stk. 2, og kan
vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutnings-
tagen i artikel 251.
Forslaget er blandt andet fremsat på baggrund af de rådskonklusioner,
som blev vedtaget under det danske formandskab i december 2002, hvor-
efter Kommissionen blandt andet blev anmodet om at fremsætte forslag
om tiltag til en forstærket havnestatskontrol.
Forslaget indebærer en regelforenkling, idet det nugældende direktiv med
senere ændringsdirektiver er omarbejdet og samlet i en enkelt direktiv-
tekst.
Direktivforslaget lægger tillige op til indførelse af skærpede krav til hav-
nestatskontrollen ved såvel ændringer af eksisterende bestemmelser som
indførelse af en række nye elementer.
Forslaget tilsigter at ændre på kriterierne for udvælgelse og kontrol af
skibe med henblik på at:
Alle skibe i international fart vil blive kontrolleret ved anløb af
havne i Fællesskabet.
Skibene kontrolleres periodisk, idet den intensiveres for ”risiko-
skibe”, mens der indføres længere intervaller mellem kontrol af
”gode” skibe.
Kontrolbyrden fordeles forholdsmæssigt mellem medlemsstater-
ne.
De væsentligste nye elementer er:
Skibenes meldepligt præciseres, og havnemyndighederne pålæg-
ges at indrapportere de skibe, som ikke har opfyldt deres melde-
pligt.
Lodsers indberetningspligt
2
udvides, så den også omfatter skibe
der passerer fællesskabets territorialfarvande uden at anløbe en
havn (skibe i transit).
2
Lodser, som under deres almindelige arbejde opdager fejl og mangler, som kan udgøre
en risiko for skibets sikkerhed eller havmiljøet, har pligt til at indrapportere dette til
havnestatskontrolmyndigheden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254246_0003.png
3/6
Det præciseres, at havnestatsmyndigheden skal prioritere kontrol
af skibe, der ikke følger IMO’s anbefaling om at tage lods ved sej-
lads gennem indsejlingerne til Østersøen.
Muligheden for at udstede adgangsforbud til EU havne udvides,
idet Kommissionen blandt andet lægger op til at forbyde anløb i
en efterfølgende tidsperiode, uanset om de konstaterede forhold er
bragt i orden.
Det præciseres, at der skal ske stikprøvekontrol af besætningens
arbejds- og levevilkår.
Rederier med dårlige præstationer offentliggøres på en ”sortliste”.
Kravene til havnestatsinspektørernes kompetencer skærpes og
harmoniseres.
Medlemslandene forpligtes til at sikre, at havnestatskontrol kan
gennemføres uanset tid og sted.
Detaljerne i det nye system afventer en endelig bearbejdning i det regio-
nale Paris-MOU
3
havnestatssamarbejde. Det er hensigten, at de herefter
indarbejdes i direktivet gennem komité-procedure.
Sagen forventes sat på dagsordenen med henblik på politisk enighed på
Rådsmødet (transport) i juni 2006.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets behandling af sagen, jf. traktatens artikel 251, er end-
nu ikke indledt.
3.
Nærhedsprincippet
Forslaget er en omarbejdning og styrkelse af allerede eksisterende direk-
tiver.
Kommissionen anfører, at målene for den planlagte retsakt ikke i til-
strækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne af følgende grunde:
Havnestatskontrol har principielt til formål at sikre skibsfartens
sikkerhedsniveau i en geografisk region gennem havnestaternes
harmoniserede kontrol af skibene.
Med en regional handlingsplan og en koordineret indsats er der
større mulighed for at reducere omkostningerne og optimere ind-
satsen til en effektiv kontrol af skibene. En mindre streng gen-
nemførelse af havnestatskontrollen i en medlemsstat vil forøge
3
Paris Memorandum of Understanding: Aftale om fælles ordning om havnestatskon-
trol indgået mellem 20 europæiske lande (herunder Rusland), samt Island og Canada.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254246_0004.png
4/6
sikkerhedsrisikoen og risikoen for, at der opstår bekvemmelig-
hedshavne, som vil skabe uacceptable konkurrenceforvridninger i
Fællesskabet.
Kommissionen er endvidere af den opfattelse, at forslaget er en styrkelse
af det gældende direktiv, og at fællesskabsindsatsen garanterer en harmo-
nisering af kontrolprocedurer, bl.a. med hensyn til inspektørernes kvalifi-
kationer, informationsudveksling og opfølgning medlemsstaterne imel-
lem.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt, da tiltag til en styrket og mere effektiv havnestatskontrol bedst
vil kunne gennemføres på fællesskabsniveau.
4.
Gældende dansk ret
Reglerne for gennemførelse af havnestatskontrol på udenlandske skibe
findes i:
Bekendtgørelse nr. 627 af 26. juli 2002 af lov om sikkerhed til søs
med senere ændringer.
Søfartsstyrelsens tekniske forskrift nr. 7 af 26. august 1999 om
anvendelse af lov om sikkerhed til søs på udenlandske skibe.
Søfartsstyrelsens tekniske forskrift nr. 7 af 15. juli 2004 om hav-
nestatskontrol af skibsfart, som implementerer Direktiv 95/21/EF
med senere ændringsdirektiver.
5.
Høring
Kommissionens forslag blev i december 2005 sendt til høring hos med-
lemmerne af Specialudvalget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål. Der
var tale om en indledende samlet høring over hele den 3. søsikkerhedspakke
på baggrund af de engelske versioner af forslagene.
I den indledende høring har Danmarks Rederiforening udtrykt opbakning til
et nyt kontrolsystem, som i højere grad fokuseres mod ”risikoskibe”, samti-
dig med at kvalitetsskibsfarten tilgodeses. Danmarks Rederiforening har i
sit høringssvar henvist til sin europæiske brancheorganisation
4
, som udtryk-
ker bekymring over for de skærpede bestemmelser om adgangsforbud samt
offentliggørelsen af en ”sortliste” over rederier, som ofte får deres skibe til-
bageholdt, idet foreningen i begge tilfælde finder kriterierne for stramme.
Endelig opfordres der til, at Paris MOU samarbejdet tillægges større vægt af
hensyn til de medlemmer, som ikke er en del af EU, herunder især Canada
og Rusland.
4
European Community Shipowners' Associations.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254246_0005.png
5/6
Der vil blive en fornyet høring i Specialudvalget på baggrund af den danske
sprogversion. Der vil blive fremsendt et supplerende notat til Europaudval-
get, når denne høring er afsluttet.
6.
Andre landes holdninger
Der har været afholdt en række indledende møder om forslaget i Rådets
Transportarbejdsgruppe. Der har foreløbigt været tale om indledende afkla-
rende drøftelser.
På baggrund af de indledende tilkendegivelser skønnes forslaget - samlet set
- at blive positivt modtaget. De kommende forhandlinger forventes at foku-
sere på de dele af forslaget, der omhandler fordelingen af arbejdsbyrden i
det nye inspektionssystem, og de skærpede regler om adgangsforbud.
Med hensyn til det nye kontrolsystem forventes der tilslutning til, at hoved-
elementerne, som allerede har været diskuteret i Paris MOU samarbejdet,
medtages i direktivet på nuværende tidspunkt, mens de tekniske og prakti-
ske elementer først gennemføres på et senere tidspunkt.
Forslagene om udvidelse af lodsers indberetningspligt samt prioritering af
skibe, der ikke følger IMO’s lodsanbefalinger, har under de indledende
drøftelser mødt modstand fra flere medlemsstaters side.
7.
Foreløbig dansk holdning
Regeringen er overvejende positiv over for Kommissionens forslag. Her-
under støtter regeringen forslaget om indførelse af et nyt kontrolsystem,
der i højere grad fokuserer på ”risikoskibe” og tilgodeser kvalitetsskibs-
farten. Regeringen vil dog arbejde for, at der skabes en større fleksibilitet
i det nye kontrolsystem, blandt andet for at sikre en bedre og mere effek-
tiv udnyttelse af medlemsstaternes fælles ressourcer.
Regeringen ser med forståelse på forslagene om adgangsforbud og sort-
listning af rederier, men tager dog forbehold over for visse detaljer i disse
forslag. Endvidere er regeringen noget forbeholden over for den udstrakte
mulighed for at ændre direktivet gennem komité-proceduren.
Regeringen har med tilfredshed noteret Kommissionens forslag om udvi-
delsen af lodsers indberetningspligt samt forslaget om, at skibe, som ikke
har fulgt IMO’s anbefalinger om brug af lods ved sejlads gennem indsejlin-
gerne til Østersøen, får førsteprioritet for udvælgelse til inspektion.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at kræve en ændring af lov om sikkerhed til søs, der
præciserer, at der kan udstedes anløbsforbud, der gælder i en efterfølgen-
de tidsperiode, uanset om de konstaterede forhold er bragt i orden.
Det skønnes, at forslaget vil kræve tilførsel af yderligere 3 skibsinspektør
årsværk til Søfartsstyrelsen svarende til 1,5 mio. kr. Det er en følge af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254246_0006.png
6/6
forpligtelserne i det nye kontrolsystem, hvor fokus flyttes mod ”risiko-
skibe”, som forudsætter mere omfattende kontroller. Endvidere vil kon-
troller med faste intervaller medføre flere obligatoriske kontroller uden
for normal arbejdstid, og det vil være nødvendigt at etablere en egentlig
vagtordning for at leve op til direktivets krav. Det større antal obligatori-
ske kontroller vil tillige gøre det vanskeligt at bevare den nuværende
fleksibilitet, hvor havnestatsinspektører også udfører andre opgaver. En-
delig forventes forslagets øvrige tiltag, eksempelvis de skærpede krav til
skibsinspektørernes uddannelse og træning, at betyde et forøget ressour-
ceforbrug.
Indførelsen af det ændrede kontrolsystem forudsætter etablering af en
fælles database i regi af Paris MOU. Der foreligger endnu ikke oplysnin-
ger om etablering af databasen og de omkostninger, som de enkelte med-
lemslande skal udrede i forbindelse hermed via de nationale budgetter.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Den intensiverede havnestatskontrol forventes at højne standarden for de
skibe, som besejler havnene i Fællesskabet, hvilket på sigt ventes at have
en positiv søsikkerheds- og miljømæssig virkning.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget om, at havnenes rapporteringspligt udvides til også at omfatte
de skibe, som ikke har meldt deres ankomst, forventes at medføre visse
økonomiske konsekvenser for havnene, hvilket forventes konkretiseret i
forbindelse med høringen på baggrund af den danske udgave af direktiv-
forslaget.
Forslaget om, at alle skibe får meldepligt, ventes ikke at få nævneværdige
administrative konsekvenser for rederierne, da der vil være tale om op-
lysninger, som i forvejen skal meldes som følge af anden fællesskabslov-
givning
5
.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Rådets direktiv 2002/59/EF om oprettelse af et trafikovervågnings- og trafikinformati-
onssystem for skibsfarten i Fællesskabet (Overvågningsdirektivet) m.v.